Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az ősi bölcsesség a XXI. században

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Az ősi bölcsesség a XXI. században"— Előadás másolata:

1 Az ősi bölcsesség a XXI. században

2 Feszítő kérdések Végiggondolta-e már az életét, sorsa komoly történéseit, nehézségeit? Rájött-e már ezek okára vagy sem? Mi értelme van az életének? A halállal minden véget ér? Gondolkodott-e azon, hogy miért épp abba a népbe és családba született, ahova született? Vajon mi lehet a civilizációk felemelkedésének és lehanyatlásának oka? Észrevette-e már, hogy évek óta keres valamit, ahol megkaphatná feszítő kérdéseire a válaszokat, magyarázatokat a világ folyására, a történések okára, rejtélyére? Akarja-e megpróbálni fellebbenteni a fátylat, félretenni a fecsegő felszínt, és megismerni a mélyben rejtőzködő valóságot?

3 Mi a teozófia? Theos = Isten(i) Sophia = Bölcsesség
Theos-sophia = (Brahmavidya) Isteni Bölcsesség (Ősi Bölcsesség, Időtlen Bölcsesség)

4 Mi a teozófia? A teozófia az az isteni kinyilatkoztatás, amit a korszakok során bölcsek sora saját megtapasztalásával igazolt. A teozófia a teljes és tökéletes önzetlenség, emberbarátság (altruizmus) A teozófia az ősi bölcsesség tanítása, amely ráébreszti az emberi tudatot saját természetére és egységes kapcsolatára minden létezővel.

5 A teozófia két oldala Életmód oldal Bölcseleti oldal
Életmód, életszemlélet Gondolkodásmód Gyakorlati tapasztalás Bölcseleti oldal Elméleti ismeretek a világ és az ember kialakulásáról, felépítéséről, működéséről, az őket vezérlő törvényekről

6 AZ ÖSVÉNYRE LÉPÉSHEZ SZÜKSÉGES KVALIFIKÁCIÓK
Megkülönböztető-képesség, hogy képesek legyünk különbséget tenni a helyes és a helytelen között. Vágytalanság, amelynek során minden önző vágytól megszabadulunk, legyen annak tárgya a legmagasztosabb cél is. A helyes magaviselet, ami hat fő területre bontható: - önuralom a gondolkodásban, - önuralom a cselekvésben, - tolerancia, - vidámság, - céltudatosság, - bizalom. Szeretet, ami valójában az Istennel való egyesülésre irányuló akarat.

7 Gondolkodásmód AMINT A TANÍTVÁNY KÉSZEN ÁLL, A MESTER MEGJELENIK

8 Az okkult filozófia alaptételei
Egy alapvető törvény: A természet minden alkotórésze legvégső lényegében alapvetően egységes. Négy alapelv: Minden létezés alapvető egysége Holt anyag nincs Az ember a mikrokozmosz Hermetikus axióma Három alapvető tétel: Létezik egy mindenütt jelenlévő, örök, határtalan és változhatatlan PRINCÍPIUM, amelyről lehetetlen elmélkedni, mert meghaladja az ember felfogó képességét, és mert bármilyen emberi kifejezés vagy összehasonlítás csak kisebbítheti. A kiáradás és visszahúzódás, az apály és dagály időszakossága örök törvényének feltétlen egyetemessége. A nappal és éjszaka, az élet és halál, alvás és ébrenlét váltakozása annyira általános és kivétel nélküli tény, hogy bennük könnyű felismerni a világegyetem abszolút alapvető törvényeinek egyikét. Minden lélek alapvetően azonos az Egyetemes Felső Lélekkel, mivel ez maga is az Ismeretlen Eredet egy megnyilvánulása. Minden léleknek – az előbbi egy-egy szikrájának – a ciklikus és karmikus törvény szerint végig kell zarándokolnia a megtestesülés körforgásának teljes időszakán.

9 A M E G N Y I L V Á N U L T é s a M E G N Y I L V Á N U L A T L A N
E L E K T R O M O S S Á G V É G T E L E N SZELLEM POZITÍV NEGATÍV ANYAG FESZÜLTSÉG Pearson N., Space, Time and Self, TPH, 1964, Fig. 3, p. 20 Az elektromossághoz hasonlóan, a kettősség kialakulása önmagában még nem hozza létre a megnyilvánulást. Az csak a hármasságban, a harmadik tényező, a két pólus közti kapcsolat létrejöttekor alakul ki. . TUDATOSSÁG VILÁGÍTÁS

