Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Készítette: Appl Szilvia Informatika tanár hallgató 2010.október

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Készítette: Appl Szilvia Informatika tanár hallgató 2010.október"— Előadás másolata:

1 Készítette: Appl Szilvia Informatika tanár hallgató 2010.október
Ergonómia Készítette: Appl Szilvia Informatika tanár hallgató 2010.október

2 Bevezetés Miközben életünk a technikának köszönhetően rohamosan kényelmesedik, ezalatt egyre inkább veszélybe kerülhet az egészségünk. Érdemes tehát egyre nagyobb figyelmet szentelni az informatikai ergonómiának, ami ezekkel a problémákkal foglalkozik.

3 Ergonómia fogalma, feladata
Az ergonómia szó görög eredetű, jelentése: a munka gazdaságos megszervezésének elmélete és gyakorlata, az ésszerű erőkifejtés tudománya. Ergonómia feladata: hatékonyság növelése a munkavállalók biztonságának és közérzetének javítása ill. a munkavállalók készségeinek javítása

4 Számítógépes munkahelyek ergonómiája
A számítógépes munkahely: egy vagy több felhasználó helye, amely fel van szerelve minden, az adott feladathoz szükséges berendezéssel

5 Számítógépes munkahelyek ergonómiája
A számítógépes munkahely elemei: képernyős eszközök adatbeviteli eszköz (billentyűzet, scanner, kamera, stb.) egyéb periféria (mutató eszközök, nyomtató, plotter, lemezegység, modem) esetleges tartozékok ember-gép kapcsolatot meghatározó szoftver irattartó munkaszék munkaasztal, munkafelület telefon közvetlen munkakörnyezet

6 A számítógépes munkahely jellemző ártalmai
Legfőbb ártalmak: 1. Kóros testtartás kialakulása 2. Szempanaszok 3. Kézbántalmak

7 Kóros testtartás Kóros testtartás kialakulása:
főként a gerinc alsó része és a csípő károsodik hátfájások kialakulása

8 Kóros testtartás Károsodások kockázatának csökkentésére:
50 percenként 10 perc szünetet tartva rendszeres mozgást végezzünk A hasznos torna gyakorlatok: növelik a hatékonyságot segítik a keringést javítják a testtartást csökkentik a feszültséget

9 Kóros testtartás megelőzése
Kiegészítő speciális eszközök alkalmazása: kartámasz alkar-támasz lábtámasz térdeplő szék aktív szék deréktámasz csuklótámaszos billentyű stb.

10 Kóros testtartás megelőzése
Szimmetrikus testhelyzet biztosítása: A lábtér biztosításától és a monitor elhelyezésétől függ. A monitor szemben helyezkedjen el a felhasználóval, és a lábtérben semmiféle akadály nem lehet. Tehát a számítógép házát kifejezetten nem szabad a lábak útjába állítani. Ha nincs lehetőség a szimmetrikus elrendezésre, akkor a gerinc egyoldalú terhelése és csavarodása miatt három hónapon belül kimutatható lesz a gerincferdülés.

11 Kóros testtartás 1. A helytelen testtartás szemléltetése:

12 Kóros testtartás 2. A helyes testtartás szemléltetése:

13 Szempanaszok Tünetek: fáradt, égő szem
időnként vagy tartósabban elhomályosuló látás, és fókuszálási nehézségek szem szárazság vagy épp könnyezés, viszketés, kivörösödés szemhéjak remegése (sokszor hunyorogva nézzük a képernyőt és ez állandó terhelést jelent a szem körüli izmoknak)

14 Szempanaszok megelőzése
A szempanaszok elkerülése érdekében: a monitort helyezzük el úgy, hogy az pont szemben legyen velünk közepe az egyenes előrenézés vonalától kissé lejjebb legyen

15 Szempanaszok megelőzése
Megfelelő testhelyzet

16 Szempanaszok megelőzése
Monitorok megfelelő elhelyezése: Minimum cm legyen a monitor és a szem távolsága. A monitor és a szem távolságának ismeretében meg lehet határozni a munkahely szükséges mélységét.

