Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaCsilla Orsósné Megváltozta több, mint 5 éve
1
A nyelvtan tanításának célja, feladatai és követelményrendszere
A nyelvtantanítás módszertana Ludányi Zsófia 2019. tavasz
2
A nyelv és a nyelvtan fogalma
A társadalmi kommunikáció eszköze Gondolatokat kifejező jelek rendszere Kreativitás Kollektív, objektíve létező jelenség Egyéni megvalósulás
3
A nyelv és a nyelvtan fogalma
A nyelv az emberré válás során, a törzsfejlődéssel keletkezett Sokféleség: nyelvek → nyelvcsaládok Egy adott nyelv mindig változik, története van De egy pillanatban állandónak látszik
4
Nyelvtudomány Szinkrónia és diakrónia szempontjából:
… Elméleti (általános) ↔ alkalmazott nyelvészet Nyelvtan (grammatika): a nyelv szerkezetének leírása, szabályokba foglalása Alsóbb iskolai szinteken … Felsőbb osztályokban …
5
Nyelvtudomány: egyik részterülete a nyelvtan vagy grammatika
Nyelv → objektíve létezik, s ugyanakkor az egyének nyelvhasználatán keresztül valósul meg Nyelvtudomány: egyik részterülete a nyelvtan vagy grammatika Az iskolai tanítás célja: …
6
A nyelvtan elméleti alapozó tárgy
De ez nem jelenti azt, hogy nem lehetne gyakorlati úton tanítani!
7
A nyelvtantanításnak más a célja!
Nyelvfejlesztés: … A nyelvtantanításnak más a célja!
8
A nyelvleírás és a nyelvtan különbsége
Nyelvleírás (v. szinkrón nyelvészet): A nyelvi jelek által alkotott hierarchikus struktúra leírása. A nyelvi szinteket követi: … … leírásából áll.
9
Felső tagozat: a nyelvleírás teljes egészében itt
Alsó tagozat: nagyon leegyszerűsített, gyakorlati célokat szolgáló grammatikát tanítunk Felső tagozat: a nyelvleírás teljes egészében itt …
10
Grammatika … eredetű szó
A görög nép volt a legrégibb európai nép, amely nyelvének nyelvtanát megalkotta Görög gramma ’betű’ → … Később …, s fokozatosan: …, majd … A grammatika a … alapja
11
Grammatika Két típus: Referenciagrammatikák v. tudományos grammatikák, pl. … Iskolai nyelvtanok → … Alsó tagozat: erősen leegyszerűsített nyelvtan A tudást a referencianyelvtanokban kell ellenőrizni!!!
12
Funkcionális szemlélet
A morfémák (szóelemek) funkció nélküli bemutatásának nincs értelme A jó grammatika mindig funkcionális!! A morfémák elnevezése utal a funkciójukra, például: …
13
A grammatikák rendszerezése
Kiindulhat: Alakból Funkcióból Alakból kiinduló rendszerezés áttekinthetőbben oldható meg, pl.: … Funkcióból való kiindulás: grammatikai szinonimák felsorakoztatása
14
A funkcionális nyelvszemlélet, a funkciók fogalma
Grammatikai funkció Nyelvi szintek: 1. fonémák szintje, 2. morfémák és lexémák szintje, 3. szintagmák és mondatok szintje, 4. a szöveg szintje
15
Grammatikai funkció (folyt.)
A nyelvi jel grammatikai funkciója a nyelvi jelnek egy magasabb szinten betöltött szerepe Ezt a funkciót a … nevezzük
16
Kommunikációs funkció
Ezenkívül beszélhetünk egy nyelvi rendszeren kívüli, a beszédhelyzethez kapcsolódó, ún. kommunikációs funkcióról Lehet: … Grammatikatanítás: a metanyelv megtanítása
17
A nyelv = működés, funkcionálás
A funkcionális nyelvszemlélet egyik alapelve, hogy … A nyelvben a jelentés és a funkció nincs eleve adva, deduktív módon az elemekből, a szabályokból nem vezethető le, hanem … → Tehát a nyelv nem statikus elem- és szabálykészlet, hanem működés, funkcionálás
18
A grammatikatanítás céljai
A nyelv rendszerszemléletének a kialakítása; A grammatikai szakszókészletnek mint metanyelvnek a megtanítása; A spontán nyelvhasználati folyamatok megfigyelésének tudatossá tétele, a sikeres kommunikáció feltételeinek biztosítása; Más tantárgyi ágazatok (pl. … ) tanulásának megalapozása; Az irodalomolvasás, a műelemzés segítése; Az idegen nyelvek tanulásának erősítése; Az általános műveltség fejlesztése.
19
A grammatikatanítás szemléletformái
Hanyagoló:
20
A grammatikatanítás szemléletformái
Szelektív:
21
A grammatikatanítás szemléletformái
Rendszerszemléletű:
22
Tananyagrendező elvek
Linearitás elve: Ciklikusság elve:
23
Felhasznált irodalom Adamikné Jászó Anna 1998.
Antalné Szabó Ágnes A grammatikatanítás pedagógiája. In: V. Raisz Rózsa–Zimányi Árpád (szerk.): Feladatok és módszerek az anyanyelvi nevelésben a XXI. század elején. XIV. anyanyelv-oktatási napok. A Magyar Nyelvtudományi Társaság Kiadványai 216. Magyar Nyelvtudományi Társaság, Budapest, 148–152. Kugler Nóra Funkcionális grammatikai gyakorlatok a 9–12. évfolyam számára. Anyanyelv-pedagógia 1:
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.