Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A nyelvtan tanításának célja, feladatai és követelményrendszere

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A nyelvtan tanításának célja, feladatai és követelményrendszere"— Előadás másolata:

1 A nyelvtan tanításának célja, feladatai és követelményrendszere
A nyelvtantanítás módszertana Ludányi Zsófia 2019. tavasz

2 A nyelv és a nyelvtan fogalma
A társadalmi kommunikáció eszköze Gondolatokat kifejező jelek rendszere Kreativitás Kollektív, objektíve létező jelenség Egyéni megvalósulás

3 A nyelv és a nyelvtan fogalma
A nyelv az emberré válás során, a törzsfejlődéssel keletkezett Sokféleség: nyelvek → nyelvcsaládok Egy adott nyelv mindig változik, története van De egy pillanatban állandónak látszik

4 Nyelvtudomány Szinkrónia és diakrónia szempontjából:
Elméleti (általános) ↔ alkalmazott nyelvészet Nyelvtan (grammatika): a nyelv szerkezetének leírása, szabályokba foglalása Alsóbb iskolai szinteken … Felsőbb osztályokban …

5 Nyelvtudomány: egyik részterülete a nyelvtan vagy grammatika
Nyelv → objektíve létezik, s ugyanakkor az egyének nyelvhasználatán keresztül valósul meg Nyelvtudomány: egyik részterülete a nyelvtan vagy grammatika Az iskolai tanítás célja:

6 A nyelvtan elméleti alapozó tárgy
De ez nem jelenti azt, hogy nem lehetne gyakorlati úton tanítani!

7 A nyelvtantanításnak más a célja!
Nyelvfejlesztés: A nyelvtantanításnak más a célja!

8 A nyelvleírás és a nyelvtan különbsége
Nyelvleírás (v. szinkrón nyelvészet): A nyelvi jelek által alkotott hierarchikus struktúra leírása. A nyelvi szinteket követi: … leírásából áll.

9 Felső tagozat: a nyelvleírás teljes egészében itt
Alsó tagozat: nagyon leegyszerűsített, gyakorlati célokat szolgáló grammatikát tanítunk Felső tagozat: a nyelvleírás teljes egészében itt

10 Grammatika … eredetű szó
A görög nép volt a legrégibb európai nép, amely nyelvének nyelvtanát megalkotta Görög gramma ’betű’ → … Később …, s fokozatosan: …, majd … A grammatika a … alapja

11 Grammatika Két típus: Referenciagrammatikák v. tudományos grammatikák, pl. … Iskolai nyelvtanok → … Alsó tagozat: erősen leegyszerűsített nyelvtan A tudást a referencianyelvtanokban kell ellenőrizni!!!

12 Funkcionális szemlélet
A morfémák (szóelemek) funkció nélküli bemutatásának nincs értelme A jó grammatika mindig funkcionális!! A morfémák elnevezése utal a funkciójukra, például:

13 A grammatikák rendszerezése
Kiindulhat: Alakból Funkcióból Alakból kiinduló rendszerezés áttekinthetőbben oldható meg, pl.: Funkcióból való kiindulás: grammatikai szinonimák felsorakoztatása

14 A funkcionális nyelvszemlélet, a funkciók fogalma
Grammatikai funkció Nyelvi szintek: 1. fonémák szintje, 2. morfémák és lexémák szintje, 3. szintagmák és mondatok szintje, 4. a szöveg szintje

15 Grammatikai funkció (folyt.)
A nyelvi jel grammatikai funkciója a nyelvi jelnek egy magasabb szinten betöltött szerepe Ezt a funkciót a … nevezzük

16 Kommunikációs funkció
Ezenkívül beszélhetünk egy nyelvi rendszeren kívüli, a beszédhelyzethez kapcsolódó, ún. kommunikációs funkcióról Lehet: Grammatikatanítás: a metanyelv megtanítása

17 A nyelv = működés, funkcionálás
A funkcionális nyelvszemlélet egyik alapelve, hogy … A nyelvben a jelentés és a funkció nincs eleve adva, deduktív módon az elemekből, a szabályokból nem vezethető le, hanem … → Tehát a nyelv nem statikus elem- és szabálykészlet, hanem működés, funkcionálás

18 A grammatikatanítás céljai
A nyelv rendszerszemléletének a kialakítása; A grammatikai szakszókészletnek mint metanyelvnek a megtanítása; A spontán nyelvhasználati folyamatok megfigyelésének tudatossá tétele, a sikeres kommunikáció feltételeinek biztosítása; Más tantárgyi ágazatok (pl. … ) tanulásának megalapozása; Az irodalomolvasás, a műelemzés segítése; Az idegen nyelvek tanulásának erősítése; Az általános műveltség fejlesztése.

19 A grammatikatanítás szemléletformái
Hanyagoló:

20 A grammatikatanítás szemléletformái
Szelektív:

21 A grammatikatanítás szemléletformái
Rendszerszemléletű:

22 Tananyagrendező elvek
Linearitás elve: Ciklikusság elve:

23 Felhasznált irodalom Adamikné Jászó Anna 1998.
Antalné Szabó Ágnes A grammatikatanítás pedagógiája. In: V. Raisz Rózsa–Zimányi Árpád (szerk.): Feladatok és módszerek az anyanyelvi nevelésben a XXI. század elején. XIV. anyanyelv-oktatási napok. A Magyar Nyelvtudományi Társaság Kiadványai 216. Magyar Nyelvtudományi Társaság, Budapest, 148–152. Kugler Nóra Funkcionális grammatikai gyakorlatok a 9–12. évfolyam számára. Anyanyelv-pedagógia 1:


Letölteni ppt "A nyelvtan tanításának célja, feladatai és követelményrendszere"

Hasonló előadás


Google Hirdetések