Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A pedagógiai kutatás metodológiai kérdései

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A pedagógiai kutatás metodológiai kérdései"— Előadás másolata:

1 A pedagógiai kutatás metodológiai kérdései
A pedagógiai kutatás, mint tudományos tevékenység A tudományos kutatás alapfogalmai A pedagógiai kutatás célja, tárgya, jellemzői, folyamata

2 A pedagógiai kutatás, mint tudományos tevékenység
Tudományos kutatási tevékenység Problémák megoldásának sorozata A jelenségek közötti kapcsolatra vonatkozó feltételezések alapján Adatgyűjtés tudatos, tervszerű, rendezett módon Az adatok kritikus elemzése, értékelése

3 A pedagógiai kutatás, mint tudományos tevékenység

4 A pedagógiai kutatás célja
Új ismeretek feltárásával, pontosabbá tételével, elmélyítésével hozzájáruljon az oktatás-nevelés, a pedagógiai tevékenység eredményességének növeléséhez

5 A pedagógiai kutatás célja
Pedagógiai tevékenység: - az iskolai oktató-nevelő munka, az oktatás-nevelés tervezése, irányítása,ellenőrzése Az iskolarendszer A pedagógiai célrendszer Az oktatási tartalom Az oktatásirányítás A pedagógusképzés - A pedagógus-tanuló viszonyára - A pedagógus-szülő viszonyára - A szülő-gyermek viszonyára ható tényezők

6 A pedagógiai kutatás tárgya
Összefüggések, törvényszerűségek feltárása A neveléstudomány elméleti ismeretanyagának fejlesztése (társtudományok kutatásai, interdiszciplináris kutatások)

7 A pedagógiai kutatás tárgya
A vizsgálódás tárgyát képezhetik olyan tényezők is, melyek nem azonnal és nem közvetlenül járulnak hozzá a hatásfok növeléséhez Történeti kutatások Összehasonlító kutatások Leíró vizsgálatok A pedagógiai ismeretek növelésével a pedagógiai elmélet fejlődéséhez járulnak hozzá Csak később és áttételesen hatnak a gyakorlatra

8 A pedagógiai kutatás jellemzői, sajátosságai
A pedagógiai kutatásokról alkotott eltérő vélekedések: Egzakt pedagógiai vizsgálatokat igénylők A természettudományos kutatás metodikájának átvétele A pedagógiai jelenségek számszerűsítése mérése az adatok szakszerű feldolgozása, elemzése - A pedagógiai jelenségek igen bonyolultak, össze-tettek, nem mérhetők pontosan - Ami mérhető, az nem a lényeg, azt nem érdemes vizsgálni

9 A pedagógiai kutatás jellemzői, sajátosságai
Az egzakt tudományos módszereknek helyük van a pedagógiai kutatásban, de vannak korlátok A pedagógiai jelenségek jóval komplexebbek, összetettebbek A pedagógiai jelenségek nehezen figyelhetők meg A pedagógiai konstelláció igen könnyen változik, módosul A szituációk nem, vagy csak nehezen ismételhetőek A pedagógiai jelenségek kevésbé mérhetőek

10 Pszichometrikus (pozitivista, természet-tudományos, egzakt) irányzat
A pedagógiai valóság és a pedagógiai kutatás lényeges kérdései megítélésének irányzatai Pszichometrikus (pozitivista, természet-tudományos, egzakt) irányzat A valóság objektíve létezik, kézzelfogható Etnografikus ( szociál-antropologikus, értelmező, naturalisztikus,interpreta-tív) irányzat A valóság többféle, az ember tudatában létezik, nem kézzelfogható

11 Pszichometrikus (pozitivista, természet-tudományos, egzakt) irányzat
A pedagógiai valóság és a pedagógiai kutatás lényeges kérdései megítélésének irányzatai Pszichometrikus (pozitivista, természet-tudományos, egzakt) irányzat A kutató képes bizonyos távolságot tartani a kutatás tárgyától Etnografikus ( szociál-antropologikus, értelmező, naturalisztikus,interpreta-tív) irányzat A kutató és a kutatás tárgya óhatatlanul hat egymásra. Az objektív eszközök is befolyá-solnak

