Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaEde Bakos Megváltozta több, mint 10 éve
1
Az informatikai szakképzés fejlesztési lehetőségei Az informatikai szakképzés fejlesztési lehetőségei Mlinarics József Magyar Tartalomipari Szövetség REGIONÁLIS SZAKKÉPZÉSI FÓRUM Szombathely 2010. április 15.
2
REGIONÁLIS SZAKKÉPZÉSI FÓRUM Szombathely 2010. április 15.. 2 Munkaadói szervezetek feladatai az informatikai szakképzésben 1.A képzés tartalmi elemeinek (Szakmai Vizsgakövetelmények- SZVK, gyakorlati képzés szervezésében való közreműködés, Vizsga Bizottsági tagok küldése stb.) meghatározása; 2.A képző szervezetekkel együttműködve a képzés minőségi és mennyiségi kereteinek meghatározása; 3.Közreműködés a tanárképzésben; 4.A képzés tartalmának, rendszerének fejlesztésében és a gyakorlati képzésben való részvétel (közös érdekeltség); 5.EU Képzési Keretrendszer hazai megfeleltetésének kidolgozása; 6.Az informatikai szakképzés társadalmi megítélésnek növelése.
3
REGIONÁLIS SZAKKÉPZÉSI FÓRUM Szombathely 2010. április 15.. 3 Válság és munkaerő IKT piac és a munkaerő alakulása válság hatására. Forrás: IVSZ + Insead e-Lab
4
REGIONÁLIS SZAKKÉPZÉSI FÓRUM Szombathely 2010. április 15.. 4 Versenyképesség “A magasan képzett és alkalmazkodó képes munkaerő lesz Európa versenyképességének és jólétének alapja a XXI. században, és ennek legkritikusabb építőköve az információtechnológiai képzettség.” Günther Verheugen, az Európai Bizottság Alelnöke
5
REGIONÁLIS SZAKKÉPZÉSI FÓRUM Szombathely 2010. április 15.. 5 Oktatási rendszer és a piaci elvárások Oktatási rendszer és a piaci elvárások negatív trend
6
REGIONÁLIS SZAKKÉPZÉSI FÓRUM Szombathely 2010. április 15.. 6 Felsőoktatás igazodása a piaci igényekhez 2009
7
REGIONÁLIS SZAKKÉPZÉSI FÓRUM Szombathely 2010. április 15.. 7 Kiváló magyar műszaki szakemberek 2009 – negatív trend
8
REGIONÁLIS SZAKKÉPZÉSI FÓRUM Szombathely 2010. április 15.. 8 A digitális elvárások kiegyenlítődése Jelenleg több (15-27%) CEE állás tölthető be digitális írástudás nélkül, míg nyugat-európa (14%) 2015-re az e-készséget nem igénylő állások aránya 10% alá esik EU- szinten – kiegyenlítődik a régiós különbség (magyar prognózis 8%) Hazánkban igen erős az alapfokon IKT-képzett munkavállalók iránti várakozás és régiós összehasonlításban a jó tudású IT- szakemberek iránti várakozás (24%)
9
REGIONÁLIS SZAKKÉPZÉSI FÓRUM Szombathely 2010. április 15.. 9 A munkaadók elvárásai Közép-Kelet EurópaNyugat-Európa
10
REGIONÁLIS SZAKKÉPZÉSI FÓRUM Szombathely 2010. április 15.. 10 Állások megoszlása e-készség szempontból 2010 - 2015
11
REGIONÁLIS SZAKKÉPZÉSI FÓRUM Szombathely 2010. április 15.. 11 Szkepszis a képzésben A magyar munkaadók sokkal szkeptikusabbak a jelen továbbképzési rendszer tekintetében, mint például cseh társaik, fokozva a lemaradást – tudatosítani kell a munkaadókban, hogy LLL a fejlődés iránya Itthon 35%, míg Csehországban 65% bízik az alapvető e-készségek fejlesztését célzó tanfolyamokban (EU-átlag 47%) Technológiai eszközök oktatása: Csehország 75%, hazánkban 34% tartja ezeket szükségesnek (EU- átlag 43%)
12
REGIONÁLIS SZAKKÉPZÉSI FÓRUM Szombathely 2010. április 15.. 12 Informatikai szakképzés irányítás múltja 1.1970-es évek SZÁMOK – KSH – nagygépes rendszerek állami nagyvállalati irányítás; 2.1980-as évek vége – 1990-es évek eleje, asztali gépek elterjedése – gazdasági/politikai rendszerváltás – OKJ kialakítása- minisztériumi (OM) irányítás – 7. Informatikai Szakmacsoport; 3.2000-es évek eleje minisztérium váltások (IHM, GKM, MEH) – képző intézeti irányítás; 4.2008. év szociális partnerek (munkaadók, munkavállalók) + képzők + szakigazgatás (SZMM, GKM, MEH, OKM + NSZFI)- együttműködése; 5.2009-2010. eKészség – eSkills együttműködés.
