Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
„MÁRTON LÚDJA”TÉMAHÉT 2011. November 7.- 11.
SZONEK Bükkösdi Általános Iskola és Óvoda Tagintézménye
2
Novemberben, Márton napján
Liba gágog, ég a kályhán, Aki libát nem eszik, Egész évben éhezik.
3
„Márton lúdja” témahét
kiscsoport 2011.november Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben” c. pályázati program SZAKMAI TARTALMI MEGÚJULÁS A SZENTLŐRINCI KISTÉRSÉGI OKTATÁSI NEVELÉSI KÖZPONTBAN TÁMOP /
4
T E V É K NY S G I N November 7. hétfő November 8. kedd November 9.
Novemberi jeles napunk: Márton napja. Mese: Szent Márton története. Libás, ludas dalos játékok, mondókák. Csoportszoba, előtér díszítése libás, ludas kiegészítőkkel. Séta a faluban: ellátogatunk egy libás házhoz. Az állatok közvetlen megfigyelése. A liba hasznossága. Szabad mozgás az udvaron. November 8. kedd Festés, barkácsolás: libák a fűben Prezentáció megtekintése a libákról, tollfosztásról, a Márton napi hiedelmekről. Libás drámajátékok: „Jön a róka!” „Libák, be az ólba!” November 9. szerda Bébiételes üvegből lámpás készítése a Márton napi felvonuláshoz. Libás dalaink, mondókáink felelevenítése. Mese: A libák és a róka /Grimm/ Szabad mozgás labdákkal. Kúszás, versengések. Libás drámajátékok: „Libapásztorok” „Libavásárban” November 10. csütörtök Állatokat ábrázoló képek szétválogatása: madarak – emlősök Általánosítások: minden madár tojásból kel ki, a madarak testét toll fedi, két lábuk van, stb. Építések: a baromfiudvar benépesül Mozgás mezítláb, hogy nehogy lúdtalpas légy! Séta libasorban, akadályok kerülgetésével. Márton napi lampionos felvonulás a falu utcáin. November 11. péntek Lúdtojás: papír tépés, ragasztás. Dalos játékok, mondókák ismétlése. Mese ismétlése: A libák és a róka /Grimm/ T E V É K NY S G I N
5
Képességfejlesztés Szociális Verbális Értelmi Testi Társas magatartás,
együttműködő-képesség fejlesztése a játék és a mindennapi tevékenységek helyzeteiben való aktív részvétellel, a társak támogatásával. Összefüggő, érthető beszéd fejlesztése, szókincsbővítéssel, a gondolatok mondatokban történő megfogalmazásával. Nyelvi kifejezőkészség fejlesztése beszélgetéssel, a beszélgetőkörökben, és a napi kommunikációban való részvétellel. Figyelem, észlelés, emlékezet, gondolkodás játékkal, cselekedtetéssel, beszélgetéssel, az összefüggések megbeszélésével. Fogalomismeret bővítése. Az osztályozás műveletének gyakorlása. Mozgás, testséma, térirány fejlesztése, a játékokkal, tevékenységekkel, valamint az eszközök elkészítésével, alkalmazásával. Szem-kéz koordináció fejlesztése.
6
Márton napi hangulatban
7
Séta a faluban: libanézegető Az állatok közvetlen megfigyelése
„Siess libám begyet rakni, haza megyünk tüzet rakni, Estére, vacsorára, mákoscsíkot főzni”
8
Tájékozódunk: milyenek is a libák?
9
Festés, barkácsolás: libák a fűben
11
Beszélgetőkör: Márton napi népszokások
12
„Nincs szebb madár, mint a lúd,
Libás mondókák, dalok, dalos játékok „Nincs szebb madár, mint a lúd, nem kell néki gyalogút. Télbe, nyárba mezítláb, úgy kíméli a csizmát.”
13
Mesekönyv nézegetése
14
Drámajátékok: Jön a róka!
