Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Zöld közbeszerzési képzési eszköztár 3
Zöld közbeszerzési képzési eszköztár 3. A zöld közbeszerzés jogi szempontjai
2
Zöld közbeszerzési képzési eszköztár
1. modul: Bevezetés 4. modul: A szükségletek felmérése 2. modul: A zöld közbeszerzés stratégiai jellemzői 5. modul: Körforgásos közbeszerzés 3. modul: A zöld közbeszerzés jogi szempontjai 6. modul: A piac bevonása 7. modul: Üzemeltetés (a GPP kulcsfontosságú ágazatai) 3. modul: A zöld közbeszerzés jogi szempontjai
3
3. modul: A zöld közbeszerzés jogi szempontjai
A 3. modul tartalma Releváns jogforrások Az EU-Szerződés alapelvei 2014-es közbeszerzési irányelvek A szerződés tárgyával való kapcsolat Az eljárások megválasztása Kizárás + az ajánlattevők kiválasztása Műszaki leírások A díj odaítélésének feltételei A kiírási feltételek és az odaítélési szempontok kombinálása Szerződésteljesítési záradékok Összefoglalás és további iránymutatás 3. modul: A zöld közbeszerzés jogi szempontjai
4
3. modul: A zöld közbeszerzés jogi szempontjai
Releváns jogforrások Az Európai Unió működéséről szóló szerződés (EUMSZ) Uniós közbeszerzési irányelvek: 2014/23/EU, 2014/24/EU és 2014/25/EU A jogorvoslati eszközökről szóló, a 2007/66/EK és a 2014/23/EU irányelvekkel módosított 89/665/EGK és 92/13/EGK uniós irányelvek Uniós ágazati jogszabályok, pl. a tiszta üzemű gépjárművekről szóló irányelv, az energiahatékonyságról szóló irányelv Nemzeti végrehajtási jogszabályok A Bíróság ítélkezési gyakorlat + nemzeti bíróságok A WTO közbeszerzésről szóló megállapodása 3. modul: A zöld közbeszerzés jogi szempontjai
5
Az EU-Szerződés alapelvei – Egyenlő bánásmód
Az egyenlő bánásmód meghatározása Tartalmazza az állampolgárságon alapuló megkülönböztetés tilalmát Az irányelvek által lefedett összes beszerzésre vagy meghatározott, határokon átnyúló érdekekre alkalmazandó Ez NEM azt jelenti, hogy mindenkit egyformán kell kezelni, hanem ugyanazon objektív szempontok szerinti kezelést jelent „az összehasonlítható helyzeteket nem lehet eltérő módon kezelni, az eltérő helyzeteket pedig nem lehet azonos módon kezelni, hacsak ez objektív módon nem indokolható.” – C-21/03. sz. és C-34/03. sz. egyesített ügyek: Fabricom 3. modul: A zöld közbeszerzés jogi szempontjai
6
Az EU-Szerződés alapelvei
Átláthatóság Célja a megkülönböztetésmentesség és az egyenlő bánásmód alapelveinek való megfelelés biztosítása A szerződéseket megfelelő szinten, az értéküktől függően kell meghirdetni A pályázati dokumentációnak és az alkalmazott szempontoknak világosaknak kell lenniük az „észszerű módon tájékozott és a kellő gondossággal eljáró ajánlattevő számára (C-19/00 sz. ügy, SIAC) Az eljáráson eszközölt összes változtatásról minden ajánlattevőt értesíteni kell; szükség lehet a határidők meghosszabbítására Az ajánlattevőket értesíteni kell az ajánlat elutasításának indokairól 3. modul: A zöld közbeszerzés jogi szempontjai
7
Az EU-Szerződés alapelvei
Arányosság A közbeszerzési szempontoknak és a határozatoknak: megfelelőnek kell lenniük a kitűzött célok elérésére, valamint nem haladhatják meg az említett célkitűzések eléréséhez szükséges mértéket. Az arányosság fontos annak meghatározásában, hogy milyen GPP-követelmények alkalmazandók, valamint hogyan történik az ajánlattevők által benyújtott bizonyítékok értékelése. 3. modul: A zöld közbeszerzés jogi szempontjai
8
