Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Magyarország Fogyasztóvédelmi Politikája Országos Konferencia Budapest, 2011.június 16. A fogyasztók oktatása Dr. Horváth György Fogyasztóvédők Országos.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Magyarország Fogyasztóvédelmi Politikája Országos Konferencia Budapest, 2011.június 16. A fogyasztók oktatása Dr. Horváth György Fogyasztóvédők Országos."— Előadás másolata:

1 Magyarország Fogyasztóvédelmi Politikája Országos Konferencia Budapest, 2011.június 16. A fogyasztók oktatása Dr. Horváth György Fogyasztóvédők Országos Egyesülete Elnök 2014. 06. 25.1Magyarország Fogyasztóvédelmi Politikája Országos Konferencia

2 2 A fogyasztók oktatásának fontossága  A fogyasztó mint „gyengébb fél” helyzetének erősítésére különleges védelmi intézkedésekkel kell kiegyenlíteni az erőviszonyokat.  Európai Bizottság –„szokásosan tájékozott, ésszerűen figyelmes és körültekintő átlagos fogyasztó” fogalma Az új elv a fogyasztó helyzetében visszalépés, de: éppen ezért fokozottabb jelentőséget kap a fogyasztói tudatosság növelése, az oktatás és tájékoztatás

3 A hazai szabályozás 2014. 06. 25.Magyarország Fogyasztóvédelmi Politikája Országos Konferencia 3 Fogyasztóvédelmi törvény - A fogyasztók oktatása 17. § (1) A fogyasztóval iskolai és iskolán kívüli oktatás keretében meg kell ismertetni az igényei érvényesítéséhez szükséges jogszabályokat. (2) A fogyasztóvédelmi oktatás elsősorban állami feladat. (3) Az iskolai fogyasztóvédelmi oktatás a Nemzeti Alaptanterv részét képezi. A Nemzeti Alaptanterv fogyasztóvédelemmel kapcsolatos követelményeinek a Kormány részére történő benyújtása előtt be kell szerezni a fogyasztói érdekek országos képviseletét ellátó társadalmi szervezetek véleményét is. (4) A Nemzeti Alaptanterv elvei és követelményei szerint a fogyasztóvédelemért felelős miniszter közreműködik a közoktatás intézményei számára készülő fogyasztóvédelmi tantervi követelmények meghatározásában. (5) Az állam az iskolai fogyasztóvédelmi oktatással kapcsolatos feladatait az oktatási intézményeken keresztül, a fogyasztóvédelmi hatósággal és a fogyasztói érdekek képviseletét ellátó társadalmi szervezetekkel együttműködve látja el.

4 A megvalósulás I. (NAT) A fogyasztóvédelmi oktatás célja „ A fogyasztóvédelem célja a fogyasztói kultúra fejlesztése, és a tudatos kritikus fogyasztói kultúra fejlesztése, és a tudatos kritikus fogyasztói magatartás kialakítása és fejlesztése a tanulókban” A fogyasztóvédelmi oktatás tartalmi elemei · Szükséges a társadalmi és állampolgári kompetenciák kialakításának elősegítése, a jogaikat érvényesíteni tudó, a közéletben részt vevő és közreműködő fiatalok képzése. · A szociális és társadalmi kompetenciák fejlesztése, · a versenyképesség erősítésével kapcsolatos területek, mint például a vállalkozási, a gazdálkodási és a munkaképesség szoros összefüggése, · cselekvési kompetenciák fejlesztése, döntés mérlegelés képessége 2014. 06. 25.Magyarország Fogyasztóvédelmi Politikája Országos Konferencia 4

5 A gyakorlati megvalósulás az iskolai oktatásban 2014. 06. 25.Magyarország Fogyasztóvédelmi Politikája Országos Konferencia 5 Dilemmák:  Minden gyermek képes az ismereteket megfelelően szintetizálni?  A fogyasztói jogokat milyen módon ismerik meg?  Az oktató személy maga rendelkezik-e a fogyasztói jogokra vonatkozó komplex ismeretekkel?

6 Iskolarendszeren kívüli oktatás Körülmények:  Eltérő és differenciált a fogyasztók tájékozottsága, iskolázottsága, anyagi, szociális stb. helyzete  Nem mindenki számára jelent megoldást hozzáférhető az internethez való hozzáférés. 2011.06.14.Magyarország Fogyasztóvédelmi Politikája Országos Konferencia 6 Következtetés: Az egyes célcsoportok számára differenciált oktatás szükséges. De! Az erőforrásokat nem szabad szétaprózni!

7 Szemléletváltás szükséges  A fogyasztók oktatását végzők megfelelő szakmaisággal rendelkezzenek.  A képzési programok igazodjanak az abban résztvevők adottságaihoz  Az iskolarendszeren kívüli képzésben meghatározó szerepet kellene kapniuk a fogyasztóvédelemmel foglalkozó társadalmi szervezeteknek, amennyiben az egyes célcsoportokhoz igazodó akkreditált képzési programjuk van . 2014. 06. 25.Magyarország Fogyasztóvédelmi Politikája Országos Konferencia 7

8 Hatékonyabb módszerek az iskolarendszerű képzésben  A Nemzeti Alaptanterv megfelelő átdolgozása a fogyasztóvédelmi ismeretek külön történő oktatása (6-8 tanóra/év)  Papír alapú és interaktív, életkorra szabott oktatási anyagok készítése  Vetélkedők, kampányok szervezése (Pl. sulitotó, rajzpályázat stb.)  A modern, informatikai eszközök alkalmazása, melyen keresztül közvetlenül elérhető a fiatal generáció. 2014. 06. 25.Magyarország Fogyasztóvédelmi Politikája Országos Konferencia 8

9 A fogyasztói tudatosság növelése az iskolarendszeren kívül  Célzott fogyasztói kampányok Követelmény: o hatékonyság (célcsoport elérése és ismereteinek növelése a legkisebb fajlagos költséggel) o átláthatóság, ellenőrizhetőség  Speciális képzések o Fogyasztóvédelmi oktatást végzők képzése, továbbképzése o Fogyasztóvédelmi szakemberek képzése, továbbképzése  Vállalkozások bevonása (ÚJ) 2014. 06. 25.Magyarország Fogyasztóvédelmi Politikája Országos Konferencia 9

10 Köszönöm figyelmüket! 2014. 06. 25.Magyarország Fogyasztóvédelmi Politikája Országos Konferencia 10


Letölteni ppt "Magyarország Fogyasztóvédelmi Politikája Országos Konferencia Budapest, 2011.június 16. A fogyasztók oktatása Dr. Horváth György Fogyasztóvédők Országos."

Hasonló előadás


Google Hirdetések