Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaElla Jespersen Megváltozta több, mint 5 éve
1
Romantika és historizmus (a 18. sz. végétől a 19. sz. végéig)
2
I. Korról, stílusról
3
1. A név: a regényesség stílusa
„Roman”: regény A középkori lovagregények hangulatára emlékeztető
4
Az utolsó európai korstílus
Talán az utolsó olyan nagy stílus, amely minden művészeti ágban (irodalom, zene, építészet, képzőművészet) jelentőset alkot Liszt Ferenc Victor Hugo
5
Együtt élő irányzatok A klasszicizmus, a romantika, majd a historizmus és a realizmus részben átfedi egymást a 19. sz. művészetében
6
A klasszicizmus és a romantika harca
A 19. sz. 2. évtizedétől kibontakozik a két irányzat vetélkedése A klasszicista nézet: romantikus az, ami „beteg” Mai szemmel a klasszicizmus görögös szépségkultusza is csak a romantika egyik megnyilvánulása Gericault: Őrült nő
7
2. Romantikus szellemiség
Delacroix: Ofélia halála (Shakespeare: Hamlet)
8
a/ Elidegenedés A felvilágosodás ésszerűsége megrendíti a vallásos világkép erejét, az Ég és a Föld mitologikus egysége széttörik Az ember magára marad, idegenül, otthontalanul érzi magát a világban Delacroix: Hamlet a sírásókkal
9
b/ Az Istenkép átalakulása
Deizmus: Isten szerepét csak a teremtésre (első mozgató) korlátozó szellemi áramlat - a teremtett világ Isten további beavatkozása nélkül éli életét, működik mint egy felhúzott óra (mechanikus materializmus – az ipari forradalom kora) Panteizmus: Istent a természeti törvényekkel azonosító irányzat
10
c/ Elvágyódás A magára maradt ember egy jobb, egy szebb, egy élhetőbb világba vágyakozik – a romantikus életérzés alapélménye ez Az elvágyódás területei fogalmazódnak meg a romantikus művészet témaköreiben Friedrich: Krétasziklák Rügenen
11
A szürke hétköznapok helyett a kalandok világa
Delacroix: Oroszlán vadászat
12
A kaland és a hőskultusz
Az átlagostól az emberfelettiig A történelem formáló egyéniség igézete (a romantikus hős, a kalandor megtestesülése: Napóleon)
13
A kisszerű jelen helyett a dicső múlt
Madarász Viktor: Zrínyi és Frangepán a börtönben
14
Az egészségtelen városi lét helyett a természet nagyszerűsége
Friedrich: Elba parti táj
15
A végestől a végtelenbe
Friedrich: Szerzetes a tengerparton
16
„Vissza a természetbe” (Rousseau) és a „nemes vadember” mítosza
A civilizáció mint tévút A primitív, de tiszta és romlatlan emberi lét lehetősége
17
Az angolpark vagy tájkert
A geometrikus, barokk parkok (franciakert) szabályosságát elvető, szabad, festői természetet idéző, antik épületet, gótikus műromot, remetelakot (parasztház vagy kínai pagoda stb.) rejtő kerttípus
22
Az élet helyett a pusztulás, az enyészet, halálvágy és romkultusz
23
A jól ismert helyett a távoli ismeretlen (az egzotikus)
Delacroix: Algériai nők
24
Valóság helyett képzelet
Delacroix: Dante bárkája
25
Ész helyett érzelem A felvilágosodás észkultusza ellen lázad, az érzelmek fontosságát hangsúlyozza Blake: Boldog nap
26
Érzelmi energiák, irracionalitás
Izgatja a hétköznapin túli, az ésszel nem megragadható, az emberlét érzelmi oldala Blake: Szerelmesek
27
Őrület és teremtő erő A normalitáson túli megfejthetetlen talánya
Az alkotó képesség titokzatossága, csodálata Gericault: Őrült férfi képmása
28
Romantikus művészkép: zsenikultusz
A művész a hétköznapi világ felett áll, rendkívüli képesség birtokában van, egyedül ő képes az alkotás által harmóniát teremteni Látnok („vátesz”), átveszi a pap szerepét Delacroix: Chopin portréja
29
Az eredetiség mindenek felett
