Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az identitástudat kialakulásának tényezői kisebbségi közegben

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Az identitástudat kialakulásának tényezői kisebbségi közegben"— Előadás másolata:

1 Az identitástudat kialakulásának tényezői kisebbségi közegben
TORZULÁSOK Az identitástudat kialakulásának tényezői kisebbségi közegben

2 A nemzeti identitás egy bizonyos tér- és időbeli kereten belül lejátszódó történelmi, nyelvi és kulturális azonosság nem velünk született egyszer s mindenkorra adott tartozékunk élő, mégpedig velünk és bennünk élő, formálódó folyamat

3 A nemzeti identitást kialakító tényezők:
a) az anya és az apa nemzeti identitása; b) az anyanyelv és annak használata; c) az iskoláztatás nyelve; d) a lakóhelyi környezet; e) a kulturális közeg; f) a nemzetiséggel kapcsolatos egyéni és közösségi tapasztalatok; g) globalizációs hatások.

4 köztes szilárd magyar A nemzeti identitás három típusa román

5 A nemzeti identitásnak több összetevője van. Ezek a következők:
Érzések Vélemények A jelenre és jövőre vonatkozó döntések és cselekedetek A fentiek igazolása

6 identitás-pozitív érzés a cselekedet identitás-negatív

7 Életkor: 13 év Családi háttér: teljes család – egy testvér Szülők: magyar nyelvű iskola Végzettség Otthoni nyelvhasználat: magyar Magyar iskola Életkor: 13 év Családi háttér: teljes család – egyedüli gyerek Szülők: román nyelvű iskola Végzettség Otthoni nyelvhasználat: „főleg” magyar Román iskola

8 Igen, „itt is élnek magyarok” Nem tudom
Melyik a kedvenc országod? Görögország Amerika Melyik országot választanád lakhelyül? Magyarország Esetleg Olaszország Választaná-e Romániát lakhelyül? Igen, „itt is élnek magyarok” Nem tudom Melyik várost választaná lakhelyül? Nagyvárad, Kolozsvár, Debrecen, Budapest Nem tudom

9 Igen, „mert ismerem azt is” Igen
Milyen nemzetiségűnek vallod magad? Magyar Magyar Milyen nemzetiséget választanál? Magyar Nem tudom Választaná-e a magyart? Igen Nem biztos Választanád-e a románt nemzetiségül? Igen, „mert ismerem azt is” Igen

10 Igen Igen Kicsit Igen Van-e kapcsolatod más nemzetiségűekkel?
Különböznek-e tőlünk? Kicsit Igen

11 Hátrány  előny: érvényesülés Előny: érvényesülés
ISKOLA Rendben valónak tartod-e, hogy magyar/román iskolába jársz? természetes természetes Előny-e vagy hátrány magyar gyereknek román iskolába járni? Hátrány  előny: érvényesülés Előny: érvényesülés Ért-e bármilyen negatív élmény a magyarságod miatt? Nem Nem Változtatnál-e az iskolád nyelvén? Igen, kipróbálna román iskolát is Nem

12 „Tanulunk és jó együtt.” „Mă simt bine.”
EGYHÁZ Kinek az ösztönzésére jársz konfirmációi előkészítőre? „Én akartam” „Anyu ötlete volt” Miért szeretsz oda járni? „Tanulunk és jó együtt.” „Mă simt bine.” Milyen érzés más csoporthoz tartozni? Furcsa, hogy minden magyarul zajlik Befogadtak? Kicsit furcsán néztek, de elfogadtak. Igen

13 Az iskolán kívül milyen nyelvű barátaid vannak?
Barátnő: vegyes házasságból származik, kevert nyelven beszélgetnek „Fele apă, fele víz” Főként magyar

14 „Vannak a sok magyarok…” „Nem érdekel.”
Milyennek látod a románok és magyarok közti viszonyt? „Nem tudom.” „Vannak a sok magyarok…” „Nem érdekel.” Hogyan határoznád meg a kisebbség fogalmát? „Több román van, mint magyar.” Érzékeli Érzed-e hátrányát a kisebbségi létnek? Igen: nyelvhasználat Nem

15 Következtetések: Meglepetés Közömbösség Szocializációs közeg


Letölteni ppt "Az identitástudat kialakulásának tényezői kisebbségi közegben"

Hasonló előadás


Google Hirdetések