Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Vállalkozások – versenyképesség – kamara A magyar valóság

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Vállalkozások – versenyképesség – kamara A magyar valóság"— Előadás másolata:

1 Vállalkozások – versenyképesség – kamara A magyar valóság
Dr. Parragh László elnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara

2 Mit vár a gazdaság az új kormánytól? Amit a régitől…
Dr. Parragh László elnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara

3 Régóta hangoztatott elvárások
Valódi konvergencia Egyensúly és növekedés, gazdaságfilozófia váltás, fenntarthatóság Versenyképes gazdaságkörüli környezet Az európai uniós források átcsoportosítása gazdaságfejlesztésre Adócsökkentés Bürokráciacsökkentés Korrupció visszaszorítása Az állami vállalatok átalakítása Valós szerkezeti reformok Önkormányzati rendszer Oktatás Egészségügy Nyugdíj Adórendszer Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara

4 Uniós források átcsoportosítása
Tartós, markáns kamarai kritika > az élet igazolta Hibás célok Túlkomplikált feltételrendszer (pl. UMFT 710 kifizetési jogcím) Önjáró intézményrendszer (Jelenleg az ÚMFT végrehajtásában 15 közreműködő szervezet, 44 irodával, az ÚMVP végrehajtásában, pedig 306 iroda vesz részt) Drága mechanizmus Forrás átcsoportosítás, új szemléletű forráselosztás Gazdaságpolitikai prioritások kijelölése Nagyobb támogatás a termelő szféra részére Átláthatóság, pályázatok számának csökkentése Az ÚMVP és az ÚMFT, valamint a GOP és a ROP átfedéseinek kiküszöbölése Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara

5 Változások az Uniós források pályázataiban
Jelentős átcsoportosítás gazdaságfejlesztésre Elvárásainkkal megegyező prioritások Kevesebb pályázati cím, szélesebb pályázási lehetőség Egyszerűbb nyelvezet Gyorsabb elbírálás és kifizetés? Apparátusi attitűdváltás? Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara

6 Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
GDP / GNI Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara

7 Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
Konkrét számokban: Év 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 GDP 13 512 15 238 17 148 18 915 20 695 21 993 23 775 25 479 26 754 26 054 GNI 12 901 14 510 16 277 18 061 19 627 20 793 22 399 23 728 25 033 24 751 GNI/GDP % 95,5 95,2 94,9 94,8 94,5 94,2 93,1 93,6 95 Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara

8 Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
Még konkrétabban: 10 év alatti GDP / GNI különbség: Ft. 2000-es GDP Milliárd Ft… Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara

9 Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara

10 Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara

11 Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
Részleteiben: Kamatterhek – GDP 4-5%-a (Költségvetés, Vállalkozások, Magánszemélyek) Árfolyamveszteség Profit-repatriálás Import kitettség Energiaárak Kereskedelem Infrastruktúra Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara

12 Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara

13 Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
földgázár US $/ 107 kcal ipar GCV bázis 2005 2006 2007 2008 2009 2010 I félév Csehország 293 402 392 614 528 495 Magyarország 346 451 584 757 611 450 Lengyelország 225 294 375 531 433 442 Szlovákia 288 379 420 623 520 469 Visegrádi átlag 275 365 421 624 482 454 Németország 710 556 Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara

14 Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara

15 Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara

16 1 mó euro alatti hitelek kamata 2010 május
kkv hitelek kamata % 1 mó euro alatti hitelek kamata 2010 május hitelkamat jegybanki alapkamat kamatrés Csehország 3,91 0,75 3,16 Lengyelország 6,44 3,5 2,94 Magyarország 8,74 5,25 3,49 Szlovákia 3,64 1 2,64 Ausztria 2,27 1,27 euro zóna 3,25 2,25 Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara

17 Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara

18 Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara

19 mobil telefonálás költségei 2009
1 perc díja US$, csúcsidő, hálózaton kívülre irányuló beszélgetés Csehország 0,24 Lengyelország 0,21 Magyarország 0,45 Szlovákia 0,67 Visegrádi átlag 0,29 Németország 0,28 Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara

