Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaGréta Deákné Megváltozta több, mint 10 éve
1
A vizuális percepció szerepe az információkeresésben
Dr. Pajor Enikő Tájékoztatás 3. című kurzusára készítette: Sándori Zoltán és Gulyás László történelem III. – könyvtár-informatika minor II. éves hallgatók
2
Mi a vizuális percepció?
egyszerűsített megfogalmazásban nem más, mint információgyűjtés a külvilágból a szemeinkkel ide tartozik még a szem-kéz koordináció, alak-háttér érzékelés, térbeli érzékelés stb. Ezek a képességek egymástól függetlenül fejlődnek, a tapasztalatszerzési lehetőségek is befolyásolják őket
3
Mi a vizuális percepció?
legerőteljesebben 4-7 éves kor között fejlődnek A vizuális percepció lehető legjobb működése a megfelelő tanulási folyamat elengedhetetlen feltétele
4
Szerepe az információkeresésben
A XX. század végére ismerték fel ennek a jelentőségét a technika fejlődésével egyre nagyobb és nagyobb szerepe lesz rengetegen (még a tudományterületen belül is) alulértékelik ezt a szerepet: úgy gondolják, néhány éven belül „kihal” ez a technológia
5
Szerepe az információkeresésben Vizuális keresők
a vizuális keresők megalkotásakor az informatikai technológiák felhasználásán túl a pszichológia tudományterületén elért eredményeket is felhasználják azért, hogy minél rövidebb idő alatt lehessen minél több információt eljuttatni és „feldolgoztatni” a felhasználóval
6
Ez azért lehetséges, mert vizuális percepciós rendszerünk segítségével, korábbi tapasztalataink alapján kialakítottunk egy interpretációs képességet, aminek segítségével egy-egy képet, ábrát stb. felismerhetünk hamarabb, mint ahogy az tudatosult volna bennünk
7
Szerepe az információkeresésben Vizuális keresők
ha információkeresésében is hasonló módszert alkalmazunk, a felhasználók az információkat jóval gyorsabban fogják tudni feldolgozni, mint ha szimpla szöveget használnánk információközlésre
8
Szerepe az információkeresésben Vizuális keresők
Tehát a vizuális keresők nem a keresést gyorsítják meg, hanem a találatok megértését, többek között úgy, hogy a szövegben található összefüggéseket (akár több ezret is!) vizuálisan tárja a felhasználó elé, és így könnyebben eldönthető, hogy melyik információcsoportra van szükség és melyikre nincs
9
Szerepe az információkeresésben Vizuális keresők
Jó példa erre a Kartoo:
10
Szerepe az információkeresésben Vizuális keresők
A monitoron megjelenő kép és annak fényereje adják azokat a részleteket, amelyek rendkívül kicsi idő alatt együtt információvá állnak össze az agyban Amikor a kép (például a vizuális keresők „interface-e”) nagy kontrasztú, esztétikus színekkel hangsúlyozott és fényes (de nem vakító!), a rendezettség érzetét kelti az agyban
11
Ugye mindenkinek ismerős?
12
Ezt a folyamatot, amely során tapasztalás következtében tudatosság nélkül tudunk értelmezni és kiértékelni valamit perceptuális tanulásnak nevezzük
13
Sajnosban ezek a vizuális keresők az átlagfelhasználók előtt ma még kevésbé ismertek, jobbára a könyvtártudományban használatosak
14
És belép a Google… Ezt a tendenciát változtathatja meg a Google hasonló irányú próbálkozása Hogy miért? Mert a Google-t mindenki ismeri Egyelőre még csak béta állapotban elérhető (és tesztelés alatt álló) vizuális és tematikus keresője a Google Wonder Wheel
15
És belép a Google… Magyar nyelven még nem használható, de valószínűsíthető, hogy végleges változatában minden nyelven elérhető lesz, amin a Google
16
A Google Wonder Wheel
17
Google Wonder Wheel Használata: Google.com in english
A találati lista alatt, a „web” írás mellett megjelenik egy „show options” gomb, erre kattintva tudjuk működésre bírni Egyelőre bétaváltozat, ezért nincs direkt linkje
18
Összegzés Ez az újfajta megoldás megkönnyíti a felhasználó munkáját, mert a vizuális percepciós rendszerünk segítségével nagyon rövid idő alatt képesek vagyunk információt feldolgozni és értelmezni
19
Összegzés Pontosan ebben rejlik ezeknek a keresőknek a hasznossága: jóval gyorsabban tudja információhoz juttatni a felhasználót, a csoportosított információkkal pedig olyan találatokat is kaphat, amelyek ugyan nem egyeznek meg a felhasználó által keresett információval, de szorosan kapcsolódnak hozzá
20
Felhasznált irodalom Pajor, Enikő: Tématérkép (Topic Map) alkalmazások az interneten. In: Könyvtári Figyelő, szám < > május 15. Pajor, Enikő: Tématérkép (Topic Map) alkalmazások az interneten. In: Könyvtári Figyelő, szám < május 15. Baráthné, Hajdu Ágnes: Könyvtári szolgáltatások Norvégiában: központban az információ. In: Könyvtári Figyelő, szám < > május 15. Baráthné, Hajdú Ágnes: A percepció és megjelenítés jelentősége az információkereső nyelvekben. In: Tudományos és Műszaki Tájékoztatás szám. < > május 15.
21
Felhasznált irodalom < > május 15. < > május 15. < május 15.
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.