Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Elektronikus kapcsolattartás a hatósági eljárásban

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Elektronikus kapcsolattartás a hatósági eljárásban"— Előadás másolata:

1 Elektronikus kapcsolattartás a hatósági eljárásban
dr. Kálmán János főosztályvezető, kamarai jogtanácsos Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal Hatósági Főosztály

2 1,2 millió gazdálkodó szervezet
Az e-ügyintézés küldetése, célja Elektronikus ügyintézés kiterjesztése - Egységes Digitális Ügyintézési Tér a szervek és ügyfelek adminisztratív terheinek, költségeinek mérséklése, a közfeladatok gyors, gazdaságos, hatékony ellátása, az emberi beavatkozás szükségességének csökkentése, erőforrások és információk közös, hatékony felhasználása 4-5 millió polgár 1,2 millió gazdálkodó szervezet 5 ezer szerv

3 Az elektronikus ügyintézés - szabályozás
Keretjogszabályok az elektronikus ügyintézés és a bizalmi szolgáltatások általános szabályairól szóló évi CCXXII. törvény (Eüsztv.) az elektronikus ügyintézés részletszabályairól szóló 451/2016. (XII. 19.) Korm. rendelet (Vhr.) az elektronikus ügyintézési szolgáltatások nyújtására felhasználható elektronikus aláíráshoz és bélyegzőhöz kapcsolódó követelményekről szóló 137/2016. (VI. 13.) Korm. Rendelet Különös jogszabályok az általános közigazgatási rendtartásról szóló évi CL. törvény az adóigazgatási rendtartásról szóló évi CLI. törvény az polgári perrendtartásról szóló évi CXXX. törvény a közigazgatási perrendtartásról szóló évi I. törvény a büntetőeljárásról szóló évi XC. Törvény a cégnyilvánosságról, a bírósági cégeljárásról és a végelszámolásról szóló évi V. törvény stb. Ágazati kormányrendeletek (pl: az építésügyi és építésfelügyeleti hatósági eljárásokról és ellenőrzésekről, valamint az építésügyi hatósági szolgáltatásról szóló 312/2012. (XI. 8.) Korm.r.)

4 Az elektronikus ügyintézés szabályozása - alapfogalmak
Eüsztv. Elektronikus ügyintézés biztosítására kötelezett szerv: a) az államigazgatási szerv, b) a helyi önkormányzat, c) a törvény vagy kormányrendelet által közigazgatási hatósági jogkör gyakorlására feljogosított egyéb jogalany, d) az Országos Bírósági Hivatal és a bíróság, e) az alapvető jogok biztosa, f) az ügyészség, g) a törvényben vagy kormányrendeletben elektronikus ügyintézésre kötelezett közfeladatot ellátó vagy közszolgáltatást nyújtó jogalany, az ügyfél az elektronikus ügyintézést biztosító szerv feladat- és hatáskörébe tartozó ügyben ügyfélként, félként vagy az eljárás alanyaként, az eljárás egyéb résztvevőjeként, a szolgáltatás igénybe vevőjeként vagy ezek képviselőjeként részt vevő olyan személy vagy egyéb jogalany, aki vagy amely elektronikus ügyintézést biztosító szervnek nem minősül és az ügyben eljáró elektronikus ügyintézést biztosító szervnek nem tagja vagy alkalmazottja.  az ügy: az elektronikus ügyintézést biztosító szervek feladat- és hatáskörébe tartozó ügy, valamint a jogszabály alapján biztosítandó szolgáltatásaik igénybevételéhez, lemondásához vagy módosításához szükséges ügyek