Az EU-Szerződés alapelvei
Kölcsönös elismerés A kölcsönös elismerés magyarázata Figyelembe kell venni a más tagállamból származó szakképesítéseket, címkéket és tanúsítványokat Ez fontos a GPP szempontjából, mivel a szempontoknak való megfelelés értékelése során figyelembe kell venni az egyenértékű dokumentumokat „a kölcsönös elismerés alapelve lehetővé teszi az áruk és szolgáltatások szabad mozgásának biztosítását anélkül, hogy szükség lenne a tagállamok nemzeti jogszabályainak harmonizálására” – C-120/78 sz. ügy, Rewe-Zentral 3. modul: A zöld közbeszerzés jogi szempontjai
9
2014-es közbeszerzési irányelvek
Ezek fontos új rendelkezéseket vezettek be a GPP szempontjából: A termelési folyamatok és módszerek meghatározásának képessége Környezetközpontú irányítási rendszerek kiterjesztése Az ökocímkék megbízhatóbbá válása Új szabályok az életciklusköltség-számításra vonatkozóan Azon ajánlatok elutasításának képessége, amelyek nem felelnek meg a környezetvédelmi és társadalmi kötelmeknek Azon alvállalkozók elutasításának képessége, akik nem felelnek meg a környezetvédelmi és társadalmi kötelmeknek 3. modul: A zöld közbeszerzés jogi szempontjai
10
3. modul: A zöld közbeszerzés jogi szempontjai
2014-es irányelvek Kizárás és kiválasztás Az irányelvek meghatározzák az ajánlattevők közös kizárási okait. Ezek az okok súlyos bűncselekmények vagy múltbeli teljesítményhez kapcsolódó problémák lehetnek, amelyek némelyike releváns a GPP szempontjából A kiválasztási szempontok segítségével is azonosíthatók azok a vállalkozások, amelyek megfelelő műszaki és szakmai alkalmassággal rendelkeznek a szerződés teljesítése tekintetében (ideértve a korábbi tapasztalatot) A kizárásnak és a kiválasztásnak arányosnak kell lennie, és előre meghatározott feltételeken kell alapulnia 3. modul: A zöld közbeszerzés jogi szempontjai
11
3. modul: A zöld közbeszerzés jogi szempontjai
2014-es irányelvek Műszaki leírások A műszaki leírások azok a minimumkövetelmények, amelyeknek minden ajánlattevőnek meg kell felelnie. Például: „minden terméknek legalább 65%-ban újrafeldolgozott anyagot kell tartalmaznia” A műszaki leírásoknak meg nem felelő ajánlatokat el kell utasítani A műszaki leírások megfogalmazására különböző lehetőségek vannak, ideértve a teljesítményalapú vagy funkcionális leírásokat (lásd a 4. modult) A leírások bármely életciklusszakaszhoz kapcsolódhatnak, pl. a gyártási módszerekhez 3. modul: A zöld közbeszerzés jogi szempontjai
12
3. modul: A zöld közbeszerzés jogi szempontjai
2014-es irányelvek Odaítélési szempontok Az irányelvek értelmében minden szerződést a „gazdaságilag legelőnyösebb ajánlat” alapján kell odaítélni. Ez lehetővé teszi az ajánlatkérő szerv számára, hogy meghatározza a költségek (ideértve az életciklusköltségeket) és a minőségi szempontok kombinációját. A környezetvédelmi szempontok is értékelhetők, feltéve, hogy ezek kapcsolódnak a szerződés tárgyához Az életciklusköltség-számítás lehetővé teszi a tulajdonjog tényleges költségének kiszámítását, ideértve a környezeti költségeket is 3. modul: A zöld közbeszerzés jogi szempontjai
13
3. modul: A zöld közbeszerzés jogi szempontjai