20 Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
Megnevezés 2002* tőke évi jövedelem Jövedelem/tő ke % 2004 * tőke évi jövedelem Jövedelem/tők e % 1 2 3 4=3/2 5 6 7=6/5 Mezőgazdaság, vadgazdálkodás, erdőgazdálkodás 369 73 20 79 61 34 Bányászat 87 -24 -28 57 Feldolgozóipar 13 609 13 237 97 17 862 9 254 52 Villamosenergia-, gáz-, gőz-, vízellátás 1 378 1 478 107 1 608 1 135 71 Építőipar 300 349 116 344 288 84 Szolgáltatások 13 520 16 245 120 19 684 13 320 68 ebből Kereskedelem, javítás 3 469 2 766 80 4 067 2 112 Szállítás, raktározás, posta, távközlés 2 968 2 824 95 3 989 2 342 59 Pénzügyi tevékenység 3 062 4 743 155 4 262 3 614 85 Ingatlanügyletek, gazdasági szolgáltatás 3 435 1 100 32 6 798 856 13 Összesen 29 758 31 848 40 426 24 254 60 Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara

21 A külföldi tőke kiugró megtérülése
Energetika: 2005 – 2008-as évek jövedelemhozama > 71 % 2003 – 2008-as évek jövedelemhozama > 107 % Kereskedelem: 2005 – 2008-as évek jövedelemhozama > 52 % 2003 – 2008-as évek jövedelemhozama > 80 % Szállítás, raktározás, posta, távközlés: 2005 – 2008-as évek jövedelemhozama > 59 % 2003 – 2008-as évek jövedelemhozama > 95 % Pénzügyi tevékenység: 2005 – 2008-as évek jövedelemhozama > 85 % 2003 – 2008-as évek jövedelemhozama > 155 % Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara

22 Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
Kereskedelem + „Polcpénz” > cca. 15% Franciaországban maximum 4 % Szlovákiában maximum 3 % „Egyéb” költségek cca. 80 jogcímen: polcpénz, reklám-hozzájárulás, marketing-költség, áruháznyitási-hozzájárulás, be listázási-, listán tartási-, árváltozási költségtérítés, polcszerviz megváltás stb. Jövedelemáttétek belső árakon Foglalkoztatás: „árufeltöltő” Munkaerő-kölcsönző cégen keresztül Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara

23 Egy főre jutó GDP, vásárlóerő-paritás alapján az EU-27 százalékában 2006-ban és 2008-ban

24 Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
Egy főre jutó GDP vásárlóerő-paritáson (EU 27 átlaga = 100) (Forrás: KSH) Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara

25 Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
Mi a megoldás? Úgy biztosan nem megy, ahogy eddig… Monopóliumok hatósági eszközökkel való megtörése Privatizációs szerződések újratárgyalása Ágazati különadók bevezetése illetve fenntartása Az állam gazdaságirányítási szerepének erősítése Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara

26 Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara

27 Munkanélküliségi ráta korcsoportonként
Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara

28 Foglalkoztatás – 1 millió új munkahely
Prioritások meghatározása és részletes lebontása Európai Uniós források átcsoportosítása gazdaságfejlesztésre Élőmunka-terhek csökkentése Munka törvénykönyve és más törvények, szabályok módosítása TB ellátások, táppénzszabályozás és nyugellátási rendszer anomáliáinak feloldása Szociális segélyek juttatásának szigorítása Aktív foglalkoztatáspolitikai eszközök erősítése, a Munkaerő-piaci Alap felügyeletébe a kamarák bevonása Minimálbér újragondolása „Átmeneti foglalkoztató szervezetek” kialakítása Csökkent munkaképességűek foglalkoztatásának módosítása Közmunkaprogramok módosítása Rugalmas foglalkoztatási formák erősítése Belföldi piac védelme A szakképzés, felnőttképzés és felsőoktatás átalakítása Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara

29 Gazdaság és szakképzés
Akkut szakképzési válság Fizikai szakmák társadalmi presztízsének hiánya Rossz szakmaszerkezet Elvárás alatti tudásszínvonal Szakmunkáshiány Intézményrendszeri feszültségek Súlyos társadalompolitikai vetületek Hosszú távú (10 – 15 év) szakképzési stratégia kialakítása A szakképzés állami irányítása széttagoltságának (11 minisztérium) megszűntetése A szakképzés-fejlesztési programok újragondolása Az intézményhálózat működőképességének és hatékonyságának áttekintése Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara

