Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

HUNGIS – a Magyarországi Térinformatikáért Alapítvány

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "HUNGIS – a Magyarországi Térinformatikáért Alapítvány"— Előadás másolata:

1 HUNGIS – a Magyarországi Térinformatikáért Alapítvány
KÖZLEKEDÉS ÉS TÉRINFORMATIKA SZAKMAI NAP A térinformatika és az intelligens közlekedési alkalmazások kapcsolata Internet alapú útvonalajánló rendszerek multimodális és intermodális szempontok figyelembevételével Siegler Vera, Topolisz Kft. HUNGIS – a Magyarországi Térinformatikáért Alapítvány

2 Közlekedési nap, Budapest
Állítások: Egyre többet változtatjuk a helyünket: utazunk, ingázunk, turistáskodunk, szállítunk. Egyre bonyolultabb az úthálózat: autópálya lehajtókon, felhajtókon, aluljárókon, felüljárókon, hidakon, többszintű kereszteződéseken, kompokon, alagutakon közlekedünk. Egyre bonyolultabbak a menetrendek: léteznek hajnali, nappali, éjszakai, ünnepnapi, szünidei, nyári, téli menetrendek. Mi következik ebből? SZÜKSÉG VAN ÚTVONALAJÁNLÓ RENDSZERRE!!!! Közlekedési nap, Budapest

3 Közlekedési nap, Budapest
Léteznek a közlekedéssel kapcsolatos portálok, site-ok. vagy csak adott földrajzi területre terjed (pl. adott város vagy régió, lsd. FŐVINFORM Budapestre), vagy csak adott járműtipusra vonatkozik (pl. útvonalajánló autósoknak, városi tömegközlekedési rendszerek, egyedi menetrendi információk), vagy a közlekedők adott csoportját szolgálják ki (pl. szállítócégek útvonalajánló rendszerei, kerékpárosoknak szóló információk). EZEK EGYIKE SEM TELJESKÖRŰ SZOLGÁLTATÁS! Közlekedési nap, Budapest

4 Közlekedési nap, Budapest
Hazai útvonalajánló rendszerek: Közlekedési nap, Budapest

5 Közlekedési nap, Budapest
Külföldi útvonalajánló rendszerek: További vizsgált külföldi minták: Transport for London ( Brit közlekedési portál ( Helsinki közlekedési portálja ( Közlekedési nap, Budapest

6 Közlekedési nap, Budapest
A belföldi menetrendi információs weboldalak Hazai útinformációk: UTINFORM FŐVINFORM AUTOPÁLYA A multimodális portálon javasolt internetes hivatkozások: Időjárás Utazás Szállás Autósoknak Közlekedési nap, Budapest

7 Közlekedési nap, Budapest
CÉL: mindenfajta igényt kielégítő, Internet alapú on line közlekedési szolgáltatás és portál kialakítása, amely az utazót, utazási céljától, preferenciájától függően a teljes utazása során érvényes információkkal látja el, segít, adott szempontok szerint, a legelőnyösebb utazási lánc megtervezésében és megmutatásában. Közlekedési nap, Budapest

8 Közlekedési nap, Budapest
Ennek érdekében a következő feladatok megvalósítására törekszünk: Az egyes közlekedési módok összekapcsolása (egyéni-tömegközlekedés parkolás beiktatásával) A különböző információforrások adatainak összefésülése, az egyes információforrások folyamatos elérése Személyre szabott közlekedési szolgáltatás biztosítása saját szokások és preferencia szerint. Ez vonatkozik a közlekedési információszolgáltatásra (pl. a közlekedő földrajzi helye szerint), valamint a komplex útvonaltervezés szempontjaira (paraméterek személyre szabott beállítása) Könnyű és egyértelmű kezelhetőség, tetszőleges Internet alapú eszközön történő lekérdezhetőség, többnyelvű kezelői felület Közlekedési nap, Budapest

