Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaEmil Bakos Megváltozta több, mint 10 éve
1
A határ menti együttműködés fontossága Tóth Károly a Fórum Kisebbségkutató Intézet igazgatója Somorja, 2013. 08. 27.
2
Természetes régiók • Államhatárok • Családi, személyes kapcsolatok, nem formális intézményi • Történeti régiók (Bodrogköz, Kassa-vidék, Gömör, Ipoly-mente, Esztergom–Párkány, Komárom–Komárom, Dunaszerdahely–Győr, Pozsony–Bécs stb.) • Határ-érték. A határ az érték, vagy érték a határ lebontása? • Revitalizáció • Új perspektívák, együttműködési lehetőségek
3
Akarat vagy kényszer? • Örök kérdés marad. • Akarat az van, de sok esetben ösztönző erők is kellenek. • Természetes kapcsolatok legalizálása (települések, intézmények stb. közötti kapcsolatok) • Anyagi ösztönzők – pl. Affirmative action példája (USA)
4
Széles a skála • Az államhatárok által kialakult tudat lebontása – Közlekedés – Turizmus – Gazdasági kapcsolatok – Egészségügy – Infrastrukturális fejlesztések – Környezetvédelem – Települések közötti együttműködés – Közös programok, falunapok – Szervezetek, intézmények közötti kapcsolatok – A közös múlt emlékhelyeinek felmutatása, felújítása – Oktatás, tudomány, könyvtárak, kutatások
5
Sokféle tapasztalat • A projektumok többségének pozitív hatása volt • Az anyagi eszközök lehetősége sok esetben formálissá tette az együttműködést • Fenntarthatóság – hosszú távon lesz mérhető (kapcsolati tőke, rövid és hosszú távú tervezés, régiók revitalizálása, a kapcsolatok új formái stb.) • A politika befolyása a támogatási rendszerre • Általában véve pozitív a végső kép, de hosszú út áll a program további folytatása előtt.
6
Javaslatok • Tényleges szükségletekre való reagálás. • Az elfogadott projektum kivitelezése a szerződésnek megfelelően. • Összehangolt koordináció a szlovák és a magyar fél között. • A pályázati rendszer egyszerűsítése és könnyítése. A cél, hogy minél több forrás kerüljön az egyes régiókba.
7
Köszönöm a figyelmet!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.