Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaNatália Erika Tamásné Megváltozta több, mint 6 éve
1
Közigazgatási-civil partnerségi kapcsolatok
Molnár Elvira Regionális Koordinátor Civil Információs Centrum Tel: +36 (20)
2
Civilként miért fontos nekünk a közigazgatás/helyi önkormányzat?
közfeladatot végez, mi is azt végzünk a magunk területén, lehetnek olyan szolgáltatásaink, amelyekre az önkormányzat „megrendelő” lehet ha ismeri szervezetünket, szívesebben ad támogatást céljainkhoz, ha céljainkat fontosnak tartja, s neki is van olyan típusú feladatellátási kötelezettsége, feladatellátási szerződést köthet velünk,
3
Közigazgatási szereplőként/önkormányzatként miért fontos nekünk a civil szervezet?
közfeladatot végez, mi is azt végzünk a magunk területén, az önkormányzat kötelező és önként vállalt feladatainak sorában változatosságot, egyediséget hozhat a civil szervezet, olyan feladatokat is el tud látni, amit mi és a mi intézményeink nem vagy csak részben, nagy bázissal rendelkezik, ezért elfogadottsága is nagy.
4
Hogyan kezdjünk hozzá a partnerségépítéshez?
Önkormányzat: Ismerjük meg, azonosítsuk partnereink körét. Ismerjük a településen lévő civil szervezeteket, tudjunk róla mivel foglalkoznak. Esetleg képviseltessük magunkat projektjeikben. Tegyük egy önkormányzati alkalmazott feladatává a civil szervezetekkel való kapcsolattartást – nevesítsük munkaköri leírásban.
5
Hogyan kezdjünk hozzá a partnerségépítéshez?
Önkormányzat: Lehetőség szerint a civil szervezetek képviselete – pl. civil kerekasztal, stb. – legyen meghívott a bizottsági, képviselő-testületi üléseken, esetleg kapjon hozzászólási jogot. A helyi társadalmat érintő kérdésekben, az önkormányzat jelentős súlyt képviselő kérdéseiben – pl. egy-egy szakmai vagy éves költségvetési koncepció elkészítése – kérjük ki a civil szervezetek véleményét. Számoljunk partnerként a civil szervezettel, alapozzunk erősségeire, segítsük munkáját aktív módon is.
6
Hogyan kezdjünk hozzá a partnerségépítéshez?
Civil szervezet: Ismerjük meg a helyi önkormányzat munkáját, tevékenységét. Olvassunk a képviselőtestületi ülésekről, egy-egy jelentősebb téma megvitatásakor vegyünk részt a bizottsági és a képviselőtestületi üléseken. Ismerjük meg a helyi képviselőtestület szervezeti- működési szabályzatát, tudjunk róla, ha szükségünk van rá, mikor és kin keresztül tudunk előterjeszteni.
7
Hogyan kezdjünk hozzá a partnerségépítéshez?
Civil szervezet: Ismerjük meg azt a személyt, aki munkaköre szerint is foglalkozik a civil szervezetekkel, tartsunk vele kapcsolatot. Fogalmazzunk meg javaslatokat, véleményeket a civil szervezeteket érintő helyi önkormányzati döntések előtt – helyi képviselőnkön keresztül. Ismerjük a szervezet székhelyén-telephelyén dolgozó önkormányzati képviselőt, vegyük fel vele a kapcsolatot.
8
A minőségi együttműködést jelző tényezők – partnerközpontúság
partnerei körét azonosítja, partnereit tájékoztatja a tevékenységével kapcsolatos tudnivalókról, partnereivel tartandó kapcsolatok rendjét kialakítja, partneri igények, vélemények és elégedettség megismerését célzó adatgyűjtést végez, partnerek igényeire reagál, partnerek látens/nem tudatosult igényeinek kielégítésére is törekszik,
9
Önértékelés – civil szervezet
Ki vagyok, mit akarok, milyen súlyt képviselek saját szakterületemen? Mekkora társadalmi bázissal működöm? Mennyire vagyok képes céljaimhoz forrást rendelni? SWOT analízis Erősségek, Gyengeségek, Lehetőségek, Veszélyek
10
Partnerei körét azonosítja…
Önkormányzat: Legyen teljes képünk a településen tevékenykedő civil szervezetekről, ismerjük meg értékeiket, tudjuk, hol tudunk ezekre építeni. Civil: Ismerjük meg az önkormányzat működését, tudjuk meg, hol milyen ponton tudunk kapcsolódni hozzájuk, kapcsolatot teremteni velük. Gondoljuk végig, miért vagyunk fontosak egymásnak!
