Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Lássunk tisztán az egészségügyben!

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Lássunk tisztán az egészségügyben!"— Előadás másolata:

1 Lássunk tisztán az egészségügyben!
A kórházak által tapasztalt problémák

2 Bevezetés Külső környezeti tényezők:
Az egészségügy világszerte: egyike a leggyorsabban fejlődő ágazatoknak, valamint az egyik legmeghatározóbb piaci tényező (az egészségügy nagyobb üzlet, mint az autógyártás), ezért a nagy volumenű befektetések okán rendkívül gyorsan fejlődik, változik (ami 5 éve korszerű technológia, műszer, gyógyszer volt, az ma már nem az) Hazai környezet: Magyarország: jelentős átalakulás zajlik az egészségügyben és még jelentősebb átalakulások történnek a következő években. Közbeszerzések rendszere: ajánlatkérő → ÁEEK → ellenőrző szerv → Közbeszerzési Hatóság → gazdasági szereplők → ellenőrző szerv Sokszereplős rendszer, bonyolult jogi szabályozás Ebbe a környezetbe illeszkedve szükséges a közbeszerzések sikeres és eredményes megvalósítása. Nem egyszerű feladat (kellő szakértelmű és aktivitású apparátus, a szereplők jó együttműködése)

3 Szakmai környezet Az egészségügyi beszerzések néhány kiemelt specialitása: A felmerülő igények alapján a beszerzés mennyiségét nehéz (sokszor lehetetlen) előre meghatározni (nem ismert pontosan, hogy milyen betegséggel és hány beteget kell/lehet ellátni a jövőben). Orvos-beteg kapcsolat – gyógyítás folyamat – ehhez felhasznált termék, szolgáltatás → bizalmi viszonyon alapul A beszerzésre kerülő termék, szolgáltatás műszaki leírásának, specifikációjának meghatározása során nehézkesen, vagy csak nagy veszteségek árán lehet elkerülni a szubjektívnak tűnő elemeket (orvos-beteg, szubjektum).

4 Az egészségügyi beszerzések néhány kiemelt specialitása
Egyszerre van jelen az igény a szakmában jól bevált, begyakorolt technikák és anyagok alkalmazására és az új, korszerű csúcstechnikák alkalmazására: Jól bevált technikák és anyagok szükségessége (bizalom!) alátámasztott (traumatológia, sürgősség) Az új technika (gépek) szükségessége alátámasztott (diagnosztika) Közös jellemző az adott rendszer stabil és biztonságos működtetéséhez rutinszerű gyakorlat szükséges (sok a beteg, gyors cselekvésre van szükség: pl. sürgősségi ellátás) megtanulta és együtt tud működni az egész apparátus az evidenciák nyomán (orvos, ápoló, segédek) az új technológia megszokása, betanulása, bevezetése időigényes és kockázatos, felboríthatja a kialakult rendszert ebben az esetben a kényszerű váltás minőségvesztést eredményez pontosabb, jobb diagnosztika precízebb műtét kíméletesebb megoldások ebben az esetben a nem váltás a minőség stagnáláshoz vezet Közös jellemző 1.: Mindkét eset relatív minőségvesztést eredményez Közös jellemző 2.: Mindkét eset általában egy konkrét céghez köthető (egy cég képes az elvárásokat teljesíteni) Közös jellemző 3.: Gyakran szubjektívnek tűnnek (közbeszerzési szempontból) a szakmai igényekhez kötött érvek (nehezen illeszthetők a közbeszerzések objektív feltételrendszeréhez)

5 Az egészségügyi beszerzések néhány kiemelt specialitása
Az áru alkalmasságának megítélésére vonatkozó egyik speciális és gyakran igényelt (egyben a leginkább szubjektivitás lehetőségét magában hordozó) módszer a mintadarab benyújtásának előírása

6 Az egészségügyi beszerzések néhány kiemelt specialitása
Mintadarab előírásának és bírálatának problémája: A szakma igényelné, de a szakma nincs tisztában a közbeszerzés során a mintadarab felhasználási és bírálati lehetőségeivel 321/2015. (X.30.) Korm. rendelet következőt írja elő a mintadarabról: 21. § (1) Az ajánlattevőnek és a részvételre jelentkezőnek a szerződés teljesítéséhez szükséges műszaki, illetve szakmai alkalmasságának igazolása árubeszerzés esetében - figyelemmel annak jellegére, mennyiségére, rendeltetésére – előírható: h) a beszerzendő áru mintapéldányának ….. bemutatásával, amelynek hitelességét az ajánlatkérő felhívására igazolni kell; Aránytalan teher elé nem állítható az ajánlattevő (CT berendezés / infúziós szerelék)