13
REGIONÁLIS SZAKKÉPZÉSI FÓRUM Szombathely 2010. április 15.. 13 Mi történt idáig ? 1.2003. – 2004. NSZI informatikai szakmák validálása (Gegesi Kiss Pál) nem került bevezetésre; 2.2005. IHM korszerűsíti a régi SZVK szerinti informatikai szakmákat, nem került bevezetésre; 3.2004.- 2006. NSZI, NFT I. HEFOP 3.2.1 kompetencia alapú, modulrendszerű új informatikai szakmák fejlesztése, részlegesen bevezetve a GKM által 2007. aug. végén; 4.Az Informatikai Szakmacsoport Bizottság (a munkaadói képviselők irányításával, képző szervezetek képviselőinek támogatásával) 2003. évtől folyamatos korrekcióra „kényszeríti” a szakigazgatást. 5.2006. év végétől a Hírközlési Ágazati Párbeszéd Bizottság tagjai (IVSZ, MATISZ, szakszervezetek) és munkaadókkal (MGYOSZ, VOSZ, MKIK) és képzők képviselőivel együttműködve, kezdeményezik az informatikai szakképzés irányításnak, a szakképzési törvény szerinti részleges átvételét a GKM-től. 6.2008-2009 MKIK-MGYOSZ-IVSZ-MATISZ-HÁPB munkaerő-piaci szükségletek kérdőíves felmérése
14
REGIONÁLIS SZAKKÉPZÉSI FÓRUM Szombathely 2010. április 15.. 14
15
REGIONÁLIS SZAKKÉPZÉSI FÓRUM Szombathely 2010. április 15.. 15 TITAN program PROTEUS: Nemzetközi Versenyképesség/Innováció/Krea tív ágazatok 10 000 fő/év DIGIT: Költségcsökkentés/ Hatékonyságnövelés / Versenyképesség 25 000 fő/év DIGIT-ALL: Munkahelymegtartás/ Tömeges munkahelyteremtés 200 000 fő/év Rövid távon: munkahelymegtartás, költségcsökkentés Középtávon: munkahelyteremtés, hatékonyságnövelés, KKV- versenyképesség Hosszútávon: nemzetközileg megerősített pozíciók a technológia-intenzív húzóágazatokban Szakember KKV vezető Munkaképes lakosság
16
REGIONÁLIS SZAKKÉPZÉSI FÓRUM Szombathely 2010. április 15.. 16 2008.-2009. évi MKIK szakképzési igényfelmérés tapasztalatai 1.A gazdasági és társadalmi szükséglettel szemben az iskolai rendszerű informatikai szakképzésbe belépők (a felsőfokú képzés elszívó hatása, a vonzó karrier pályák ismeretének hiánya következtében) száma és minősége drasztikusan csökken. 2.Az új OKJ szakmastruktúra sajnálatos módon nem ismert az érintettek körében. 3.Alapvetően az informatikai szakképzés területén túlképzésről nem lehet beszélni. Ahol foglalkoztatási problémák észlelhetők, ott ez a bemeneti minőségi hiányosságok megmaradásának és a gyakorlat orientált képzés és a foglalkoztatók információ hiányának tudható be. (pl.: multimédia alkalmazás-fejlesztő)
17
REGIONÁLIS SZAKKÉPZÉSI FÓRUM Szombathely 2010. április 15.. 17 2008-2009. évi MKIK szakképzési igényfelmérések tapasztalatai 4.Az informatikai szakképzésben (iskola rendszerű szakképzést, a felsőoktatást, a felnőttképzést és az informális ismeretszerzést is átfogó) a korábbi felmérések által megalapozott, a globális kihívásoknak és az EU irányelveknek (i2010, eSkills, eInclusion) is megfelelő fejlesztéseket javasolnak a szervezők. 5.Sajnálatos módon a regionális fórumokat „megalapozó” felmérés módszertani, szervezési és súlyos tárgyi hiányosságai miatt nem alkalmas a döntések előkészítésre, így az előzetes javaslatunk a szakértők becslésein alapul. 6.A munkaadói szervezeteknek egy-két RFKB-vel együttműködve Szabó András Petrik TISZK által javasolt kereslet felmérési módszerrel (hirdetések elemzése), valamint egyedi szakmai felmérést (pl. tartalomipar) célszerű végezni.
18
REGIONÁLIS SZAKKÉPZÉSI FÓRUM Szombathely 2010. április 15.. 18 Javaslatok: Nemzeti Képzési Keretrendszer – átlátható/átjárható informatikai/digitális média képzést! EQF-Code projekt http://www.matisz.hu/EQF-Code.296.0.html Szakmai képzések irányítását a szakma kezébe kell adni! http://www.tpk.org.hu/engine.aspx?page=tpk_Hirkozlesi_Agazati_Bemutatkozunk Született informatikus kampány http://www.ivsz.hu/engine.aspx?page=eSkillsDiakok Digitális ébresztő - nyilatkozat az európai e-Skills hét alkalmából http://www.ivsz.hu/engine.aspx?page=eskills_nyilatkozat
19
REGIONÁLIS SZAKKÉPZÉSI FÓRUM Szombathely 2010. április 15.. 19 Kapcsolat: Mlinarics József Magyar Tartalomipari Szövetség H-1012 Budapest, Kuny Domokos u. 13, jmlinarics@matisz.hu Az előadáshoz felhasználásra került Drajkó László a MEFIT Alapítvány kuratóriumának elnökének, az E-skills week zárókonferencián elhangzott előadása (3-11, 15-16 oldalak)
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.