Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Mintacím szerkesztése • Mintaszöveg szerkesztése – Második szint • Harmadik szint – Negyedik szint » Ötödik szint Tanulható-e a tudatos fogyasztás? Süle.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Mintacím szerkesztése • Mintaszöveg szerkesztése – Második szint • Harmadik szint – Negyedik szint » Ötödik szint Tanulható-e a tudatos fogyasztás? Süle."— Előadás másolata:

1 Mintacím szerkesztése • Mintaszöveg szerkesztése – Második szint • Harmadik szint – Negyedik szint » Ötödik szint Tanulható-e a tudatos fogyasztás? Süle Margit PhD hallgató

2 Mintacím szerkesztése • Mintaszöveg szerkesztése – Második szint • Harmadik szint – Negyedik szint » Ötödik szint „Fogyasztói tudatosság” kutatás • Kutatási kérdések: – Milyen dimenziók mentén határozható meg a fogyasztói tudatosság? – A vizsgált csoport, az egyetemista korosztály mennyire tekinthető tudatos fogyasztónak? – Tanulható-e a fogyasztói tudatosság? – fogyasztóvédelmi képzések szerepe a felsőoktatásban • Szekunder kutatások: – a tudatosság elsősorban a fogyasztási döntési folyamatban nyilvánul meg, – az ún. „vevő fekete dobozára” és a vásárlási döntésre vezethető vissza 2

3 Mintacím szerkesztése • Mintaszöveg szerkesztése – Második szint • Harmadik szint – Negyedik szint » Ötödik szint Külső ingerekA vevő „fekete doboza” A vásárlási döntés MarketingKörnyezetiA vevő jellemzői A vásárlási döntés folyamata A döntés szempontjai • Termék • Ár • Elosztás • Promóció • Gazdasági • Technológiai • Politikai • Kulturális • Társadalmi • Személyes • Probléma felismerés • Információ gyűjtés • Értékelés • Döntés • Vásárlás utáni fogy. magatartás •Termék választás • Márka választás •Kereskedőválasztás • A vásárlás időzítése • A vásárlásra fordított összeg meghatározása A vevő pszichológiai jellemzői • Motiváció • Észlelés • Tanulás • Memória Fogyasztói magatartás modellje 3

4 Mintacím szerkesztése • Mintaszöveg szerkesztése – Második szint • Harmadik szint – Negyedik szint » Ötödik szint Empirikus kutatás - módszertan • Olyan összetett fogalmak, mint a fogyasztói tudatosság nehezen számszerűsíthetők – Sokdimenziós (a tájékozódás, a tájékozottság, a kényelemre/hedonisztikus magatartásra való hajlandóság, az árérzékenység vagy a médiának való hiszékenység) – Sokmutatós jelleg (tájékozódás meghatározható pl. a vásárlást megelőző információgyűjtés mértékével és módjával vagy szervezett fogyasztóvédelmi oktatásokon való részvétellel) • Számítógéppel támogatott kérdőívezés (CAPI) – LimeSurvey • Kiértékelés: Excel és IBM SPSS Statistics 19 programcsomag 4

5 Mintacím szerkesztése • Mintaszöveg szerkesztése – Második szint • Harmadik szint – Negyedik szint » Ötödik szint „Fogyasztói tudatosság” kérdőív • Többnyire strukturált (szelektív zárt/alternatív zárt/skála) kérdéseket tartalmaz, a strukturálatlan (kifejtős) kérdések • 4 fokú Likert skála • Témakörök: – az üzletválasztás, termékválasztás, reklámkampány hatása, fogyasztói döntések, fogyasztóvédelmi ismeretek és demográfiai jellemzők – élelmiszer, kozmetikum, háztartási vegyi áruk, textil termékek, ruházat, tartós fogyasztási cikkek és szolgáltatások Kiküldött kérdőívek száma Beérkezett kérdőívek száma Értékelhető kérdőívek száma 372304 (81,7%)280 (75,3%) 5

