Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaDezső Takács Megváltozta több, mint 5 éve
1
Előadó: Salamon Ildikó felügyeleti vezető Budapest, 2018. március 22.
A szociális és gyermekvédelmi intézmények ellenőrzésének összegző tapasztalatai Előadó: Salamon Ildikó felügyeleti vezető Budapest, március 22.
2
11 nyilvánosságra hozott ÁSZ jelentés 2016-2017. években
Ellenőrzött gyermekvédelmi feladatokat ellátó intézmények: Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Gyermekvédelmi Központ Fejér Megyei Gyermekvédelmi Központ és Területi Gyermekvédelmi Szakszolgálat Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Szociális, Gyermekvédelmi Központ és Területi Gyermekvédelmi Szakszolgálat Pilisi Gyermekotthon, Óvoda, Általános Iskola, Speciális Szakiskola, Készségfejlesztő Speciális Szakiskola Ellenőrzött szociális feladatokat ellátó intézmények Dr. Piróth Endre Szociális Központ Zala Megyei Szocioterápiás Intézmény Viktor Speciális Otthon „Tóparti Otthon” Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Fogyatékosok Otthona és Rehabilitációs Intézménye Foglalkoztató Intézet Darvastó Komárom‐Esztergom Megyei Integrált Szociális Intézmény Aranysziget Otthon
3
Az ellenőrzés területe
A központi alrendszer egyes intézményei pénzügyi és vagyongazdálkodásának ellenőrzése – az ellenőrzési program fókuszai: Irányító szervi feladatok ellátása Belső kontrollrendszer kialakítása és működtetése A költségvetési szerv pénzügyi gazdálkodása A költségvetési szerv vagyongazdálkodása Az intézményt érintő szervezeti, szerkezeti átalakítások Az integritás szemlélet érvényesülése Ellenőrzött időszak: , illetve évek Ellenőrzés típusa: szabályszerűségi, illetve megfelelőségi, valamint teljesítmény-ellenőrzés Ellenőrzött szervezetek: intézmény és irányító/középirányító szerve Témacsoportos ellenőrzés: azonos ellenőrzési program (azonos szempontok) alapján.
4
Az irányító (középirányító) szervi feladatok ellátása
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 Irányító szervi feladatellátás Középirányító szervi feladatellátás Jellemző hiányosságok: Nem érvényesítették, nem kérték számon, nem ellenőrizték az erőforrásokkal való szabályszerű, illetve hatékony gazdálkodás követelményeit; A középirányító szervek vagyonkezelőként nem gondoskodtak a nemzeti vagyon átlátható működtetéséről; Nem ellenőrizték az államháztartással összefüggő közérdekű és közérdekből nyilvános adatok kötelező közzétételének, illetve igényre történő szolgáltatásának végrehajtását. Szabályszerű Összességében szabályszerű Nem szabályszerű
5
A belső kontrollrendszer szabályszerűsége
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 Kontrollkörnyezet Kockázatkezelés Kontrolltevékenységek Információ és kommunikáció Monitoring Összesített értékelés Szabályszerű Összességében szabályszerű Nem szabályszerű A belső kontrollrendszer kialakítása és működtetése nem biztosította a szabályszerű, átlátható és elszámoltatható közpénzfelhasználás feltételeit.
6
A belső kontrollrendszer kialakítását és működtetését jellemző hibák (1)
Az ellenőrzött intézmények nem rendelkeztek saját gazdasági szervezettel – meghatározta a kontrollrendszer kialakítását, a pénzügyi és a vagyongazdálkodást. Kontrollkörnyezet kialakítása nem volt megfelelő, mert a kialakított belső szabályozások nem feleltek meg a jogszabályi előírásoknak : Szervezeti és működési szabályzat, Munkamegosztás és felelősségvállalás rendje (gazdasági szervezettel rendelkező szervezettel), Gazdasági szervezet ügyrendje, Számviteli politika és a keretébe tartozó szabályzatok, Számlarend, Közbeszerzési törvény hatálya alá nem tartozó beszerzések lebonyolításával kapcsolatos eljárásrend, Etikai elvárások a szervezet minden szintjén, Előzetes írásbeli kötelezettségvállalást nem igénylő kifizetések rendje, Belföldi és külföldi kiküldetések elrendelésével és lebonyolításával, elszámolásával kapcsolatos kérdéseket, a gépjárművek igénybevételének és használatának, reprezentációs kiadások felosztásának, valamint a vezetékes és mobiltelefonok használatának rendje, Szabálytalanságok kezelésének eljárásrendje, Ellenőrzési nyomvonal.