5 Az elektronikus ügyintézés jog és kötelezettség
Az ügyfél - törvény, eredeti jogalkotói hatáskörben megalkotott kormányrendelet eltérő rendelkezése hiányában - jogosult az elektronikus ügyintézést biztosító szerv előtt az ügyei intézése során ügyintézési cselekményeit elektronikus úton végezni, nyilatkozatait elektronikus úton megtenni. Nincs helye elektronikus ügyintézésnek azon eljárási cselekmények esetében, ahol törvény, eredeti jogalkotói hatáskörben megalkotott kormányrendelet az ügyfél személyes megjelenését vagy meghatározott okiratok másként nem pótolható benyújtását kötelezővé teszi. Törvény, eredeti jogalkotói hatáskörben megalkotott kormányrendelet az elektronikus ügyintézés lehetőségét csak annyiban korlátozhatja, ha az eljárás során az ügyfél személyes jelenléte vagy valamely okiratok másként nem pótolható benyújtása elengedhetetlen. Nincs helye elektronikus ügyintézésnek olyan eljárási cselekmény esetében, ahol ez nem értelmezhető. Nincs helye elektronikus ügyintézésnek olyan eljárás vagy eljárási cselekmény esetében, ahol ezt nemzetközi szerződés vagy az Európai Unió általános hatályú, közvetlenül alkalmazandó kötelező jogi aktusa kizárja. Nincs helye elektronikus ügyintézésnek olyan irat, okirat vagy más beadvány esetében, amely minősített adatot tartalmaz.

6 Kötelező elektronikus ügyintézés

7 Kizárt az elektronikus ügyintézés
Kisajátítási eljárás; Külföldi személy ingatlanszerzése; Állampolgársági eljárás; Családjogi és öröklési ügyek.

8 Az elektronikus ügyintézési kötelezettség jogszabályi tartalma
(1) Az eljárásban a nyilatkozatát csak elektronikus úton teheti meg (Eüsztv. 13. § (1)). Személyes ügyintézési felület (SZÜF) Egyéb nyilatkozattételi mód (2) Köteles egy hivatalos elektronikus elérhetőséget az ún. rendelkezési nyilvántartásban közzétenni (Eüsztv. 14. § (1)) biztonságos kézbesítési szolgáltatási cím (KÜNY-tárhely, cégkapu, hivatali kapu; FONTOS NEM cím) és hivatalos elektronikus elérhetőségeként közzétette törvényességi felügyeleti eljárás, hatósági ellenőrzés kezdeményezése

9 Elektronikus nyilatkozattétel
Ha jogszabály egy nyilatkozat megtétele vonatkozásában az elektronikus kapcsolattartást - vagy az elektronikus kapcsolattartás módját - kötelezővé teszi, az e követelménynek meg nem felelő nyilatkozat hatálytalan (!!!). Mentesülés: a) az ügyfél az ügyet elektronikus úton azért nem tudja intézni, mert az elektronikus ügyintézést biztosító szerv az e törvény szerinti kötelezettségének - üzemzavar, üzemszünet vagy bármely egyéb okból - átmenetileg vagy tartósan nem tesz eleget, b) az adott ügy elektronikus intézéséhez szükséges elektronikus ügyintézési szolgáltatás, az azt elősegítő szabályozott elektronikus ügyintézési szolgáltatás vagy más kapcsolódó szolgáltatás átmenetileg vagy tartósan nem érhető el, c) az ügyfél a nyilatkozatát azért nem a jogszabály vagy az elektronikus ügyintézést biztosító szerv által előírt formanyomtatványon nyújtja be, mert a formanyomtatvány kitölthető és letölthető változatát az elektronikus ügyintézést biztosító szerv az elektronikus tájékoztatás szabályai szerint nem tette közzé.

10 Közlés a hivatalos elektronikus elérhetőségre
A hivatalos elérhetőségre kézbesített küldemény kézbesítettnek minősül, a) ha a hivatalos elérhetőséget biztosító szolgáltató a küldemény ügyfél által történő átvételét igazolja vissza, az igazolásban feltüntetett időpontban, b) ha a hivatalos elérhetőséget biztosító szolgáltató azt igazolja vissza, hogy a küldemény átvételét a címzett megtagadta, a megtagadásra vonatkozó igazolásban feltüntetett időpontban, vagy c) ha a hivatalos elérhetőséget biztosító szolgáltató azt igazolja vissza, hogy a küldeményt a címzett kétszeri értesítése ellenére nem vette át, a második értesítés igazolásban feltüntetett időpontját követő ötödik munkanapon (meghiúsulási igazolás).