A harmónia nélküli világban, csak a művészet ad erre lehetőséget A művész nem korlátozható, felette áll a kispolgári lét szabályainak, erkölcsi értékeinek (a bohém művész alakja) Courbet: Pipás férfi (Önarckép)
30
Korlátok helyett szabadság
Szabadság az egyénnek: önmegvalósítás, eredetiség Szabadság a közösségnek: polgári egyenlőség, nemzeti függetlenség Szabadság az alkotásban: félre a klasszikus szabályokkal Delacroix képe a görög nép szabadságharcának kapcsán
31
A 18. sz. vége és a 19. sz. első fele a forradalmak és szabadságharcok kora
32
A nemzet fogalom születése
A „modern”, polgári nemzet fogalom (nyelvi, kulturális együvé tartozás) kialakulásának ideje Nemzeti függetlenség és a nemzetállam követelése A nemzeti nyelv és kultúra fejlesztése a fő célok között Borsos József: Nemzetőr
33
d/ Középkor kultusz Az európai nemzetek saját gyökereiket kutatva a középkor felé fordulnak A klasszicizmus ókor imádatát a gótika szeretete váltja fel Corot: A chartres-i Notre Dame
34
Megváltozik a múlthoz való viszony: a műemlékvédelem születése
A 19. sz. másként viszonyul a történelemhez (a megelőző korokban csak a jelen volt a fontos, gátlás nélkül rombolták le, alakították át a régebbi dolgokat), a múlt emlékei értékessé válnak
35
3. Historizmus, eklektika, akadémizmus
A 19. sz. 2. felében kibontakozó művészeti jelenség, a múlt stílusait éleszti újjá (historizmus: neoromán, neogót, neoreneszánsz, neobarokk), válogat a régi irányzatokból (eklektika), a művészeti iskolákban (akadémia) tanultakhoz ragaszkodva
36
II. A 19. századi építészet
37
1. A múltba fordulás jellemzi leginkább
A század elején a klasszicizmus ókor utánzása a jellemző A romantika főleg a középkor művészetét („gótikus újjászületés) ötvözi az egzotikussal (arab, indiai, kínai) a század közepén A historizmus válogat a múlt nagy stílusaiban (neoromán, neogót, neoreneszánsz, neobarokk) a század 2. felében
38
a/ „Gótikus újjászületés”
A klasszicizmus stílusa nemzetközi, a romantika a nemzeti múlt újraélesztésére törekszik, ezért fordul a középkor felé A „gót” stílusnév (német, barbár, bizarr, ízléstelen) átértékelődik, új tartalmat nyer (nemzeti, haladó)
39
Parlament, London,
40
Karcsú tornyok, csipkeszerűen áttört falak, a gótika minden jellemzője
42
A legismertebb részlet, az óratorony (Big Ben)
43
Monet képe
44
b/ Nemzeti romantika
45
Feszl Frigyes: Vigadó, Bp., 1859-65.
A magyar romantikus építészet főműve
46
Nemzeti stílus keresése
A pesti régi Vigadó épülete (Pollack M.) klasszicista stílusú volt, 1849-ben elpusztult Az új épületet a nemzeti stílus keresése (Bach-korszak, az elnyomatás évei) hatja át
47
Volt-e „magyar oszloprend”?
A magyar középkor elemei (román stílus) Magyarország sajátos földrajzi helyzete, kelet és nyugat között (bizánci) Keleti származásunk (arab, „mór” stílus elemek)
48
A különböző elemek harmonikus egysége (román félkörök, bizánci patkóívek, mór rácsozatok)
49
A mozgalmas ívek és a nyugodtabb síkok egyensúlya
50
Nagy tömegek és apró díszítmények
51
A belső keleties hangulata
52
c/ Historizmus építészete (a 19. sz. 2. fele)
A feladat határozza meg a stílust - politikai épület: neogót vagy ókori, templom: neoromán vagy neogót, színház: neoreneszánsz vagy neobarokk
53
Operaház, Párizs,
54
Az érett reneszánsz eleganciája és a barokk pompája
56
Ybl Miklós: Operaház, Bp., 1875-84.
58
Neoreneszánsz Európa talán legszebb operaháza, a 16. sz. olasz, érett reneszánsz stílusát egyezteti a rendeltetés támasztotta követelményekkel
59
Oszloprendek, colosseum-motívum, bábos korlát stb.
60
Pazarló gazdagság: freskók (Lotz Károly) és stukkók
61
Steindl Imre: Országház, Bp., 1885-94.