17 Szempanaszok megelőzése
Monitorok megfelelő elhelyezése: 15"-os monitor esetében: elegendő az 50 cm távolság a minimális asztalmélység 80 cm a javasolt asztalmélység pedig 90 cm 17"-os monitor esetében: a monitor-szem távolság 70 cm a minimális asztalmélység 90 cm a javasolt asztalmélység 110 cm LCD monitor esetében: a monitor-szem távolság 50 cm a minimális asztalmélység 70 cm a javasolt asztalmélység 80 cm

18 Monitorhasználat ergonómiai szempontból
ha tehetjük, válasszunk inkább lapos képernyős monitort- a katódsugaras monitorok helyett (előnyösebb a szemnek) a képernyő felbontása, frekvenciája minél nagyobb legyen, hogy kímélje a szemünket rendkívül fontos a monitor minden irályba történő állíthatósága- ideális esetben az ember lefelé, 20 fokos szögben néz a monitorra fontos még a megfelelő árnyékolás

19 Monitorhasználat ergonómiai szempontból
a monitor elhelyezése a szobában: nem jó, ha a monitor közelében annál erősebb fényforrás van az ablak a monitorhoz képest oldalt legyen zavaró ha szemben van, de különösen, ha mögöttünk hátul lévő ablak képe tükröződik a monitoron

20 Kézbántalmak RMI: ismétlődő mozgás okozta bántalmak (repetitive motion injuries, RMI) RSI: ismétlődő megterhelés okozta bántalmak (repetitive strain injuries, RSI) CTD: kumulatív trauma ártalmak (cumulative trauma disorders, CTD)

21 Kézbántalmak Tünetek:
merevség, elnehezedés, esetleg égető érzés az ujjakban, csuklóban, kézfejben, könyökben remegés, kihűlt, nehezen mozgó ujjak, kéz koordinációs problémák, ügyetlenség, erőtlenség a kezekben fájdalom szükségérzet, hogy masszírozza az ember a kezét, ujjait

22 Kézbántalmak megelőzése
A megelőzéshez elengedhetetlenül fontos: a jó billentyűzet és egér használata a sok pihenés az egyéb ergonómiai körülmény betartása megfelelő kéztartás

23 Kézbántalmak megelőzése
A helyes kéztartás szemléltetése:

24 Kézbántalmak A leggyakoribb kézbántalmak, amelyeket a huzamos billentyűzés okoz: íngyulladás ínhüvelygyulladás kéztői alagút szindróma

25 Billentyűzet használat ergonómiai szempontból
A billentyűzet használatakor törekedjen a következőkre: Állítsa be megfelelően a szék magasságát- a lábfejnek biztosan, teljes felületével érintkeznie kell a padlóval. Magasabb szék esetén használjon lábtartót. Az alkarjai felkarjával 90'-os szöget zárjanak be.

26 Billentyűzet használat ergonómiai szempontból
A szék háttámlája rugózó legyen, hogy a hát- és nyakizmok terhelése csökkenjen. Ne üljön sokat ugyanabban a pozícióban, néha álljon fel, nyújtózkodjon, vagy változtasson rajta. A billentyűzetet olyan magasra állítsa be, hogy a vállai pihenhessenek, a felkarjai a teste mellett pihenjenek.

27 Billentyűzet használat ergonómiai szempontból
A billentyűzet közvetlenül Ön előtt legyen, közel, hogy ne kelljen kényelmetlen távolságba nyúlni érte. Az alkarjainak a padlóval párhuzamosnak kell lennie. Használhat hátrafelé döntött billentyűzetet, hogy a csuklója megfelelő szögét biztosítsa.