6 Mintacím szerkesztése • Mintaszöveg szerkesztése – Második szint • Harmadik szint – Negyedik szint » Ötödik szint Demográfiai jellemzők • Célcsoport: egyetemista, 18-25 éves korosztály, BME GTK • Differenciáló tényezők: Demográfiai jellemzőkÁtlag NemNő Férfi 53% 47% Életkor18-25 év98% LakóhelyBudapest Ny-Dunántúl K-Magyarország 60% 13% 9% Háztartás jellegeEgyütt él szüleivel Önellátó 53% 47% Háztartás jövedelme30.000-100.000 100.000-200.000 30.000 alatt 47% 21% 20% 6

7 Mintacím szerkesztése • Mintaszöveg szerkesztése – Második szint • Harmadik szint – Negyedik szint » Ötödik szint Üzletválasztás 7 SzempontCsoport Átlagérték Termékkategória lakó- vagy munkahelyhez való közelség Kényelem 2,58 Élelmiszer (3,35) többféle termék elérhetősége egy helyen 2,73 Élelmiszer (3,19) márkabolt jelleg Szakértelem 2,55 Ruházat (3,38) az eladók szakképzettsége 2,56 Szolgáltatások (3,29) aktuális akciók Árérzékenység 2,92 Tartós cikk (3,21) legolcsóbb megkeresése 2,56 Tartós cikk (2,74) eladók kedvessége Marketing 2,33 Szolgáltatás (2,85) ismerősök ajánlása 2,64 Szolgáltatás (3,01) reklámtevékenység 2,25 Tartós cikk (2,55) az üzlet hírneve 2,74 Tartós cikk (3,07) 1 = egyáltalán nem fontos, 4 = legfontosabb

8 Mintacím szerkesztése • Mintaszöveg szerkesztése – Második szint • Harmadik szint – Negyedik szint » Ötödik szint Termékválasztás Jellemzők, jelölésekTöbbnyire megnéziTermékkategória ár91,1% Ruházat márkajelzés66,8% Ruházat gyártó58,6% Tartós cikk méret44,6% Kozmetikum összetétel33,2% Élelmiszer egységár32,9% Élelmiszer szavatosság/garancia31,8% Élelmiszer biztonsági figyelmeztetések21,1% Háztartási vegyi áru környezetbarát jelleg14,6% Háztartási vegyi áru biotermék2,9% Élelmiszer állatkísérletek alkalmazása2,9% Kozmetikum fair trade jelleg1,8% Élelmiszer 8

9 Mintacím szerkesztése • Mintaszöveg szerkesztése – Második szint • Harmadik szint – Negyedik szint » Ötödik szint Reklámkampány hatása 1. Bolti akciók: 2,92 2. Akciós reklámújság: 2,45 3. Termékteszt: 2,22 4. TV-reklám: 2,21 Élelmiszerek, édesség > 50% Még soha semmit 34% (96 fő) 9

10 Mintacím szerkesztése • Mintaszöveg szerkesztése – Második szint • Harmadik szint – Negyedik szint » Ötödik szint Fogyasztási döntések Függő változók FérfiakNők Sig. Oszlop % A nagy pénzkiadást jelentő termékeknél alapos információgyűjtésbe kezdek a termékválasztékot illetően. 90,1%88,6%,299 „Rutinszerűen”, mindig ugyanazokat a jól bevált élelmiszereket, kozmetikumokat vásárolom. 75,6%75,8%,396 A termékválasztásomnál legfontosabb szempont a termék ára. 57,3%65,8%,495 A jól ismert márkák iránt nagyobb a bizalmam, így többnyire márkás termékeket vásárolok. 74,8%57,0%,002 Hiszek abban, hogy magasabb árhoz jobb minőség társul. 72,5%60,4%,095 Figyelemmel kísérem a technikai újításokat, és igyekszem azokat minél előbb beszerezni. 42,0%22,8%,000 A termékválasztásaimat nagy mértékben befolyásolja barátaim, ismerőseim ajánlása. 42,7%49,7%,172 A divat kedvéért néha megveszek olyan terméket is, amelyre nincs feltétlenül szükségem. 19,8%24,8%,247 Gyakran pusztán a vásárlás öröméért veszek meg egy-egy terméket. 16,0%31,5%,000 Szeretek újfajta termékeket kipróbálni és erről midig ad hoc módon, az üzletben döntök. 37,4%33,6%,656 The significance level is,05. 10

