Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaGergő Veres Megváltozta több, mint 10 éve
1
Tájékoztató a projekt állásáról 2010. október
2
2002-ben és 2006-ban a korábbiaknál nagyobb árvizek hívták fel a figyelmet az árvízvédelem végleges megoldásának problémájára. További megerősítést kapott a gát szükségessége 2009. elején a nagyvízi meder ügy kapcsán. 2010-ben ismét védekezni kellett.
3
2008-ban a község ú.n. mobil gát beszerzésére pályázott – sikertelenül. 2009-ben írták ki azt a kétfordulós EU pályázatot, amelynek első fordulójában Sződliget 21 Millió Ft-ot nyert az árvízvédelmi gát tervezésére. A pályázat második fordulója már a kivitelezésről szól. E pályázat beadásának – az előző önkormányzat kérésére már módosított – végső határideje 2010. november 23.
4
A pályázat második fordulójában – a gát kivitelezésére – úgy lehet pályázni, ha már elkészült a gát vízjogi engedélyes kiviteli terve és az ahhoz kapcsolódó részletes megvalósíthatósági tanulmány (RMT). Ezen kívül egy meglehetősen összetett pályázati anyagot is el kell készíteni, amelynek a fenti tervek csak kiegészítő elemei.
5
A sikeres első forduló után a pályázat kiírójával 2009. szeptemberében lett aláírva a támogatási szerződés, tehát a tervezésre fordítható 21 Millió Ft ekkor már – több, mint egy évvel ezelőtt – rendelkezésre állt. A tervezővel a szerződés 2010. júniusában lett aláírva. A tervező kiválasztása tehát mintegy 9 hónapot vett igénybe, ami – még ha közbeszerzésről van is szó – szokatlanul hosszú idő.
6
Az előző polgármester 2010. augusztus végén levelet írt a pályázat kiírójának, amelyben elismeri, hogy a projekt 8 hónap késedelemben van és kérte a pályázat második fordulójára vonatkozó beadási határidő módosítását 2011. szeptember végére. Erre a kérésre – egyelőre – nem érkezett válasz.
7
A folyamatos késedelmekről, a projekt sikerét súlyosan veszélyeztető határidő- csúszásokról a lakosság nem értesült. Az előző önkormányzat folyamatosan azt kommunikálta a lakosság felé, hogy minden a tervek szerint halad és határidőre elkészülhetnek a tervek és a pályázati anyag.
8
Az október 3-i választások után felállt új összetételű önkormányzat egyik legelső dolga volt a gátépítési projekt áttekintése. A rendelkezésre álló dokumentumok és a projekt kivitelezésében résztvevő vállalkozók tájékoztatása alapján a gát tervezésének és a pályázat elkészítésének jelenlegi állapota a következő:
9
A pályázati anyag elkészítését végző vállalkozókat az előző önkormányzat választotta ki. Ezek: Tervező – az engedélyes tervek elkészítése. Szakértő – a Részletes Megvalósíthatósági Tanulmány elkészítése. Pályázatíró – a pályázati 1. forduló lezárása, elszámolása és a 2. fordulós pályázati anyag elkészítése. Kommunikációs szakértő – kommunikációs feladatok elvégzése.
10
A pályázat kapcsán az önkormányzat fő feladata elsősorban az adatszolgáltatás és a projektben résztvevők munkájának az összehangolása, ellenőrzése. E feladatra hozta létre az előző önkormányzat a gátépítési ad-hoc bizottságot. E bizottság összetételét a jelenlegi testület megváltoztatta és kibővítette három tapasztalt sződligeti vízügyi szakemberrel.
11
Kiviteli tervek – kb. 90% Tervezők adatszolgáltatása a tanulmány írók felé – kb. 50% Részletes Megvalósíthatósági Tanulmány – kb. 60%
12
A tervezővel kötött szerződés szerint a tervek elkészítésének határideje 2011. március. A tanulmányíró szerződéses határideje 2010. december 31. A kommunikációs szakértővel a szerződés 2010. novemberig érvényes. Amikor az előző önkormányzat e szerződéseket megkötötte, akkor már ismert volt, hogy a pályázat végső beadási határideje 2010. november 23.
13
A kivitelezőkkel kötött szerződéses határidők tarthatók, de ha azokat vesszük figyelembe, akkor a pályázat beadására már sem esély, sem lehetőség nincs. Sokkal gyorsabb munkára van szükség. A terveknek és a tanulmánynak november 15-ig el kell készülnie. Csak ebben az esetben van arra esély, hogy a pályázati anyag is elkészüljön a november 23-i határidőig.