11 Kötelező elektronikus ügyintézés
Ha nemzetközi szerződésből eredő kötelezettség alapján törvény vagy nemzetközi szerződés eltérően nem rendelkezik, elektronikus ügyintézésre köteles valamennyi ügy tekintetében a) az ügyfélként eljáró aa) gazdálkodó szervezet, ab) állam, ac) önkormányzat, ad) költségvetési szerv, ae) ügyész, af) jegyző, ag) köztestület, ah) az ac)-ag) alpontok hatálya alá nem tartozó egyéb közigazgatási hatóság, valamint b) az ügyfél jogi képviselője.

12 Az E-közigazgatás struktúrája
Back office A back office folyamatok a hivatali információk kezelését, feldolgozását látják el. A back office vertikális területei: Adatkezelő rendszerek, nyilvántartások; Vezetői információs rendszerek; Ügyviteli rendszerek. Front office Az a terület (vagy kapu), amelyen keresztül az ügyfél elérheti a számára nyújtott elektronikus szolgáltatásokat. Ez a hivatal arca, tükre.

13 Kapcsolattartás általános szabályai a hatósági eljárásban
26. § [A kapcsolattartás általános szabályai] (1) A hatóság írásban, az Eüsztv.-ben meghatározott elektronikus úton (a továbbiakban együtt: írásban), vagy személyesen, írásbelinek nem minősülő elektronikus úton (a továbbiakban együtt: szóban) tart kapcsolatot az ügyféllel és az eljárásban résztvevőkkel. (2) Ha törvény másként nem rendelkezik, a kapcsolattartás formáját a hatóság tájékoztatása alapján az ügyfél választja meg. Az ügyfél a választott kapcsolattartási módról más - a hatóságnál rendelkezésre álló - módra áttérhet. (3) Életveszéllyel vagy súlyos kárral fenyegető helyzet esetén a hatóság választja meg a kapcsolattartás módját.

14 Az elektronikus ügyintézés folyamata a hatósági eljárásokban
1. Felületek: Szakrendszer, ASP-ELÜGY, Személyre szabott ügyintézési felület (SZÜF) 2. Azonosítás (KAÜ: Ügyfélkapu, telefonkódos, eSzemélyi) 3. Online űrlapkitöltés (ÁNYK, e-űrlap, e-Papir) 4. Dokumentum-hitelesítés (e-aláírás, időbélyeg, AVDH, KDÜ) 5. Dokumentum-küldés, fogadás (KÜNY tárhely, cégkapu, BKSZ, hivatali tárhely, iratkezelő) 6. Feldolgozás 7. Dokumentum-hitelesítés (e-aláírás, e-bélyegző, időbélyeg, AVDH/DHSZ) 8. Válasz (iratkezelő, BKSZ, hivatali tárhely, KÜNY tárhely, cégkapu)

15 1. Felületek – Szakrendszer (Pl.: ÉTDR) https://www.e-epites.hu/

16 1. Felületek – ASP-ELÜGY https://ohp-20.asp.lgov.hu/nyitolap

17 1. Felületek – ASP-ELÜGY https://ohp-20.asp.lgov.hu/nyitolap

18 1. Felületek - SZÜF (https://szuf.magyarorszag.hu)

19 2. Azonosítás

20 2. Azonosítás

21 Rendelkezési Nyilvántartás - https://rendelkezes.kekkh.gov.hu/

22 Rendelkezési Nyilvántartás - https://rendelkezes.kekkh.gov.hu/

23 Rendelkezési Nyilvántartás - https://rendelkezes.kekkh.gov.hu/

24 3. Online űrlapkitöltés Jelenleg három módon lehet online kérelmeket kitölteni, attól függően, hogy az elektronikus ügyintézést biztosító szerv melyik módot tette lehetővé: ÁNYK iFORM E-papír