12 Pszichometrikus (pozitivista, természet-tudományos, egzakt) irányzat
A pedagógiai valóság és a pedagógiai kutatás lényeges kérdései megítélésének irányzatai Pszichometrikus (pozitivista, természet-tudományos, egzakt) irányzat A kontextustól függet-len általánosításra törekszik, hatását igyekszik kiküszöbölni Etnografikus ( szociál-antropologikus, értelmező, naturalisztikus,interpreta-tív) irányzat A kontextustól független igazságok nem léteznek

13 Pszichometrikus (pozitivista, természet-tudományos, egzakt) irányzat
A pedagógiai valóság és a pedagógiai kutatás lényeges kérdései megítélésének irányzatai Pszichometrikus (pozitivista, természet-tudományos, egzakt) irányzat Legfontosabb cél az ok-okozati összefüggések feltárása Etnografikus ( szociál-antropologikus, értelmező, naturalisztikus,interpreta-tív) irányzat A különböző tényezők, folyamatok kölcsönö-sen hatnak egymásra, formálják egymást

14 Pszichometrikus (pozitivista, természet-tudományos, egzakt) irányzat
A pedagógiai valóság és a pedagógiai kutatás lényeges kérdései megítélésének irányzatai Pszichometrikus (pozitivista, természet-tudományos, egzakt) irányzat Elkülöníti a tényeket és az értékeket: a kutatásnak érték-mentesnek kell lennie Etnografikus ( szociál-antropologikus, értelmező, naturalisztikus,interpreta-tív) irányzat Nincs értékmentes kutatás, de nem is szükséges

15 Pszichometrikus (pozitivista, természet-tudományos, egzakt) irányzat
A pedagógiai valóság és a pedagógiai kutatás lényeges kérdései megítélésének irányzatai Pszichometrikus (pozitivista, természet-tudományos, egzakt) irányzat A mennyiségi módszerek előnyben részesítése kvantitatív Etnografikus ( szociál-antropologikus, értelmező, naturalisztikus,interpreta-tív) irányzat A minőségi módszerek előnyben részesítése kvalitatív

16 Pszichometrikus (pozitivista, természet-tudományos, egzakt) irányzat
A pedagógiai valóság és a pedagógiai kutatás lényeges kérdései megítélésének irányzatai Pszichometrikus (pozitivista, természet-tudományos, egzakt) irányzat Előre megfogalmazott elméletre van szük-ség Etnografikus ( szociál-antropologikus, értelmező, naturalisztikus,interpreta-tív) irányzat A kutatásból kell kinőnie az elméletnek

17 Pszichometrikus (pozitivista, természet-tudományos, egzakt) irányzat
A pedagógiai valóság és a pedagógiai kutatás lényeges kérdései megítélésének irányzatai Pszichometrikus (pozitivista, természet-tudományos, egzakt) irányzat A nem emberi eszközöket részesíti előnyben az objekti-vitás érdekében Etnografikus ( szociál-antropologikus, értelmező, naturalisztikus,interpreta-tív) irányzat A holisztikus megismerésre, intuíci-óra képes embert részesíti előnyben Holisztikus=Teljességre, egészre törekvő

18 Pszichometrikus (pozitivista, természet-tudományos, egzakt) irányzat
A pedagógiai valóság és a pedagógiai kutatás lényeges kérdései megítélésének irányzatai Pszichometrikus (pozitivista, természet-tudományos, egzakt) irányzat Előre részletesen kidolgozott kutatási terv Etnografikus ( szociál-antropologikus, értelmező, naturalisztikus,interpreta-tív) irányzat Hipotézisek nélkül, sejtések alapján kezdik a kutatást, további lépések az előzők alapján