2014-es irányelvek A szerződés teljesítése A szerződésteljesítési záradékok tartalmazhatnak GPP-elemeket – például: Az áruk csomagolásának és leszállításának szabályozása Hulladékkezelés és újrahasznosítás egy szolgáltatási szerződésben (pl. takarítás, étkeztetés) Építési beruházásra irányuló szerződés esetén a fővállalkozó és az alvállalkozók felelőssége a környezetvédelem terén A szerződésteljesítési záradékoknak kapcsolódniuk kell a szerződés tárgyához, és előzetesen be kell jelenteni őket. 3. modul: A zöld közbeszerzés jogi szempontjai
14
Kapcsolat a szerződés tárgyával (Link to the Subject-matter, LtSM)
A szerződés tárgyával való kapcsolat meghatározása A kiválasztási szempontoknak, a műszaki leírásoknak, az odaítélési szempontoknak és a szerződésteljesítési záradékoknak kapcsolódniuk kell a szerződés tárgyához Ez fontos a GPP szempontjából, mivel korlátozza egy ajánlattevő vállalat általános gyakorlatának megvizsgálásának képességét „[a szempontok akkor tekintendők a közbeszerzési szerződés tárgyához kapcsolódónak] ha az adott szerződés alapján kivitelezendő építési beruházásra, szállítandó árura vagy nyújtandó szolgáltatásra vonatkoznak, bármely szempontból és az említett építési beruházás, áru vagy szolgáltatás életciklusának bármelyik szakaszában, ideértve azokat a tényezőket is, a) amelyek az említett építési beruházás, áru vagy szolgáltatás előállításának, rendelkezésre bocsátásának vagy forgalmazásának konkrét folyamatához kapcsolódnak; vagy b) vagy az életciklusa bármely más szakaszának valamely konkrét folyamatára, még akkor is, ha az említett tényezők érdemben nem tartoznak a szerződés tárgyához.” 67. cikk 3. modul: A zöld közbeszerzés jogi szempontjai
15
A szerződés tárgyának meghatározása
Az ajánlatkérő szervek szabadon meghatározhatják a szerződéseik tárgyát olyan módon, hogy kifejezetten környezetvédelmi megfontolásokat tartalmazzanak. A meghatározás befolyásolja az alkalmazható GPP-követelmények hatókörét Fontos lehet az is, hogy szolgáltatási vagy árubeszerzésre irányuló szerződést választanak 3. modul: A zöld közbeszerzés jogi szempontjai
16
Példák a szerződés tárgyához kapcsolódó és nem kapcsolódó szempontokra
egyenruhák biztosításával kapcsolatos szerződésben az a követelmény, hogy az egyenruhák biopamutból készüljenek takarítási szolgáltatásokkal kapcsolatos szerződésben többletpontok szerezhetők a ökocímkével ellátott termékek használata esetén arra irányuló követelmény, hogy egy vállalatnál működjenek a szállítói lánccal kapcsolatos kezelési intézkedések, amelyek konkrét környezetvédelmi problémákat oldanak meg (pl. vegyi anyagok biztonságos kezelése) egyenruhák biztosításával kapcsolatos szerződésben az a követelmény, hogy minden termék biopamutból készüljön takarítási szolgáltatási szerződésben többletpontok szerezhetők, ha a vállalkozás minden szerződésében ökocímkével ellátott termékeket használ az a követelmény, hogy egy vállalkozás „fenntartható beszerzést” folytasson (további magyarázat nélkül) 3. modul: A zöld közbeszerzés jogi szempontjai
17
Az eljárások megválasztása
Az irányelvek értelmében öt közbeszerzési eljárás közül lehet választani: Nyílt eljárás – bármilyen vállalkozó nyújthat be ajánlatot Versenypárbeszéd – legalább három résztvevőt választanak ki arra, hogy megoldásokat dolgozzanak ki a hatóság követelményeinek leírása alapján Meghívásos eljárás – legalább öt ajánlattevőt választanak ki objektív kritériumok alapján Innovációs partnerség – szakaszos szerződési struktúra használatával legalább három partnert választanak ki a piacon még nem létező áruk vagy szolgáltatások kifejlesztésére. Tárgyalásos eljárás – legalább három ajánlattevőt választanak ki objektív szempontok alapján, az ajánlatok alapján tárgyalásokat lehet folytatni 3. modul: A zöld közbeszerzés jogi szempontjai
