Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A hajótervezés alapjai

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A hajótervezés alapjai"— Előadás másolata:

1 A hajótervezés alapjai
Széchenyi István Egyetem Közlekedési Tanszék Horváth Gábor A hajótervezés alapjai Az úszó létesítmények felosztása: úszóművek tutajok (….) úszó munkagépek vízi járművek HAJÓK funkcionális csoportjai: Személyszállító Áruszállító Erőgép Munka Szolgálati átkelő, komp, vonali (gyorsjáratú), kiránduló, üdülő, konferencia dereglye, uszály, bárka, önjáróhajó (szárazárus, tanker, ro-ro, konténerszáll., bárkaszáll.) vontató, toló (kikötői, vonali) kotró, elevátor, daru, cölöpverő, mérő, halász rendészeti, kitűző, jégtörő Közlekedéstechnika II Hajók

2 A hajótervezés alapjai
Széchenyi István Egyetem Közlekedési Tanszék Horváth Gábor A hajótervezés alapjai Hajók méretrendszerei: geometriai térfogati hordképességi méretek: alapsíkok, szintek hosszúság (teljes, függélyek közötti, vízvonal) szélesség (teljes, elméleti) fixpontmagasság oldalmagasság = merülés + szabadoldalmagasság (freeboard) vízvonal függélyek főborda középsík alapvonal tető/fixpont válaszfal fedélzet Közlekedéstechnika II Hajók

3 A hajótervezés alapjai
Széchenyi István Egyetem Közlekedési Tanszék Horváth Gábor A hajótervezés alapjai Jellemző arányszámok: (hajótípusonként hasonló) Főméretekből: pl: L/B, B/T, D/T, L/D Teltségek: síkbeli - vízvonal teltség (Cw) - főborda teltség (CM) térbeli - hasábos teltség (CB) - függőleges teltség (CV) - hengeres teltség (CP) Cw = Aw / B x Lpp CP = V / AM x Lpp CB = V / Lpp x B x T CM = AM / B x T CV = V / Aw x T Közlekedéstechnika II Hajók

4 A hajótervezés alapjai
Széchenyi István Egyetem Közlekedési Tanszék Horváth Gábor A hajótervezés alapjai Hajók méretrendszerei: geometriai térfogati hordképességi Egyezmény Bruttó Nettó Mértékegység Osló 1955 (1965) BRT NRT rt London 1969 GT NT m3 1 rt = 2,83 m3 (freeboard alapján, hajózási zónák, Plimsoll jel / Lloyd-karika) Bruttó (DeadWeight all Told): DWT = VS - VF [ t ] Nettó (DeadWeight Cargo Capacity): DWCC = DWT – VK [ t ] Közlekedéstechnika II Hajók

5 c = G x Lpp / Mmax A hajótest szerkezete
Széchenyi István Egyetem Közlekedési Tanszék Horváth Gábor A hajótest szerkezete A hajótestre vonatkozó elvárások, követelmények: kis önsúly nagy befogadóképesség szilárdság stabilitás kis ellenállás biztonság + gazdaságosság Szilárdsági igénybevétel: hosszirány: lebegő tartó keresztirány: szekrényes tartó c = G x Lpp / Mmax szárazárus hajó: 30-40 tankhajó: Közlekedéstechnika II Hajók

6 Hossz- és keresztszilárdság fokozás válaszfalak beépítésével (5-9)
Széchenyi István Egyetem Közlekedési Tanszék Horváth Gábor A hajótest szerkezete Hossz- és keresztszilárdság fokozás válaszfalak beépítésével (5-9) Lemezmerevítési megoldások: lemezvastagság ↑ lemez kihajlítása (hullám,trapéz) bordák (kereszt/hossz), merevítő osztók Áruszállító hajó keresztmetszete 1: gerinclemez, 2: fenéklemez, 3: medersor, 4: oldallemez, 5: mestersor, 6: fedélzeti lemez, 7: koporsólemez, 8: belső lemez, 9: nyíláskeret, 10: nyíláskert alsó öv, 11-12: nyíláskeret felső öv 13: középső fenék-hosszmerevítő 14: oldalsó fenék-hosszmerevítő , 15: felső hosszbordák, 16: alsó hosszbordák, 17-18: oldal hosszmerevítő, 19: lengéscsillapító Helyi terheléseknél erősítés Kettős fenék/fal Közlekedéstechnika II Hajók


Letölteni ppt "A hajótervezés alapjai"

Hasonló előadás


Google Hirdetések