15
Libák, be az ólba!
16
Mesénk: A libák és a róka
„Csavargásai közben a róka egyszer egy szép zöld mezőre ért. A mezőn egy csapat kövér liba legelt. "Ez igen! - gondolta a róka. - Olyan ez, mintha vendégségbe hívtak volna. S olyan szépen együtt vannak ezek a libák, mintha egyenesen nekem tálalták volna föl őket. Egyebet sem kell tennem, mint asztalhoz ülnöm, és sorjában elfogyasztanom őket". Azzal elindult a libák felé: azok meg, ahogy észrevették, rettenetesen megrémültek, ijedtükben összebújtak, s elkezdtek siránkozni és az életükért könyörögni. - Hogyisne! - mondta a róka. - Majd éppen most fogom elszalasztani a kedvező alkalmat! Nincs irgalom, meg kell halnotok! A libák még sipogtak, jajgattak egy ideig, a róka meg csak vigyorgott, és a fogát mutogatta. Volt a libák között egy öreg, tapasztalt lúd, az végre összeszedte magát, egy kicsit előrelépett, és így szólt a rókához: - Hát ha egyszer meg kell halni, hát meg kell halni, ez ellen mit sem lehet tenni. Nem is kérünk tőled egyebet, csak azt, hogy teljesítsd utolsó kívánságunkat. - Arról lehet beszélni - mondta kegyesen a róka. - Halljuk, mi az utolsó kívánságotok. - Semmi egyéb, mint hogy életünk végén mindegyünk még egyszer elénekelhesse a kedves nótáját.” Grimm
18
Libapásztorkodás, libavásár „Héja, héja vaslapát,
ne vidd el a kislibát, se apját, se anyját, se a liba pásztorát.”
19
Lámpás felvonulásra készülődünk: bébiételes üvegeket vonunk be
formalyukasztóval díszített színes papírral
20
Meggyújtottuk a lámpásokban
lévő mécseseket, a sötétben újra felidéztük Szent Márton legendáját.
21
Szabad mozgás labdákkal
22
Kúszunk
23
Építés: liba ól, baromfiudvar, falusi porta állatokkal
24
Állatokat ábrázoló képek szétválogatása: madarak – emlősök
Általánosítások: minden madár tojásból kel ki, a madarak testét toll fedi, két lábuk van, stb. Számlálás.
25
Papír tépés, ragasztás: lúdtojás
26
Mozgás mezítláb, hogy nehogy lúdtalpas légy!
Séta libasorban, akadályokkal.
30
A ludak testét is toll fedi - fújkálgatunk
31
Márton napi lampionos felvonulás az iskolásokkal
32
Mozgás és játék az udvaron
36
Rajzolgatunk a homokban
37
A témahetet átszövő játékaink
41
A témahetet 2011. november 11-én zártuk.
42
Márton lúdja témahét 2011. November 7-11. KÖZÉPSŐ CSOPORT
43
7. Hétfő 8. Kedd 9. Szerda 10. Csütörtök 11. Péntek November 7.-11.
Márton napi hagyományokhoz kötődő tevékenységeink 7. Hétfő Jeles napunk: Márton napja. Mese: Szent Márton története. Prezentáció megtekintése a libákról, tollfosztásról, Márton napi hiedelmekről, jóslatokról, népszokásokról. Libás, ludas dalos játékaink eljátszása: Nincs szebb madár, Réce-ruca, Gyertek haza ludaim, Egyél libám. Csoportszoba díszítése libás munkáinkkal. 8. Kedd Liba síkbáb és fejdísz készítése. Dalosjáték: Hatan vannak. Grimm: Csillagtallérok c. mese. Rajzolgatás libatollal. 9. Szerda Séta a faluban: libák közvetlen megfigyelése. A liba haszna: hús - táplálék (csontból időjárásjóslás), toll fontossága, felhasználása. Verseghy Erzsébet: Libanátha c. vers. 10. Csütörtök Liba készítése krepp papírból. Kukorica morzsolás. 11. Péntek Grimm: Csillagtallérok c. mese dramatizálása. Ludas mozgásos játékaink ismétlése. Ünnepi lakoma: „Liba” pogácsa sütése.