25 3. Online űrlapkitöltés - ÁNYK

26 3. Online űrlapkitöltés - iFORM

27 3. Online űrlapkitöltés - iForm

28 3. Online űrlapkitöltés - E-papír - https://epapir.gov.hu/

29 3. Online űrlapkitöltés - E-papír - https://epapir.gov.hu/

30 3. Online űrlapkitöltés - E-papír - https://epapir.gov.hu/

31 3. Online űrlapkitöltés - E-papír - https://epapir.gov.hu/

32 3. Online űrlapkitöltés - E-papír - https://epapir.gov.hu/

33 4. Dokumentumhitelesítés
Hiteles az elektronikus dokumentum, ha az teljes bizonyító erejű magánokiratnak minősül, és - ha jogszabály így rendelkezik - időbélyegzővel látták el, a nyilatkozattevő vagy kiállító elektronikus ügyintézést biztosító szerv - illetve annak nevében kiadmányozásra jogosultjának - legalább fokozott biztonságú elektronikus aláírásával vagy bélyegzőjével és - ha jogszabály így rendelkezik - időbélyegzővel látták el, iratérvényességi nyilvántartásban elhelyezték, az aláíró vagy kiadmányozásra jogosult azt az azonosításra visszavezetett dokumentumhitelesítés szolgáltatással hitelesítette, kizárólag az elektronikus ügyintézést biztosító szerv zárt informatikai rendszerében történő felhasználás esetén a szerv zárt informatikai rendszerében rögzítették, vagy jogszabályban meghatározott más módon hitelesítették. Papír alapú okiratból elektronikus másolatkészítés

34 4. Dokumentumhitelesítés
Piaci szolgáltatások (e-Szignó, Digitoll stb.) E-szig (természetese személy) Azonosításra Visszavezetett Dokumentum-hitelesítés (AVDH)

35 4. Dokumentumhitelesítés – e-szig

36 4. Dokumentumhitelesítés: AVDH - https://niszavdh.gov.hu/

37 4. Dokumentumhitelesítés: AVDH - https://niszavdh.gov.hu/

38 4. Dokumentumhitelesítés: Kormányzati Elektronikus Aláírás-ellenőrző Szolgáltatás(KEAESZ)

39 4. Dokumentumhitelesítés: Kormányzati Elektronikus Aláírás-ellenőrző Szolgáltatás(KEAESZ)

40 4. Dokumentumhitelesítés: Kormányzati Elektronikus aláíró és Aláírás-ellenőrző Szoftver(KEaaSZ)

41 5. Dokumentum küldés, fogadás
Cél: a papír alapú kapcsolattartási formákkal azonos joghatás kiváltására alkalmas elektronikus kapcsolattartás, információátadás a közléssel járó jogkövetkezményekkel, kockázatokkal arányos szintű dokumentáltság. egyértelműen legyen azonosítható a címzett, feladó, átvevő; alkalmas legyen a küldés (feladás), fogadás (kézbesítés) időpontjának azonosítására, kezelje a sikertelen kézbesítés eseteit, a kézbesítési eseményekről adatokról hiteles igazolást állítson ki, garantálja a dokumentum sértetlenségét. Kapcsolódó tárhelyek: Természetes személy, egyéni vállalkozó: KÜNY-tárhely (KAÜ-s azonosításokkal elérhető; címzése 4T és kapcsolati kód alapján), Gazdálkodó szerv (+ egyéni ügyvéd, szabadalmi ügyvivő): cégkapu, Együttműködő szerv: hivatali tárhely/kapu.

42 5. Dokumentum küldés, fogadás

43 5. Dokumentum küldés, fogadás - cégkapu
A beérkezett dokumentumok – Tartós tárba helyezés nélkül – a küldéstől számított 30 napig érhetők el a tárhelyen, kivétel a Meghiúsulási igazolások, amelyek 180 napig érhetők el a Meghiúsulási igazolások mappában (archiválás). A felületen –közvetlenül – a Cégkapuból kizárólag az ÁNYK-val kitöltött, titkosított (.kr) állományokat töltheti fel. A Tartós tárban lévő dokumentumait – a könnyebb kezelhetőség céljából – felcímkézheti. Összesen maximum húsz címkét hozhat létre. Cégkapu esetén a tartós tár maximális kapacitása 300 MB. A tárhelyhez tartozó címre kizárólag a dokumentumküldéssel, -fogadással kapcsolatos értesítések, igazolások (pl. Átvételi értesítő, Feladási igazolás stb.) érkeznek.

44 5. Dokumentum küldés, fogadás

45 5. Dokumentum küldés, fogadás

46 Fontos információk

47 Köszönöm megtisztelő figyelműket!


Letölteni ppt "Elektronikus kapcsolattartás a hatósági eljárásban"

Hasonló előadás


Google Hirdetések