Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Fenyő D. György: A tantervi szabályozás dilemmái és lehetőségei az irodalomtanításban
1./ A magyar közoktatás rendszere 2./ A magyar közoktatás eredményessége az anyanyelvi kompetencia területén 3./ A tantervi szabályozás rendszere 4./ A magyar irodalom tantervi logikája 5./ Kötelező olvasmány és tanterv viszonya 6./ Tanterv és egyéb elemek 7./ A kánon kérdése 8./ Javaslatok a szabályozás rendezésére 9./ Javaslatok a magyar irodalom tantervre
2
A magyar közoktatás rendszere
1./ A magyar közoktatás rendszere Általános iskola kb fő Híd I. és II. kb fő Középiskola: kb fő Gimnázium kb fő Szakgimnázium kb fő Szakközépiskola kb fő Speciális szakiskola kb fő
3
A magyar közoktatás eredményessége az anyanyelvi kompetencia területén
2./ A magyar közoktatás eredményessége az anyanyelvi kompetencia területén
5
3./ A tantervi szabályozás rendszere
Nemzeti Alaptanterv ↓ ↘ Kerettantervek Érettségi ált. követelmények Érettségi részl. követelmények Pedagógiai program ↘ Tankönyvek ↙ Oktatási infrastruktúra Felvételi (4.,6.,8. oszt.) Kompetenciamérés, mérések Helyi tanterv Tanmenet
6
A magyar irodalom tantárgy tantervi logikája
4./ A magyar irodalom tantárgy tantervi logikája Céltételezések és tantervi logikák: történetiség és kánonközvetítés életkor / olvasói fokozatok és olvasóvá nevelés szövegértés és szövegalkotás irodalomértés és -ismeret, elemzőkészség világ- és önismeret
7
Kötelező olvasmány és tanterv viszonya
5./ Kötelező olvasmány és tanterv viszonya Viszony a kötelező olvasmányok és a megtanított művek (tantervi tartalmak) között: metonímia speciális olvasói helyzet speciális tanítási helyzet
8
Tanterv és egyéb elemek
6./ Tanterv és egyéb elemek Az oktatás tartalmát, légkörét, minőségét meghatározó tényezők: tanterv (tananyag + elrendezés) módszer infrastruktúra (tankönyvi kínálat, háttéranyagok, könyvkiadás) tanárképzés és tanártovábbképzés elvárások rendszere és üzenete (mérések, felvételik, vizsgák)
9
7./ A kánon kérdése Mi a kánon? kánon és legitimációja: megszentelt szövegállomány – megszentelő elv kánonok és Kánon művelődési kánon és aktív kánon a kánon történetisége a kánon és a medialitás összefüggése nemzeti kulturális kánon – tanítási kánon
10
Javaslatok a szabályozás rendezésére
8./ Javaslatok a szabályozás rendezésére összevonás: NAT – érettségi helyettesítés: kerettantervek – mintatantervek újrahasznosítás: közötti oktatási kataszter újraélesztés: tankönyvpiac, pedagógusképzés, pedagógus- továbbképzési rendszer
11
Javaslatok a magyar irodalom tantervre
9./ Javaslatok a magyar irodalom tantervre Szemléletváltás: idő / mélység / szövegközpontúság kortárs populáris gyermekirodalom, ifjúsági irodalom, young adult irodalom epika – regény, próza képességfejlesztés Különböző életkorok és képzési szintek, képzési formák: különböző céltételezések különböző tananyagelrendezési elvek
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.