19 Pszichometrikus (pozitivista, természet-tudományos, egzakt) irányzat
A pedagógiai valóság és a pedagógiai kutatás lényeges kérdései megítélésének irányzatai Pszichometrikus (pozitivista, természet-tudományos, egzakt) irányzat Laboratóriumi környezet Reprezentatív minta Etnografikus ( szociál-antropologikus, értelmező, naturalisztikus,interpreta-tív) irányzat Természetes környezet Egyedi esetek

20 Pszichometrikus (pozitivista, természet-tudományos, egzakt) irányzat
A pedagógiai valóság és a pedagógiai kutatás lényeges kérdései megítélésének irányzatai Pszichometrikus (pozitivista, természet-tudományos, egzakt) irányzat A hipotézisek igazolására, bizonyítására törekszik Etnografikus ( szociál-antropologikus, értelmező, naturalisztikus,interpreta-tív) irányzat Felfedezésre, feltételezések megfogalmazására, módosítására törekszenek

21 Pszichometrikus (pozitivista, természet-tudományos, egzakt) irányzat
A pedagógiai valóság és a pedagógiai kutatás lényeges kérdései megítélésének irányzatai Pszichometrikus (pozitivista, természet-tudományos, egzakt) irányzat A hipotézisek igazolására, bizonyítására törekszik Etnografikus ( szociál-antropologikus, értelmező, naturalisztikus,interpreta-tív) irányzat Felfedezésre, feltételezések megfogalmazására, módosítására törekszenek

22 Kritikai észrevételek a kvantitatív metodológiával szemben:
A pedagógiai valóság és a pedagógiai kutatás lényeges kérdései megítélésének irányzatai Kritikai észrevételek a kvantitatív metodológiával szemben: A társadalmi jelenségek nem rajtunk kívül állók A túlhangsúlyozott mérhetőség nem ragadja meg a társas viselkedés lényegét Az előzetesen megfogalmazott hipotézisek kezdettől behatárolják a kutatást Korlátozza a tapasztalat fogalmát Nem kutatási problémából, hanem módszerből indul ki (ami nem közelíthető meg létező módszerekkel az nem is létezik)

23 Kritikai észrevételek a kvalitatív metodológiával szemben:
A pedagógiai valóság és a pedagógiai kutatás lényeges kérdései megítélésének irányzatai Kritikai észrevételek a kvalitatív metodológiával szemben: „Puha” tudomány Tudománytalan Elfogult Szubjektív

24 A kutatás általános menete
Kutatási probléma kiválasztása, meghatározása A témára vonatkozó szakirodalom áttekintése, kritikai elemzése A kutatás hipotéziseinek megfogalmazása Kutatási stratégiák, módszerek, eszközök kiválasztása A vizsgálni kívánt minta kiválasztása A kutatás végrehajtása Az adatok elemzése, általánosítások, következtetések megfogalmazása A kutatás eredményeinek közreadása, publikálása (alkalmazása)

25 1. A kutatási probléma kiválasztása, meghatározása
Olyan kérdés, melyre tervezett kutatás során választ várunk Minősége, megfelelősége alapvetően meghatározza az egész kutatás színvonalát

26 1. A kutatási probléma kiválasztása, meghatározása
Problémaválasztás Spontán felmerülés: A gyakorlat során felmerült nehézség, melynek megoldását a meglévő tudományos ismeretek hiányossága akadályozza Választás: Hivatásos kutatók Szakdolgozatot írók Tudományos fokozatot szerezni kívánók

27 1. A kutatási probléma kiválasztása, meghatározása
A problémaválasztás forrásai A pedagógiai gyakorlat Módszerek hatékonyságának vizsgálata Egy jelenség okainak feltárása A tradicionális gyakorlat felülvizsgálata Nehézségek okainak feltárása A pedagógiai elmélet Hivatásos kutatók Szakdolgozatot írók Tudományos fokozatot szerezni kívánók A szakirodalom A szakirodalomban nyitva hagyott kérdések megválaszolása