28 Billentyűzet használat ergonómiai szempontból
Kerülje el a túlságosan kinyújtott, kicsavarodott testhelyzeteket. Amennyiben billentyűzetében nincs beépített, használjon egy különálló, vagy hozzáerősíthető csuklótámaszt. A billentyűket lágyan érintse meg, és ne tartsa őket lenyomva hosszú ideig. Tartsa ujjait, csuklóját, vállát ellazítva.

29 Fejlesztések a billentyűzet használat könnyítésére
Alternatív billentyűzet: A hagyományos, billentyűzettől eltérő felépítésű klaviatúra. Megkísérlik a kényelmet, a teljesítményt növelni, illetve a károsodásokat megelőzni, a használat veszélyes faktorainak csökkentésével. Billentyűzet kiegészítők: Billentyűzettartó tálca Billentyűzethez csatlakoztatható csuklótámasz

30 Alternatív billentyűzet típusok
Kinesis Maxim típusú osztott billentyűzet

31 Alternatív billentyűzet típusok
Comfort Ergonomic típusú szabadon állítható billentyűzet

32 Alternatív billentyűzet típusok
Kinesis The Essential típusú negatív billentyűzet

33 Alternatív billentyűzet típusok
Minimal Motion (Minimum-mozgás) billentyűzetek

34 Billentyűzet kiegészítők
Billentyűzettartó tálca

35 Billentyűzet kiegészítők
Billentyűzethez csatlakoztatható csuklótámasz

36 Egér használat ergonómiai szempontból
Egér használatakor a kényelmetlenség általában nem az egér alakjából, annak kialakításából származik.

37 Egér használat ergonómiai szempontból
Néhány általános tanács a hagyományos egér használata esetén: fontos a megfelelő munkakörnyezet felállítása nem feltétlen szükséges egérpad használata ha használunk győződjünk meg arról, hogy az egérpad vastagsága nem befolyásolja-e hátrányosan a felhasználást az alkarnak, ugyanúgy, mint a billentyűzet esetén, vízszintesnek kell lennie az ideális kényelem és hatékonyság érdekében

38 Egér használat ergonómiai szempontból
Az egér elhelyezése Használhatunk olyan billentyűzetet, melyhez hozzácsatlakoztatva egérpad tartozik.

39 Egér használat ergonómiai szempontból
Az egeret helyezzük megfelelő távolságra- közvetlenül a billentyűzet mellé, közel, elérhető távolságba. Az egér túl távol van. Az egér megfelelő távolságban van.

40 Egér használat ergonómiai szempontból
Kéztartás: csuklónkat megfelelő szögben tartsuk a kezünket lazán tartsuk az egéren, ne nyomjuk vagy használjuk túlzott erővel

41 Fejlesztések az egér használat könnyítésére
Alternatív egértípusok: Vertikális egér: a kurzor mozgatását vezérlő irányító itt egy vertikális, az asztal felületére merőleges kar. 3M Renaissance Vertical Mouse

42 Fejlesztések az egér használat könnyítésére
Trackball egér: a golyó a készülék felső részén van, az információ és ezáltal a kurzor mozgatása a golyó ujjak általi mozgásából származik. Jellemzői: kézbe illő forma trackball mozgatása a hüvelykujjal végzendő Logitech TrackManWheel Trackball Mouse

43 Fejlesztések az egér használat könnyítésére
Jellemzői: a ball mozgatása itt középső ujjal, illetve gyűrűsujjal végzendő a hüvelykujjnak kényelmes mélyedés sok funkció Logitech Cordless TrackManWheel Trackball Mouse

44 Fejlesztések az egér használat könnyítésére
Touchpad egerek: a laptopok, személyi számítógépek elterjedéséhez köthető ez a típus. Jellemzői: ujjbegyünk mozgatásával a kicsi felületen mozgathatjuk a kurzort a trackballnál is lassabb pontos lehető legkevésbé megterhelő megoldás Glider Mouse Advanced Ergonomic Touchpad Mouse.