18
Az eljárás hatása a GPP-re
Az eljárás megválasztása fontos, mivel meghatározza, hogy ki vehet részt a pályázaton, valamint hogyan történik bizonyos szempontok alkalmazása Ha egy szerződésben a korábbi tapasztalatok vagy a műszaki kapacitás egyéb szempontjai kiemelten fontosak, megtörténhet, hogy nem a nyílt eljárás a legmegfelelőbb. Vegye figyelembe, hogy a GPP bonyolíthat egy pályázatot, ezért létfontosságú, hogy az ajánlattevőknek elegendő idejük legyen a válaszadásra 3. modul: A zöld közbeszerzés jogi szempontjai
19
A rugalmas eljárások előnyei
A tárgyalásos eljárás, a versenypárbeszéd és az innovációs partnerség nagyobb rugalmasságot tesz lehetővé a nyílt vagy a meghívásos eljárásoknál Ez a rugalmasság hasznos lehet a GPP számára, különösen akkor, ha a piac nem megfelelő ismerete miatt nehéz részletes műszaki leírást készíteni A probléma megoldásának másik módja a piac bevonása (lásd a 6. modult) 3. modul: A zöld közbeszerzés jogi szempontjai
20
3. modul: A zöld közbeszerzés jogi szempontjai
Kizárási okok A 2014-es irányelvek bizonyos kötelező és a mérlegelési jogkörbe tartozó okokat írnak elő az ajánlattevők kizárására vonatkozóan. A zöld közbeszerzés alkalmazásában a legfontosabb szempontok a következők: az alkalmazandó nemzeti, uniós vagy nemzetközi környezetvédelmi jogszabályoknak való meg nem felelés súlyos szakmai kötelességszegés, amely miatt az ajánlattevő feddhetetlensége kérdésessé vált jelentős vagy fennmaradt hiányosságok korábbi szerződések teljesítésében a fentiek bármelyikére irányuló megtévesztési kísérlet, vagy pedig az ajánlattevő nem tudja benyújtani az alátámasztó okmányokat 3. modul: A zöld közbeszerzés jogi szempontjai
21
Az ajánlattevők kiválasztása
A kiválasztási szakaszban a következő szempontokat és követelményeket lehet figyelembe venni, amelyek relevánsak a GPP szempontjából: Emberi és műszaki erőforrások Tapasztalat és referenciák A személyzet végzettsége és szakképzettsége Környezetközpontú irányítási rendszerek (pl. EMAS, ISO 14001) Az ellátási lánc kezelése/nyomonkövetési rendszerek Termékminták Megfelelőségértékelési tanúsítványok 3. modul: A zöld közbeszerzés jogi szempontjai
22
Környezetközpontú irányítási rendszerek
Strukturált és külső fél által tanúsított módszer a környezeti teljesítmény kezelésére A leggyakrabban használt rendszerek Európában: EMAS és EN/ISO 14 001 A kiválasztási szakaszban bizonyíték kérhető azon környezetgazdálkodási intézkedésekre vonatkozóan, amelyeket az üzemeltető a szerződés teljesítése során alkalmazni tud. Ha egy üzemeltetőnek nincs hozzáférése külső felek általi tanúsításhoz, vagy rajta kívül álló okok miatt nincs lehetősége annak megszerzésére a meghatározott határidőkön belül, meg kell fontolni egyéb bizonyítási formák (pl. belső rendszer) alkalmazását. 3. modul: A zöld közbeszerzés jogi szempontjai
23
Teljesítményalapú vagy funkcionális leírások Szabványon alapuló leírás
Műszaki leírások Az irányelvek értelmében a következők között lehet választani: Teljesítményalapú vagy funkcionális leírások Leírják az áruk, szolgáltatások vagy munkák megkövetelt jellemzőit, ideértve a környezetvédelmi szempontokat és a termelési folyamatokat vagy módszereket Szabványon alapuló leírás Európai, nemzetközi vagy nemzeti szabványokra/műszaki vizsgálatokra való hivatkozás – ezeket a „vagy azzal egyenértékű” kifejezésnek kell kísérnie VAGY a két megközelítés kombinációja 3. modul: A zöld közbeszerzés jogi szempontjai
