Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaRezső Gáspár Megváltozta több, mint 10 éve
1
Finanszírozási reformok a felsőoktatásban: nemzetközi összehasonlító elemzés „Felsőoktatás finanszírozás – egyetemi gazdálkodás” Budapesti Corvinus Egyetem Nemzetközi Felsőoktatási Kutatások Központja december 9. Halász Gábor ELTE PPK
2
Az elemzés témái A globális és európai trendek
A képekre kell kattintani! Lehatárolás és külső meghatározó tényezők Kiadások alakulása Új tudás és új modellek (nagyon sok új elméleti és empirikus kutatás történt) A globális és európai trendek >> VÉGE >>
3
Köszönöm a figyelmüket!
Halász Gábor ELTE PPK
4
Lehatárolás és külső meghatározó tényezők
A nemzeti innovációs rendszer sajátosságai, a kutatás, fejlesztés és innováció finanszírozása A felsőoktatás szerepe munka világa által igényelt képességek fejlesztésében (szakképző és LLL funkció) A közszféra szabályozása és reformjai, az ösztönzök szabályozó eszközként való alkalmazása
5
A kiadásoknak, hallgatók létszámának és az egy hallgatóra jutó kiadásoknak az alakulása az OECD országokban 2000 és 2008 között (index, 2000=100%) Baloldali oszlopok: összes kiadás Jobboldali oszlopok: hallgatólétszám Kis fekete négyzetek: egy hallgatóra jutó kiadások (egy főre jutó GDP arányában) 5
6
A nem állami kiadások arányának alakulása az összes felsőoktatási kiadáson belül (%)
6
7
Finanszírozási modellek
A modellek intelligens kezelése Makroszintű modellek Honnan jönnek a források? Az állami elosztás formái/1 (van piac) Az állami elosztás formái/2 (nincs piac) Költségmegosztás Mikro-szintű modellek Forrásallokálás módja Szervezeti jellemzők A forrásokat az eredeti tanulmány tartalmazza
8
Globális és európai trendek
Makroszint A különböző funkciók finanszírozásnak szétválasztása Új formák (pl. normatív, szabad felhasználású) A teljesítmény-alapú finanszírozás Fogyasztói finanszírozás és költségmegosztás Mikro-szint Önálló gazdálkodás Bevételek diverzifikálása Belső allokációs mechanizmusok alakítása Intézményi menedzsment fejlesztése A forrásokat az eredeti tanulmány tartalmazza
9
Modellek és intelligens kezelésük
Trendek csak jó modellekkel elemezhetőek Egyensúly és időtényező (pl. „a modell létezik, gyakori, de mindenki rossznak tartja”; „a modell létezik, de tarthatatlan és hamarosan megváltoztatják” stb.) Két elválaszthatatlan kérdés: „Ki fizet?” és „Hogyan fizetnek?” (azaz honnan jönnek a források és mi a források allokálásának módja) Makro (rendszer) és mikro (intézményi) szint (mindkettő egyformán érdekes, csak együtt érdemes nézni őket)
10
Honnan jönnek a források?
10
11
Makroszintű modell (teljes)
Ben Jongbloed 11
12
Makroszintű modell (csak állami)
12
13
Költségmegosztás (a „ki” és „hogyan” együtt)
13
14
Mikro-szintű (intézményi) modell
14
15
Szervezeti jellemzők A „hagyományos egyetemi modell” szerint működő intézmények Az „üzleti modell” szerint működő intézmények Kínálat-vezérelt Kereslet vezérelt Reaktív, a változásokkal szemben ellenálló Proaktív, stratégiai módon működő Az állami finanszírozástól függő Portfólió finanszírozással működő Fogyasztja a forrásokat Invesztál a jövőbe Adminisztrálják Menedzselik Kockázatkerülő Kockázatokat kezelő 15
16
Globális és európai trendek
Makroszint A különböző funkciók finanszírozásnak szétválasztása Új formák (pl. normatív, szabad felhasználású) A teljesítmény-alapú finanszírozás Fogyasztói finanszírozás és költségmegosztás Mikro-szint Önálló gazdálkodás Bevételek diverzifikálása Belső allokációs mechanizmusok alakítása Intézményi menedzsment fejlesztése A forrásokat az eredeti tanulmány tartalmazza
17
A funkciók szétválasztása
Oktatás, oktatói bérek alapfizetések piaci bevételtől függő Kutatás Épületműködtetés Fejlesztés
18
Finanszírozási formák (2006-2008)
KT - kötött támogatás (line-item budgeting) CT - célzott támogatás (targeted funding) SZFT - szabadon felhasználható támogatás (block grant funding) FF – finanszírozási formula (képlet) (funding formula) SZE – szerződés (negotiations with government authorities) T – Történeti bázis (historical trend) V – Versenyeztetés (competitive basis) Forrás: OECD (2008)
19
Input és eredménymutatók alkalmazása a működési támogatás meghatározása során Európai felsőoktatási rendszerekben CHEPS vizsgálat Input-mutatók Eredmény-mutatók
20
Hallgatói hozzájárulási politikák az egyes országokban (2009)
Duális rendszerek Forrás: Johnstone – Marcucci (2010)
21
A hallgatói hozzájárulás szabályozásának típusai
21
22
Az intézmények gazdálkodási önállósága mértékének alakulása az európai országokban (országok száma)
22
23
Az intézmények bevételeinek forrásai az európai országokban (%)
23
24
Empirikus példák Európából a belső forrás-menedzsmentre
Extra támogatás biztosítása a legtöbb külső forrást „behozó” belső szervezeti egységeknek Annak megengedése, hogy a külső forrásokat „behozó” belső szervezeti egységek ennek jelentős hányadát maguk használhassák fel A belső szervezeti egységeknek adott források hozzákapcsolása ezek teljesítményéhez A belső szervezeti egységek és egyének teljesítményének láthatóvá tétele.
25
„Stratégiai és professzionális felsőoktatási vezetők fejlődésének támogatása és annak biztosítása, hogy a felsőoktatási intézmények rendelkezzenek a stratégiai irányvonal megválasztásához, a bevételi források kezeléséhez, a legjobb oktatók és kutatók odavonzása érdekében a teljesítmény jutalmazásához, a felvételi politika kialakításához és új képzési programok bevezetéséhez szükséges autonómiával” Az Európai Bizottság Közleménye
26
A 2008-as CHEPS vizsgálat Progress in higher education reform across Europe Governance and Funding Reform. Volume 2: Methodology, performance data, literature survey, national system analyses and case studies
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.