28 1. A kutatási probléma kiválasztása, meghatározása
A kutatási probléma értékelése A probléma megválaszolása hozzájárul-e jelentős mértékben a pedagógia elméleti ismeretanyagához, fejlődéséhez? A szerzett új ismereteknek van-e gyakorlati haszna? Fejlődik-e a pedagógiai kutatás módszertana? A kutatás elvégzése vezethet-e újabb kutatásokhoz? Kutatható-e a probléma? Megfelel-e az adott probléma a kutató (kutatócsoport) számára?

29 1. A kutatási probléma kiválasztása, meghatározása
A kutatási probléma megfogalmazása a probléma világos megfogalmazása Jó hipotézisek megfogalmazása A szükséges adatok definiálása A kutatás megfelelő szervezése

30 1. A kutatási probléma kiválasztása, meghatározása
A kutatási probléma megfogalmazása Folyamata A kutatható probléma Egy olyan kérdés, mely változó(k) helyzetének, állapotának, illetve kapcsolatának, összefüggéseinek a feltárására irányul A kutatási terület kiválasztása A kutatható probléma megfogalmazása A terület leszűkítése

31 2. A témára vonatkozó szakirodalom áttekintése, kritikai elemzése

32 3. A kutatás hipotéziseinek megfogalmazása
Olyan kijelentés, mely a kutató feltételezéseit fejezi ki a problémában szereplő változókra, azok kapcsolatára vonatkozóan Állítás formájában megfogalmazott válasz a feltett kérdésre

33 3. A kutatás hipotéziseinek megfogalmazása
Hipotézisalkotás Induktív tények törvények elméletek Deduktív elmélet törvények Hipotézisek tesztelése a gyakorlatban

34 3. A kutatás hipotéziseinek megfogalmazása
Hipotézisalkotás A hipotéziseket a kutatás megkezdése előtt célszerű megfogalmazni Bizonyítja az előismeretek meglétét Vezérfonalul szolgálnak a kutatás folyamatához (az utólagos hipotézisalkotás nem etikus)

35 3. A kutatás hipotéziseinek megfogalmazása
A jó hipotézis követelményei Magyarázó erővel kell rendelkeznie adjanak egyértelmű választ az eredeti kérdésre józan ésszel elképzelhető legyen a javasolt, feltételezett összefüggés

36 3. A kutatás hipotéziseinek megfogalmazása
A jó hipotézis követelményei Változók kapcsolatát jelölje ítélet formájában Mely tényezők alakulása mely tényezőkre hat „…… összefüggés van ……..” Explicit formában „ ……növekedésével nő ……” Leíró jellegű kutatásnál: egyes változók természetének, gyakoriságának, eloszlásának kimutatása

37 3. A kutatás hipotéziseinek megfogalmazása
A jó hipotézis követelményei Egyértelműen igazolható, vagy elvethető legyen Mit kell tapasztalnom a hipotézis igazsága vagy hamissága esetén Igazolása vagy elvetése megvalósítható módszereket, eljárásokat, technikákat igényeljen

38 3. A kutatás hipotéziseinek megfogalmazása
A jó hipotézis követelményei Világos, egyértelmű, operatív terminusokban legyen megfogalmazva Támaszkodnia kell a meglévő ismeretekre Ne mondjon ellent igazolt feltételeknek Kellő alappal megfogalmazható tudományosnak hitt állítással szembeni hipotézis is

39 3. A kutatás hipotéziseinek megfogalmazása
A jó hipotézis követelményei A legegyszerűbben, a legtömörebben kell megfogalmazni (alhipotézisek) a hipotézisek összességének választ kell adni a kiinduló problémára