10 A N A P - L O G O S Z E R Ő I 3 2 1 A Nap-Logosz működése Fohat Prána
Powell A.E., The Etheric Double, TPH, 1971, Diagram I, p. 9 Mindhárom erő különálló marad, amint valamennyi szinten megnyilvánul. „… a Harmadik Logosz ereje is felemelkedik, miután a legalacsonyabb pontját érintette… A kundalini e kiáradás ereje a visszatérése útján...” (C.W. Leadbeater: A csakrák. - MTT, o.) Fohat (kozmikus elektromosság) Prána (életerő) Kundalini (kígyótűz)

11 A HÁROM TEREMTŐ KIÁRADÁS
ELSŐ (AKARAT) NAP - LOGOSZ MÁSODIK (BÖLCSESSÉG) HARMADIK (TEVÉKENYSÉG) ADI (ISTENI) VILÁG ANUPADAKA (MONÁDI) VILÁG HARMADIK KIÁRADÁS ATMIKUS (NIRVÁNI) VILÁG MÁSODIK KIÁRADÁS ELSŐ KIÁRADÁS BUDDHIKUS VILÁG MENTÁLIS VILÁG Leadbeater C.W., Man, Visible and Invisible, TPH, 1971, Plate III A Hármasság az egyes vallásokban VALLÁS HÁRMASSÁG Kereszténység Atya Fiú Szentlélek Egyptian Amun-Ra Horus Osiris-Isis Hebrew Kether Chochmah Binah Hindu Shiva Vishnu Brahma ASZTRÁLIS VILÁG FIZIKAI VILÁG A HÁROM TEREMTŐ KIÁRADÁS

12 Az élet hierarchikus lépcsőfokai
A H É T B I R O D A L O M ATMIKUS Monádi lényeg Ember feletti . . . BUDDHIKUS 1. elementális lények 1. ELEMI BIRODALOM EMBERI BIRODALOM MENTÁLIS 2. elementális lények 2. ELEMI BIRODALOM ÁLLATI BIRODALOM ASZTRÁLIS 3. elementális lények Pearson N., Space, Time and Self, TPH, 1964, Fig. 36, p. 93 Az élet hierarchikus lépcsőfokai [Barborka G., The Divine Plan, TPH, 1964, p. 59] A tudatosság csökkenő sorrendjében… 1. I. fokozatú Dhyani-Csoháni Birodalom 2. II. fokozatú Dhyani-Csoháni Birodalom 3. III. fokozatú Dhyani-Csoháni Birodalom 4. Az emberi birodalom (a fizikai síkon is megnyilvánul) 5. Az állati birodalom (a fizikai síkon is megnyilvánul) 6. A növényi birodalom (a fizikai síkon is megnyilvánul) 7. Az ásványi birodalom (a fizikai síkon is megnyilvánul) 8. I. fokozatú elementáli birodalom 9. II. fokozatú elementáli birodalom 10. III. fokozatú elementáli birodalom (See also The Theosophical Glossary, p. 112) 3. ELEMI BIRODALOM NÖVÉNYI BIRODALOM FIZIKAI ÁSVÁNYI BIRODALOM

13 A TUDAT KIBONTAKOZÁSA EGYETEMES - ATMIKUS INTUÍCIÓ - BUDDHIKUS
MENTÁLIS ÉRZELMI - ASZTRÁLIS Consciousness is relatively dormant in the Mineral Kingdom. It acquires the power to respond with feelings in the Plant Kingdom. It adds a new dimension of consciousness in the case of Animal Kingdom, namely, that of thinking. Only in the Human Kingdom does it begin to flower into the dimensions of Creative Activity and into Intuition. Direct experiencing of the unity of all LIFE, Order (Ŗta) in Nature and pure Love characterizes this new dimension of consciousness when developed. We shall refer to this as the consciousness of the ‘Ethical Man.’ The Ethical Man At the present moment, evolution has brought us to the verge of this next stage of development in the human consciousness. Only few individuals are showing signs of this development. These are the precursors. Majority of the humanity is still in the stage of emerging from the control of the Animal Mind (passions and drives predominant) and developing the state of Concrete Mind, and thence to developing the state of Abstract Mind. Instinctive emotional response still plays a dominant role in deciding a man’s course of action, as against the ‘right’ action. We have already pointed out that in the organizational processes of the living systems, a dynamic balance is maintained between self-assertion or autonomy and submission to the requirements of the next higher whole in the hierarchy. Now, in the case of human individuals, the next higher level of organizational hierarchy, variously called the ‘Heavenly Man,’ the ‘Humankind,’ or simply the ‘Global Consciousness’ has not yet formed to a degree where its overall supervening control could be felt by the individual consciousnesses comprising it. However, that this Global Consciousness already exists and that ever more number of individuals are becoming sensitive and adaptive to this next stage of consciousness development have been amply demonstrated by the extensive investigations carried out at the Princeton University Engineering Anomalies Research (PEAR) program over the past two decades. Even though this transition to the next stage is not yet complete, an ever-increasing number of people are showing an awareness of coherence, positivity and goodness, evidencing the dawning of the new consciousness. Not only this: this next stage of the evolution is awaiting our conscious participation. An understanding of the constitutive Principles of the Human Self is therefore in order, since it serves to give us a perspective view of the Great Plan and our immediate role in it and the direction in which we have to work. FIZIKAI ÁSVÁNY NÖVÉNY ÁLLAT EMBER SPIRITUÁLIS