63
A gótika minden stílusjegyét felidézi
Neogótikus, eklektikus Támpillérek, támívek, fiatornyok, vimpergák, mérművek, kúszólevelek, keresztvirágok, szoborfülkék, vízköpők stb.
64
A kupolaterem A katedrálisok főhajóinak tagolását idézi, csúcsíves árkádok, trifórium, ablakok, bordás boltozat
65
A lépcsőház a reneszánsz, sőt a barokk stílusára is emlékeztet
66
Szépművészeti Múzeum (Schikedanz Albert), Bp. 1899-1906
67
Klasszikus külső, különböző stílusú belső terek, eklektikus épület
Szigorú klasszicitású homlokzat (korinthoszi oszlopos portikusz, a timpanonban az olimpiai Zeusz-templom oromzat szobrainak rekonstrukciója) Reneszánsz, barokk stb. termek belül
68
A budavári Nagyboldogasszony- (Mátyás-) templom, 13-15. sz. és 19. sz
A budavári Nagyboldogasszony- (Mátyás-) templom, sz. és 19. sz. v. (Schulek Frigyes - restaurálás) Az eredetileg (IV. Béla, Anjouk, Mátyás idején építik) is gótikus épületet Schulek neogótikus stílusban újítja meg a 19. sz. végén
69
3 hajós csarnoktemplom
70
Műemlékvédelem a 19. században: purizmus
Stílus tisztaság elérése a célja, megtisztítani minden eltérő átalakítástól, berendezési tárgytól Sokszor értékes részletek is áldozatul esnek ennek a törekvésnek
73
Gótikusabb mint valaha
Schulek értékes barokk elemeket bont el Az eredeti gótikus részeket tudományosan feldolgozva igyekszik megóvni Új főoromzatot tervez Kőcsipkés toronysüveget helyez a déli toronyra Új kápolnát állít mellé (Gara-kápolna)
74
Neoromán mesearchitektúrával keretezi (Halászbástya)
Kiszabadítja a tömegét a mellette álló épületek elbontásával és a francia romanikát idéző, a budai városképet alapvetően meghatározó keretbe foglalja
76
d/ Mérnöki építészet Mérnök építészet: közterületeken épülő, kiszolgáló, közvetítő építmények A kor leginkább újat hozó területe: új anyagok, (öntöttvas, acél) és az üveg nagyfokú felhasználása jellemzi
77
Kristálypalota, London, 1851. (elpusztult)
79
Eiffel: Eiffel torony, Párizs, 1889.
Öntöttvas elemekből összeállított mérnöki alkotás
80
A diadalmas nehézipar új építészeti lehetőségeinek bemutatása
Alkalmi építménynek szánják egy világkiállítás idejére Kemény viták után a megőrzése mellett döntenek, azóta Párizs jelképe (kilátóhely, étterem, újságszerkesztőség, adó állomás)
81
Az ipari forradalom „művészete”: az új lehetőségek szimbóluma
82
III. Romantikus szobrászat
Nehezen határozható meg, sok vonása a klasszicizmussal azonos Sokszor a művészek is egy-egy műben klasszicistának, máskor romantikusnak mutatkoznak A figurák dinamikusabb elrendezése, mozgása, a mű szellemisége (nemzeti, hősi pátosza) különbözteti meg a klasszicizmustól
83
a/ Francois Rude: Marseillaise, 1836., Párizs
84
Egy klasszicista épületet díszít
85
Napóleon katonai győzelmének állít emléket: győztes csaták neve
86
Klasszicista és romantikus elemek keveredése
Antik eredetű épülettípus oldalán allegorikus ábrázolás, antik jelmezekbe öltöztetett figurák – klasszicizmus Zsúfolt, mozgalmas kompozíció, széles gesztusok, pátosszal teli arckifejezések – romantika A romantikus hazafiasság lelkesítő eszméje diadalmaskodik
87
A Háború szárnyas szelleme
88
Az harcba induló önkéntesek 1792-ben – antik ruházat és fegyverek
89
b/ Izsó Miklós A 19. sz. közepének legjelentősebb szobrásza Magyarországon Ferenczy István tanítványa Jelentős portrék, emlékmű szobrok alkotója Arany János portréja
90
Nemzeti tematika Búsuló juhász
91
Izsó Miklós: Táncoló paraszt, 1870., MNG
Terrakotta (égetett agyag) Egyszerre klasszikusan zárt és barokkosan mozgalmas kompozíció, a kontraposzt a tánc egy kitüntetett pillanatával esik egybe
92
Nemzeti viselet A mozgás érzékeltetése, a pillanat megragadása bravúros A ruha mozdulatot követő tömege fogja egységbe a testformákat, ez adja a kompozíció klasszikus zártságát