9 Az útvonaltervezés modellje
Az útvonaltervezés két vagy több pont között egy csomópontokból és élekből álló gráfon keresztül történik megfelelő algoritmusok segítségével. Mind a csomópontokhoz mind az élekhez különféle attribútumokat rendelünk, amelyek a megengedett és bizonyos szempontok szerint optimális útvonalterv kiszámításához illetve az útvonalterv beszédes megjelenítéséhez szükségesek. Topológiailag hasonló szerkezetű, azonban más jellegzetességekkel bír az egyéni közlekedést (gépkocsi, kerékpár, gyalogos) támogató útvonalgráf, és a menetrendekhez és járatokhoz kötött tömegközlekedéshez tartozó gráf. A multimodális útvonalajánló rendszereknél a különböző gráfok közötti átjárhatóságot kell biztosítani. A gráfok összekapcsolása lehet lazább (települések vagy régiók önálló rákapcsolása) vagy szorosabb (minden csomópont megfeleltetése). Közlekedési nap, Budapest

10 Autós navigációs gráf modellje
KERESZTEZŐDÉSEK Objektum típusa:Pontszerű Kapcsolódó adatok: CSOMÓPONT TÍPUSA (egyszerű átmenőpont, adatbázishatár, útakadály, többszintű kereszteződés) ÚTSZAKASZOK Objektum típusa: Irányított él CSOMÓPONT1, CSOMÓPONT2 (az élhez tartozó csomópontok azonosítója) ÚTOSZTÁLY (a hálózati hierarchia szerinti érték) ÚTTÍPUS (osztott pályás, körforgalom, szervizút, stb…) CÍMADATOK (település, utcanév, házszám-intervallum, irányítószám, útszám) SZAKASZHOSSZ EGYIRÁNYÚSÁG (az él logikai irányultságához képest) SZAKASZOK KÖZTI KAPCSOLAT (MANŐVEREK) Objektum típusa: Kapcsolat (él-csp-él) KAPCSOLAT TÍPUSA (kötelező kanyarodás, kanyarodás tiltás, főútvonal tartás, autópálya kijárat, stb..) Közlekedési nap, Budapest

11 Tömegközlekedési hálózat
MEGÁLLÓ Objektum típusa: Pontszerű Kapcsolódó adatok NÉV TELEPÜLÉS UTCA HÁZSZÁM X_KOORDINÁTA Y_KOORDINÁTA TÖMEGKÖZLEKEDÉSI KAPCSOLAT Objektum típusa: Kapcsolat (két vagy több megálló között) Kapcsolódó adatok: MEGÁLLÓ1 MEGÁLLÓ2 HIVATALOS NÉV (pl. járat száma, egyedi) EGYÉB NÉV (0,1, vagy több) KAPCSOLAT TÍPUSA (Autóbusz, Trolibusz, Metró, Elővárosi vasút (HÉV)) KÖZLEKEDÉS IRÁNYA (Logikai érték: MEGÁLLÓ1 → MEGÁLLÓ2: Igen, MEGÁLLÓ2 → MEGÁLLÓ1: Nem) ÁTLAGIDŐ (Két megálló közötti távolság megtételéhez szükséges átlagos időhossz, beleszámolva a várakozási időt is – napszakhoz köthetően) OPERÁTOR (A járat üzemeltetését végző vállalat neve) UTAZÁSI INFORMÁCIÓK (tel.szám, internet elérhetőség, stb…) JÁRAT, MENETREND Közlekedési nap, Budapest

