Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
A KULTURÁLIS TURIZMUS KÍNÁLATA
Középkor kulturális öröksége
2
I. Középkor (476-1492) 476 Nyugatrómai birodalom bukása
1492 Amerika felfedezése A középkor szakaszai: Korai középkor (5-10. század) Virágzó középkor( század) Késői középkor ( század)
3
A középkori kultúra periódusai :
a kolostori-egyházi kultúra kialakulásának időszaka (6—11 század) az első fénykor a lovagi kultúrával (11—13 század) a második virágkor, a városiasodás és a polgárosodás időszaka (13—14. század) a középkori kultúra alkonya (15. század)
4
A kulturális élet színterei a középkorban:
a kolostorok, a templomok és püspökségek a fejedelemségek és főúri várak, kastélyok a városok és az egyetemek a paraszti közösségek, a városi lakosság anyanyelvi és szóbeli kultúrája. A középkori írásbeli kultúra nyelve a művelt Európában egységesen a latin. Az analfabétizmus azonban általános jelenség.
5
Területi megoszlás: a középkori civilizáció központja Nyugat-Európában a Frank Birodalom, keleten Bizánc. Ezzel egyidejűleg létezik (622-től) és hódít az iszlám kultúra Délkelet-Európában, Hispániában (711-től)
6
Nincs egységes európai stílus
Különböző művészeti hatások érvényesülnek a korban: ókeresztény művészet bizánci művészet a népvándorló népek művészete arab művészet
7
Művészeti korszakok Bizánci 5-6. sz. Román 11-12 sz.
Gótikus sz. Reneszánsz sz.
8
III. sz.-i ókeresztény művészet – hellenisztikus hatások
Krisztus szobor – a filozófus-szobrok stílusában Jó Pásztor – Krisztus-szimbólum Róma, Priscilla katakomba Jó Pásztor. IV. sz.
9
Hellenisztikus stíluÓkeresztény szarkofágok s – keresztény tematika
A „12 apostol-szarkofág” Ravenna, San Apollinare in Classe, V. sz.
10
Az ókeresztény bazilika
11
Csak a szentélyt boltozták: fél-kupola (negyed-gömb)
12
A külső egyszerű, dísztelen, nyers téglafalazású
13
San Apollinare in Classe, Ravenna, Olaszország, 6. sz.
14
Kora középkor művészet
A kor legnagyobb városa: Konstantinápoly (Bizánc), ma Isztambul (Törökország)
15
1. Hagia Sophia, Konstantinápoly, 6. sz.
16
A mai kép a minaretekkel
17
Óriási és lenyűgöző belsőtér
18
2. San Vitale, Ravenna, Olaszo., 6.sz.
19
Az ikonfestészet Néhány bizánci Madonna típus Eleusza („könyörületes”)
Glükophilusza („édes csók”) Hodégétria („útmutató”) Platütera („tágasabb”/a mennyeknél) Néhány bizánci Madonna típus
20
Ókeresztény és Bizánci művészet
A hellenisztikus és római gyökerekre épül Katakombák - ókeresztény falfestészet Építészet – bazilikák (mozaikok)
21
Jellemzői A román stílusú építészet legmeghatározóbb elemei a templomok és kolostorok megjelenésük a harcos egyház, a belviszályoktól és külső fenyegetésektől gyötört kereszténység jegyeit tükrözi zömök formák, vastag falak, lőrésszerű ablakok. a stílusjegyek a korai keresztény, valamint a karoling építészetet ötvözik. A templomok nagy része kolostorokhoz tartozott, tájolásuk kelet-nyugati irányú. A művészek majdnem mindig névtelenek maradtak, csak az építtetők neve maradt fenn az utókorra.
22
Németország, Hildesheim: Szent Mihály templom
Németország, Hildesheim: Szent Mihály templom. A nagyméretű bencés kolostortemplom, a korai német román templomépítészet legérettebb alkotása, a 11. század elején épült. Speyer: székesegyház. A német román építészet egyik legmonumentálisabb alkotása 1030 és 1106 között, tervének többszöri módosításával épült a frank-száli császárok temetkezési templomául. Worms: székesegyház. 1170 és 1220 között korábbi templom helyén épült, az építkezés folyamán többször módosult elgondolások szerint. Háromhajós, keresztházas, kétszentélyes bazilika. Wartburg vára. A 11. század végétől a thüringiai őrgrófok építtették. Tournus: Saint-Philibert bencés apátsági templom, Franciaország. Cluny: harmadik bencés apátsági templom.
