Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Avantgard Európában 1945 előtt
Fauve-izmus, expresszionizmus, kubizmus, futurizmus, absztrakt, dadaizmus, szürrealizmus
2
Avantgardizmus, modern művészet (modernizmus)
3
Jellemzői: - Elutasítja a hagyományokat, lázad az akadémiák ellen (Ledönteni a „Szent Művészetet” emelvényéről)
4
- Újít
5
Torzít, túloz, felfokoz
6
Szakít a valóság utánzásán alapuló, klasszikus formafelfogással
7
- lemond a figurális ábrázolásról
8
- Önállóságát hirdeti, gyakran önmagával foglalkozik
9
Két nagyobb periódusa:
a/ Klasszikus avantgárd – a II. Világháború előtt b/ Neo-avantgárd – a háború után
10
II. Klasszikus avantgárd: modernizmus a 1945 előtt
11
1. Fauve-izmus Matisse
12
tiszta színek, éles színkontrasztok
Derain
13
- A tubusból közvetlenül a vászonra
Vlaminck
14
- Megszüntetik a fény-árnyék ellentéteket
Matisse
15
- Lefokozzák a 3. dimenzió szerepét, dekoratív, síkban tartott színritmusokat teremtenek
Matisse
16
- Előfutárok: Van Gogh, Gauguin
17
Henri Matisse - Francia - Nagy színkontrasztok,
18
fény, derű, harmónia,
19
ritmus, mozgás, dekorativitás
20
- Henri Matisse: A vörös desszert, 1908.
21
2. Expresszionizmus: Schmidt-Rottluff
22
Torzított formák, zaklatott vonalvezetés, nyers színek
Heckel Schmidt-Rottluff
23
Szubjektivitás, a természet felől befelé az emberi lélek felé: „én így látom”
Schmidt-Rottluff Kirchner
24
- Előfutárok
25
Két művészcsoport Németországban: Die Brücke („A Híd”), Drezda (1905-13),
Kirchner Schmidt-Rottluff
26
Der Blaue Reiter („A kék lovas”), München (1911-14)
Kandinszkij: Borító a Der Blaue Reiter almanachjához
27
Vaszilij Kandinszkij Gabrielle Münter
28
Absztrakt festészet: tisztán művészi forma, olyan mint a zene
29
- Vaszilij Kandinszkij: Sárga, piros, kék, 1925.
30
Franz Marc
31
- Franz Marc: A kék ló, 1911.
32
Kubizmus , Braque
33
- Előzményei: Cézanne posztimpresszionizmusa, a reneszánsz előtti térszemlélet, a törzsi művészet
34
Cézanne-i kubizmus, (1907-09)
- Hagyományos, egy nézőpontú képkivágat, de a teret alkotó tárgyak geometrikus alakzatokra egyszerűsödnek Braque
35
Analitikus kubizmus (1910-12)
- A festő elemzi, vizsgálja a teret és tárgyait - A tárgyak és a tér geometrikus alkotó elemeire bontva szétterül a vásznon - Célja a formák „objektívebb, tárgyszerűbb” ábrázolása - „Monokróm” csendéletek, portrék Picasso
36
- Több nézőpont egyszerre: szimultaneizmus
Picasso
37
Georges Braque: A portugál nő, 1911.
38
Szintetikus kubizmus (1912-14)
- Összegzett, egységbe fogott formák Stilizálás, játékosság: nem azonos a látvánnyal, csak utal rá - Kollázs technika: ragasztott kép, Braque
39
- Olcsó anyagok, „nem művészi”: kapcsolat a hétköznapisággal
Picasso
40
Pablo Picasso
41
kék és rózsaszín korszak,
42
kubizmus,
43
klasszicitás,
44
szürrealizmus,
45
játék a hagyománnyal,
46
szobrászat
47
Picasso: Az avignoni kisasszonyok, 1907.
49
Pablo Picasso: Guernica, 1937.
50
A futurizmus Sant’ Elia
51
- Dicsőíti a mozgást, a sebességet, a gépet: ez a kor meghatározó élménye
Balla
52
Részlet a futurista kiáltványból:
„Megállapítjuk, hogy a világ új szépséggel gazdagodott: a sebesség szépségével. Egy versenyautó, kirobbanó kígyókhoz hasonlatos vastag csövekkel díszített motorházával… egy bömbölő autó, mely úgy száguld, mint a kartács, szebb, mint a Szamothrakéi Győzelem (szobra).” Marinetti, 1909.