7
A belső kontrollrendszer kialakítását és működtetését jellemző hibák (2)
Kockázatkezelési rendszer (2016. október 1-jétől integrált kockázatkezelési rendszer) kialakítása és/vagy működtetése nem felelt meg a jogszabályi előírásoknak, nem szabályozták a vagyonnyilatkozat-tételre kötelezettek körét (SZMSZ-ben). Kontrolltevékenységek kialakítása és/vagy működtetése nem felelt meg a jogszabályi előírásoknak. A kötelezettségvállalásokról a nyilvántartást nem a jogszabályi előírásoknak megfelelően vezették, Nem, vagy nem az arra jogosult által történt meg a gazdálkodási jogkörgyakorlók felhatalmazása, írásbeli kijelölése, Nem vezettek naprakész nyilvántartást a kontrollok elvégzésére jogosult és kijelölt személyekről, azok aláírás mintájáról (kötelezettségvállalás, pénzügyi ellenjegyzés, utalványozás, érvényesítés, teljesítés igazolás).
8
A belső kontrollrendszer kialakítását és működtetését jellemző hibák (3)
Információs és kommunikációs rendszer kialakítása és működtetése azért nem volt szabályszerű, mivel Nem szabályozták a közérdekű adatokkal kapcsolatosan: a kötelezően közzéteendő adatok nyilvánosságra hozatalának rendjét, közérdekű adatok megismerésére irányuló igények teljesítésének rendjét, az adatok biztonságának, védelmének érvényre juttatásához szükséges eljárási szabályokat. Nem teljesítették teljes körűen a közérdekű adatok közzétételi kötelezettségét, Nem rendelkeztek az illetékes közlevéltár egyetértésével az iratkezelési szabályzathoz. Az operatív tevékenységek folyamatos és eseti nyomon követésének rendszerét nem alakították ki és/vagy nem működtették. A belső ellenőrzési rendszer kialakítása és/vagy működtetése nem volt megfelelő (szabályozás, ellenőrzési tervek végrehajtása), Nem alakították ki a rendelkezésre álló források gazdaságos, hatékony és eredményes felhasználását biztosító folyamatokat.
9
A pénzügyi gazdálkodás szabályszerűsége
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 Pénzügyi gazdálkodás összesített értékelése Az ellenőrzött intézmények pénzügyi gazdálkodása nem felelt meg a jogszabályi előírásoknak (egy kivételével, amely az ellenőrzött időszak végére részben megfelelőre javult). Az ellenőrzött 11 intézmény által kezelt közpénzek nagysága az utolsó ellenőrzött évben Költségvetési bevétele 15,1 Mrd Ft Költségvetési kiadása 14,7 Mrd Ft Részben szabályszerű Nem szabályszerű
10
A pénzügyi gazdálkodást jellemző hibák (1)
A gazdasági események bizonylatai nem feleltek meg a jogszabályi előírásoknak (kiállítás, jogszabályi előírásoknak megfelelés, megőrzés); Az előirányzat módosításokról nem, vagy nem megfelelő tartalommal vezették az analitikus nyilvántartásokat; Az intézményi hatáskörben végrehajtott előirányzat módosítások nem voltak szabályszerűek: nem készítették el az elrendelő okiratot, nem volt pénzügyi ellenjegyző, nem teljesítették, vagy nem határidőben teljesítették a Kincstár és az irányító szerv felé a tájékoztatási kötelezettséget. Nem, vagy nem a jogszabályban előírt tartalommal készítették el a likviditási terveket; A költségvetéssel és/vagy a beszámolóval kapcsolatos adatszolgáltatási kötelezettségek határidőn túli teljesítése.