40 3. A kutatás hipotéziseinek megfogalmazása
A hipotézisek megfogalmazásának módjai: null-hipotézis Azt feltételezzük, hogy nincs összefüggés a változók között alternatív, irány nélküli hipotézis Az összefüggést feltételezzük, de annak irányát nem adjuk meg alternatív, irányt is jelző hipotézis Megjelöljük a változók feltételezett kapcsolatának irányát is

41 4. A kutatási stratégiák, módszerek, eszközök kiválasztása
Deduktív elmélet törvények A meglévő általános elvek, törvényszerűségek, történeti tapasztalatok, nemzetközi tapasztalatok, más tudományok eredményeinek elemzése alapján jutunk a pedagógiai gyakorlat számára hasznos eredményekhez (pl.: történeti kutatások) hipotézisek tesztelése a gyakorlatban

42 4. A kutatási stratégiák, módszerek, eszközök kiválasztása
Induktív tények törvények elméletek A pedagógiai valóságból, az empíriából kiindulva, a gyűjtött adatokat elemezve, általánosítva jutunk el az elméletig

43 4. A kutatási stratégiák, módszerek, eszközök kiválasztása
Leíró stratégia - a pedagógiai valóság egy területén meglévő helyzetet kívánjuk leírni

44 4. A kutatási stratégiák, módszerek, eszközök kiválasztása
Összefüggésfeltáró stratégia A meglévő pedagógiai helyzetben különböző változók egymáshoz való viszonyát, összefüggéseit, korrelációját vizsgáljuk A változók két csoportjáról gyűjtünk adatokat ugyanazon vizsgálati személyek esetében (független változók – függő változók)

45 4. A kutatási stratégiák, módszerek, eszközök kiválasztása
c) Kísérleti stratégia A független változókat mi magunk módosítjuk, változtatjuk a kutatás céljainak megfelelően beavatkozunk a pedagógiai folyamatba A három stratégia egymásra épül, kiegészíti egymást

46 4. A kutatási stratégiák, módszerek, eszközök kiválasztása
A kutatás módszerei, eszközei Adatok gyűjtésére és elemzésére szolgálnak Feltáró módszerek Dokumentumelemzés Megfigyelés Szóbeli kikérdezés Írásbeli kikérdezés Szociometriai módszer Tudásmérés Pszichológiai vizsgáló eljárások

47 4. A kutatási stratégiák, módszerek, eszközök kiválasztása
A kutatás módszerei, eszközei Feldolgozó módszerek Statisztikai módszerek Minőségi elemzés Metapedagógiai eljárások Kiválasztásuk Mit, milyen pontosan, milyen gazdaságosan lehet megtudni?

48 4. A kutatási stratégiák, módszerek, eszközök kiválasztása
ÉRVÉNYESSÉG Különböző fajtái: Egyezésen alapuló érvényesség Egy mérési eszközön kapott eredmények milyen mértékben egyeznek meg egy már igazolt érvényességű mérési eszköz eredményeivel Előrejelző, prognosztikus érvényesség Egy jelenlegi mérés eredménye milyen mértékben felel meg egy későbbi mérés eredményének (pl.: felvételi vizsga, alkalmassági vizsga)

49 5. A minta és a mintavétel Alapsokaság (populáció) Minta
A közös megfigyelhető jellemzőkkel rendelkező személyeknek az a köre, akikre ki akarjuk terjeszteni a kutatásaink eredményét Minta Az alapsokaság alcsoportja, amelyben elvégezzük az adatgyűjtést Kellően nagynak kell lennie Tükröznie kell a populáció tulajdonságait reprezentatív minta

50 5. A minta és a mintavétel A reprezentatív minta kiválasztása:
A populáció pontos körülhatárolása (ki tartozik bele és ki nem) A populáció leírása (főbb tulajdonságok) Azon főbb reprezentatív egységek kiválasztása, amelyek arányos képviseletét a mintában biztosítani akarjuk A populáció jellemzőinek reprezentálására alkalmas, megfelelő nagyságú minta kiválasztása

