Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Közszolgáltatás és AB határozatok
dr. Pump Judit Köztisztasági Egyesülés taggyűlése 2010. december 8.
2
Maier patkánykísérlete
Következmények: Bőrtünetek Kataton állapot Nyugtalan futkosás Társaktól elkülönülés Evés megtagadása
3
Egy önkormányzati rendelet
a közszolgáltatás igénybevétele kötelező a közszolgáltatásért járó díj két elemből áll: egy alapdíjból és a gyűjtési díjból (edény méret és ürítési gyakoriság szorzata) nem fizetés esetén a közszolgáltatás díja adók módjára behajtható köztartozás.
4
Jogforrási hierarchia
Felhatalmazás túllépése alkotmányellenes állapotot hoz létre Alkotmányellenesség esetén más érdemi vizsgálat nincs
5
„Ítélt dolog” – „res iudicata”
érdemben már elbírált jogszabállyal azonos jogszabály (jogszabályi rendelkezés) felülvizsgálatára irányul az Alkotmánynak ugyanarra a szakaszára alkotmányos elvére (értékére) - ezen belül - azonos alkotmányos összefüggésre hivatkozva
6
A közszolgáltatás kapcsolatrendszere
7
Önkormányzat-közszolgáltató
Állam közszolgáltató önkormányzat
8
Mulasztásban megnyilvánuló alkotmányellenesség
Mulasztása és alkotmányellenes helyzet Minden esetben csak konkrét vizsgálat Kötelezően ellátandó önkormányzati feladat - „szükséges pénzeszközökről Jogállamisághoz fűződő jogbiztonság: „a jog egésze, egyes részterületei és egyes szabályai is világosak, egyértelműek és a norma címzettjei számára is értelmezhetőek és követhetőek legyenek” És az egyes jogintézmények működésének kiszámíthatóságát is”
9
Magánjogi/közjogi megoldás
közszolgáltatási szerződés önkormányzat és közszolgáltató hulladékkezelési közszolgáltatási szerződés ingatlantulajdonos és közszolgáltató végrehajtási eljárás: önkormányzat és ingatlantulajdonos közszolgáltatási szerződés: önkormányzat és közszolgáltató hulladékkezelési közszolgáltatás : közszolgáltató és ingatlantulajdonos végrehajtási eljárás: nincs
10
Önkormányzat-közszolgáltató
Más szolgáltató
11
Piacgazdaság Nem alanyi jog- nem alapjog Nincs alkotmányossági mércéje
Közszolgáltatások feltételeit az állam közhatalmi eszközzel határozza meg Szélsőséges eset: ellentétes az államcéllal Közszolgáltatók lakossági szelektív hulladékgyűjtése államcélt valósít meg
12
Szerződési szabadság Önálló alkotmányos alapjog
Alkotmányosan korlátozható A környezetvédelem alkotmányos indok A törvényhozó feladata és felelőssége, hogy mely társadalmi viszonyra alkalmazza
13
Vállalkozás szabadsága
A vállalkozás joga alapjog A vállalkozás joga nem abszolutizálható és nem korlátozhatatlan A törvényi felhatalmazáson alapuló önkormányzati szabályozás nem jelenti a vállalkozók alkotmányos jogainak sérelmét
14
Közszolgáltató-ingatlantulajdonos
15
Kötelező igénybevétel
Célratörően megszervezett intézményesített közszolgáltatás( gyűjtés, szállítás, ártalmatlanítás) a településtisztaság intézményes garanciája a intézményesítetté tett gondoskodás az egyetlen hathatós biztosíték hulladéktermelők önkényétől független önkormányzati feladatellátás eredményes teljesítése súlyos környezeti és közegészségügyi veszélyek kiküszöbölése
16
Kötelező igénybevétel és más elvek
Közjogi szankció Szolgáltatás-ellenszolgáltatás egyenértékűsége Hulladék keletkezése Díjszámítás alapja Díj legkisebb összege Adók módjára behajtható köztartozás
17
Szerződés és közjogi szankció
Szerződés megkötése közérdek Elmulasztása közigazgatás-ellenes magatartás Nem a perindítást váltja ki, hanem közjogi szankció A szerződés létrehozására, tartalmának megállapításárapolgári peres eljárás kezdeményezhető
18
Szolgáltatás-ellenszolgáltatás egyenértékűsége
Szolgáltatásért egyenértékű ellenszolgáltatás jár (ne legyen feltűnően különbség) Az önkormányzatnak tiszteletben kell tartania a polgári jogi elvet Az önkormányzat kötelessége az elvnek megfelelő jogalkotás
19
Környezetvédelmi és közegészségügyi célok érvényrejuttatása
Hulladék keletkezése Nem életszerű, hogy nincs olyan hulladéka, ami otthon nem semmisíthatő meg Környezetvédelmi és közegészségügyi célok érvényrejuttatása
20
A díjkalkuláció megítélésére az AB-nek nincs hatásköre
Díjszámítás alapja „vélelem”: űrtartalom és gyakoriság szorzata: szolgáltatás-ellenszolgáltatás arányossága A díjkalkuláció megítélésére az AB-nek nincs hatásköre Az AB nem ténybíróság, nincs hatásköre a tények valódiságának vizsgálatára
21
Nem sérti a szolgáltatás-ellenszolgáltatás egyenértékűségének elvét
Díj legkisebb összege Környezetvédelmi, közegészségügyi érdek indokolja a legkisebb méretű edény igénybevételét Nem sérti a szolgáltatás-ellenszolgáltatás egyenértékűségének elvét
22
Adók módjára behajtható köztartozás
Közteher az állam javára előírható közbefizetés A közteher megfizetésének elmulasztása a köztartozás Köztartozássá bevétel kiesést csak törvény minősíthet
23
Ingatlantulajdonos
24
Csoportalakítás-Diszkrimináció tilalma
Nem lehet önkényes Objektíven meghatározott körbe tartozóknak azonos elbírálás Kedvezmények meghatározásánál széleskörű mérlegelési jog Mérlegelési jog nem eredményezhet alkotmányellenességet A célszerűség vizsgálatára az AB-nak nincs hatásköre
25
Állandó lakos-üdülőtulajdonos
Kötelező igénybevétel Szolgáltatás-ellenszolgáltatás egyenértékűsége Hulladék keletkezése Díjszámítás alapja Legkisebb összeg
26
Kedvezményezett (igen vagy nem)
Szolgáltatás-ellenszolgáltatás egyenértékűsége Hulladék keletkezése Legkisebb összeg
27
Családi ház-lakóközösségek
Szolgáltatás-ellenszolgáltatás egyenértékűsége Díjszámítás alapja Legkisebb összeg
28
Közszolgáltatás az AB döntések alapján
Kötelező igénybevétel Kötelező minimum díj Haszonélvezeti elvhez igazodó díj Egyéni pénzügyi helyzethez is igazodó közteherviselés A díj nem fizetése díjhátralék, adók módjára behajtható
29
Magánjog/közjog és garanciák
Árhatósági funkció Adók módjára behajtható köztartozás (díjhátralék keletkezése) Közszolgáltatás kötelező igénybevétele (települési hulladék fogalma, gazdálkodók igénye)
30
Bizonytalanság helyett kiszámíthatóság
Fotó: Pump Károly
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.