44
Szent Márton története
Márton, egy római tribunus i.sz. 316-ban született fia 18 éves korában apja kívánságára a légió katonája lett, s a legenda szerint 18 éves volt, amikor palástját odaadta egy didergő koldusnak. Nem sokkal később Amiens-ben megkeresztelkedett, otthagyta a sereget és misszionárius lett, majd 371-ben a Loire menti Torus püspökévé választották. A hagyomány szerint Márton elbújt a nagy megtiszteltetés elől a libák között, de a nagy gágogás elárulta. Úgy tudni, meggyőző és hiteles püspök volt, aki az imádságot és a lelkészséget össze tudta egyeztetni a jótékonysággal. Időszámításunk után 397-ben hunyt el. Halála után váratlanul igen népszerűvé vált: ő az első keresztény szent, aki nem mártírként emelkedett az oltárokra. A Márton-napi liba-lakomáról szóló első írásos beszámoló 1171-ből származik. Ám akkoriban ez nem annyira a szentéletű püspököt eláruló szárnyasokkal függött össze, hanem azzal, hogy Szent Márton napja jelentette a paraszti év végét, a cselédek ilyenkor kapták meg évi bérüket és hozzá ráadásként egy libát, mert a szárnyasok nyáron felduzzadt hadát a tél beállta előtt meg kellett tizedelni. Ám e szokás gyökerei is mélyebbre, az aratási időszak végén álló pogány állatvágási ünnepekre nyúlnak vissza, amelyeket a kereszténység így vett át.
45
A lúdpecsenyéből nem csupán jól lehet lakni, hanem a
jövendőre is lehet következtetni. Ha a mellcsont fehér lészen, lesz elég hó egész télen. Ha Márton-lúd mellcsontja veres, száraz tél jő, hideges. A csontokat kiteszik a tornácra és a mellcsonton keresztül nézik a naplementét. Ha a nap felhőben megy le, akkor a tél lágy lesz, ha pedig tiszta égen, akkor kemény tél várható.
46
További időjóslással kapcsolatos bölcsességek:
Márton napja ma vagyon, csúszik a lúd a fagyon! Márton napján, ha a lúd jégen jár, akkor karácsonykor vízben poroszkál. Márton napkor ha a lúd a jégen áll, Karácsonykor térdig sárban áll. Végül néhány ludas mondás: Sok szent Márton lúdja kelt már el azóta – vagyis sok idő telt el azóta. Elesett a lúd a jégen – mondják, ha valaki pórul járt.
47
Szent Márton, a borász Márton az új bor bírája is, ilyenkor ugyanis már iható az új bor. A Márton-napi lúdpecsenyés vacsora végén már kiforrott újborral szokás koccintani, ezt hívják Márton poharának. Márton napján rendszeresek voltak a lakomák, bálok, vásárok. Dologtiltó nap volt. Tilos volt mosni, teregetni, mert a jószág pusztulását okozta volna. A néphit szerint Márton napján kell lezárni a gazdasági évet. A munkaszerződések eddig a napig szólnak, ekkor hajtják be a jószágot, és ekkor számolnak el a pásztorok. Az utolsó piaci nap is ekkor van az évben.
49
Pattogtattunk kukoricát
50
Prezentáció megtekintése Szent Mártonról, a libákról, tollfosztásról, népszokásokról, jóslatokról
52
Ludas, libás, énekes, mozgásos játékaink
Hatan vannak... Réce-ruca… Nincs szebb madár… Gyertek haza ludaim… Egyél libám..