30 A szakiskolában való végzést követő 9 hónapban a szakmájukban elhelyezkedő tanulók aránya

31 Vállalati gyakorlati képzés óraszám arányának alakulása Németországon és Magyarországon
4288 4288 4288 1511 1742 1645 géplakatos kőműves ács,állványozó

32 További szakképzési kritikák
Nincs érdemi munkaerő-piaci kapcsolat Túlzott elméletorientáltság, akadémikusság Duális képzés alulfejlettsége, óraszám 2000-ről 1000-re csökkent Mindössze 9000 cég vesz részt a duális képzésben %-os lemorzsolódás Hosszú szakképzési idő > 17 éves korra teljesíthető tankötelezettség Gyakorlati munkára nevelés hiánya Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara

33 Kamara – kormány megállapodás
Egymásra épülő megállapodások sora 125 alap gyakorlatigényes szakképzés felügyelete Szakmai és vizsgakövetelmények gondozása, karbantartása Központi programok felülvizsgálata Szakmai vizsgák vizsgatételeinek, azok értékelési útmutatójának kidolgozása Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara

34 Kamara – kormány megállapodás
Szakmai záróvizsgára vizsgaelnöki delegálás, érdekképviseleti együttműködés Szintvizsgák szervezése, koordinálása SZKTV, Wordskill, Euroskill szakmai versenyek szervezése, felkészülést előkészítő bizottságok működtetése Pályaválasztási és tanácsadási rendszer kialakítása és működtetése Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara

35 A kamarai fejlesztési koncepció sarokkövei
Gyakorlati óraszám növelése: 1000 > 1800 Szakmai záróvizsga időtartamának csökkentése OKJ rendszer egyszerűsítése, ésszerűsítése,modernizálása A gazdálkodó szervezetek érdekeltségének és képzési hajlandóságának növelése a tanulók gyakorlati képzésében Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara

36 Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara

37 Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara

38 Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara

39 Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara

40 Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara

41 Sok az egyetem? Gyenge a színvonal?
26 egyetem, 43 főiskola (29 állami, 26 egyházi, 14 alapítványi fenntartású) Elitképzés vagy értelmiség megtartás / vidékfejlesztés „Elitegyetemek” > követelményerősítés! Vidéki felsőoktatás A helyi értelmiség képzése és megtartása Roma felzárkózás A köztes felsőoktatás? Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara

42 Oktatási szerkezet – reálgazdasági igény
Műszaki és természettudományi képzésben résztvevők arányának duplára növelése! Államilag támogatott képzés radikális befolyásolása A reálgazdasági igények képzési megjelenítése Felsőoktatási „RFKB-t”!? Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara

43 Gazdaság és felsőoktatás
Intézményes együttműködés a szereplők között A felsőoktatás és az üzleti szféra együttműködésének erősítése Vállalkozói kultúra a felsőoktatásban – menedzsment szemléletű vezetési gyakorlat K+F, innováció és felsőoktatás Szorosabb kapcsolat, kitörési lehetőség, klaszter Alkalmazott kutatás erősítése KKV-k bevonása Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara

44 A siker feltétele: együttműködés
Élesedő verseny minden területen Közelítés a „piaci” igényekhez Állami irányítás erősítése a regionális tervezésben A Felsőoktatási Tudományos Tanács vagy más intézmény proaktív szerepvállalása Pályakezdő diplomások pályakövetési rendszerének országos kiépítése és működtetése Pályakezdő diplomás munkanélküliek számának és összetételének figyelése, elemzése A végzettek elhelyezkedési mutatóinak figyelemmel kísérése intézményenként A kamarák, üzleti élet intézményes bevonása a fejkvóták meghatározásába Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara

45 További kulcsterületek
Felsőoktatás Felnőttképzés Kutatás – fejlesztés + innováció Kereskedelemfejlesztés Közigazgatás – gazdasági önkormányzatiság KKV finanszírozás Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara

46 A kamara, mint gazdaságfejlesztési eszköz
Félezer éves európai hagyományok Kontinentális európai gyökerek Gazdasági önkormányzat Közjogi státusz Országos hálózat Sikeres, már bizonyított feladatellátás Szakképzés Vegyes kamarai hálózat Széchenyi kártya Választott bíráskodás stb. Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara

47


Letölteni ppt "Vállalkozások – versenyképesség – kamara A magyar valóság"

Hasonló előadás


Google Hirdetések