Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A művészet-fogalom változása

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A művészet-fogalom változása"— Előadás másolata:

1 A művészet-fogalom változása

2 Tekhné/Ars Antikvitás-Középkor
Szabályokon alapuló létrehozás, mesterségbeli tudás, szakértelem (mesterség, tudomány) Pl.:festészet, szobrászat, hajóácsolás, házépítés, orvoslás stb.- nem különül el a modern értelemben vett művészet Szofisták: hasznos (pl. építészet) és gyönyört keltő (festészet) művészetekről beszélnek közt különböztettek Platón: létrehozni (építészet) a dolgokat vs utánozni (festészet) Platón: vannak a lélekre veszélyes művészetek (bizonyos zenék, táncok)

3 Septem artes liberales
Retorika Grammatika Dialektika Aritmetika Geometria Asztronómia Muzika A szabad emberhez méltó, általa elsajátítható elméleti ismeretek, szellemi tevékenység

4 Vulgáris(mechanikus) művészetek
Lanifícium (gyapjúkészítés) Armatura (szerszámkészítés) Agricultura (földművelés) Venatio (vadászat) Navigatio (hajózás) Medicina Theatrica Fizikai erőfeszítést igényelnek

5 Arti del disegno 15-17. század
Festészet, szobrászat, építészet Közös alapjuk: a rajz költészet és a zene: önálló tevékenységek

6 Szépművészetek 18.század
Batteux 1746 Festészet, szobrászat, költészet, zene, tánc Közös elvük: az utánzás A szép természetet utánozni, “kiválasztani a természet legszebb részeit és egy annál is szebb egészet formálni belőlük” Cél: a tetszés kiváltása

7 Képzőművészet 18.század Lessing 1766
A festészet és a szobrászat közös megnevezése Természetes jelekkel létrehozott térbeli művészetek Költészet, zene -mesterséges jelekkel létrehozott időbeli művészetek

8 Szépművészet/szépirodalom
Szépirodalom = szavak létrehozása Szépművészet = dolgok létrehozása (festészet, szobrászat, építészet) Vö: Szépművészeti Múzeum

9 század Irodalom, képzőművészet, iparművészet, zene, fotó, film, színház, tánc, építészet

10 Pluralizmus A hagyományos és új művészetek (pl.médiaművészet) egymás mellett élése Stílusok sokfélesége: a formanyelvi tradíciókhoz való szabad kapcsolódás/radikális újítások Műfaji határok elmosódása (performance, happening, installáció, environment) Az egységes befogadói elvárás megszűnése (“Ha Neked nem képez művészetet…”) A populáris kultúra (tömegkultúra) beemelése

11 A művészetek táblázata M
A művészetek táblázata M. Dessoir: Esztétika és általános művészettudomány (1906) Térbeli művészetek Mozgás nélküli művészetek Képeket alkalmazó művészetek Időbeli művészetek A mozgás művészetei Mozgást és hangot alkalmazó művészetek Utánzó művészetek Ábrázoló művészetek Határozott asszociációk művészetei Szobrászat Festészet Költészet Tánc Inventív művészetek Absztrakt művészetek Határozott asszociációk nélküli művészetek Építészet Zene

12 A képzőművészet ágai és a felosztás elvei
Építészet Festészet, Szobrászat, kisplasztika, Grafika, rajz, fametszés, rézmetszés Fotó Új média (komputergrafika, multimédia, vidóinstalláció) Egyéb (kollázs, graffiti, testművészet, akció és performansz) (Iparművészet?) Elválasztva az előadóművészettől, (színház, film, tánc), zenétől, irodalomtól Nyersanyag (papír, fa, fém, kő) A megmunkálás eszközei (ecset, ceruza, kalapács, véső) Felhasznált technika (vágás, színezés, satírozás, sokszorosítás) Szakmunka (rajzoló, festő, szobrász, ötvös) Szociológiailag megkülönböztethető: Magasművészet Populáris művészet

13 Almási Miklós “Anti-esztétika” (2003)
A mai művészetet különböző paradigmák egymás mellett élése jellemzi Klasszikus Avantgard Populáris

14 Klasszikus paradigma A hagyomány tovább élése (műfajok, konstrukciós elvek, művészi eszközök) és megújítása Mimetikus igény Embercentrizmus Újítások (módjával) Ironikus-játékos attitűd Elsősorban az írott kultúra

15 Avantgard paradigma Társadalomkritikai attitűd
Tömegízlés elutasítása, a puszta élvezet és szórakozás megvetése Populáris ikonok ironizálása (pop-art) Állandó formanyelvi kísérletezés Erőteljes médiaváltás (érzéki hatás+reflexív megértés)

16 Az átlagos befogadói elvárások figyelembe vétele
Populáris paradigma Az átlagos befogadói elvárások figyelembe vétele (élvezet, szórakozás, rekreáció, kudarcélmény feledtetése, azonosulásvágy,hősigény, álomigény – irreális életmodell) lsd.köv.slide Sémák, klisék (“lebutított” klasszikus elemek) – “a más, ami ugyanaz” lsd. Sorozatok, szappanoperák Szűkített kód Durvább, egyértelműbb effektek Megemelkedett esztétikai percepció- küszöb A show-biznisz jelenléte (piac, pénz) – átállítja, alakítja a befogadó igényeit Képi kultúra dominanciája

17 A vágy végső forrása: kilépni a valóságból (eszképizmus)
Szupra-világ (milliomosok) Extra-világ (őserdők) Infra-világ (nehézfiúk)


Letölteni ppt "A művészet-fogalom változása"

Hasonló előadás


Google Hirdetések