nincsen egy, mindenki által elfogadott közös értékrend  "mi már mindent láttunk és mindent megéltünk" érzés -->  a figyelemfelkeltés nehéz, hagyományos, (erkölcsileg) megkérdőjelezhetetlen eszközökkel szinte lehetetlen polgárpukkasztó, sokkoló előadásokhoz szoktunk--> a megbotránkotatás a norma    Az Antalógia csapat véleménye:             ELAVULT PONT "az egyik a homo moralis, az erkölcs embere, a másik a homo aestheticus, a szépség embere" Kosztolányi Dezső"> nincsen egy, mindenki által elfogadott közös értékrend  "mi már mindent láttunk és mindent megéltünk" érzés -->  a figyelemfelkeltés nehéz, hagyományos, (erkölcsileg) megkérdőjelezhetetlen eszközökkel szinte lehetetlen polgárpukkasztó, sokkoló előadásokhoz szoktunk--> a megbotránkotatás a norma    Az Antalógia csapat véleménye:             ELAVULT PONT "az egyik a homo moralis, az erkölcs embere, a másik a homo aestheticus, a szépség embere" Kosztolányi Dezső">

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Németh Antal Színházi Credója az Antalógia csapat válogatásában

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Németh Antal Színházi Credója az Antalógia csapat válogatásában"— Előadás másolata:

1 Németh Antal Színházi Credója az Antalógia csapat válogatásában
A csapat tagjai: Bendl Virág, Dombi Julianna, Kovács Lili és Lung Laura

2 "(…) vallomással kell kezdenem ezt a színházi évadot, őszinte és félreérthetetlen vallomással."
Színházi Credójának 6. pontja: Hiszem az öncélú l’art pour l’art színházzal szemben az erkölcsi világrend szellemét sugárzó színház korszerűségét. Mit mond Németh Antal? -öncélú színház elleni fellépés -művészietlen, szájbarágós, csak a szavakra támaszkodó, valós tartalom nélküli színpadi játék elítélése -a legfontosabb az étosz, az erkölcs, a moralitás  - az igazi költészet és igazi színház a cselekmény mögött, a színpadon zajló játékában rejlik -a legnagyobb siker a komoly drámáé, amelynek mondanivalói vannak -a színpadi alkotás tisztasága csak az alkotók, művészek tisztaságával lehetséges Mit mondunk mi? a 20. sz. derekára megedződött az ingerküszöbünk, megrengett az emberiség jóságába vetett hitünk (pl. világháborúk) a posztmodern kor embere a látvány, a gyors impulzusok, a határfeszegetések embere a művészet  az önkifejezés egyik legelfogadottabb formájává vált mára kényelmes, biztonságos életet élünk egymástól elszeparálva, öntörvényűen --> nincsen egy, mindenki által elfogadott közös értékrend  "mi már mindent láttunk és mindent megéltünk" érzés -->  a figyelemfelkeltés nehéz, hagyományos, (erkölcsileg) megkérdőjelezhetetlen eszközökkel szinte lehetetlen polgárpukkasztó, sokkoló előadásokhoz szoktunk--> a megbotránkotatás a norma    Az Antalógia csapat véleménye:             ELAVULT PONT "az egyik a homo moralis, az erkölcs embere, a másik a homo aestheticus, a szépség embere" Kosztolányi Dezső

3 Természetesen ez nem azt jelenti, hogy a homo aestheticusnak nincs értékrendje, s ne vágyna az IGAZI színpadi játékra... "A színháznak a dolgok rejtett összefüggéseit kell megfejteni, ahogy Hamlet, dán királyfi, a Wittenbergből hazatérő egyetemista teszi. Kutatni a múltat, kémlelni a jövőt és kérdezni, kérdezni a legvégsőkig? Akkor is, ha tudjuk, nincs teljes válasz, megnyugtató válasz? Rácsodálkozni újra és újra a legkülönlegesebb teremtményre, az emberre. Shakespeare, Arany János, Tolsztoj, Ibsen, József Attila, Dosztojevszkij, Feydeau műveit; tragédiát, vígjátékot, drámát és bohózatot mutatunk be a 122. évadban, mert hiszem, hogy kérdezni–gondolkodni lehet szórakoztatóan is.” Eszenyi Enikő (2017) Komádia, kacagás és romlottság? Érzékenyítés, erkölcsi példázat és valós tartalom? 