51 5. A minta és a mintavétel A minta nagyságának meghatározása
Szempontjai Az eredmények fontossága (helyi – országos) Nagyobb minta nagyobb pontosság A vizsgált tényezők feltételezett erőssége, hatása Egy jelentős változás viszonylag kisebb mintán is kimutatható A populáció sajátosságai Pl. A nagyobb populációból abszolút értékben nagyobb kiválasztott minta arányaiban kisebb Homogén populációból kisebb minta is elég

52 5. A minta és a mintavétel A minta nagyságának meghatározása
Szempontjai Az elemzett változók száma Minden csoportban legalább 20 személy A kutatási módszerek sajátosságai A módszerek munka-, idő-, költségigénye Általános gazdaságossági szempont A még megfelelő legkisebb minta

53 5. A minta és a mintavétel B) Mintavételi eljárások
Véletlen mintavétel Egyszerű véletlen mintavétel „kalapból” húzás Véletlen számok táblázata alapján Csoportosított véletlen mintavétel Véletlenszerűen kiválasztunk egy csoportot Ezen belül véletlenszerűen az egyes egyént Mechanikus véletlen mintavétel Bizonyos rendszer szerint választunk (pl.: minden ötödik)

54 5. A minta és a mintavétel B) Mintavételi eljárások
b) Rétegzett mintavétel Ha a populáció jellemzőit is ismerjük, és a lényeges szempontokkal is tisztában vagyunk Rétegek létrehozása Életkor, iskolai végzettség, foglalkozás stb. szerint A megfelelő számú minta véletlenszerű kiválasztása a rétegekből Arányos nagyságú minta Egyenlő nagyságú minta Gyakori a kétféle mintavételi eljárás kombinációja

55 A kutatások típusai, fajtái
ALAPKUTATÁS célja: - új ismeretek szerzése, a meglévők módosítása, továbbfejlesztése érdekében ALKALMAZOTT KUTATÁS - az elméleti tételek, fogalmak gyakorlati szituációban való vizsgálata, általánosítható alkalmazások kidolgozása érdekében

56 A kutatások típusai, fajtái
AKCIÓKUTATÁS célja: - egy speciális, konkrét probléma közvetlen megoldása egy adott közegben (gyakran gyakorló pedagógus és kutató együttműködése) TANTERVI VAGY PROGRAM ÉRTÉKELÉS - egy tanterv, taneszközegyüttes stb. hatékonyságát a saját maga elé kitűzött célok elérése szempontjából értékelje MÉRÉS - egy nagyobb populáció teljesítményszintjét kívánja leírni

57 A kutatás etikai kérdései
A pedagógiai kutatás résztvevőivel szemben a kutató köteles arra törekedni, hogy: A résztvevő kockázatát, hátrányait, a minimálisra csökkentse A várható előnyök ellensúlyozzák, meghaladják az esetleges hátrányokat Óvja a résztvevők biztonságát, jogait Rendszeresen kontrollálja, felülvizsgálja a kísérleti eljárást és hatásait Előzetesen megszerezze a résztvevő tudatos egyetértését Őszinte kapcsolatot alakítson ki a résztvevőkkel Takarékoskodjon a résztvevők idejével

58 A kutatás etikai kérdései
A tudóstársadalom, a szakma becsülete elleni leggyakoribb vétségek: Más szellemi termékének az eltulajdonítása A kutatási adatoknak a szakértelem hiányából fakadó, vagy szándékos torzítása, hamisítása, el nem végzett kutatás adatainak „publikálása”, adatok elhallgatása, a kutatás gyengeségeinek elhallgatása, leplezése, az adatok hamis értelmezése A hipotézisek utólagos megfogalmazása A túlköltekezés Káros gyakorlatra vonatkozó terhelő adatok elhallgatása Az adatok félreértelmezésének segítése

59


Letölteni ppt "A pedagógiai kutatás metodológiai kérdései"

Hasonló előadás


Google Hirdetések