54
Krepp papírból libák készítése
55
Tépünk, gömbölyítünk és ragasztunk
57
Elkészült alkotásaink
58
Ünnepi lakománk: Liba pogácsa sütése
59
Elkészültek a várva várt liba pogácsák. Közösen fogyasztottuk el.
60
Libák közvetlen megfigyelése, hasznossága.
61
A baromfiudvarban megsimogattuk a libákat.
62
Grimm: Csillagtallérok c. mese DRAMATIZÁLÁS
64
Kukoricát morzsoltunk
66
Liba síkbábok és fakanál báb készítése
Hatan vannak a mi ludaink…
67
Próbálunk libatollal rajzolni
A toll fontossága és felhasználása
69
Forrás: A középső csoport „ Márton lúdja” témahétről készült képanyaga
Forrás: A középső csoport „ Márton lúdja” témahétről készült képanyaga. Összeállította: Priskin Ágota Slavonics Csabáné Bükkösd, november Elérhetőségeink: SZONEK Bükkösdi Általános Iskola és Óvoda Tagintézménye Bükkösd, Ságvári E. utca /
70
Márton lúdja nagycsoport
71
A legenda A legenda szerint Szent Márton a Római Birodalom Pannónia tartományának Savaria nevű városában (mai Szombathely) látta meg a napvilágot 316-ban vagy 317-ben egy római tribunus (elöljáró) fiaként. A római császár katonájaként szolgáló Márton a franciaországi Amiens városában egy hideg téli estén odadta meleg köpenyének felét egy nélkülöző koldusnak. Aznap éjszaka álmában megjelent Jézus a koldus alakjában. Innentől kezdve nem a hadsereget, hanem Istent szolgálta, megkeresztelkedett. Misszionáriusként sok jót cselekedett. Jóságáról még életében legendák keringtek, püspökké akarták szentelni. A monda szerint mikor ennek hírét vette, az érte jövő küldöttek elől nagy alázatosságában a ludak óljába bújt. A szárnyasok azonban gágogásukkal, szárnyuk verdesésével óriási zajt csaptak, így elárulva Márton rejtekhelyét. Mártont 371-ben püspökké szentelték és haláláig, 398-ig Tours-ban segítette a rászorulókat.
72
Szent Márton napja november 11. Fordulópontnak számított a naptárban és a mezőgazdasági társadalmak életében. Ekkora ér véget gazdasági év, így ez a jobbágytartozási, tisztújítási terminus. Ekkor hajtják be és kerül a jószág istállóba, számoltatják el a pásztorokat. Ezen a napon fejeződnek be a vásárok és erre az időre érik meg az újbor, hízik meg a liba és kezdődik a téli életritmus. Ez a szerződések megújításának időszaka. A lábasjószágoknak és baromfiknak azt a részét, amelyeket nem szándékoztak átteleltetni, ekkor vágták le és sózással füstöléssel tartósították. A részes aratáshoz hasonlóan az erre az időre már szépen kifejlődő, vastaghájú libák szintén a földesúrnak fizetendő díj részei voltak. Ez volt a napja annak is, amikor a birtokon dolgozókat és szolgálókat elbocsájtották és sokfelé ajándékul egy libát adtak nekik. Az új munkásokat és szolgálókat szintén ezen a napon vették fel és ekkorra a családok felkészültek az otthon töltött sötét és hideg téli napokra.
73
Apáczai Csere Jánosnál ( ) olvashatjuk: „Ha a Márton napja ködös, zűrzavaros tél lészen, ha peniglen hideg, száraz tél. A Márton-lúd mellye, ha világos, hó lészen, ha fekete, eső.”