11
A pénzügyi gazdálkodást jellemző hibák (2)
A gazdálkodási jogkörök gyakorlása nem volt megfelelő, nem működtek a kontrolltevékenységek: Nem az arra jogosultak adtak felhatalmazást, illetve jelölték ki a gazdálkodási jogkörgyakorlókat; Nem az arra jogosultak, illetve felhatalmazottak gyakorolták az egyes gazdálkodási jogköröket, Az arra jogosultak nem gyakorolták a gazdálkodási jogköröket, feladatokat, Nem a jogszabályban előírtak szerint történt a feladatellátás, pl. pénzügyi ellenjegyzés nélküli kötelezettségvállalás, nem volt írásba foglalt kötelezettségvállalás; összegszerűség, fedezet meglétének ellenőrzése nem történt meg, jogszabályokban, belső szabályzatokban foglaltak betartásának ellenőrzése nem történt meg, teljesítés tényének rögzítése, teljesítés igazolást alátámasztó megfelelő dokumentum hiányzott, a gazdálkodási jogkörök gyakorlásának időbelisége, egymásra épülése nem volt biztosított, pl. utólag (kifizetést követő) utalványozás, érvényesítés, Nem szabályszerű kötelezettségvállalás, kifizetés kockázata!
12
A vagyongazdálkodás szabályszerűsége
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 Vagyongazdálkodás összesített értékelése Az ellenőrzöttek közül 10 intézmény vagyongazdálkodása nem felelt meg a jogszabályi előírásoknak (eseti kivétel), 1 vagyongazdálkodása részben szabályszerű volt. Az intézmények nem voltak vagyonkezelők, és rendelkeztek a feladatellátásukat szolgáló vagyon használatára, hasznosítására vonatkozó szerződéssel. „A közpénzeket és a nemzeti vagyont az átláthatóság és a közélet tisztaságának elve szerint kell kezelni.” (Magyarország Alaptörvénye) Szabályszerű Összességében szabályszerű Nem szabályszerű
13
A vagyongazdálkodást jellemző hibák
Mérlegvalódiság sérült – az intézmények mérlegeiben a tulajdonukba, kezelésükbe nem tartozó vagyontárgyakat mutattak ki (jelentős összegű hiba); A leltározási gyakorlat nem volt szabályszerű (mennyiségi leltárfelvétel hiánya, egyeztetések, kiértékelések dokumentáltan nem történtek meg); Nem volt megfelelő a leltár (tételesen, ellenőrizhető módon tartalmazza az eszközöket és a forrásokat mennyiségben és értékben); Nem volt szabályszerű egyes eszközök és források értékének a meghatározása (minősítés hiánya, értékvesztés elszámolásának a hiánya, megtérült követelések kivezetésének a hiánya); Iratmegőrzési kötelezettségnek nem tettek eleget (leltározási, selejtezési dokumentumok), Felújítások elvégzéséhez nem rendelkeztek engedéllyel; A vagyonkezelésükbe nem tartozó ingatlanok bérbeadása, a bérleti díj intézmények javára történő elszámolása.
14
Intézkedési tervek készítése
Összesen 195 javaslat, ebből 12 az irányító szerv vezetőjének, 25 a középirányító szerv vezetőjének 54 a gazdasági feladatokat ellátó szerv vezetőjének 104 az intézményvezetőknek. Az ellenőrzött szervezet vezetője köteles: a jelentésben foglalt megállapításokhoz kapcsolódó intézkedési tervet összeállítani; azt a jelentés kézhezvételétől számított 30 napon belül az Állami Számvevőszék részére megküldeni. Az intézkedési terv legyen teljes körű, az intézkedési igénylő megállapításokkal, javaslatokkal összhangban lévő, határidőt, felelőst tartalmazza, hiteles (aláírás, pecsét).
15
Öntanulás ösztönzés ÁSZ Integritás-projekt: A korrupciós veszélyek és a védettséget biztosító irányítási kontrollok feltérképezése; Csatlakozási lehetőség minden év tavaszán. Öntesztek: Önteszt központi költségvetési intézmények számára; Elérhető: Önkéntes kitöltés
16
Köszönöm megtisztelő figyelmüket!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.