11
Partnereit tájékoztatja a tevékenységével kapcsolatos tudnivalókról…
Önkormányzat: Éves, vagy meghatározott időszakonként beszámolót kér a helyi civil szervezetektől, ezeket megismeri. Tájékoztatást küld a civil szervezeteket is érintő témákról a civil szervezeknek, esetleg a helyi médián keresztül tájékoztat. Civil szervezet: Éves vagy meghatározott időszakonként beszámolót küld az önkormányzatnak munkájáról, meghívót küld saját programjaira, rendezvényeire. Esetleg társszervezőnek ajánlkozik az önkormányzati rendezvény/program megvalósításához.
12
Partnereivel tartandó kapcsolatok rendjét kialakítja…
Önkormányzat: A civil szervezeteket megjeleníti a helyi közművelődési/ifjúságpolitikai koncepcióban. Meghatározza a civil szervezetekkel való mindennapi, s esetenkénti kapcsolatok rendjét. (képviselőtestületi szmsz-ben szabályozza, ki mikor milyen témában szólhat a civil szervezetek közül, hogyan terjeszthet elő, hogyan szólalhat fel) A civil szervezeteket tájékoztatja, kinek a munkaköri leírásába tartozik a velük való kapcsolattartás, s milyen keretek között tarthatnak kapcsolatot – ügyfélfogadási idő, meghatározott napszak, stb.
13
Partnereivel tartandó kapcsolatok rendjét kialakítja…
Civil szervezet: Létesítő okiratában szabályozza, ki képviseli külső felek felé a szervezetet. Kialakítja saját működési szabályzatát, melyben rögzíti, ki milyen témában, milyen sűrűn, milyen dokumentálási-beszámolási kötelezettséggel léphet kapcsolatba az önkormányzattal.
14
Partneri igények, vélemények és elégedettség megismerését célzó adatgyűjtést végez…
Önkormányzat: Gyűjti, dokumentálja, archiválja a civil szervezetek beszámolóit, véleményeit, dokumentumait, ezeket esetenként értékeli. Esetleg egy-egy akció keretében megkérdezi a civilek véleményét saját munkájáról. Civil szervezet: Gyűjti, dokumentálja, archiválja az önkormányzat civil szervezetekkel kapcsolatos döntéseit, rendeleteit, a vele folytatott levelezést, s tagjai körében közzéteszi. Esetleg egy-egy akció keretében megkérdezi tagjai véleményét az önkormányzat civil szervezetekkel kapcsolatos munkájáról, s ennek eredményéről tájékoztatja az önkormányzatot.
15
Partnerek igényeire reagál, partnerek látens/nem tudatosult igényeinek kielégítésére is törekszik…
Önkormányzat: A civil szervezetek céljait, eredményeit megismerve igényeit megismeri, s igyekszik az igényekre reagálni. Pl. helyiség szükséglet, anyag-pénz szükséglet, szakmai támogatás, stb. Alkalmat teremt a civilekkel való konstruktív párbeszédre – civil kerekasztal, fórum, workshop, stb.-, s az itt felmerülő igényekre, szükségletekre, problémákra igyekszik megoldást találni.
16
Partnerek igényeire reagál, partnerek látens/nem tudatosult igényeinek kielégítésére is törekszik…
Civil szervezet: Figyeli az önkormányzat történéseit, az önkormányzat helyi rendeleteit, azokat a problémákat, melyekre az önkormányzat igyekszik megoldást találni, s ha lehetősége van, felkínálja segítségét. Az önkormányzattal való párbeszéd lehetőségét mindenkor kihasználja, igyekszik az önkormányzat civil szervezetek működésére hatással lévő programjain, eseményein részt venni. Igyekszik kapcsolódni, a saját erőforrásait felkínálni igény esetén.
17
Összegzés Legyünk nyitottak, ismerjük meg a másikat, tanuljuk meg értékelni tevékenységét. Egymás nélkül kevesebbek lennénk. Merjünk számítani a partnerre – önkormányzat, civil szervezet -, higyjünk benne, hogy azonos szinten lévő partnerként is kezelhet! Egy célért, a helyi társadalomért dolgozunk, ezen az úton mindkettőnknek helye van. Ne rivalizáljunk, inkább toljuk közösen a szekeret!
18
Köszönöm a figyelmet! Várom kérdéseiket!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.