24
Minimumkövetelmények és változatok
A műszaki leírások minimumkövetelményeket írnak elő. Ez azt jelenti, hogy ha egy ajánlat nem felel meg a műszaki leírásoknak, akkor azt el kell utasítani. Bizonyos esetekben az ajánlatkérő szervek nagyobb rugalmasságot szeretnének nyújtani, biztosítva egyúttal, hogy a követelményeiknek megfelelő ajánlatokat kapjanak. A változatok lehetővé teszik, hogy a műszaki leírásoknak teljes mértékben nem megfelelő ajánlatokat is figyelembe vegyék a teljes mértékben megfelelő ajánlatok helyett vagy ezek kiegészítéseként. 3. modul: A zöld közbeszerzés jogi szempontjai
25
A címkék használata a műszaki leírásokban
A leírásokban, az odaítélési szempontokban, valamint a szerződési feltételekben hivatkozni lehet külső felek környezeti címkéire A címkék csökkenthetik a közbeszerzések környezeti tényezőinek meghatározásával és ellenőrzésével kapcsolatos munka mennyiségét Egy címkére történő közvetlen hivatkozáshoz a címkének meg kell felelnie bizonyos átláthatósági és hozzáférhetőségi követelményeknek 3. modul: A zöld közbeszerzés jogi szempontjai
26
A címkék pályázatokban történő használatának követelményei
csak olyan jellemzőket érintenek, amelyek a szerződés tárgyához kapcsolódnak; objektíven ellenőrizhető, megkülönböztetésmentes szempontokon alapulnak; a címkéket nyílt és átlátható eljárás keretében fogadták el, amelyben valamennyi érdekelt fél – és a a kormányzati szerveket, a fogyasztókat, a szociális partnereket a gyártókat, a forgalmazókat és a nem kormányzati szervezeteket – részt vehet; valamennyi érdekelt fél számára hozzáférhetők; a címkére vonatkozó követelményeket olyan harmadik fél határozza meg, amelyre a címkét kérelmező gazdasági szereplő nem tud jelentős befolyást gyakorolni. 3. modul: A zöld közbeszerzés jogi szempontjai
27
3. modul: A zöld közbeszerzés jogi szempontjai
Példák a pályázatokban használható/nem használható címkézési követelményekre A termékek energia- és vízfogyasztásának tesztelésére és az energiahatékonysági minimumszabályoknak való megfelelésük ellenőrzésére vonatkozó előírás Előírás arra vonatkozóan, hogy a vállalatnak mintákat vagy műszaki adatlapokat kell benyújtania a címkézni kívánt termékre vonatkozóan A címke szolgáltatójának weboldalán közzétett követelmények Előírás arra vonatkozóan, hogy a termékeket egy bizonyos létesítményben vagy konkrét régióban/országban teszteljék Előírás arra vonatkozóan, hogy a vállalatnak mintákat vagy adatlapokat kell benyújtania minden termékére vagy szolgáltatására vonatkozóan A címkét használó vállalat által meghatározott követelmények, vagy olyan követelmények, amelyek más üzemeltetők számára nem érhetők el 3. modul: A zöld közbeszerzés jogi szempontjai
28
Odaítélési feltételek
Az odaítélési szempontokkal kapcsolatos tudnivalók: meg kell határozniuk a nyertes ajánlatot a műszaki leírásoknak megfelelő ajánlatok közül kombinálniuk kell a költségeket (ideértve az életciklusköltségeket is) és a minőségi szempontokat a gazdaságilag legelőnyösebb ajánlat meghatározásához különböző környezetvédelmi tényezőket tartalmazhatnak kapcsolódniuk kell a szerződés tárgyához; nem eredményezhetik azt, hogy az ajánlatkérő szerv korlátlan választási szabadsággal rendelkezzen; biztosítják a tényleges verseny lehetőségét; a kiírásban és a pályázati dokumentációban a súlyozásukkal és az esetleges alszempontokkal együtt fel kell tüntetni őket, valamint megfelelnek a Szerződés alapelveinek. 3. modul: A zöld közbeszerzés jogi szempontjai