45 Ergonómiai rendelet 50/1999. (XI. 3.) EüM rendelet a képernyő előtti munkavégzés minimális egészségügyi és biztonsági követelményeiről. E rendelet hatálya kiterjed minden olyan munkavállalóra, aki napi munkaidejéből legalább 4 órán keresztül rendszeresen képernyős eszközt használ.

46 A képernyős munkahelyek minimum követelményei
Berendezések Környezet Ember-gép kapcsolat 1. Általános rendelkezések 1.Térkövetelmények Ez a rész a szoftver-ergonómiai követelményeket határozza meg. 2. Képernyő 2. Megvilágítás 3. Billentyűzet 3. Tükröződés 4. Munkaasztal és felület 4. Zaj 5. Munkaszék 5. Klíma 6. Sugárzás

47 Környezeti követelmények
1.Térkövetelmények A munkahelyet úgy kell megtervezni és méretezni, hogy a használónak legyen elegendő tere testhelyzete és mozgásai változtatásához.

48 Környezeti követelmények
2. Megvilágítás a) Az általános, illetve helyi világítás (munkalámpa) biztosítson kielégítő megvilágítást és megfelelő kontrasztot a képernyő és a háttérkörnyezet között.

49 Környezeti követelmények
b) A zavaró tükröződést és fényvisszaverődést oly módon kell megelőzni, hogy a munkaterem és a képernyős munkahely megtervezését összehangolják a mesterséges fényforrások elhelyezésével és műszaki jellemzőivel.

50 Környezeti követelmények
3.Tükröződés és fényvisszaverődés a) A fényforrások, világosra festett berendezési tárgyak vagy falak ne okozzanak közvetlen fényvisszaverődést, és amennyire csak lehetséges, ne idézzenek elő tükröződést a képernyőn.

51 Környezeti követelmények
b) Az ablakokat megfelelő sötétítővel kell ellátni, hogy a képernyős munkahelyre eső nappali megvilágítást csökkenteni lehessen.

52 Környezeti követelmények
4. Zaj A munkahelyhez tartozó berendezések okozta zajt figyelembe kell venni a munkahely berendezésekor. Ez a zaj ne zavarja a figyelmet és a beszédmegértést.

53 Környezeti követelmények
5. Klíma a) A munkahelyhez tartozó berendezések nem fejleszthetnek olyan mennyiségű hőt, hogy az a munkavállalónak diszkomfort-érzést okozzon. b) A használó legyen védve a sugárzó és áramló hőhatásoktól és az asztal alatt hőt termelő berendezésektől.

54 Környezeti követelmények
6. Sugárzás Minden sugárzást a látható fénysugárzás kivételével, a használó egészsége és biztonsága szempontjából elhanyagolható szintre kell korlátozni.

55 EMBER-GÉP KAPCSOLAT Az ember-gép kapcsolat szoftver vonatkozásának ergonómikus tervezésével foglalkozik a Szoftverergonómia.

56 Szoftverergonómia A szoftverergonómia célja:
a felhasználói felület könnyen és jól használható legyen a felhasználó hosszú távon jó teljesítménnyel és elégedetten tudjon vele dolgozni Ennek megvalósítása a szoftver-mérnökök feladata.

57 Szoftverergonómia A hatékony felhasználói felület jellemzői:
a felhasználók körében pozitív érzéseket kelt: siker, szakértelem, a rendszer átlátása, és világossága a felhasználót a számítógépes munka nem terheli meg a felhasználó előre látja minden akciójának válaszát a felhasználói felület szinte eltűnik: a felhasználó szakmai feladatára, illetve a felfedezés vagy játék örömére koncentrálhat; örömmel, elmélyülten dolgozhat

58 Szoftver-ergonómiára vonatkozó szabvány, avagy ISO 9241
Az ISO 9241-es szabvány célja: Ez a szabvány támpontokat ad a fejlesztőknek ahhoz, hogy ergonómikus rendszert tudjanak létrehozni.

59 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "Készítette: Appl Szilvia Informatika tanár hallgató 2010.október"

Hasonló előadás


Google Hirdetések