14
Az önkormányzat fő feladata az adatszolgáltatás és egyes, a pályázathoz becsatolandó mellékletek beszerzése. Rengeteg részletes adatra, azokat alátámasztó dokumentumokra van szükség, amelyek beszerzésén gőzerővel dolgozik az ad-hoc bizottság. Sikerült például olyan szakhatósági engedélyeket (pl. Közútkezelő, KÖVIZIG, stb.) néhány nap alatt beszerezni, amelyekre a normális ügymenet szerint egyébként heteket kellene várni. Az önkormányzat óriási nyomást gyakorol a kivitelezőkre, hogy a szükséges határidőket tartani lehessen.
15
Példaként lehet említeni azt az esetet, hogy mivel a gát nyomvonala egy magántulajdonú ingatlant is érint, a tervező hónapokkal ezelőtt kérte az önkormányzatot, hogy szerezze be az érintett ingatlan tulajdonosainak hozzájárulását. Most szembesültünk azzal, hogy a tulajdonosok majdnem egy éve elhaláloztak és a hagyatéki eljárás még nem lett lezárva, így nem ismertek azok az örökösök, akik a tulajdonosi hozzájárulást megadhatnák. Ezért most soron kívüli és azonnali intézkedés szükséges e hagyatéki probléma sürgős megoldásához. Pedig ezt a problémát már hónapokkal ezelőtt meg lehetett volna oldani.
16
A megvalósíthatósági tanulmányban a nyomvonal három verziójára készül elemzés. Az előzetes vizsgálatok alapján ebből a háromból egy nyomvonalat ítélt az előző önkormányzat optimálisnak. Az ú.n. „minimál” programot támogatta. Azt, amelyet a pályázat kiírója is preferált az 1. fordulóban. A tervezőnek részletes kidolgozásra adott megbízásban azonban már egy ettől eltérő nyomvonal szerepel. Hogy ki, mikor és milyen felhatalmazás alapján módosította az előző testület döntését, nem lehet megállapítani. A tervekben csak ez az egy nyomvonal lesz részletesen kidolgozva. A nyomvonal bármilyen módosítására ma már egyszerűen nincs idő és lehetőség.
17
Az elvi vízjogi engedéllyel rendelkező kiviteli tervekre. A KEOP által megvizsgált és jóváhagyott részletes megvalósíthatósági tanulmányra. A pályázati anyag megfelelő színvonalú összeállítására.
18
A kiviteli tervek elkészítésére a beadási határidőig minden esély meg van. A probléma a vízjogi engedély lehet – ezt ugyanis lehetetlen megszerezni ennyi idő alatt. (Ha KÖVIZIG ki is adja az engedélyt, annak érvényességéhez több más szakhatóság engedélyére is szükség van.) Lehetséges megoldás: kérjük a kiírót, hogy tekintsen el az érvényes vízjogi engedély bemutatásától.
19
A KEOP-nak 45 nap áll rendelkezésére, hogy állást foglaljon a tanulmányról. Ha valóban tartja ezt a 45 napot, akkor nincs esély arra, hogy határidőre be tudjuk nyújtani a pályázatot. Lehetséges megoldás: kérjük a tanulmány sürgős véleményezését.
20
Ha mind a kiviteli tervek, mind a részletes megvalósíthatósági tanulmány elkészül és az önkormányzat képes lesz valamennyi, a pályázat kiírója által megkövetelt melléklet és dokumentum beszerzésére (lásd: hagyatéki probléma), akkor a pályázati anyag összeállhat a szükséges határidőre.
21
A gát tervezése és a pályázati anyag összeállítása jelenleg kb. 8 hónap késedelemben van. Ezt a 8 hónap késedelmet kell szűk 1 hónap alatt ledolgozni. Ez majdnem a lehetetlennel egyenlő feladatot jelent. Az önkormányzat minden rendelkezésére álló eszközt és erőforrást e projekt végrehajtására összpontosít és minden emberileg elképzelhetőt megtesz annak érdekében, hogy a pályázatot időben be tudjuk nyújtani.
22
E beszámolóban nem esett szó néhány a gátépítési projekthez szorosan kapcsolódó fontos, de a pályázat szempontjából most nem sürgős feladatról: A gát terveinek elkészülte után a község rendezési tervét módosítani kell. A terveken fel kell tüntetni a gátat és egyes érintett területeket át kell sorolni vízgazdálkodási területté. Egyes ingatlanokon ez bizonyos korlátozásokat is jelenthet (pl. építési korlátozások), amelyről az érintett ingatlan tulajdonosokat tájékoztatni fogjuk, amint ez lehetséges és a szükséges adatok rendelkezésre állnak.
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.