Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaBálint Kerekes Megváltozta több, mint 10 éve
1
Esélyteremtés lehetőségei a közoktatásban Mayer József Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Salgótarján, 2010. május 27. 1mayer.jozsef@ofi.hu
2
Kiknek kell esélyt teremteni? • Lehetőség szerint mindenkinek! De mit jelent az esély, és mit a méltányosság • a középosztályhoz tartozó tanulóknak, • a szegény családokból érkezőknek, • a tehetségeseknek, • a szerényebb képességűeknek, • a sajátos nevelést igénylőknek, • a városban vagy a falvakban élőknek, • A különféle kisebbségekhez tartozóknak… …stb? mayer.jozsef@ofi.hu2
3
Milyen lehetőségek állnak rendelkezésre? A közoktatásban már szinte mindent kitaláltunk és majdnem mindent alkalmaztunk: • Szakmai/pedagógiai és pénzügyi támogatások sokasága valósult meg • Hálózatokat szervezünk, tanuló szervezetté alakítjuk az iskolákat • Szakmai és módszertani pedagógus-továbbképzéseket szervezünk • Támogatásokat biztosítunk az iskolák menedzsmentjének • Van tehetséggondozás és hátránykompenzáció …és így tovább! mayer.jozsef@ofi.hu3
4
Mit kell tehát változtatni az esélynövelés és a méltányosság érdekében? • Az „iskola” küldetésnyilatkozatát” és „rejtett tantervét” • A tanárszerepet • A tantárgy-pedagógiát és a tanulási folyamatot • A „tanórát” illetve az időháztartás mintázatait • A diákot • Az iskola „szövetségesi” környezetét • A pedagógusképzést és a pedagógus-továbbképzést • Az iskola kapcsolatrendszerének (partnerhálózatának) minőségét, súlypontjait 4mayer.jozsef@ofi.hu
5
Az iskolázottság várható alakulása 5mayer.jozsef@ofi.hu
6
. A népesség iskolázottsága, 1930, 1960, 1970, 1980, 1990, 2001 és 2005 (%) 6mayer.jozsef@ofi.hu
7
. Középfokú továbbtanulási arányok iskolakategóriák és településkategóriák szerint, 2005 (%) 7mayer.jozsef@ofi.hu
8
A középfokú oktatásba felvettek tendenciája 8mayer.jozsef@ofi.hu
9
Kiknek kell tehát leginkább esélyt nyújtani? 9mayer.jozsef@ofi.hu
10
A legnagyobb probléma: a nem tanulók 10mayer.jozsef@ofi.hu
11
A második nagy probléma: a kimaradók 11mayer.jozsef@ofi.hu
12
Problémát (is) jelenthető tanulók a középfokú oktatásban (fő) Mayer József12
13
A sajátos nevelést igénylők Mayer József13
14
Iskolatípusok és tanulói problémák – „Az egyes képzési programokban a tanulók körülbelül hány százalékát jellemezné úgy, hogy…” (a megjelölt százalékos részarányok átlaga iskolatípusonként) Mayer József14
15
Olvasó és nem olvasó tanulók 15
16
A különféle különórákra járók aránya 16mayer.jozsef@ofi.hu
17
Különórák gyakorisága (a válaszok százalékos részarányában) I. 17
18
Különórák gyakorisága (a válaszok százalékos részarányában) II. 18
19
…és a legnagyobb probléma: a rövid tanulói utak és az alacsony iskolázottság újratermelődése mayer.jozsef@ofi.hu19
20
20 Régiónkénti megoszlás (%) mayer.jozsef@ofi.hu
21
21 Településtípusonkénti arány (%) mayer.jozsef@ofi.hu
22
22 Szülők iskolázottsága (%) mayer.jozsef@ofi.hu
23
23 Az iskolaelhagyás okai (%) mayer.jozsef@ofi.hu
24
24 Továbbtanulási szándék (%) mayer.jozsef@ofi.hu
25
Miért nehéz az esélynyújtás? 25mayer.jozsef@ofi.hu
26
26mayer.jozsef@ofi.hu
27
27mayer.jozsef@ofi.hu
28
28mayer.jozsef@ofi.hu
29
29mayer.jozsef@ofi.hu
30
30mayer.jozsef@ofi.hu
32
32 • mayer.jozsef@ofi.hu
33
33 Hogyan válhat relevánssá a kihívásokkal szemben az iskola? Hagyományos szerep és környezet: Lokális és textuális memóriaintézmény Nemzeti (és helyi) kultúra „papíralapú” átadása Iskolára (tantermekre - tanórákra) épülő tanulási környezet biztosítása Hagyományos tanár – (diák) szerep(ek) és kapcsolat Új szerep és környezet: Globális, multimediális, interaktív intézmény Hálózatokban jelenlévő iskolák – hálózatokban tanuló diákok: iskolán és tantermeken (tanórákon) túlmutató tanulásszervezés és új módszertani kultúra Új típusú tanár –diák kapcsolat: Tanulást irányító tanár – irányított individuális ismeretszerzést preferáló diák Egyénre szabott tanulási útvonalak kialakítása mayer.jozsef@ofi.hu
34
„Szeret(ne)-e Ön saját iskolájukba járni diákként?” (összesítés – %) 34
35
25-64. év között tanulók Mayer József35
36
Az előadás a következő kutatásokra épül: A tanulók munkaterhei Magyarországon OKI, 2006. Versenyképesség a közoktatásban OFI, 2007/2008. Agressziókutatás a fővárosban MFPPI, 2008/2009. Humán-erőforrás kutatás a fővárosban MFPPI, 2009. Tanulók támogatása a szakképzésben MFPPI, 2010 (publikálás előtt!) mayer.jozsef@ofi.hu36
37
Köszönöm a figyelmüket! Mayer József37
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.