Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
A kisgyermekkori kompetenciák fejlesztése
Dr. Komlósi Ákos Kisgyermek Szociális Intézmények igazgatója c. főiskolai docens
2
Kompetencia Mi a kompetencia?
„Illetékesség” illetve „valamire való képesség” a latinból eredeztetve. A köznyelvben „hozzáértés” és „szakértelem”. Azaz: „alkalmasak vagyunk a döntésre”, ill. „képesek vagyunk eredményesen cselekedni
3
Szemléleti modell váltás
Defektmodell felváltása, melyben a szemlélet kiindulópontja: a sérült, beteg ember betegsége, és annak kezelése „beilleszkedési nehézség”, „hiperaktivitás”, „figyelemzavar”, „agresszivitás”, „tanulási nehézség”, „finommotoros és grafomotoros, ill. nagymozgásos ügyetlenség”, „idegrendszeri éretlenség”, stb.
4
Szemléleti modell váltás
Kompetenciamodell: Az egészséges személy, pozitív sajátosságai felé fordul, az emberi természet optimistább megközelítésével Az ember, mint tanuló, változó, fejlődő lény; aktív, kreatív, adaptív képességekkel, ha: optimálisabb fejlesztési feltételek biztosítottak
5
Kompetenciák A kompetenciák az élőlények létfunkciói. Komponensei:
Az egyed és faj túlélését biztosítják Komponensei: motívumrendszer, képességrendszer
6
Emberi túlélés szolgálatában
Egyén túlélését szolgálja: Személyes kompetencia Faj túlélését szolgálja: Szociális kompetencia
7
Az emberi túlélés szolgálatában
Az információk felvételét, feldolgozását, felhasználását szolgálják: a kognitív kompetenciák
8
Az emberi túlélés szolgálatában
Az egyéni sajátosságokat tartalmazó képesség- és motivációs rendszer: speciális kompetenciák formájában jelenik meg
9
A személyiség funkcionális modellje (Nagy József, 2000.)
A személyiség funkcionális modellje (Nagy József, 2000.) Szociális kompetencia Személyes kompetencia Kognitív kompetencia Speciális kompetencia
10
Személyes kompetenciamotívumok
fiziológiai szükségletek: táplálkozás
11
Személyes kompetenciamotívumok
fiziológiai szükségletek: aktivitás
12
Személyes kompetenciamotívumok
komfort szükséglet
13
Személyes kompetenciamotívumok
mozgásszükséglet
14
Személyes kompetenciamotívumok
élményszükséglet
15
Személyes kompetenciamotívumok
önvédelmi motívumok: identitásvédő motívumok
16
Személyes kompetenciamotívumok
Szuverenitás motívumai: szabadság motívum
17
Személyes kompetenciamotívumok
Szuverenitás motívumai: önállósulás
18
Személyes kompetenciamotívumok
Szuverenitás motívumai: öntevékenység vágya
19
Személyes kompetenciamotívumok
önértékelési motívum: önbizalom, ambíció, önbecsülés
20
Személyes kompetenciamotívumok
én-tudat, (világ-tudat)
21
Személyes kompetenciamotívumok
fiziológiai szükségletek, komfort szükséglet, mozgásszükséglet, élményszükséglet, önvédelmi motívumok (egészség-, identitásvédő motívumok), szuverenitás motívumai (szabadság,önállósulás, öntevékenység vágya) önértékelési motívumok (önbecsülés, önbizalom, ambíció) Én-tudat, világ-tudat
22
Személyes képességek önkiszolgálási képesség (testi képességek, önellátási képesség, befogadóképesség, önkifejezési képesség), szuverenitás képessége, önreflektív képességek (önértékelő, önmegismerő, önfejlesztő képességek)
23
Szociális kompetenciamotívumok
személyes kötődés motívuma
24
Szociális kompetenciamotívumok
valakihez tartozás motívuma (anyához, családhoz, csoporthoz, néphez)
25
Szociális kompetenciamotívumok
hierarchia képzés motívuma (rangsor képzés)
26
Szociális kompetenciamotívumok
csoportképzés motívuma
27
Szociális kompetenciamotívumok
személyes kötődés motívuma, valakihez tartozás motívuma (anyához, családhoz, csoporthoz, néphez), hierarchia képzés motívuma (rangsor képzés), csoportképzés motívuma
28
Szociális képességek szociális kommunikáció, kontaktuskezelés,
kötődés, segítés, együttműködés, vezetés, versengés képessége.
29
Kognitív kompetenciamotívumok
megismerési vágy: ingerszükséglet
30
Kognitív kompetenciamotívumok
megismerési vágy: kíváncsiság
31
Kognitív kompetenciamotívumok
megismerési vágy: érdeklődés
32
Kognitív kompetenciamotívumok
Felfedezési vágy: felismerési, megfigyelési késztetés, értelmezési vágy
33
Kognitív kompetenciamotívumok
Játékszeretet
34
Kognitív kompetenciamotívumok
Alkotásvágy
35
Kognitív kompetenciamotívumok
Tanulási sikervágy és kudarcfélelem
36
Kognitív kompetenciamotívumok
Elismerésvágy
37
Kognitív kompetenciamotívumok
Kötelességtudat
38
Kognitív kompetenciamotívumok
Igényszint, ambíció
39
Kognitív kompetenciamotívumok
megismerési vágy (ingerszükséglet,kíváncsiság, érdeklődés), felfedezési vágy (felismerési, megfigyelési késztetés, értelmezési vágy) játékszeretet, alkotásvágy, tanulási sikervágy és kudarcfélelem, tanulási elismerésvágy, kötelességtudat, igényszint, ambíció
40
Kognitív képességek tudásszerzés (megfigyelés, átkódolás, értékelés, értelmezés, bizonyítás), kognitív kommunikáció (pl.: ábraolvasás, tapasztalati és értelmező nyelvtudás, beszéd és beszédmegértés), gondolkodás (viszonyítás, általánosítás és osztályozás, problémamegoldás), tanulás (szándékos –szándéktalan; ismeretszerző, felfedező, játékos, alkotó; tapasztalati, értelmező; önálló, szociális tanulás.)
41
Gondozás – eredmény - hiány
Gondozás – eredmény - hiány Táplálás komfortérzés diszkomfort Testi stressz stressz kontaktus csökkentés diszkomfort (szoptatás, simogatás ringatás konténer pozitív negatív funkció emlékképek emlékképek „áthangolás” optimizmus pesszimizmus visszatükrözés libidinizáció apatia „odaszentelődés” pozitív feszültség „kezdeti énkép” teljes „öröm-én”
42
Gondozás – eredmény - hiány
„elérhetőség” „ősbizalom” bizalmatlanság tűrőképesség intolerancia biztonság bizonytalanság kötődés szabályok kölcsönösség impulzivitás „narcizmus” játék aktivitás unalom mese hit, remény hitetlen
43
Kompetenciafejlesztés?
44
Kompetenciafejlesztés
45
Kompetenciafejlesztés
46
Kompetenciafejlesztés
47
Köszönöm a figyelmüket!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.