Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaGyőző Barna Megváltozta több, mint 6 éve
1
Kommunikációs gyakorlatok Koncz Katalin egyetemi tanár
2
Az ösztönös kommunikációs készség rendszerbe foglalása
Célkitűzés Az ösztönös kommunikációs készség rendszerbe foglalása
3
A kommunikációs folyamat
Személyiség Képzettség Ismeret Tapasztalat Kultúra Személyiség Képzettség Ismeret Tapasztalat Kultúra Küldő Üzenet Csatorna Fogadó Zaj Visszacsatolás Forrás: Quible - Johnson - Mott, 1996: 16. l.
4
Kommunikációs korlátok
Értelmi szűrők Érzelmi szűrők Fizikai szűrők Ennek következtében Nyelvi korlátok Jelentéstani korlátok Információs korlátok Felfogóképességbeli korlátok Érzelmi korlátok Fizikai korlátok
5
"Problémagazda" és megoldás összefüggése
Problémagazda Megoldás Az enyém ”Én-üzenetek” A másiké Passzív figyelem Aktív figyelem Mindkettőnké Vereségmentes konfliktusmegoldás Forrás: Gordon, 1991:343. l. alapján.
6
Asszertív problémamegoldás folyamata
Fogalmazza meg a problémát! Mondja meg mit érez! Mondja meg mit akar elérni! Javasoljon egy megoldást! Figyelje a választ! Fogalmazza meg újra helyzetét! Próbáljon elérni egy barátságos megállapodást! Forrás: Walmsley, 1991: 96. l. alapján.
7
Az asszertív magatartás alappillérei
Önbecsülés Önismeret Mások tisztelete Világos kommunikáció
8
Írásbeli kommunikáció
9
Felkészülés az írásbeli kommunikációra
MIÉRT? MIT? KINEK? HOGYAN? MIKOR? HOL? Célmegjelölés Az olvasó felmérése Az információk rendezése A mondanivaló megfogalmazása A mondanivaló szerkezete A mondanivaló átadásának formája
10
A hatékony írásbeli kommunikáció elemei
Célkitűzés meghatározás, anyag rendezése Az olvasó figyelembe vétele Szavak kiválasztása (tartalmi szempontból) Szavak kiválasztása (formai szempontból) Az írás szerkezete Javítás, szerkesztés Fandt, 1994: 104. l. alapján.
11
Írásos mű készítésének lépései: előkészület
A téma meghatározása Követelmények Adatgyűjtés Információk elemzése Leigh, 2000: l. alapján.
12
Szóbeli kommunikáció
13
Felkészülés a szóbeli kommunikációra
MIÉRT? MIT? KINEK? HOGYAN? MIKOR? HOL? Célmegjelölés A hallgatóság felmérése Az információk rendezése A mondanivaló megfogalmazása A mondanivaló szerkezete A mondanivaló átadásának formája
14
Tartalom és forma, szerkezet
Tartalom: érdeklődésre számot tartó, hasznos, érdekes (az unalom megnyilvánulásai?) Forma: meghatározó (kommunikációs paradoxon) Szerkezet 3M
15
A hatékony szóbeli kommunikáció elemei
Hatékony hanghasználat Nemverbális kísérők alkalmazása Mondanivaló szerkezete Zavaró zajok kiküszöbölése Kapcsolat a hallgatósággal Fandt, 1994: 268. l. alapján.
16
AIDA szerkezet a kommunikációban
A (attention) figyelemfelkeltés I (interest) érdeklődés felkeltése D (desire) vágy felkeltése A (action) cselekvésre késztetés Forrás: (G. L., 1991: l.
17
Koncentráció alakulása az idő függvényében
Forrás: Scott, 1988: 32. l. alapján. Idő
18
Az előadás szerkezete 3 M módszer
M "Először mondd el, hogy mit fogsz elmondani. M "Aztán mondd el. M "Aztán mondd el, hogy mit mondtál el." Forrás: Carnegie, 1993: 233. l.
