Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A „bűn” fogalma az emberi és isteni norma tükrében

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A „bűn” fogalma az emberi és isteni norma tükrében"— Előadás másolata:

1 A „bűn” fogalma az emberi és isteni norma tükrében

2 1. Deviancia: normasértés
A bűnözés a deviancia egyik formája Deviancia: de – via (via=út): az útról való letérés A társadaom által kijelölt, elfogadott utak elhagyása A deviáns ember azzal., hogy egyénileg választott utakon jár, máris megsérti a normákat Szexuális, vallásos, jogi deviancia: más és más normarendszert sért meg A normákhoz szankciók kapcsolódnak, de pozitív szankciókról is beszélhetünk, amikor a norma betartása viszont jutalommal jár (katonai hőstettek)

3 2. Robert Merton: célnormák és eszköznormák
A társadalmilag elfogadott célok (pl. szép családi élet, jómód, kulturális tevékenységek, sport) Az ezek eléréséhez jóváhagyott utak, módok, módszerek (üzleti vállalkozás, házasság és ma már élettársi kapcsolat is, 2-3 gyerek, de több nemigen) A deviancia tekintetében így négy csoport írható körül: A/ A célt és a módszert egyaránt tiszteli (átlagember) B/ Célt és módszert egyaránt elutasít (kábítószeres, vallási aszkéta) C/ A módszereket elfogadja, de a célok nem érdeklik (kispénzű, életunt kishivatalnok) D/ A célokat elfogadja, de a módszerek helyett másikat választ (bűnöző, feltaláló)

4 3. Bizonytalanság Robert Merton csoportosítása megmutatja, milyen bizonytalan a bűn fogalma A célt+módszert elutasító lehet drogos nihilista, amit a társadalom a legsúlyosabb devianciának tekint Ugyanez vezeti a vagyont, karriert, élvezeteket megvető szerzetest vagy aszkétát is, akit a társadalom szent emberként tisztel A cél igen, módszer nem esetében ünnepeljük a feltalálókat: megmutatják, hogyan érhető el ugyanaz a cél sokkal egyszerűbben Ugyanez vezeti a bűnözőt is: gyorsabban egyszerűbben szerzi meg a pénzt, ami a tisztelt polgári élethez juttathatja

5 4. Példák a bűn relativitására
Antigoné: emberi és isteni törvény Jókai, Teréza mama: a kis bűnökre lesújtanak, a nagyokat elnézik Bazac, Goriot apó: a vagyonok hátterében mindig bűn áll, „ne nézd az első milliót” Móricz-novellák: háborúban ölni erény, békében bűn Gazdasági versenyben tönkretenni valakit erény, fizikai bántalmazással tönkretenni bűn Felnőtt verekedés bűn, gyerekagresszió nagyon nagy mértékben egyáltalán nem bűn Oscar Wilde-ot bebörtönözték homoszexualitása mitt, ma a hatalom küzd a házasságuk elfogadtatásáért Észak-afriaki szivan bennszülöttek: elvárták, hogy a férjnek homoszexuális kapcsolata is legyen, aki nem így tett, nevetségesnek találták Az arab félszigeten a beduinok a homoszexuális férfit azonnal kivégezték

6 5. Az irodalomban A legrészletesebben Dosztojevszkij foglalkozik ezzel a kérdéssel a Bűn és bűnhődésben Napóleon felrúgta a francia törvényeket és az európai nemzetközi békét, mégis hősként ünnepeljük Raszkolnyikov megöl egy kártékony uzsorásnőt, hogy nemes célra fordítsa a pénzt, és gyilkosként elítélik Az emberi norma nevetséges, egyedül Istentől kapott törvényre épülhet erkölcsi rend Ha a Nyugat nem hisz többé Istenben, akkor mindent szabad Csak a gyávák fogják betartani a törvényt, és csak az ügyetlenek fognak lebukni

7 Célok, hová jutni akarunk
Utak-módok a célokhoz Célok, hová jutni akarunk Alkalmazkodás Innováció Gépiesség Drog, kivonulás Forradalmiság

8 Kálmán Kata fotója a gazdasági válság korából

9

10 Escher Károly: Budafoki barlanglakás lakói

11 Escher Károly: Kilakoltatott család Hangyatelepen

12 Escher Károly: Anya gyermekeivel a Hangyatelepen

13 Kálmán Kata: 23 éves gyári munkás 1932-ben

14

15

16


Letölteni ppt "A „bűn” fogalma az emberi és isteni norma tükrében"

Hasonló előadás


Google Hirdetések