74
A Márton-napi lúdsütés Magyarországon is elterjedt
A Márton-napi lúdsütés Magyarországon is elterjedt. A hagyomány szerint a fiatal libát megtisztítják, kibelezik, besózzák és meghintik friss majorannával, kívül-belül. Befűtik a kemencét, és lehetőleg nagy cserép- vagy öntöttvas tepsiben betolják a libát. Szép pirosra, ropogósra sütik. Amikor elkészült, kiszedik, fatáblára fektetik és feldarabolják. A melle csontjáról óvatosan lefejtik a húst (úgy át kell sülnie az állatnak, hogy ez könnyen elvégezhető legyen), és szemügyre veszik a mellcsontot, hogy megjósolják belőle, milyen lesz a tél. Ha a mellcsont fehér; kemény, havas tél várható. Ha szürkés, akkor latyakos, enyhe télre kell számítani. Ha Márton napján havazik, gyakran elhangzott: "Eljött Márton szürke lovon." "Ha Márton fehér lovon jön, enyhe tél, ha barnán, kemény tél várható." Sokfelé azt tartják a Márton napi idő a márciusi időt mutatja. Szent Márton, a borász Márton az új bor bírája is, ilyenkor ugyanis már iható az új bor. A Márton-napi lúdpecsenyés vacsora végén már kiforrott újborral szokás koccintani, ezt hívják Márton poharának. Márton napján rendszeresek voltak a lakomák, bálok, vásárok. Dologtiltó nap volt. Tilos volt mosni, teregetni, mert a jószág pusztulását okozta volna. A néphit szerint Márton napján kell lezárni a gazdasági évet. A munkaszerződések eddig a napig szólnak, ekkor hajtják be a jószágot, és ekkor számolnak el a pásztorok. Az utolsó piaci nap is ekkor van az évben. A püspökfalat és a Márton-napi álmok A liba húsából szokás volt küldeni a papnak is, mégpedig az állat hátsó részéből. Innen ered "püspökfalat" szavunk is. Magyar hiedelem, hogy aki Márton éjszakáján álmodik, boldog lesz. Aki spicces lesz a bortól Márton-napján, az a következő évben megmenekül a gyomorfájástól és a fejfájástól. Aki Márton napján csak répát eszik, ágyba vizelő lesz.
75
Márton napi legenda és a hozzá kapcsolódó szokások felelevenítése
Nov.7. hétfő Jeles nap, Márton napja Prezentációt tekintünk meg a libákról, tollfosztásról,Márton napi eseményekről. Síkbáb készítés. Nov.8. kedd Mesénk: Fazekas Mihály: Lúdas Matyi. Rajzok készülnek libatollal,fekete temperával. Játék a mágneses táblával-szemezgetés,számlálás Nov.8.szerda Márton napi felvonulásra lámpásokat készítünk bébiételes üvegekből ragasztással, mozaik Nov.10.csütörtök Ellátogatunk egy falusi baromfiudvarba, ahol megfigyeljük a libákat, kacsákat, tyúkokat. Lampionos felvonulás a falu utcáin. Nov.11.péntek Lúdas játékaink, mondókáink, dalos játékaink felelevenítése és eljátszása. TORNA”- lúdtalp ellen.