7 Az egészségügyi beszerzések néhány kiemelt specialitása
Mintadarab előírásának és bírálatának problémája (2): Objektív követelmény meghatározás szükséges (többségében mérhető követelmények) Ha mérhetőek a követelmények, hol mérünk?! A mintadarab szubjektív módon nem bírálható (pl. „jól felhasználható a gyógyítási folyamathoz”), az objektív bírálat pedig nehézkes és költséges (méretek, jellemzők, akkreditált szaklaboratórium). Szubjektív véleményeltérést (bírálatot) el kell kerülni (zsűri ránéz). A termék gyakorlati kipróbálására a legtöbb esetben nincs lehetőség. A mintadarab a gyakorlatban nehézkesen és csak kellő körültekintéssel, ritkán használható módszer

8 Az egészségügyi beszerzések néhány kiemelt specialitása
Egészségügyi szakmai közreműködők (orvosok / nővérek) szerződéseinek közbeszerzése

9 Az egészségügyi beszerzések néhány kiemelt specialitása
Kiegészítő, kisegítő és hiányzó szakmák esetében jellemző ÁSZ ellenőrzés során került fókuszba Az erre vonatkozó szerződések többségében közbeszerzés kötelesek Egybeszámítási szabályok pontatlansága lehetőséget biztosít a különféle megítélésre Sokféle jogviszonyban látják el (szabadfoglalkozás, egyéni vállalkozó, egyszemélyes Kft., stb.) Megjelentek a bérorvosokat és bérnővéreket közvetítő vállalkozások Alapvetően bizalmi viszonyon alapul a szerződés

10 Az egészségügyi beszerzések néhány kiemelt specialitása
Az ismert személyzethez való ragaszkodás jogos igénye felmerül (bizalmi viszonyt feltételez az egészségügyi szolgálat és az orvos között) A közreműködő személyzetnek ismernie kell a kórházat, a működési mechanizmust, az ellátandó betegek körét, stb. ezért a kórház szakmai és bizalmi okokból ragaszkodik az „ismert” kollegákhoz egymásra épülő szakmák esetén a megbízható szakmaisághoz. A speciális bizalmi viszony okán nehézkes kizárólag objektív szempontok alapján a személyeket kiválasztani. Nem írható elő, a közbeszerzés során megoldhatatlan, hogy azok a „kollegák” nyerjék a versenyt, akik ismerik a kórházat és már „bejáratódtak” (alkalmassági követelmények ilyen módon nem szűkíthetők, az értékelési szempontok körében a helyismeret nem értékelhető)

11 Az egészségügyi beszerzések néhány kiemelt specialitása
Az ajánlattevők nem „közbeszerzés képesek” (nincs rutin, tartanak tőle, nem képesek az ajánlatot összeállításával megbirkózni) Attól tart a kórház, mint ajánlatkérő, hogy a közbeszerzés során egy olyan cég nyer, aki nem képes ellátni a feladatát, erre minden esélye megvan: a folyamatos, zavartalan egészségügyi ellátás sérülhet

12 Általános probléma A jelenlegi beszerzési módszerekkel (kórházi felkészültség + általánosnak mondható jogi szabályozási környezet + ellenőrzés) az ajánlatkérők által csak standard beszerzési / közbeszerzési módszerek (egybeszámítási szabályok pontatlansága, általánosan megfogalmazható alkalmassági követelmények; a széleskörű verseny minden körülmények közötti preferálása; referenciák szűkítési lehetőségének általános jellege) kerülnek alkalmazásra, amelyekkel a felmerülő szakmai igények nehézkesen vagy egyáltalán nem elégíthetők ki maradéktalanul. A szakmai elvárásoknak, az egészségügyi feladatellátásnak megfelelő közbeszerzés esélye csökken. Hosszadalmasak, nehézkesek az eljárások és különféle „varázslatokra” van szükség a szakmailag is eredményes eljáráshoz.

13 Megoldás felé vezető javaslatok
Folyamatos párbeszéd megteremtése a közbeszerzési rendszer résztvevői (kórház, ÁEEK, ellenőrző szerv, Közbeszerzési Hatóság, gazdasági szereplő) között: dokumentált iránymutatásul szolgáló, konkrét probléma megbeszélések Az ÁEEK a párbeszéd megteremtése érdekében konkrét lépéseket kíván tenni a jövőben. Egészségügyi specialitások konkrét keretek közötti egyértelmű részletszabályozása Egyértelműsítés (egybeszámítás) Egyszerűsítés (pl. nemzeti eljárásrendben összefoglaló tájékoztatás szükségessége ilyen tartalommal?) Kivételi körök bővítése (bizalmi viszony ↔ egyes termékek, szolgáltatások) A kórházi igénylők (specifikálók) közbeszerzési felkészültségének növelése (híd a jogi-közbeszerzési szakértelem és az orvos-/ápolás szakma között) Jó példa: - gyógyszerek (ATC egybeszámítás) - 75%-os referencia szabály - élelmiszer nyersanyagok, alapanyagok - jogi szolgáltatások

14 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "Lássunk tisztán az egészségügyben!"

Hasonló előadás


Google Hirdetések