23
Gótikus stílus A gótika a téralakításban és a tömegformálásba; a román stílus kompozícióiból indult ki. A késői román formai és szerkezeti elemek, a csúcsív és a bordás boltozat adta lehetőségek kiaknázása A lenyűgöző hatást a szerkezetekkel összehangolt formák, tagoló- és díszítőelemek, közöttük a mérművek megalkotásával fokozta. Megjelennek új épülettípusok: árucsarnokok, kereskedőházak, raktárak, céhházak, ispotályok, városházák.
24
Párizs környékén születik meg a 12. sz. közepén és csak 13. sz
Párizs környékén születik meg a 12. sz. közepén és csak 13. sz. közepére szorítja ki a román stílust Európa szerte
25
A gótikus templomépítészet teológiai háttere
Európa: a XII. sz.-tól gazdasági prosperálás – új, városi keresztény művészet születése (katedrális: püspöki székhely Gótika kialakulása: Észak-Franciaország A teológia az ihlető: Pszeudo-Dionüsziosz Areopagitész misztikus fényteológiája (VI. sz-i szíriai görög nyelvű ókeresztény irat) – a latin fordítást a Saint-Denis kolostorban őrizték Suger a belső térről: "Fényes a csarnok már, tündöklik közepén. / Mert fénylik, ha a fényeshez kötöd azt, ami fénylő, / Mely kormányzásunk idején épült fel egészen, / S aki élén állt, én vagyok az, Sugerus." Párizs, Saint-Denis kolostortemplom, Gádorfal és rózsaablak. Kora-gótikus építészet.
26
„Fénnyel komponált tér”
Reims, XIII. sz eleje
27
A gótikus konstrukció: három fő építészeti elem
1. Csúcsív: a gótika jellegzetes boltozati és homlokzati formaeleme 2. A keresztboltozási technika 3. a boltozatot tartó támív- támpillér Eredmény: a templomépület – vázrendszer, Az ablakokkal áttörhető vékonyabb falakból áll Leóni katedrális, keleti hajó apszisa, XIII –XIV. sz.
28
Beauvais, Notre Dame katedrális 1225 –1247
29
Chartres, Notre Dame katedrális, újjáépítés: 1194–1220
30
Chartres, Notre Dame katedrális
Pillérköteg A főhajó bordás keresztboltozata A boltívek folytatódása a falpillérekben (a templomépületen kívül támpillérekben Alaprajz: három hajós bazilika, keresztboltozatok – támpillérek rendszere Keleti tájolású szentély; szentélykörüljáró, kápolna koszorú K NY
31
Párizs, Saint Chapelle, 1243–1248. IX. Lajos királyi kápolnája
32
Reims, Notre Dame katedrális. XIII. sz. I. fele
33
Ábrázoló művészet (szobrászat, festészet)
XIII. sz.: az evangéliumi jelenetek átélt megjelenítésének igénye a kolduló rendeknél: ferences, domonkos rend „Képzeljétek el a jelenetet, hogy a Szent Szűz ott ül, és valami zajt hall, és azt kérdi, mi ez a zaj, – a Háromkirályok érkeznek – és akkor nagyon meglepődik” (Szt. Bonaventúra) idézi: Gombrich: Miről szólnak a képek? Balassi Kiadó o.
34
A román és a gótikus stílusú festészet
Rogier van der Weyden. Királyok imádása triptichon. XV. sz.
35
Felső-Rajnai mester: Paradicsomkert. 1410 k.
36
Enguerrand Charonton: Mária megkoronázása. 1460 k.
37
Enguerrand Charonton: Avignoni Pieta. 1470 k.
38
Világi (mitológiai / lovagi) tematika
A természet kertje. XV. sz. Szívét feljajánló lovag k.
39
Limbourg fivérek: Berry herceg hóráskönyve. 1415 k.
40
Más viszony a természethez: Szent Ferenc és a teremtés csodája
41
A katedrálisok kora
42
Gótikus építészet: templomok, várak, városi házak
43
Notre-Dame, Párizs, sz.
44
Korai angol stílus (1200-1250) Salisbury
45
Függélyes stílus (1350-1550): Westminster apátság, London
Oxfordi egyetem olvasóterme
46
Cambridge-i King’s College Chapel, 15-16.sz.
47
Veleméri templom, sz.