19
A kommunikáció szintjei, a metakommunikáció
20
A kommunikáció szintjei
Tartalmi (direkt, tárgyi, tudatos, lexikális) Írásbeli Szóbeli Relációs (indirekt, nem mindig tudatos, metakommunikáció) Paraverbális kommunikáció Metanyelv Nem verbális kommunikáció
21
Paraverbális (vokális) kommunikáció
Hangerő Hangszín Hanglejtés Hangsebesség Hangsúlyok Kiejtés Szünetek
22
Metanyelv Szórend Szerkezet Szavak
23
Nem verbális kommunikáció
Megjelenés Testbeszéd Tárgyak Emblémák, jelképek Illat Tér Idő Csend
24
Testbeszéd Testtartás Arckifejezés, mimika Tekintet Gesztusok Érintés
25
Interperszonális kommunikáció
26
A viselkedést meghatározó tényezők
Cél (miért?) Mit? Szokásos viselkedés Kivel? Mikor? Hol? Hogyan? Személyiség Tanult viselkedés
27
Az interperszonális kommunikáció alapkérdései
MIÉRT? (Cél) MIT? (Tartalom) KINEK? (Partner) HOGYAN? (Forma) MIKOR? (Idő) HOL? (Hely)
28
Felkészülés a személyközi kommunikációra
MIÉRT? MIT? KINEK? HOGYAN? MIKOR? HOL? Célmegjelölés A "partner" felmérése Az információk rendezése A mondanivaló megfogalmazása A mondanivaló szerkezete A mondanivaló átadásának formája
29
A hatékony személyközi kommunikáció elemei
Kapcsolatteremtés és -fejlesztés Meghallgatási készség Másokra való érzékenység kimutatása Mások gondolatainak felszínre hozása Visszacsatolás Fandt, 1994: 4-5. l. alapján.
30
A visszacsatolás folyamata és követelményei
31
A visszacsatolás szabályai
A magatartást követően adjon visszacsatolást! Tudja, hogy mit akar mondani és miért! Figyeljen arra, hogy a "címzett" alkalmas legyen a visszacsatolás fogadására! Válassza ki a megfelelő időt és helyet! Pozitív módon adjon visszajelzést!
32
A magatartást véleményezze, ne a személyt!
Világosan és érthetően fogalmazza meg mondanivalóját! Legyen konkrét! Leíró és ne értékelő formában adjon visszacsatolást! Benyomásként fogalmazza meg mondanivalóját! Én üzeneteket használjon! Tegyen javaslatot a viselkedés fejlesztésére!
33
Pozitív módon kritizálni
A kritika Konstruktív legyen Igaz, valós legyen Bátorítson a változásra
34
A kritika megfogalmazásának folyamata
Tudja, hogy mit akar mondani és miért! Tudja, hogy milyen magatartást akar kritizálni! Válassza ki a megfelelő időt és helyet! Válassza ki a megfelelő szavakat, kerülje az általánosítást! A magatartást minősítse és ne a személyt! Mondja el, mit érez! Fogalmazza meg, hogy milyen változást szeretne elérni! Fejezze ki szándékát, hogy szívesen megvitatja a problémát és részt vesz a probléma közös megoldásában!
35
A kritika fogadása Hallgassa meg figyelmesen a kritikát! Van benne valami igazság? Kontrollálja, hogy pontosan és jól érti-e kritikát? Ha nem érti pontosan, kérje meg, hogy magyarázzák meg! Döntse el, hogy a kritika teljesen igaz? részben igaz? nem igaz? Ha kétsége van kérje ki mások véleményét! Döntse el, hogy változtat magatartásán, ha azt hasznosnak tartja! Forrás: Walmsley, 1991:86. l.
36
A kritika konstruktív felhasználása
Foglalkozzon vele! Mit tud a maga javára fordítani? Határozza el, hogy változtatni fog, ha szükségesnek tartja! Ezt követően törölje a gondolataiból!
37
Az eredményes tárgyalás követelménye és folyamata
45
Személyes fejlesztési program
46
Kommunikációs önismeret (Johari-ablak)
ismerem nem ismerem Nyílt terület Vak terület ismerik MÁSOK Ismeretlen terület nem ismerik Rejtett terület
47
Személyes fejlesztési program
Célkitűzés Konkrét Könnyen teljesíthető Megvalósítás Lépésről lépésre haladás
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.