14 A Z E M B E R F E L É P Í T É S E MONÁD (A HÁRMASSÁG TÜKRÖZŐDÉSE)
EGYÉNISÉG (ÂTMA -- BUDDHI -- MANAS) KAUZÁLIS TEST Jinarajadasa C., First Principles of Theosophy, TPH, 1960, Fig. 55, p. 166 (Also see Leadbeater C.W., Man, Visible and Invisible, TPH, 1971, Plate II) The Monad (Turîyâtma), existing on the Anupâdaka Plane, puts forth a reflection of itself and acquires vehicles on the lower Planes for the sake of gaining experience. The Permanent Atoms and Principles get attached to the Monad with the help of the seven Creative Hierarchies. The four lower Principles constitute the perishable Personality, which is renewed every incarnation. The real Individual, the Self (Jîvâtma) continues in the Causal Body, lasts throughout the Human stage. ASZTRO-MENTÁLIS TEST SZEMÉLYISÉG ÉTERIKUS (ENERGIA-) TEST DURVA FIZIKAI TEST

15 Az ember felépítése

16 A LÉLEK MEGKÖZELÍTÉSE NEW AGE ŐSI BÖLCSESSÉG
A lélek születik, fejlődik, kezdetben fiatal, fejletlen lélek, és fokozatosan, az emberi fejlődés végére válik mindentudóvá. Az életben a nehézségeink, problémáink a karma működésének eredménye. (Szerénység) A lélek olyan családba és nemzetbe születik, ahová a Karma Urai vezetik. Egy lélek egy időben csak egyetlen személyiséget ölthet magára. NEW AGE A lélek mindentudó és mindenható. Már most kész a továbblépésre. (Ez az utolsó inkarnációm.) Az életben a nehézségeink azért vannak, mert a lélek önként vállalta azokat. (Büszkeség) Módszerek a karma „levételére”. A lélek olyan családba és nemzetbe születik, ahová ő látja jónak. Egy lélek egy időben több személyiséget is magára ölthet (Duál-triál-stb. lelkek)

17 A létezés egyetemes törvényei
1. Reinkarnáció – az újraszületés törvénye Minden emberi szellem, mint csíra kezdi meg emberi pályafutását, minden tudás, lelkiismeret és ítélőképesség nélkül. Kellemes és fájdalmas tapasztalatok révén jut olyan anyaghoz, melyből felépíti mentális és morális képességeit. A vele született jellemet ennél fogva maga fejlesztette, és e jellemből lehet látni, hogy milyen fokot ért el hosszú fejlődése folyamán. Jó hajlamok, értékes képességek, nemes jellem, mindez sok kemény tusa eredménye, sok nehéz küzdelem jutalma. Ellenkező jelek azt mutatják, hogy a szellemi csíra növekedése és fejlődése még kezdetleges fokon áll. Tévedéseinket szenvedés követi, és ez jelenti mindig az orvosságot. Az erő ugyanis csak küzdelemben fejlődik. Minden vetésnek elkerülhetetlen eredményét aratjuk, mert a boldogságot a helyes, a bánatot pedig a tévedés teremti. De mindannyian ugyanazt az utat járjuk: a tökéletesség elérése minden ember végső rendeltetése.

18 A halálon át az újraszületésig
Kauzális Mentális burok This slide depicts how Death is a process of successive withdrawal from the Physical Plane ‘upwards.’ The discarded Astral and Mental bodies linger as Shells and gradually disintegrate. The respective permanent atoms become dormant. All the gains from the experiences are stored in the Causal body (shown here as a change of color of the Causal body). After a time of recluse in the Causal, when time comes for the next incarnation, the Mental, Astral and the physical permanent atoms get re-activated successively, in that order, each acquiring matter of their respective Planes, conducive to the new incarnation and gradually building them into bodies. Asztrális Permanens atomok, aktívak Éterikus & Fzikai

