Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaDomokos Orbán Megváltozta több, mint 10 éve
1
Területileg integrált beruházások és Közösségvezérelt helyi fejlesztés a 2014-20-as programozási időszakban Zsolt SZOKOLAI H.1 Inclusive growth, Urban and territorial development Európai Bizottság Regionális és Várospolitikai Főigazgatóság
2
Programozási alapelvek és a területi szempontok érvényesítése Tematikus koncentráció – tematikus célok és beruházási prioritások Fejlett régiókban: Alacsony kibocsátású gazdaság min. 20%, KKV, IKT és K+F+I min. 60% Fejlődő régiókban: Alacsony kibocsátású gazdaság min. 10%, KKV, IKT és K+F+I min. 40% Prioritási tengely: • Egy régió kategória, egy vagy több beruházási prioritás egy tematikus célon belül • Több régiókategória • Több alap egy tematikus célon belül • Különösen indokolt esetben több tematikus cél egy alapból Egy OP – több alap: OP-n belül a prioritásokat több alap finanszírozhatja Területi célok érvényesítése új eszközök segítségével
3
Új eszközök a területi stratégiák végrehajtására ITI: Területileg integrált beruházások (Integrated Territorial Investment) CLLD: Közösségvezérelt helyi fejlesztés (Community-led local development) Közös: Területi alapú Funkcionális, (sokszor) nem adminisztratív területi egységek integrált fejlesztésére Segíti a tematikus koncentrációból adódó nehézségek áthidalását Sajátos menedzsment Azonban teljesen eltérő céllal és szemlélettel
4
Kohéziós politika városi dimenziója •Gazdasági, környezetvédelmi, klímaváltozási, társadalmi és demográfiai kihívásokra reagáló fenntartható városfejlesztési stratégiák megvalósítását célzó integrált beavatkozások; • Dedikált operatív program • Több célkitűzés alá tartozó beruházási prioritást tartalmazó prioritási tengely • Területileg integrált beruházás (ITI) – CLLD nem számít bele • Városok bevonása a lebonyolításba – minimum részvétel a projektek kiválasztásában • Városfejlesztést célzó források nagyságának indikatív megadása az érintett programokban •Nem delegált ITI-k •Városi tematikájú beruházási (al)prioritások – 4(c)(e), 6(e), 8(b)(c), 9(b) •Városi területeken történő egyéb fejlesztések • Monitoring Bizottsági tagság ERFA minimum 5% Fenntartható városfejlesztést célzó integrált beavatkozások
5
Integrált városfejlesztési stratégia – ERFA 7. cikk Stratégiával lefedett terület és érintett közösségek beazonosítása Érintett terület valós fejlesztési igényein alapul Átfogja a rendeletben leírt 5 tématerületet Leírja a stratégiát és a területi célokat, output és eredmény indikátorokkal Egymással összefüggő, szinergiára épülő tevékenységeket tartalmaz, bemutatja az integráltság módját Bemutatja a kapcsolódást a város területén egyéb forrásokból megvalósuló fejlesztésekkel Koherens a regionális, OP, PM és nemzeti stratégiákkal Bemutatja a partnerséget és az érintettek bevonását a stratégia készítésébe és végrehajtásába Időtáv: legalább 2020-ig
6
KP városi és területi dimenziója Városfejlesztési platform Városi innovatív akciók (ERFA 0,2% ITI Városi beruházási prioritások Közösségvezérelt helyi fejlesztés Határon átnyúló együttműködés URBACT Integrált beavatkozások OP Több célkitűzéses prioritási tengely
7
ITI – Területileg integrált beruházások Bármely régión belüli vagy régión átnyúló (illetve határmenti) területi stratégia lebonyolítására, amelyik integrált megközelítést igényel – nem komplex ágazati, területi fókusz nélküli stratégiák lebonyolítására! Egy vagy több OP kettő, vagy több prioritási tengelyének részvételével. Felállítható ERFA, ESZA, KA által finanszírozott programokban. EMAVF és ETHA hozzájárulhat Releváns programoknak meg kell adni az indikatív pénzügyi hozzájárulás mértékét (ITI-k összességére vonatkozóan, nem egyenként!) Menedzsment: egy vagy több közreműködő szervezetre lehet delegálni ITI lényege: különböző tematikájú, egymással összefüggő tevékenységeket tartalmazó integrált csomagról való előzetes döntés több évre vonatkozóan
8
Az érintett területet, az elérni kívánt célállapotot Logikai kapcsolatot a tervezett beavatkozások és a területi, valamint a finanszírozó prioritások specifikus céljai között Intézkedések közötti szinergikus kapcsolatokat Városi ITI-k esetében (5%) kötelezően: Hogyan tér ki a stratégia az ERFA 7. cikkelyében felsorolt tématerületekre Nem szükséges, hogy az ESB Alapok által az ITI-n keresztül finanszírozott projektek minden egyes tématerülethez hozzájáruljanak, de a stratégiának minden területre ki kell terjednie Lebonyolítás módját, a delegálás (projektkiválasztás) biztosítását Kapacitás elemzés, szükség esetén kapacitásfejlesztési akciók ITI-n keresztül lebonyolított területi stratégiák bemutatják
9
