Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok a GVH eljárásaiban

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok a GVH eljárásaiban"— Előadás másolata:

1 Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok a GVH eljárásaiban
Grimm Krisztina 2009. szeptember 29.

2 Verseny és fogyasztóvédelem
Piacok keresleti és kínálati oldala Fogyasztó: a piac szereplője Információs aszimmetria Közvetlen és közvetett fogyasztói hátrány A fogyasztói döntéshozatal védelme egyben a hatásos verseny védelme Beavatkozás Keresleti oldalon – fogyasztói tudatosság növelése Kínálati oldalon – vállalkozások magatartásának befolyásolása

3 Új jogszabályi környezet
Fttv. és Grt. hatályba lépése, Tpvt. módosulása Folyamatosság a GVH joggyakorlatában Versenytanács korábbi ügyekben tett megállapításai – a legtöbb esetben továbbra is érvényesek ! Feketelista: a jogsértés megállapítása során elemzés számos eleme elhagyható Versenyérintettség-teszt

4 Új jogszabályi környezet
A belső piacon az üzleti vállalkozások fogyasztókkal szemben folytatott tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatairól, valamint egyes irányelvek módosításáról szóló 2005/29/EK irányelv (UCP) Tagállami kihirdetés időpontja: június 12. Tagállami hatályba léptetés időpontja: december 12.

5 A tájékoztatással kapcsolatos jogszabályok rendszere 2008. szeptember 1. után
reklám egyéb tájékoztatási formák b2c viszonyok Fttv./ Új Reklámtörvény b2b viszonyok Új Reklámtörvény Versenytörvény

6 Fttv. bemutatása Kereskedelmi gyakorlat: az áru értékesítésével, szolgáltatásával vagy eladásösztönzésével közvetlen kapcsolatban álló magatartása, mulasztása, reklámja, marketingtevékenysége vagy egyéb kereskedelmi kommunikációja Fogyasztó: az önálló foglalkozásán és gazdasági tevékenységén kívül eső célok érdekében eljáró természetes személy (ún. b2c viszonyok)

7 Fttv. bemutatása Tisztességtelenség – hármas felépítésű rendszer
Generálklauzula – szakmai gondosság és fogyasztói magatartás torzítása Megtévesztő/Agresszív kereskedelmi gyakorlat 31 külön nevesített tisztességtelen gyakorlat

8 Kínálati oldali problémák
Marketing – reklám – eladásösztönzés A GVH által a reklámok kapcsán észlelt gyakorlatok „akár” Apróbetűs tájékoztatás Utólagos tájékoztatás A reklámállítások bizonyítása

9 „akár” …* Rendkívül elterjedt kommunikációs fordulat
Akár ár, akár minőség kommunikációja során helyet kaphat Nem kell minden egyes fogyasztó esetében érvényesülnie, DE! Megtévesztő, ha egy fogyasztó számára sem reális lehetőség A reklámban kiemelt szlogen jelentősen módosul egyéb feltételek miatt A feltüntetettek csak szélsőséges esetben, egy atipikus fogyasztói kör számára érvényesülnek

10 Apróbetűs tájékoztatás
Bonyolult termékek, hosszútávú szerződések esetén megjelenő probléma Fttv. körében kezelése: Fttv. 7. § alapján – megtévesztő mulasztás Alapvető kérdés: észlelhető-e a fogyasztó számára? Különbségtétel az egyes kommunikációs eszközök között – a jogsértés mércéje azonos, ám az egyes kommunikációs eszközök más-más „áteresztő” képességgel bírnak (különös figyelemmel kezelendő a TV-reklám és az óriásplakát)

11 Utólagos tájékoztatás
A fogyasztói döntéshozatal védelme a hatásos verseny védelme A GVH a fogyasztói döntéshozatal teljességét védi, így a fogyasztói döntéshozatal akkor is torzulhat, ha utóbb (pl. szerződéskötéskor) a fogyasztó az összes releváns információ birtokába jut Fttv. 2. § h) pontja: ügyleti döntés fogalma kifejezetten elválik a szerződéskötéstől Fttv. 7. § (2): az utólagos tájékoztatás mérlegelésének kötelezettsége

12 Reklámállítások valódiságának bizonyítása
Fttv. 14. §: a bizonyítási teher Milyen jellegű reklámállítások bizonyítandóak? Ár vonatkozásában Minőség vonatkozásában Különös fontossággal bírnak a különböző élettani hatás elérésére vonatkozó állítások Követelmény: tudományos ismeretek megléte (nem tekinthetőek ilyennek pl. a pozitív terméktapasztalatok, betegektől vagy orvosoktól származó vélemények)

13 Keresleti oldali problémák
Fogyasztói tudatosság Ésszerű fogyasztó – átlagfogyasztó – marginális fogyasztó Fogyasztói döntéshozatal teljességének védelme Fttv. 2. § h) pontja: az ügyleti döntés fogalma Fttv. 4. § (1) és (2) bekezdései – az ésszerűen eljáró fogyasztó és a sérülékeny fogyasztó A fogyasztói magatartás ismerete alapvetően fontos a jogsértések megítélésekor ! Feketelistás magatartás megítélésekor nem szükséges a keresleti oldali magatartás értékelése

14 A jövő Együttműködés a magyar hatóságok között és az EU-tagállamok között Eljárási és anyagi jogi kérdések tisztázása A határon átnyúló kereskedelmi gyakorlatok kezelésének kérdése

15 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok a GVH eljárásaiban"

Hasonló előadás


Google Hirdetések