12 Közlekedési nap, Budapest
Kerékpáros hálózat KERESZTEZŐDÉSEK Objektum típusa: Pontszerű Kapcsolódó adatok: CSOMÓPONT TÍPUSA (egyszerű csomópont, útakadály, lépcső, többszintű csomópont, stb…) SZAKASZOK Objektum típusa: Irányított él Kapcsolódó adatok CSOMÓPONT1, CSOMÓPONT2 (az élhez tartozó csomópontok azonosítója) ÚTOSZTÁLY (a hálózati hierarchia szerinti érték) ÚTTÍPUS (kerékpárút, vegyesforgalmú útszakasz, gyenge burkolatminőségű útszakasz, stb…) KERÉKPÁRÚT NEVE SZAKASZHOSSZ EGYIRÁNYÚSÁG (az él logikai irányultságához képest) SZAKASZOK KÖZTI KAPCSOLAT (MANŐVEREK) Objektum típusa: Kapcsolat (él-csp-él) Kapcsolódó adatok: KAPCSOLAT TÍPUSA (kötelező kanyarodás, kanyarodás tiltás, stb..) Közlekedési nap, Budapest

13 Hálózatok közötti kapcsolatok
Tömegközlekedési hálózat Tömegközlekedési megállóhely, állomás P+R parkoló Kerékpár tároló Gyalogos hálózat Gépjármű-navigációs hálózat Kerékpárút hálózat In-door hálózat Laza kapcsolat: régiók, települések önálló beiktatása Szoros kapcsolat: lehetőleg minden csomópontról átjárhatóság Közlekedési nap, Budapest

14 Közlekedési nap, Budapest
Zsámbék Ady Endre u.  (Hidász u.-i parkoló)  Budapest Nyugati tér Közlekedési nap, Budapest

15 Közlekedési nap, Budapest
Közlekedési nap, Budapest

16 További elvárható szolgáltatások:
Időre igazítás menetrendhez igazodva – mikor kell elindulni (autóval, gyalog), hogy elérje a buszt, hévet, vonatot, kompot Parkolási lehetőségek – melyik parkolót válassza, ahol biztos lesz hely Melyik kijáratot válassza, hogy a legkevesebbet kelljen gyalogolni a megállóhoz Mennyi idő van átszállásra a különböző tipusú járatok között Költségszámítás - melyik utazási lánc a leggazdaságosabb, mennyibe kerül a teljes út. (üzemanyag ktsg., autópályadíj, menetjegyek) Közlekedési nap, Budapest

17 Érvényes közlekedési információk megmutatása
Az útvonalajánló leglényegesebb tulajdonsága az aktualitás az alapadatok megbízhatóak és valósághűek tartalmazza az éppen érvényes útakadályokat ill. forgalmi változásokat (előre tervezett időleges változások) a pillanatnyi közlekedési helyzetet (pl. torlódások megmutatása) a térképen megmutatjuk, a dinamikus forgalmi adatbázisba beépítve az útvonaltervező algoritmus kezeli Közlekedési nap, Budapest

18 Személyreszabott használat
Közlekedési nap, Budapest

19 Értesítés e-mail-ben vagy mobilon
Közlekedési nap, Budapest

20 Sikertényezők és nehézségek Sikertényezők:
megnövekedett igény folyamatos információéhség adatgyűjtés és adattovábbítási technikák folyamatos fejlődése lelkes felhasználók egyben szolgáltatói a rendszernek Nehézségek: a hiteles adatállományok külön-külön helyen működnek a hiteles adatállományok más-más struktúrában működnek az egyes közlekedési vállalatoknak nem érdeke és feladata az adataik kiadása, rendszerük megváltoztatása jelenleg nem létezik olyan szolgáltató, aki felvállalhatná a bonyolult és szerteágazó adatállományok összefogását az üzleti modell még sehol sem alakult ki megnyugtatóan Közlekedési nap, Budapest

21 HUNGIS – a Magyarországi Térinformatikáért Alapítvány
KÖZLEKEDÉS ÉS TÉRINFORMATIKA SZAKMAI NAP A térinformatika és az intelligens közlekedési alkalmazások kapcsolata KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! HUNGIS – a Magyarországi Térinformatikáért Alapítvány


Letölteni ppt "HUNGIS – a Magyarországi Térinformatikáért Alapítvány"

Hasonló előadás


Google Hirdetések