Különböző forrásokból finanszírozott projektekről történő egyidejű (feltételes) döntés – garanciális elem a stratégia összefüggő fejlesztéseinek logikailag és időben átgondolt megvalósítására Szinergikus hatások kihasználása Projekt kiválasztás: nem feltétlen pályázati úton – tárgyalásos projektkiválasztás szerepe nő Városok szerepének felértékelődése Felelősségérzet az Európa 2020 céljainak megvalósítása érdekében ITI használatának előnyei
10
A.ITI kiterjedt használatán keresztül Csak ágazati OP-k, egymást átfedő ITI-ok rendszere a területi kihívások kezelésére Városi ITI-k (ERFA min 5%) Szub-regionális, funkcionális, régión átnyúló területek ITI-jai B.Regionális OP-kon keresztül Régiónként OP-k Döntően városi ITI-k (ERFA min 5%) C.Ágazati OP-k dominanciája, egy regionális OP "Regionális OP": prioritási tengelyei ágazatiak, vagy területileg lehatárolt több tematikus célhoz rendelt prioritások? Egy alap, több alap? Bonyolult lebonyolítási struktúra Területi szempontok érvényesítésének lehetőségei
11
? ITI –Területileg integrált beruházások Limitált számú prioritás egy OP-n belül ITI-t finanszírozó tematikus források egységes meghatározása a terület fejlesztési igényeinek figyelmen kívül hagyásával Területi stratégiák irányának előzetes kijelölése (top-down) Nem egységes irányítás – több OP részvétele esetén több közreműködő szervezeten keresztül történő lebonyolítás Szűkös forrás ITI mint redisztribúciós eszköz – minőség biztosítása? Nem egyszerűbb a megvalósítás a prioritási tengelyek mentén?
12
! ITI – Rugalmasság kihasználása Résztvevő prioritások a terület fejlesztési igényei alapján kerülnek kiválasztásra – legkevésbé sem uniformizált módon Valódi integrált megközelítés – Több OP több prioritási tengelye Egységes irányítás – megvalósítás egy szervezet által (delegálással helyi szintre, vagy egy IH egy KSZ-nek közreműködésével) Irányító Hatóságok közötti együttműködés és bizalom! Integrált fejlesztés több éves megvalósítását lehetővé tévő megfelelő nagyságú forrás – Kritikus tömeg! % ERFA vs. ITI-k száma?
13
Területi eszközök bemutatása Partnerségi szerződés CPR 14(1)(a): Európa 2020 stratégiához való hozzájárulás módjának bemutatása, beleértve a gazdasági, társadalmi és szociális kohéziót CPR 14(2)(a): területfejlesztés integrált megközelítésének bemutatása (i): különös tekintettel az ITI és CLLD eszközök használatára, valamint azon városi területek beazonosítására, ahol fenntartható városfejlesztést célzó integrált beavatkozások valósulnak meg
14
Területi eszközök bemutatása Érintett operatív programok CPR 87(3): A területfejlesztés PM-hoz illeszkedő integrált megközelítésének bemutatása (a): CLLD megvalósításának módjai, beleértve a célterületek kiválasztásának alapelveit (b): fenntartható városfejlesztést célzó integrált beavatkozások ERFA támogatásának indikatív összege, a hozzá rendelt ESZA források nagysága (c): ITI-k egyéb területen történő használatának bemutatása
15
CLLD – Közösségvezérelt… Speciális (nem közigazgatási) régión belüli térségek fejlesztése Integrált, területi alapú helyi fejlesztési stratégiák megvalósítására Magán és non-profit, a helyi szociális-gazdasági érdekeket képviselő szervezetek, valamint állami szereplők partnerségével 49%-ot meghaladó, döntési jogköröket biztosító szavazati arány egyik félnek sincs – együttműködésen alapuló Helyi fejlesztési szükségleteket és lehetőségeket figyelembe vevő, helyi szinten innovatív elemeket tartalmazó – bottom-up Egy vagy több OP egy vagy több prioritása által megvalósított – kötelezően EMAVF, opcionálisan ERFA, ESZA, ETHA Célközösség: 10-150 ezer között
16
CLLD – Közösségvezérelt… Stratégia - helyi szükségletek elemzése, célok, eredmények, indikátor, közösségek bevonásának módszere, akcióterv, végrehajtás, monitoring Tagállam meghatározza a CLLD kiválasztásának kritériumait (IH-k által létrehozott bizottság bonyolítja le a kiválasztás, a PM megkötését követő 2 éven belül, további CLLD-k esetén legkésőbb 2017 végéig) Döntéssel egyidejűleg meghatározza a résztvevő alapok hozzájárulásának mértékét Helyi akciócsoport: elkészíti és lebonyolítja a CLLD stratégiát Kapacitás fejlesztés, Kiválasztási kritériumok meghatározása, Pályázati felhívások elkészítése és meghirdetése, Projektek kiválasztása, monitoring Menedzsment: a helyi akciócsoport megbízza egy tagját, vagy jogi személyiséget alakít
17
50 cases in urban development http://ec.europa.eu/regional_policy/projects/practices/index_en.cfm http://aeidl.eu/en/projects/territorial-development/urban-development/html http://ec.europa.eu/regional_policy/projects/practices/index_en.cfm http://aeidl.eu/en/projects/territorial-development/urban-development/html
18
Köszönöm a figyelmüket! zsolt.szokolai@ec.europa.eu
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.