93
A kompozíció érlelése,vázlatok sora
94
c/ A historizmus korának szobrászata
A művészeti akadémiákon tanult, nagyfelkészültségű művészek alkotásai emelkednek a tereken A magas szintű szakmai ismeretek mellett (anatómia, kompozíció, anyagismeret) mellett a történeti hűségre is törekednek
95
Fadrusz János: Mátyás emlékmű, Kolozsvár, bronz, 1895-1902
96
A historizmus nálunk a Kiegyezés után teljesedik ki, a millenniumi ünnepségekre számos emlékművet emelnek városainkban, Fadrusz műve a legsikerültebbek egyike
97
A főalak, a büszke tartású, páncélos, babérkoszorús lovas, nagy hagyományokra alapoz
98
A mellékalakok ábrázolásánál is a történelmi hitelességre törekedett a művész, a viselet, a fegyverek Mátyás korát idézik
99
IV. Romantikus és akadémikus festészet
100
1. Témák: elvágyódás és szabadságvágy
101
2. Különböző formai jegyek jellemezhetik: a/ lazúros festésmód
Sima, ecsetnyom nélküli festésmód (lazúrozás), rajzos- vonalas előadás, tiszta formák – a klasszikus formai megoldások
102
b/ Pasztózus festésmód
Pasztózus vagy impasto (vastag festék, ami őrzi a felrakásához szükséges eszköz nyomát – a művész személyes gesztusa), foltszerű, festői előadásmód, kontrasztos, barokkos megoldások
103
3. Kiemelkedő egyéniségek
104
a/ Francisco de Goya Konkrét stílushoz nehezen besorolható spanyol festő és grafikus
105
A rokokó kezdetek
106
Kíméletlenül realista portrék
107
A legjelentősebb grafikusok egyike: Kapriccsók és a Háború borzalmai
108
Felvilágosult művész – „Amikor alszik az ész, előjönnek a szörnyek”
109
Fantasztikum grafikában és festészetben
110
Látomásos festő: Fekete képek
111
A süket házának képei
112
Ijesztő víziók
113
Szürrealizmus?
114
Francia-ellenesség, hazafiság, romantikus hőstisztelet
115
A kései képek színpompája az impresszionizmus felé mutat
116
Goya Budapesten
117
Francisco Goya: május 3., 1814.
118
Valóságos élmény A megszálló franciák, Napóleon katonái kivégzik a spanyol szabadságharcosokat Drámai, közvetlen, nyers, riportszerű ábrázolás De, megszerkesztett, tudatos kompozíció is: a fény értelmezi a jelenetet
119
Rettenet és hősiesség
120
Arcnélküli erőszak
121
b/ Caspar David Friedrich
A német romantika legnagyobb festője Sima, lazúros festésmód, pontos rajz jellemzi stílusát Szinte kizárólag tájképeket festett
122
Ragyogó színek, egek, pára, áhítat
123
A természet végtelensége
124
Vágy a végtelenbe, kilépni a végesből
125
Az öröklét ígérete, a halál utáni üdvözülés reménye
126
A természet templom, Isten benne lakik (panteizmus)
127
„Figuralitás nélküli” új oltárkép típus
Friedrich tervezte a keretet is
128
Nem konkrét tájak, műteremben festett, vázlatokból szerkesztett látképek
129
Gótikus romok
130
Az ember eltörpül a természet nagysága előtt
Ha van figura, kicsi (staffázsalak) és általában háttal áll nekünk, bevon bennünket a táj szemlélésébe
131
Caspar David Friedrich: Vándor a ködtenger felett, 1818. k.
Ceruza rajzok alapján szerkesztett táj, vékony festékréteggel (lazúr) kialakított köd
132
A táj olyan mint a képrejtvény
Megfejthető, olvasható, elemei szimbólumokként is értelmezhetők: a szikla – szilárd hit, a köd – a földi lét bizonytalansága, a fenyő – örök élet ígérete, a keresztény reménye
133
Kétely: „A reménység hajótörése” („Jeges-tenger”)
134
Ijesztő magány
135
c/ Théodore Géricault A francia romantikus festészet elindítója
Több stílus határán áll: klasszicizmus, romantika, realizmus A lovak festője, fiatalon hal meg lovas balesetben
136
Klasszicizmus és romantika határán
137
Hősiesség, nemzeti tematika és lovak
139
A mozgás ábrázolása a festészetben
140
A művészi igazság
141
A valóság keresése, a szokatlan, az irracionális: őrültek
142
Levágott fejek
143
Théodore Géricault: A Medúza tutaja, 1818-19.
