Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Az edzői hatékonyság pszichológiája
Dr. Budavári Ágota utánpótláskonf.2012
2
Caddy a golfozó mellett
utánpótláskonf.2012
3
Az edző feladatai Sportága szakmai/technikai tudásának átadása
Jó munkakapcsolat alakítása a sportolóval - érzelmi alapon Motiválás: élvezetet adása Teljesítmény fejlesztése A versenyző önbizalmának, elégedettségének növelése utánpótláskonf.2012
4
Élvezet Győzelem Gyerek 8-13év Élsportoló Professzionális
5
Életkori sajátságok figyelembe vétele
2 éves kortól funkció gyakorlás: fogás, közelítés – manipulációt gyakorol Örül saját mozdulatainak, a cél teljesítésére a kíváncsiság hajtja, utánzás Ritmusosság a mozgásban örömet okoz, ismétlés öröme Kompetencia érzés: „képes vagyok előidézni” utánpótláskonf.2012
6
Óvodás játék jellege Derűsen, ellazultan játszik
Nem erőfeszítéssel dolgozik Célhoz kötötten Önmagáért való játék – öröm szinezete Tárgy teszi érdekessé a játékot (labda, kötél, korcsolya, ütő) Csoportos együttlét, együttmozgás – biztonságot nyújt utánpótláskonf.2012
7
8-12 év közötti mozgásfejlődés
Nemek közötti különbség egyre nagyobb: mozgásgyorsaság, állóképesség, izületi mozgékonyság Fiúk mozgásfejlődése felgyorsul, nőké lassabb Csúcsidőszak a mozgástanulásban: futás, ugrás, dobás területén Erőfejlesztésre még nem szabad törekedni utánpótláskonf.2012
8
Serdülőkor jellegzetességei
Testfejlődés intenzív szakasza (5-6 éves periódus, hormonális változás: arányok változása, szexuális érdeklődés Autonómia igény, saját célok kialakítása, ideálok átértékelése – sportkarrier mérlegelése Felnőtt szerep kialakítása: függés elutasítása, de ráutaltság kényszere Családi kapcsolatok átértékelése, kritikus megfigyelések – az edzők utánpótláskonf.2012
9
Az edzői tekintély alapjai
„szerettem lejárni az uszodába, mert szerettem az edzőmet” „ minden túlmunkát hajlandó voltam megcsinálni a kedvéért” „az edzőm szeretetteljes ember volt” Gyarmati Dezső jan. 3. utánpótláskonf.2012
10
Az edzővel szembeni elvárások
Naprakész, korszerű tudás Folyamatos továbbképzés Saját működésének önkritikus elemzése – edzésterv végrehajtását dokumentálja, korrigálja, egyénileg! Megfigyeléseit hozzáfűzi (fáradtság, kedvetlenség vs. lelkesültség, versenyző kedv) Munkában, feladat megoldásban folyamatos társa a a gyereknek utánpótláskonf.2012
11
Hagyományos edzői viselkedés
Folyamatosan ellenőriz, bizalmatlan, „elcsalja a munkát a sportoló” Hibára fókuszál, csak azt jelzi vissza Nem dicsér („nem volt rossz”) Pozitív visszajelzést igen keveset ad, sportolás pozitív élményét veszi el, ami az edző-sportoló harmonikus kapcsolatának az alapja - bizalom Amerikai dicséret vs. európai kétely utánpótláskonf.2012
12
Típusos sportoló-edző kapcsolata
Alá-fölérendeltség jellemzi: a „mindentudó” edző irányítja a sportolót Gyerek szerepben tartja még serdülőkor után is, ami sok ellenállást eredményez Egyenrangúságtól tart az edző, amivel fontosságát elvesztené Az edző is átlátható - szorongásait, bizonytalanságait érzékelik a tanítványok utánpótláskonf.2012
13
Károlyi Béla - A bajnokkal
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.