29
A környezeti odaítélési szempontok kiválasztása
Az EU GPP-követelmények egy sor javasolt odaítélési szempontot tartalmaznak minden termék-/szolgáltatási csoport esetében, pl.: Irodaépületek: „Az ajánlatkérő annak arányában ad pontot, hogy az épület primerenergia-igényének mennyivel nagyobb részét biztosítják/állítják elő helyi megújuló energiaforrások vagy nagy hatékonyságú és költséghatékony alternatív rendszerek használatával.” Textiltermékek: „A pontokat minden, a tanúsított integrált növényvédelemmel termesztett gyapot- vagy biogyapot- tartalomra vonatkozó műszaki minimumkövetelményekhez képest elért 10%-os mértékű javuláshoz arányosan ítélik oda.” Uniós GPP-követelményeket tartalmazó weboldal 3. modul: A zöld közbeszerzés jogi szempontjai
30
Súlyozási és pontozási odaítélési szempontok
Nincs minimális vagy maximális pontszám, amelyet a környezeti odaítélési szempontokhoz lehet hozzárendelni A C-448/01 sz. ügyben (EVN Wienstrom) a Bíróság elvben jóváhagyott egy, 45%-ban súlyozott megújuló energiához kapcsolódó odaítélési szempontot. Vegye figyelembe a különböző súlyozások és pontozási módszerek értékelésre gyakorolt hatását, és azt, hogy ösztönzi-e az ajánlattevőket arra, hogy a környezetvédelmi szempontok mentén versenyezzenek 3. modul: A zöld közbeszerzés jogi szempontjai
31
Életciklusköltség-számítás
Az életciklusköltség-számítás lehetővé teszi a pályázatok tényleges költségeinek összehasonlítását Tartalmazza az ajánlatkérő szervek vagy más felhasználók költségeit, például a beszerzési, a használati, karbantartási és az életciklus végi költségeket Tartalmazhat környezeti externáliákat is, amennyiben ezek pénzben kifejezett értéke meghatározható és ellenőrizhető (pl. üvegházhatásúgáz-kibocsátás) 3. modul: A zöld közbeszerzés jogi szempontjai
32
Az életciklusköltség-számítással kapcsolatos követelmények
Fel kell tüntetni, hogy melyik módszert fogják alkalmazni, valamint hogy az ajánlattevőknek milyen adatokat kell megadniuk a közbeszerzési dokumentumokban. A módszernek a következő feltételeknek kell megfelelnie: objektíven ellenőrizhető, megkülönböztetésmentes követelményeken alapul; minden érdekelt fél számára hozzáférhető; a szükséges adatokat az elvárható gondossággal eljáró gazdálkodók – többek között harmadik országok gazdálkodói – észszerű erőfeszítéssel rendelkezésre tudják bocsátani. Amennyiben közös uniós módszertant dolgoztak ki, kötelező ennek alkalmazása (ez jelenleg csak a tiszta üzemű gépjárművekről szóló irányelv értelmében alkalmazandó) 3. modul: A zöld közbeszerzés jogi szempontjai
33
Kirívóan alacsony összegű ajánlatok
Bizonyos esetekben a rendkívül alacsony összegű ajánlat nem tartja tiszteletben a környezetvédelmi kötelmeket (pl. megfelelő hulladékártalmatlanítás) Az ilyen ajánlatokat meg kell vizsgálni az alacsony ár okának meghatározása, valamint annak megerősítése érdekében, hogy minden jogi előírásnak megfelelnek-e Az ajánlattevőknek lehetőséget kell nyújtani az árképzésük ismertetésére 3. modul: A zöld közbeszerzés jogi szempontjai
34
Leírások vagy odaítélési szempontok?