76
Baromfiudvarban jártunk a faluban
83
Mi is próbálkoztunk a tollal festéssel
A középkorban kizárólag lúdtollal és saját készítésű tintával írtak a szerzetesek és bár a tinták készítésére vonatkozólag számos receptet ismerünk, szinte egyáltalán nem maradt fenn arra vonatkozó leírás, hogyan kell jó írótollat vágni. Valószínűleg a toll vágása magától értetődő dolognak számított minden művelt embernek az ókori Egyiptomtól egészen a 19. század Angliájáig és ezért nem tartották érdemesnek megemlíteni. A legjobb tollaknak a lúd vagy a hattyú legkülső kb. öt evezőtolla bizonyult. Néhány kutató szerint az írnokok gyakran szinte mikroszkopikus méretű kézírása varjú- vagy hollótollal készült. A pulyka, melynek tollából kiváló íróeszköz készíthető, Amerikában honos, és a középkori Európában ismeretlen volt. Egy jobbkezes írnok olyan tollal tudott a legjobban dolgozni, mely enyhe szögben természetesen hajlott jobb felé. Az ilyen tollak a madár bal szárnyán találhatóak. A használatbavétel előtt először a vékony véget és a legtöbb pihét eltávolították. A madárról frissen eltávolított, vagy a talált, még nedves tollakat először ki kellett szárítani, hogy megkeményedjenek. Ezt vagy természetesen, néhány hónapos szárítással, vagy mesterségesen idézték elő. Ez utóbbi esetben a tollakat először vízbe áztatták, majd néhány percre felforrósított homokkal teli tálcába dugták. A zsírban gazdag külső hártyák és a toll szárának belsejében lévő anyag ekkor könnyen le- és kivakarható, és egy kemény, áttetsző cső marad vissza csupán. Ezután mindkét végen levágták a végét egy rövid és éles ún. tollkéssel, általában nagyon hasonló módon a modern töltőtollhegyek formájához; majd kézbe fogva, az írnok finoman behasította a tollhegy közepét. Végezetül a tollhegyet egy szilárd felülethez nyomta, és a kés hegyével csupán egyetlen milliméternyit lecsippentve biztosította a tökéletes szögletes íróhegyet.
85
Lámpásokat készítünk a Márton napi felvonuláshoz, melyre az idei évben is az iskola szervezésében kerül sor
90
Játék a csoportszobában
91
Szent Márton, a borász Márton az új bor bírája is, ilyenkor ugyanis már iható az új bor. A Márton-napi lúdpecsenyés vacsora végén már kiforrott újborral szokás koccintani, ezt hívják Márton poharának.
92
Boros dugókkal festés, nyomhagyás
96
A lúdtalp mint népbetegség
A lúdtalp még ma is népbetegség. Hasznos az egyenetlen talajon történő mezítláb járatás. Az ízületek aktív tornája és az izomzat erősítése rendkívül fontos szülői feladat. Erre a célra igen alkalmasak a mezítelen befelé forgatott lábakkal végzett álló és járó gyakorlatok. 6-7 év fölött fölött gipszminta után vett betéttel korrigálják a helyzetet. Ennél fiatalabb korban a sarok belső oldala alá helyezett 5 mm-es a külső oldal felé lejtő ékkel korrigálhatják a sarok befelé történő billenését, amit a köznyelv "bokasüllyedésként" ismer. Rendkívül fontos szerepe van a gyermekcipők megfelelő kiválasztásának és használatának.
97
Libák jellemzői Mindnyájan elsősorban növényevők. Kemény, élesszerű csőrükkel lelegelik a gabonát, füveket, lehámozzák a fiatal fácskákat, lecsipkedik a leveleket, bogyókat, kalászokat, kihámozzák a hüvelyes magvakat, a sekély vízben is növényi anyagokat keresve görgicsélnek. Egyes fajok rovarokat, lágytestűeket és apró gerinceseket is esznek. Ahol tömegesen lépnek fel, kárt is okozhatnak, viszont kiváló húsukkal és dús tollazatukkal hasznot is hajtanak. Minden fajukat buzgón vadásszák, kivált vedlésük idején, amikor néhány hétig nem képesek repülni. Az emberen kívül a nagyobb sasoktól, többféle emlős ragadozótól, a trópusokon a krokodílusoktól is szenvednek. Költésüket még több veszély fenyegeti, de az öregek bátran védekeznek. Liba Gá, gá, gá, megy a liba világgá, A gazdája nem szereti, Búzaszemet nem ad neki.
98
Szemezgetés a mágneses táblán
102
A liba, mint mesehős
103
Elérhetőségeink: SZONEK Bükkösdi Általános Iskola és
Óvoda Tagintézménye 7682 Bükkösd, Ságvári Endre utca 3. 73 /
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.