144
A fő mű Újsághír nyomán készült, valóban megtörtént esemény ábrázolása
Politikai vonatkozása is van, a tragédia ábrázolása vádirat, a korabeli viszonyok kritikája (lelketlen, alkalmatlan tisztek, akik legénységüket sorsukra hagyták)
145
A tenger mint a romantikus festészet kitüntetett témája
A kicsiny ember és a végtelen természet küzdelme A hajótörés: hősiesség, kaland, dráma Zichy Mihály Turner
146
Kompozíciós tanulmányok
147
Kompozíciós tanulmányok
148
Kompozíciós tanulmányok
149
Kompozíciós tanulmányok
150
Kompozíciós tanulmányok
151
A francia romantikus festészet alapműve
152
Klasszikus csoportfűzés: emberek gúlája
Klasszicista szerkesztésmód A horizont felé tornyosuló alakok csoportja pátosszal telített, fent a még reménykedők, lent a halottak
153
Realista vonások A hitelesség kedvéért a festő egy párizsi kórházban halottakról készít tanulmányokat, felkeresi a túlélőket, pontos információkat akar szerezni
154
A természet mint színpad
Tornyosuló hullámok, gomolygó felhők Színpadias megvilágítás, a balról érkező fény ellentétes a természetes fény irányával
155
d/ Eugéne Delacroix A legnagyobb francia romantikus festő, Géricault halála után a romantikus mozgalom vezéralakja
157
Klasszicizmus és romantika harca, a két vezér: Ingres és Delacroix
158
Az jelentős műve Géricault hatását mutatja: „Dante és Vergilius bárkája”
159
Szinte minden romantikus témát felölel életműve
160
A múlt regényessége: „Sardanapal halála”
162
A természet vonzása
163
Távoli tájak, idegen létformák: „Algériai nők”
165
Vázlatfüzet
166
Remek portrék
167
Szabadságharc
168
Falképfestő
169
Eugene Delacroix: A Szabadság vezeti a népet, 1831.
170
Allegorikus ábrázolás, a forradalom felmagasztalása
Az 1830-s párizsi forradalomnak állít emléket A Szabadság istennője emeli a nemzeti trikolórt és vezeti a forradalmárok csoportját
171
Klasszikus kompozíciós megoldás
172
Romantikus festőiség: lőporfüst és por
173
e/ William Blake: A teremtő, 1826.
Angol költő, grafikus Tollrajzok, vízfestmények alkotója Különös víziók, látomások, az őrület határán mozgó alkotó
178
f/ William Turner Az angol romantikus mozgalom egyik különleges alakja
Tájkép festő, az olajtechnika és az akvarell nagymestere „Önarckép”
179
Az angol romantikában különösen fontos a táj: Turner és Constable
180
Turner a francia barokk festő, Claude Lorrain hatása alatt kezdi pályáját, ideális tájak, álomszerű hangulatok Claude Lorrain Turner
181
A vízfesték (akvarell) utolérhetetlen mestere
182
Különös történeti képek: „Hóvihar, Hannibál átkel az Alpokon”
183
Múlt és jelen: „A Téméraire hadihajó utolsó útja”
184
A jelen felé fordulás már a realizmus iránya, Turner képein megjelennek a gépek
185
Lemondani a formáról és kifejezni mindent a színnel
186
Főszereplővé tenni azokat az elemeket (fény, pára, eső, szél) amikkel a festészet idáig alig-alig foglalkozott
187
Víz és ég: „A rabszolgahajó”
188
Alig érzékelhető tárgyak, hatalmas színfoltok dinamikus kavargása
189
„Eső, gőz, sebesség”
190
William Turner: „Gőzhajó a hóviharban”,1842.