53
Marinetti képverse
54
- Múlt és hagyomány ellenes
Balla
55
- Élteti a rombolást, a háborút, ami teret enged az újnak, a modernnek
Marinetti
56
- Hat rá a mozgókép (film)
Balla
57
- A mozgás megjelenítésére törekszik: több mozdulat fázist próbál egy képbe sűríteni
Giacomo Balla: A pórázon sétáltatott kutya dinamizmusa 1912
58
Umberto Boccioni
59
- Umberto Boccioni: Az izmok dinamizmusa, 1913.
60
Kazimir Malevics - szuprematizmus
61
- Vallásos művész (a pravoszláv templom alapformái: kör, négyzet, görög kereszt)
62
Másfajta befogadás: meditáció
Anyagtalan, személytelen: a festészet vége Másfajta befogadás: meditáció
63
Kazimir Malevics: Vörös négyzet, 1914.
64
Kazimir Malevics: Fehér alapon fehér négyzet, 1915.
65
Konstruktivizmus Tatlin
66
- Vlagyimir Tatlin: A III. Internacionálé emlékmű famodellje, 1920
- Vlagyimir Tatlin: A III. Internacionálé emlékmű famodellje, (elpusztult)
67
Bauhaus - „Építés”, „épület” és a „ház” szóból
ben alapított művészeti alkotóműhely, iskola Weimarban től Dessauban működött ban a nácik bezáratták től Chicagóban újra megalakul (New Bauhaus)
68
- Művész-konstruktőrök nevelése, akik az emberi környezetet egységében alakítják
69
Dadaizmus ban Svájcban, a háború elöl menekült írók és művészek hozzák létre
70
(Ledönteni a „Szent Művészetet” emelvényéről)
Duchamp: L.H.O.O.Q. 1919
71
(Kiáltványok: Tristan Tzara)
Román származású költő, a dadaista kiáltványok szerzője: értelmi feszültség és szándékos zagyvaság furcsa elegye jellemzi ezeket a szövegeket
72
(Hogyan kell dadaista verset írni?)
„Vegyetek egy újságot. Vegyetek egy ollót. Válasszatok ki belőle egy olyan hosszú cikket, amilyen hosszúnak a költeményt szánjátok. Vágjátok ki a cikket. Gondosan vágjátok ki belőle a cikk szavait és az összeset tegyétek bele egy zacskóba. Gyengéden rázzátok össze. Egymás után húzzátok ki a szavakat és olyan sorrendben rakjátok le, amilyenben előjöttek. Lelkiismeretesen másoljátok le őket. A költemény rátok fog hasonlítani. Íme, végletesen eredeti és elbűvölő érzékenységű íróvá váltok…” Tristan Tzara
73
- Gáttalan kísérletezés, új művészeti attitűdök, kifejezési formák, műfajok: kollázs, montázs, ready made
74
Marcel Duchamp
75
Marcel Duchamp: Lépcsőn lemenő akt, 1912.
76
- Ready made, objet trouvé,
Palackszárító 1964
77
assemblage: „összeillesztés”, „összeállítás”
Roue de Bicyclette 1913
78
Marcel Duchamp: Forrás, 1917.
79
Rose Sélavy 1921
80
A nagy üveg
81
Szürrealizmus
82
- Előzményei: a vizionárius festők: Bosch, Goya
83
Giorgio de Chirico metafizikus festészete,
84
(Giorgio de Chirico: Aggódó múzsák, 1917)
85
Gyakran erotikus tartalmú
Dali
86
- Szerinte az álom a valóság megragadásának eszköze: az álom logikájára épít alkotásaiban
Magritte
87
- A képzelet és képzelőerő felszabadítása a célja
Dali: Narcissus metamorfózisa 1937
88
(Man Ray: Lautreaumont mondásának illusztrációja a Minotaure folyóiratból, 1933.)
„Olyan szép, mint egy varrógép és egy esernyő véletlen találkozása a boncasztalon.” Lautreaumont
89
(Méret Oppenheim: Prémes csésze, 1936.)
90
Salvador Dali
91
Gazdag képzelet és nagy mesterségbeli tudás
92
- Salvador Dali: A polgárháború előérzete,1936.
93
Atmoszferikus koponya szodómiát követ el egy versenyzongorán, 1934
94
Az emlékezet állhatatossága, 1931
95
S. Dali -L. Bunuel: Az andalúziai kutya, 1928 (film)
96
René Magritte
97
különös találkozások, Magritte
98
René Magritte: az emberi lét 1933
99
René Magritte: Ez nem egy pipa,1928-29.
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.