11 Mintacím szerkesztése • Mintaszöveg szerkesztése – Második szint • Harmadik szint – Negyedik szint » Ötödik szint Fogyasztóvédelmi „ismeretek” „Senkihez”  nem volt olyan mértékű pénzügyi kára (33 fő), nem akart vitába bonyolódni (30 fő) Mi az elsődleges célja, ha fogyasz- tóvédelmi hatóságokhoz fordul? 1. Saját kár megtérítése: 54% 2. Más fogyasztók megkárosítá- sának megelőzése: 21% 3. Vállalat megbüntetése: 8,9% Hova fordulna nagyobb bizalom- mal? 1. Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatósághoz: 56,4% 2. Civil fogyasztóvédő egyesülethez: 40,4% 3. egyikhez sem: 20,7% 11

12 Mintacím szerkesztése • Mintaszöveg szerkesztése – Második szint • Harmadik szint – Negyedik szint » Ötödik szint Fogyasztói tudatosság A hallgatók szerint: 12

13 Mintacím szerkesztése • Mintaszöveg szerkesztése – Második szint • Harmadik szint – Negyedik szint » Ötödik szint Fogyasztói tudatosság Mennyire tartja magát tudatos fogyasztónak? neme közös háztartásban él-e szüleivel vett-e már részt fogyasztóvédelmi oktatásban férfinőigennem igen Column N % Egyáltalán nem2,6%,0%0,8%1,6%1,8%0,0% Kismértékben17,9%22,5%20,5% 20,4% Nagymértékben56,4%64,1%63,6%57,5%55,4%69,9% Teljes mértékben23,1%13,4%15,2%20,5%22,3%9,7% 13

14 Mintacím szerkesztése • Mintaszöveg szerkesztése – Második szint • Harmadik szint – Negyedik szint » Ötödik szint Konklúziók Elméleti keretEmpirikus keret Kulcs tényezőkSzabályozásHipotézisek Fogyasztási döntés, fogyasztók tájékoz- tatása, információs aszimmetria, tisztes- ségtelen kereskedelmi gyakorlatok tilalma Tájékoztatáshoz való jog 1997. évi CLV törvény a fogyasztóvédelemről, IV. fejezet GVH által követett alapelvek 2008. évi XLVII. törvény (Fttv.) A nők és a férfiak fogyasztói döntéseiben a tudatosság különböző szempontjai dominálnak. Elfogadom! A fogyasztók oktatása, fogyasztóvédelmi képzések  kritikus / tudatos fogyasztói magatartás kialakítása Oktatáshoz való jog Közösségi fogyasztóügyi politikai stratégia (2007-2013) 1997. évi CLV törvény a fogyasztóvédelemről, V. fej. 17.§ Nemzeti Alap Tanterv A fogyasztóvédelmi kép- zésben részt vevő hallgatók tudatosabb fogyasztók, mint társaik. Nem fogadom el! 14

15 Mintacím szerkesztése • Mintaszöveg szerkesztése – Második szint • Harmadik szint – Negyedik szint » Ötödik szint További kutatási lehetőségek • A tudatosság megjelenése a fogyasztás során felmerülő – válaszhelyzetekben (üzlet-, termékválasztás), – az információgyűjtés irányában, – a vásárlás utáni értékelésben (panaszügyintézés) és – különböző demográfiai mutatók (anyagi önállóság, háztartás jövedelme, terméktípusokra fordított havi kiadások) mentén, illetve – terméktípusonként tovább vizsgálható. • Változók csoportosítása (faktorok)  fogyasztók csoportosítása (klaszterek képzése) 15 BefolyásolhatóságKényelem ÁrérzékenységKonformizmus HedonizmusMegfontoltság

16 Mintacím szerkesztése • Mintaszöveg szerkesztése – Második szint • Harmadik szint – Negyedik szint » Ötödik szint Köszönöm a figyelmet! sule@erg.bme.hu


Letölteni ppt "Mintacím szerkesztése • Mintaszöveg szerkesztése – Második szint • Harmadik szint – Negyedik szint » Ötödik szint Tanulható-e a tudatos fogyasztás? Süle."

Hasonló előadás


Google Hirdetések