Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaKatalin Kerekes Megváltozta több, mint 6 éve
1
Iskolabútorok Készítette: Ramocsa Andrea tanító – levelező hallgató
2
Az adott terem berendezésénél figyelembe kell venni a gyermekek életkorát, hiszen az elsőtől nyolcadik osztályos korosztályban a méretbeni és testalkatbani különbségek igen nagyok. Ideális esetben az alsó és felső tagozatos diákok külön termet használnak, többemeletes épület esetén az alsósok termei a földszinten, a felsősöké az emeleten találhatók. A terem berendezését az alábbi bútorok alkothatják: Iskolapad (asztal), Szék, Tanári asztal, Tantermi tábla (zöld-fehér, interaktív), Egyéb bútorok, (taneszközök, ruhák, tornafelszerelés, stb. tárolására) Projektor, laptop állvány, Számítógépasztal, műhelypadok (technikaterem),
3
A különböző korosztályok számára készülő iskolabútoroknak alapvetően két fontos szempontnak kell megfelelni, az ergonómiának és a hosszú időtartamú üzemeltetésnek. Néhány fontos adat melyeket az iskolabútorok megtervezésénél (a gyermekek fejlődését követve) figyelembe kell venni: 1-4. osztályig a gyermekek - magassága: kb.: cm - testtömege: kb.: kg 5-8. osztályig a gyermekek - magassága: kb.: cm - testtömege: kb.: kg felett is lehet
4
Néhány példa a helyes és a helytelen testtartásra.
Az így megtervezett kényelmes iskolabútorok használatával nem alakulnak ki a tanulóknál testtartással kapcsolatos deformációk és a figyelmük összpontosítása is jelentősen meghosszabbodik. a nagy különbségek miatt célszerű állítási lehetőségekkel ellátni a széket és az asztalt, hogy minden diák kényelmes és egészséges testtartást vehessen fel az órán. arra is hangsúlyt kell fektetni, hogy a diákokat a megfelelő testtartásra neveljük, hiszen hiába tökéletes az ergonómiája egy szék-nek, ha nem a megfelelő testtartás-ban használjuk.
5
A szék és az asztal legoptimálisabb kialakítására azért van szükség, mert az ember csontrendszere és izomzata íráskor olyan terhelésnek van kitéve, mely rendkívül fárasztó, és csak rövid ideig elviselhető. A jó ülőhely kialakításának kulcskérdése, hogy a gerinc megfelelő helyzetben legyen. A gerinc csigolyákból áll. Az ember gerince nem egyenes, hanem jellegzetesen S alakú. A gerinc a nyaki szakaszon előre domború, a háti szakaszon hátra domború, az ágyéki szakaszon ismét előre domború alakzat. A csigolyák összecsontosodásából kialakult keresztcsont kapcsolódik a medencecsontokhoz. A medencecsont, és az alsó gerinccsigolyák Üléskor a felsőtest súlyát az utolsó ágyéki csigolya a keresztcsontra továbbítja. A keresztcsont és a medencecsontok által továbbított nyomóerő az ülőgumókon keresztül hat a szék lapjára. Az ülőgumók tehát alátámasztási pontokként is szerepelnek.
6
Az iskolapadok régen és napjainkban
7
A gyermekek testmagasságát figyelembe véve a bútorok több méretben készülnek.
8
Különleges iskolapadok, székek
9
Az ideális szék a következő feltételeknek kell, hogy megfeleljen:
a lábszárak kényelmesen, közel függőlegesen helyezkednek el, a talpak kényelmesen megtámaszkodnak a padlón, a combok közel vízszintesek, a gerincoszlop oldalról nézve ívelt és kissé előre dőlt, a felkarok (laza tartásban) közel függőlegesek. A szék ülése elég széles és mély (combhossz 2/3-a) A jó széken az ülés elülső pereme nem egyenes, hanem két sarkán legömbölyített, elöl pedig lefelé görbülő ívben végződik. Legjobb, ha a függőlegeshez képest fokos szögben dőlünk hátra, tehát a széktámla dőlésszöge az üléshez képest fok.
10
Az iskolaszék többek között lehet:
fix beállítású, állítható, forgószék. Ezen belül a székek lehetnek: fémvázasok, favázasok.
11
Az általános iskolákban alkalmazott táblák jellemző mérete 2x1 méter
Az általános iskolákban alkalmazott táblák jellemző mérete 2x1 méter. A tábla alja rendszerint 1 méter magasan van, alkalmazkodva ezzel a gyermekek antro-pometriai igényeihez. Az alsó tagozatban gyakran használnak négyzetrácsos, vagy vonalas kiegészítő táblát. Ezek a táblák kisebbek, 1x1 méter alatt maradnak. zöld – fehér interaktív
12
eszközök, dolgok tárolására szolgáló szekrények, polcok) is hozzátartoznak. A szekrények nagyságánál is a gyerekek méreteit kell figyelembe venni. Fontos, hogy a szekrényt biztonságosan lehessen csukni, stabilan kell elhelyezni, lehetőleg a falhoz vagy a padlóhoz kell rögzíteni. Más tárgyak, például polcok, virágcserepek elhelyezését is úgy kell megoldani, hogy a gyerekek a lehető legnagyobb biztonságban legyenek.
13
Az osztályterem berendezési tárgyai közé tartoznak még a különböző technikai eszközök elhelyezésére szolgáló állványok (írásvetítő, projektor, laptop állvány, vetítővászon). Ügyelni kell arra, hogy ezeket az eszközöket, ha az órán nincs rájuk szükség az osztályterem olyan sarkában tároljuk, ahol nem akadályozzák a gyerekek mozgását.
14
Szaktantermek berendezései:
Számítógépasztal, Műhelypad,
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.