Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
6. A Kaukázus és Khorezm a magyar őstörténetben
2018/2019, 1. félév
2
A Kaukázus és az ősmagyarok 1
A Kaukázus és az ősmagyarok 1. Alán régészeti leletek – párhuzamok a honfoglalók régészeti anyagához Martan-csu/10. sír A kaukázusi „alán” régészeti leletek szoros kapcsolatokat mutatnak a Szaltovói kultúra kamrasíros „alán” variánsával.
3
Martan-csu/10. sír
4
Martan-csu/10. sír A honfoglalók leleteivel párhuzamba állítható kaukázusi leletek többsége 895 utánra keltezhető.
5
2. Történeti források a honfoglalás előtti kaukázusi magyar jelenlétről?
Kézai Simon: „Szcítia vidéke pedig kelet felől a Joria-beliek országá-hoz [Grúzia] csatlakozik, utána Tarszia következik [Belső-Ázsia, Talasz vidéke], végül pedig Mongólia, ahol Európa végződik. A nyári nap felőli oldalon a korozminok népe található…” (Figyelemre méltó Grúzia és Khorezm szerepeltetése!) Al-Bakrí: „Országuk egyik határa a rúm országához csatlakozik, másik, a sivataggal szomszédos határukon hegység van, amely-ben A.ín [Abín] nevű nép száll meg. Nekik lovaik, lábasjószágaik és szántóföldjeik vannak. Ennek a hegységnek az alsó részén, a tenger partján Ugúna nevű nép lakik, ők keresztények s az iszlámnak Tiflisz vidékéhez csatlakozó országaival határosak…” (A kaukázusi abházok vagy albánok mellett a magyarok éltek? De mikor?)
6
A Kaukázus a magyar őstörténetben
Kézai Simon információiról nem tudjuk bizonyítani, hogy honfoglalás előttiek. Al-Bakrínál az Ugúna népnév esetleg összefüggésben lehet az ogur (vagy az ugor?) népnévvel. A történeti források nagyon szűkszavúak, többféle értelmezésük lehetséges. Csak azt a feltételezést en-gedik meg, hogy az ősmagyaroknak voltak informá-cióik a Kaukázus északi előteréről. Az Ugúna népnév értelmezése nehézségekbe ütközik.
7
3. Történeti források a honfoglalás utáni kaukázusi magyar jelenlétről
Domonkos szerzetesek útban Magna Hungariába: Ottó és Julianus miért éppen a Kaukázus felé indult? Olvasták Kézait, Al-Bakrít, esetleg Bíborbanszületett Konstantínt, vagy volt magyar folklórhagyomány a keleten maradt testvérekről? A „magyar” népnév a Kaukázusban – Madzsar városa A település az írott források szerint egy időben az Arany Horda fővárosa volt. A régészeti ásatások alapján tatár jellegűnek nevezhető! Jeretany kaukázusi magyar király püspököt kért a pápától (1320-as évek) A honfoglalóktól leszakadt, avagy a tatárok által idetelepített, esetleg idemenekült magyar töredék?
8
A szaszanida-szogd fémművesség és a magyar kapcsolat
9
Szaszanida fémművesség részletgazdag, „élethű” ábrázolás
10
Szaszanida fémművesség, korai szogd jegyek
(Lelőhely: Tomiz falu, Oroszo./Vjatkai korm.)
11
Szogdiana
12
Khorezm
13
Tarcal
14
Ibrány korai szogd edény pereme
15
A szogd fémművesség hatása a honfoglaló magyarok fémművességére
A sztyeppi népek számára a khorezmi ötvösök diktálták a divatot. Az általuk készített tárgyakat csak a leggazdagabbak tudták meg-fizetni. A horezmi ötvösművészet hatása már a karajakupovói-kusna-renkovói régészeti kultúra leletein is megfigyelhető (magyarok Magna Hungariában?). A szogd kapcsolat a 895-ös honfoglalás után is fennmaradt. A magyarok a nyugat-európai és bizánci kalandozások során ren-geteg feldolgozható nemesfémet zsákmányoltak, melyekből az ízlésüknek megfelelő tárgyakat készíttettek ötvöseikkel. A szogd fémművesség stílusbeli hatását tükröző, de gyengébb kidolgozottságú kisebb tárgyak (övveretek, lószerszám- és ruhadíszek) a Kárpát-medencei ötvösök munkái lehetnek, míg a díszesebbeket (pl. tarsolylemezek) keletről jött vándorötvösök is készíthették, vagy bizánci iskolázottságú kézművesek.
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.