4 soha egyetlen nem őszinte hang, egyetlen hazug szó."
"(…) mert úgy akarom, hogy ezeket a megtisztult falakat ne piszkítsa be soha egyetlen nem őszinte hang, egyetlen hazug szó." Színházi Credójának 5. pontja: Hiszek abban, hogy a nemzeti erejében összefogott és belső misszióját teljes lelkesedéssel teljesítő magyar színjátszásnak világviszonylatban is elhivatottsága van. Az Antalógia csapat véleménye:             VÁLLALNÁNK Mit mond Németh Antal? a magyar színház egyéni és különleges a nemzetek különbözőek és ezt meg is kell mutatniuk bárki, aki ezt a különlegességet magas színvonalon képes előadni világszintű hírnevet érhet el, akár Magyarország is a tudásnak, a tehetségnek nem szabhat határt semmilyen emberi találmány a színház világában nem léteznek határok Mit mondunk mi? Ma a legfontosabb a színházban: minél  különlegesebb téma, amivel még senki nem foglalkozott, új üzenet, amit még senki nem fogalmazott meg, valamint a vizuális eszközök harmóniája, összetettsége, látványvilág, atmoszféra, hangulat ennek közvetítésére.             nemzettől, országhatároktól, politik ától és földrajztól független szempontok

5 ismerik közel másfél évtizedes munkásságomat."
"Amit mondani akarok, annak nagyrésze nem lesz új azok számára, akik ismerik közel másfél évtizedes munkásságomat." Színházi Credójának 8. pontja: Hiszek a színház életforma szüntelen megújulásnak szükségességében. Mit mondunk mi? a színháznak lépést kell tartania az emberekkel ha a színházak nem használnának modern eszközöket, az emberek számára unalmas és élvezhetetlen lenne, mert egy felgyorsított világhoz szoktak erős vizuális- és hanghatásokkal hagyományaink tesznek azzá minket, akik vagyunk, így ha valaki megtagadja hagyományait, önmagát is megtagadja, önmaga ismerete nélkül pedig az ember csak egy helyben toporog és nem jut sehova (csak szilárd talajról lehet magasat ugrani) Mit mond Németh Antal? az irodalommal és a képzőművészetekkel ellentétben a színház mindig a jelenkori jelennek alkot térben és időben is változik élete szüntelen keresés, haladás fontosak a tradíciók a színház maradjon magyar, de a haladás útján járjon, legyen modern és mai a haladás feltételei a hagyományok Az Antalógia csapat véleménye:             VÁLLALNÁNK

6 "(…) a változott idők és a változott helyzetek sem ingattak meg (…)"
Színházi Credójának 9. pontja: "Hiszek a színháznak a változó forma mögött álló változatlan örök és időtlen lényegében." Mit mond Németh Antal? -az ember a színházzal önmagát akarja megvalósítani, és ez így van jól -a színház ne keljen versenyre a rádióval, a filmmel, inkább térjen vissza önmagához -a színház öntörvényű -" a színház ősmagja, az elszemélytelenedő színész, a maga pótolhatatlanságában mindörökre biztosítja azt, amiben hiszek…" Az Antalógia csapat véleménye:             VÁLLALNÁNK Mit mondunk mi? -a színházi élmény mindig is egyszeri és megismételhetetlen -a színház emberközelibb és valóságosabb, mint bármilyen más művészeti ág: a performansz embertől emberig, lélektől lélekig halad

7 majd, amik eddig az igazság hitével éltek bennem."
"(…) és cselekedeteimet a jövőben is változatlanul ugyanazok az elvek irányítják majd, amik eddig az igazság hitével éltek bennem." Színházi Credójának 10. pontja: "Hiszek a színház halhatatlanságában." Mit mond Németh Antal? -hitt  a színház halhatatlánságában Mit mondunk mi? hiszünk a színház halhatatlanságában "Színház az egész világ, és színész benne minden férfi és nő (…)". A színrevittek életünk és képzeletünk tükrei azzal a különbséggel, hogy mi saját életünk rendezői vagyunk. Mi azt mondjuk, realisták! Naivak vagyunk, vagy csak szimplán idealisták? A színház a világ legöregebb fája. Tekintélyes, de nem szégyelli lehullatni előttünk a leveleit.  A színház a kiszámíthatatlan áprilisi időjárás. Szeszélyes, de tudjuk, hogy bolondosságára mindig számíthatunk. A színház egy főnixmadár. Meghal, s hamvaiból újraéled.

8 onstierwlechen teātris színház "Mert a színész csodás művészete Érzékünk mellett gyorsan elhalad, Míg a szobormű s a költő dala Évezredek múltán is él tovább. Itt a művésszel meghal a varázs, S ahogy a fülben elcsendül a hang, Elszáll a perc gyors alkotása is, Hírét megálló mű nem őrzi meg." teater gledališče خالد halhatatlan မသေနိုင်သေ טעאַטער immortalem անմահ teatr অমর لافانی тэатр imortal nga

9 Köszönjük a figyelmet!


Letölteni ppt "Németh Antal Színházi Credója az Antalógia csapat válogatásában"

Hasonló előadás


Google Hirdetések