19 A létezés egyetemes törvényei
2. Karma – az ok-okozat törvénye Ki mint vet, úgy arat. Ki mint veti ágyát, úgy alussza álmát. Amilyen a mosdó, olyan a törülköző. Amilyen az adjonisten, olyan a fogadjisten. Kard által vész, ki kardot emel. „Csak abban lehetünk biztosak, hogy jelenlegi életünk és környezetünk előző életeink cselekedeteinek és gondolatainak következményei. De mi, akik nem vagyunk sem Látók, sem Beavatottak, semmit sem tudhatunk a Karma működésének részleteiről.” (HPB: Kulcs a teozófiához)

20 Ártalmas cselekedetek Tehetségek, képességek Fájdalmas tapasztalatok
A K A R M A T Ö R V É N Y E AZ ELMÚLT ÉLETBŐL A JELEN ÉLETBEN Segítő cselekedetek Jó körülmények Ártalmas cselekedetek Rossz körülmények Vágyak, törekvések Tehetségek, képességek Következetesség Jellem Sikerek Lelkesedés Tapasztalatok Jinarajadasa C., First Principles of Theosophy, TPH, 1960, Fig. 44, p. 115 “Karma” = Activity This slide brings forth that there is a Cause-and-Effect Law behind the evolution of the human individual. Bölcsesség Fájdalmas tapasztalatok Lelkiismeret Szolgálni akarás Spiritualitás

21 A létezés egyetemes törvényei
3. Dharma – az életfeladat törvénye Minden elkülönült Én minden új testet öltésekor magával hozza az erre az életre szóló életfeladatát, amelynek kiteljesítése csakis az ő saját feladata fejlődése során. A dharma tehát mindenkinek az egyéni életfeladata. Más dharmáját követni, arra sóvárogni végzetes tévedés, de szenvedést és belső elégedetlenséget tapasztalunk, ha nem teljesítjük a saját dharmánkat. A dharma a felismert hivatás vonalán végzett kötelesség, amely végső soron erkölcsi természetű. Az, aki ráeszmél saját és embertársai dharmájának sajátságos, egyéni voltára és annak jelentőségére, megérti és elviseli az ebből következő egyéni sorsokat, a világ eseményeit, és megbékél azokkal.

22 DHARMA KARMA

23 A létezés egyetemes törvényei
4. Az analógia törvénye „Mint fent, úgy lent, mint a nagyvilág, úgy a kisvilág”. – ahogyan a Smaragdtábla tanítja az analógia törvényét. Ez azt jelenti, hogy egyrészt a makrokozmosz rendje ugyanaz, mint a mikrokozmoszé, másrészt pedig, hogy a világ alacsonyabb síkjain létező és végbemenő dolgok a világ magasabb síkjain létező és végbemenő dolgoknak a tükörképei, másolatai, többé-kevésbé sűrűsödött, anyagiasult, tehát elfátyolozott és nehezen felismerhető formában. Tehát ha megismerjük akár a „kisvilágot” (az embert), akár a „nagyvilágot”, következtetéseket tehetünk a még meg nem ismert tükörképe működéséről.

24 A létezés egyetemes törvényei
5. Az áldozat törvénye A Logosz minden megnyilvánulása során feláldozza önmagát és így árasztja ki a világegyetemet. Ez az áldozat tartja fenn a világegyetemet, és ugyanígy áldozattal éri el az ember is a tökéletességet. Az áldozat nem azonos a szenvedéssel. Igazi lényege az élet önkéntes és boldog kiáradása, hogy más is részesülhessen belőle. A Logosz áldozata abból áll, hogy végtelen életét önként korlátozza – önalkotta formák milliárdjaiba –, hogy megnyilvánulhasson. Amint egyre „lejjebb” ereszkedik, végtelen képességeiből egyre többet felad, ezért látjuk meg olyan nehezen az „élettelen” kődarabban, egy növényben, egy állatban, vagy akár önmagunkban is az Isteni Lényeget. Az ember áldozata abban áll, hogy nem a gyümölcsért és nem kötelességszerűen – az alacsonyabbat feláldozza a magasabb rendűért, a „helyesért”, valamint minden képességét örömmel és önfeláldozással a Legmagasabb szolgálatára használja fel.

25 A létezés egyetemes törvényei
6. A forma fejlődésének és a tudat kibontakozásának törvénye

26 A kauzális test Fejletlen ember kauzális teste Fejlett ember kauzális teste Adeptus beavatás előtt álló kauzális teste

27 Szeretettel várjuk a teozófiai Társulatba!
Barcelona, augusztus A Teozófiai Társulat Európai Föderációjának kongresszusa Szabari János 0630/


Letölteni ppt "Az ősi bölcsesség a XXI. században"

Hasonló előadás


Google Hirdetések