A zöld közbeszerzésben a leírásokat és az odaítélési szempontokat gyakran kombinálják a környezeti teljesítmény megcélzása érdekében. Fontos, hogy különbséget tegyünk a szerepeik között: Műszaki leírások Funkcionálisak vagy szabványokon alapulók lehetnek Nincs alóluk felmentés, hacsak a változatok nem engedélyezettek A legjobb megoldás annak biztosítására, hogy minden ajánlat megfeleljen a környezetvédelmi minimumkövetelményeknek Odaítélési szempontok Többféle környezetvédelmi tényezőt tartalmazhatnak A jobb teljesítmény után járó pontok A legjobb megoldás annak biztosítására, hogy a piac több fenntartható megoldást kínáljon 3. modul: A zöld közbeszerzés jogi szempontjai
35
Szerződésteljesítési záradékok a zöld közbeszerzésben
Annak biztosítása érdekében, hogy a GPP-kötelezettségvállalásokat betartsák a szerződés teljesítése során, létfontosságú, hogy szilárd szerződésteljesítési feltételeket fogalmazzanak meg Ezeknek kapcsolódniuk kell a szerződés tárgyához, és előzetesen be kell jelenteni őket a hivatalos felhívásban vagy a pályázati dokumentációban Az ajánlattevőktől kérhetik, hogy a közbeszerzési eljárás során megerősítsék a szerződési feltételek elfogadását. 3. modul: A zöld közbeszerzés jogi szempontjai
36
A szerződésteljesítési záradékok meghatározása
A GPP szerződésteljesítési záradékainak konkrétan az adott pályázat követelményeit kell tükrözniük, és nem lehetnek univerzálisak Példák: Árubeszerzésre irányuló szerződés – a csomagolás típusa és a beszállító újrahasznosítási/újrafelhasználási kötelezettsége; a kiszállítások gyakorisága; a kiszállításhoz használt jármű típusa Szolgáltatási szerződés – személyzet képzése a szerződés környezeti tényezőivel kapcsolatban; a környezeti hatások nyomon követése és jelentése; környezetközpontú irányítási rendszer alkalmazása Építési beruházásra irányuló szerződés – hulladék-, energia- és vízkezelés az építési területen; külső felek által végzett tanúsítás építési vagy magas- és mélyépítési munkák esetén 3. modul: A zöld közbeszerzés jogi szempontjai
37
A szerződésteljesítési záradékok érvényesítése
A GPP szerződésteljesítési záradékainak tartalmazniuk kell az alábbiakat: Mit kell elvégezni? Kinek kell elvégeznie a munkát? Hogyan történik a nyomon követés? Bizonyos esetekben indokolt lehet külső ellenőrzések / monitoring / tanúsítás elvégzése Ösztönzők és/vagy szankciók a GPP-teljesítmény további növelése érdekében 3. modul: A zöld közbeszerzés jogi szempontjai
38
3. modul: A zöld közbeszerzés jogi szempontjai
A 3. modul összegzése A GPP-t az uniós közbeszerzési irányelvek, az EU- Szerződés alapelvei, az ítélkezési gyakorlat és a nemzeti jogszabályok szabályozzák Biztosítani kell az egyenlő elbánást, az átláthatóságot, az arányosságot és a megkülönböztetésmentességet A 2014-es közbeszerzési irányelvek lehetővé teszik a GPP teljes közbeszerzési eljárás során történő alkalmazását A szerződés tárgyához való kapcsolódás követelménye meghatározza, hogy mi kérhető az ajánlattevőktől A GPP az alábbi öt eljárás mindegyikében alkalmazható 3. modul: A zöld közbeszerzés jogi szempontjai
39
A 3. modul összegzése (folytatás)
Az ajánlattevők kizárása és kiválasztása tartalmazhat környezeti tényezőket A műszaki leírások környezetvédelmi minimumkövetelményeket állapíthatnak meg, ideértve a külső felek címkéire történő hivatkozás használatát is Az odaítélési szempontokat a minimumkövetelményeket meghaladó teljesítmény értékelésére használják, és tartalmazhatják az életciklusköltség-elemzést A szerződésteljesítési záradékoknak érvényesíteniük kell a GPP-kötelezettségvállalásokat, és a konkrét szerződéshez kell kapcsolódniuk 3. modul: A zöld közbeszerzés jogi szempontjai
40
További iránymutatás Zöld közbeszerzés (3. kiadás, 2016)
Uniós GPP-követelmények Példa bevált gyakorlatra Körforgásos közbeszerzési iránymutatás (2017) A GPP információs szolgálata Ha további segítségre van szükség a GPP-vel kapcsolatban, lépjen kapcsolatba az EU ingyenes Információs szolgálatával Az Európai Bizottság számára az ICLEI – Helyi Önkormányzatok a Fenntarthatóságért által kidolgozott eszköztár Modul létrehozója: Közbeszerzési elemzés Tulajdonos, szerkesztő: Európai Bizottság, Környezetvédelmi Főigazgatóság, 2019. A fényképek tulajdonosai: Pixabay.com, a Creative Commons CCO keretében Felelősségkizáró nyilatkozat: A jelen eszköztár a bizottsági szolgálatok indikatív dokumentuma, és egyetlen intézményre sem tekinthető kötelezőnek. Sem az Európai Bizottság, sem a nevében eljáró személyek nem tehetők felelőssé a jelen kiadványban szereplő információk felhasználásáért. 3. modul: A zöld közbeszerzés jogi szempontjai
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.