48
Jelentőségét a belsejében látható gótikus falképek adják (Aquila János festményei)
49
Nyírbátori református templom, 15. sz.
50
A reneszánsz
51
A reneszánsz jelentése
reneszánsz: francia eredetű szó (renaissance) jelentése: ‘újjászületés’ olaszul: rinascimento ókori klasszikus szövegek, ismeretek újrafelfedezésére utal
52
A reneszánsz jelentése
1. művelődéstörténeti korszak század itáliai városokból indult (pl. Firenze) – gazdag kereskedővárosok, virágzó ipar meggazdagodott kereskedőcsaládok – városi polgárság feudális kötöttségek lazulása 2. korstílus
53
A reneszánsz jellegzetességei
gazdag polgárság új életformája – az élet élvezete, szépségének megélése jólét, szellemi szabadság, szerelem, emberi test és a művészet szépsége életöröm
54
A reneszánsz jellegzetességei
humanizmus – a reneszánsz életszemlélete tudós magatartás klasszikus műveltség – görög és latin klasszikusok tanulmányozása tudományos szövegkritika az antik kultúra emberközpontúságának felélesztése harmónia
55
A reneszánsz jellegzetességei
középkori vallásos eszmények és témák antik mítoszok ezek egymás mellett élnek
56
A reneszánsz stílus festészet térhatású megformálás
perspektivikus ábrázolás bibliai és mitológiai témák portréfestészet Leonardo da Vinci, Michelangelo, Raffaello
57
Michelangelo: a Sixtus-kápolna freskói
58
Leonardo da Vinci
59
Raffaello
60
A reneszánsz stílus építészet: antik elemek harmónia, szimmetria
oszlopok kényelmes épületek mértéktartó díszítés vízszintes tagoltság fényesség és tágasság Brunelleschi
61
Brunelleschi
62
A Szent Péter Bazilika
63
A reneszánsz stílus szobrászat:
meztelen testek élethű ábrázolása (görög hagyomány) a test harmóniája, szépsége arányosság anatómiai megfigyelések Michelangelo
64
Michelangelo
65
A reneszánsz stílus zene: kórusművészet kíséret nélküli énekkar
polifónia (szólamok összefonódása) világi zene – madrigálok = költői szövegre komponált négyszólamú társasénekek harmónia, kiegyensúlyozottság Palestrina kedvelt hangszer: lant Bakfark Bálint
66
A reneszánsz stílus irodalom: antik irodalom felfedezése utánzás
mitológiai utalások Petrarca – szonett Boccaccio – novella Shakespeare drámái és szonettjei
67
A magyarországi reneszánsz
15. századtól terjedt el Mátyás király udvarában palotaépítés – itáliai és dalmát építészek Vitéz János – könyvfestészet felfedezése, kódexgyűjtés Janus Pannonius később a főúri udvarokban terjed el Esztergom – Bakócz-kápolna költészet: Balassi Bálint (magyar nyelvű reneszánsz költészet)
68
A „flamand-iskola” Hugo van der Goes: A pásztorok imádása. (Portinari-oltár) Brugge, Firenze
69
Az északi reneszánsz Flamand festészet: a gótikus miniatúra festészet eredményei nyomán Valóság utáni ábrázolás, aprólékos természetmegfigyelés Nassaui Engelbert: Hóráskönyv. Flandria, 1485 –90 k., Oxford, Bodleian Library) Hóráskönyv, Brugge, XV. sz. 2. fele, Panonhalma, Szt. Benedek Rend Központi Könyvtára
70
Flandria, XV. sz. – az olajfestészet technológiájának tökéletesítése
Táblakép-festészet: részletező valóságábrázolás, a realizmus csúcsa Jan van Eyck: Van der Paele kanonok Madonnája Újítások: olajfestmény és a kompozíció perspektivikus szerkesztése
71
Van Eyck fivérek: Genti oltár, 1432. Külső szárnyak
„Előhírnökök”: próféták és szibüllák Angyali üdvözlet A donátorok, Keresztelő Szent János és János evangélista
72
Jan van Eyck: Az Arnolfini házaspár. 1434.
73
Dürer: A négy evangélista. 1526.
Dürer: Önarckép Dürer: A négy evangélista
74
Dürer grafikái: Az apokalipszis lovasai. Perspektíva-tanulmány
Dürer grafikái: Az apokalipszis lovasai. Perspektíva-tanulmány. Melankólia
75
Bosch: A földi gyönyörök kertje. 1485/1500. k.
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.