191
Egymásra festett, laza festékpászmák
A vízen, gőzön és hóförgetegen áttörő fény
192
Mai szemmel is modern, az impresszionizmus előfutára
193
g/ John Constable A másik nagy angol tájképfestő, romantikus természetszeretet jellemzi művészetét
194
Ő a holland barokk tájképfestők hatása alatt indul
Ruisdael Constable
195
Közvetlenebb szemlélete, a tájkép festő klisék kerülése a realizmushoz is kötik festészetét
196
Különösen az élmény közvetlenségét tükröző, friss, lendületes vázlatai izgalmasak
197
A vázlatok közvetlensége az impresszionizmus felé mutatnak
198
„Brighton beach”
199
John Constable: „Fatörzstanulmány”, 1821. k.
200
h/ Borsos József: Nemzetőr, 1848., MNG
A magyar romantikus festészet a es forradalom és szabadságharc bukása után bontakozik ki, és a nemzeti tartalom a legfontosabb jellemzője
201
A magyar romantikus festészet legjellemzőbb műfaja a történelmi festészet
A múlt hősiessége fokozza a nemzeti önbecsülésünket Az elnyomatás éveiben ( as évek) a Habsburg-ellenesség rejtett formája
202
i/ Madarász Viktor Nemzeti romantikánk kiemelkedő alakja
Több jelentős történelmi kompozíció alkotója
203
Madarász Viktor: Hunyadi László siratása, 1859., MNG
204
Habsburg-magyar szembeállás visszavetítése a múltba
Az V. László (2. Habsburg a magyar trónon) parancsára kivégzett Hunyadi, a nemzeti oldal mártírjává magasztosul
205
Nagy feszültségű, drámai jelenet a kompozíció eseménytelensége ellenére
A kép függőlegeseinek és vízszinteseinek ellentéte – az egyik gyertyatartó pont a halott nyakánál metszi a testet A fehér lepellel letakart test világít a homályos térben
206
Madarász Viktor: Zrínyi és Frangepán a börtönben
207
j/ Székely Bertalan Talán legjelentősebb történelmi festőnk, nagyméretű olajképei mellett jelentős falképek alkotója is
208
Falképfestő
209
Székely Bertalan: Egri nők, 1867.,MNG
Hősi, honvédő harcaink egyik leghatásosabb ábrázolása, a győztes 1552-es török elleni várvédelem mozgalmas jelenete: a felkapaszkodott és visszavert ostromló törökök szemben a védők csoportjával
210
Mint a sziklapartot ostromló hullám
Allegorikus nőalak (Dobó Katica, nem történeti személy) a kompozíció középpontjában, fehér ruhája világít A mozgalmas és színpompás kép Delacroix romantikus festészetére emlékeztet
211
Székely Bertalan: II. Lajos holttestnek megtalálása
212
Székely Bertalan: Zrínyi kirohanása
213
k/ Zichy Mihály: Illusztráció a „Hídavatás”- hoz, 1877. u., MNG
A szentpétervári cári udvarban is dolgozó Zichy, elsősorban grafikáival, irodalmi művekhez készített rendkívüli ceruzarajzaival emelkedik ki a kortársai közül
214
4. Akadémikus művészet A 19. században a művészképzés már nem egy-egy mester műhelyében, hanem akadémiákon folyik Az akadémiai képzésben a történelmi festészet számított a legmagasabb rendű műfajnak Benczúr Gyula: Vajk keresztelése
215
Alapkövetelmény a történelmi hűség
A sok alakos, nagy rajztudást, kompozíciós képességeket követelő műfaj a hivatalosan támogatott (állami megrendelések, ösztöndíjak) festészet rangjára emelkedik a 19. század során Benczúr Gyula: Hunyadi László búcsúja
216
a/ Benczúr Gyula Akadémikus történelmi festészetünk kimagasló alakja, látványos, a barokk festészet legnagyobbjaira emlékeztető, gyakran hatalmas kompozíciók alkotója Baccháns nő
217
Kiváló és keresett portréista
Erzsébet királyné
218
Benczúr Gyula: Buda visszafoglalása, 1896., MNG
219
Az 1686-os visszafoglaló ostrom ábrázolása
A hatalmas méretű, látványos kiállítású kompozíció korhű ruhákban, hiteles arcképek felhasználásával mutatja be a fontos történelmi pillanat szereplőit
220
Lotharingiai Károly herceg, az ostromló sereg vezére
221
Abdurrahman, az ostromban elesett utolsó budai pasa
222
A sebesült magyar huszár: Bottyán János
Hasonló előadás
© 2025 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.