Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Winkler Gyula, európai parlamenti képviselő
Az adópolitika az EU-ban és Romániában: adózási verseny vagy adóharmonizáció? Az RMDSZ Gazdasági Tanácsának ülése Kolozsvár, október 15. Winkler Gyula, európai parlamenti képviselő
2
Adózási verseny vagy adóharmonizáció?
Tanúi lehetünk annak, hogy fokozatosan erősödik az EU gazdasági kormányzása és nagy léptekkel haladunk a hatékonyabb európai koordináció fele. A tendencia az adózási rendszerek EU-szintű harmonizációja, ami viszont még nem jelent EU-szintű adószabályozást. Utóbbi nehezebben és csupán hosszú évekig tartó folyamat eredményeképpen valósulhat meg. Több vélemény szerint az adózási rendszerek EU-szintű harmonizációja az egyes tagállamok versenyképességének csökkenéséhez és fiskális felelőtlenséghez vezetne (transfer union) Az egységesítési irányzatot támogató vélemények szerint ellenkezőleg, az adózási rendszerek EU-szintű harmonizációja bátorítaná az EU versenyképességének növelését és az üzleti környezet javítását.
3
Forrás: Európai Bizottság
A társasági adó szintje az EU-ban, 2012 ≤ 18 % 18 - ≤ 24% 24 - ≤ 30 % > 30 % Forrás: Európai Bizottság
5
A társasági adó szintjének alakulása az EU-ban, 1995-2012
6
A személyi jövedelemadó szintje az EU-ban, 2012
≤ 20 % 20 - ≤ 40% 40 - ≤ 49 % > 49 %
8
A személyi jövedelemadó szintjének alakulása az EU-ban, 1995-2012
9
Adózási verseny az EU tagállamaiban?
A személyi jövedelem adóztatása esetében az egykulcsos adózási rendszer népszerűbb az új uniós tagországokban: Bulgária, Románia, Szlovákia, Csehország, Észtország, Magyarország. Progresszív adózási rendszert alkalmaz a többi uniós tagállam.
10
Az egykulcsos adó Romániában 1.
Mellette szóló érvek: Csökkentek az adófizetők adóterhei, kedvező a második munkahelyet vállalók számára, több külföldi befektető érkezett és új munkahelyek jöttek létre; Az egykulcsos adó jövedelemtöbbletet eredményezett az adófizetők számára, amit befektetésekre, megtakarításokra vagy fogyasztásra fordítottak; Csökkent a vállalkozások emigrálási kedve kedvezőbb adórendszerű államokba; Egyszerűsödött az adminisztráció az adófizető és az adóügyi hatóság szemszögéből is. Ellene szóló érvek: Az egykulcsos adórendszer szociális szempontból kevésbé méltányos; Az egykulcsos adórendszer polarizálja az adófizetők jövedelmét, így társadalmi egyenlőtlenségek kiszélesedéséhez vezet; Csökkent az önkormányzati költségvetések részesedése a jövedelemadóból.
11
Az egykulcsos adó Romániában 2.
Vitatható érvek: 2005. január – szeptember között mintegy munkahelyet sikerült „kifehéríteni”. Ugyanabban az időszakban más okok is hozzájárultak az új munkahelyek létrehozásához. Az állami költségvetés bevétele növekedett. A növekedés nem volt jelentős, de tény az, hogy a bevételek nem csökkentek, mint ahogy azt a nemzetközi intézmények előre jelezték (Európai Bizottság, Nemzetközi Valutaalap 2005).
12
Az egykulcsos adó Romániában 3.
A statisztikák azt mutatják, hogy az egykulcsos adó a közvetlen külföldi befektetések növekedését eredményezte az alkalmazásának első időszakában. A Külföldi Befektetések Romániai Ügynöksége szerint (ARIS, jelenleg CRPCIS), 2006-ban, már egy évvel az egykulcsos adó bevezetése után a külföldi direkt befektetések 57%-kal növekedtek 2004-hez viszonyítva, amikor az adórendszer még progresszív volt. A külföldi befektetések 2011-ben jegyzett alacsony szintje a globális pénzügyi és gazdasági válságnak tulajdonítható (Forrás:
13
Az egykulcsos adó Romániában 4.
A külföldi közvetlen befektetések alakulása Romániában, , mld. euró: Forrás:
14
Romániai adórendszer: Hogyan tovább?
A 16%-os egykulcsos adó egyértelmű versenyelőnyt jelent Románia gazdasága számára, pozitív hatását erősíteni lehetne a társadalombiztosítási járulékok csökkentésével és további olyan intézkedésekkel, amelyek az adó- és illeték fajták számának csökkentése révén az adórendszert egyszerűsítik. Ezzel párhuzamosan, határozott intézkedéseket kell eszközölni az adófegyelem javítása és az adóalap kiszélesítése céljából. Ha a jelenlegi rendszer módosítása mellett döntenénk, figyelembe kell venni a vállalkozói szféra elvárásait: kiszámíthatóság, tervezhetőség, átláthatóság és az önkormányzatok elvárásait: a helyben maradó jövedelem növekedésével kapcsolatban. A hatékony és méltányos adózási rendszer (közteherviselés) alapvető feltétele a kiegyensúlyozottság ( a munkára, illetve a vállalkozásra és a tőkére kivetett adóteher ne legyen nagy mértékben eltérő)
15
Következtetések A pénzügyi és gazdasági válságból való kilábalás céljából, az EU globális versenyképességét erősítő, új gazdaság-növekedési stratégiákat dolgozott ki EU2020 Stratégia Az adóügyi harmonizáció fokozatosan valósággá válik, ezzel a jelenlegi adórendszerből származó versenyelőny az új EU tagállamokban csökkenni fog. A (még) meglévő (megtartható) versenyképességből származó előnyöket a konvergencia folyamat felgyorsítására kell(ene), (kellett volna...) fordítani. Románia érdeke, hogy a 16%-os egykulcsos adót legalább középtávon megőrizze. Az adózási rendszer módosítása csakis alaposan elkészített hatástanulmányra, megfelelő közvitára és időben ismertetett, egyértelmű szabályozásokra épülhet.
16
KÖSZÖNÖM!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.