Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Kutatási alapok és kutatási folyamat
2
Kutatás lehetséges céljai
Tudományos Üzleti Egyéb Bármelyik irányulhat a következőkre: Feltárás Leírás Magyarázat Igazolás
3
A kutatás általános folyamata
Probléma-meghatározás és a megközelítési mód kiválasztása; döntés a kutatás elvégzéséről Kutatási terv Teremunka és adatgyűjtés Adat-előkészítés és adatelemzés Jelentéskészítés, prezentáció, tanulmányírás (interpretálás)
4
Az üzleti kutatás specialitása
Megbízás alapján, pénzért Alapja a döntéshozói információszükséglet A döntéshozói probléma NEM tudományos és NEM azonos a kutatási problémával, kutatási kérdésekkel („jéghegy-elv”) Ezért itt bonyolultabb és több erőforrást igényel a probléma-meghatározás, és 3 lépésből áll: Vezetői probléma meghatározása Kutatási probléma meghatározása Kutatás értékének meghatározása
5
Vizsgálat alapegysége
Egyén Csoport Szervezet Dokumentumok vagy Más társadalmi/kulturális/gazdasági produktumok
6
AZ IDŐ DIMENZIÓJA KERESZTMETSZETI IDŐSOROS (LONGITUDINÁLIS)
7
A LONGITUDINÁLIS VIZSGÁLATOK TÍPUSAI
TRENDVIZSGÁLATOK: valamely nagyobb populációban időben bekövet-kezett változásokat vizsgálják (népszámlálás) KOHORSZVIZSGÁLATOK: speciális alpopulációkat (kohorszokat = általában életkor szerinti csoportok) tanulmányoznak és megnézik, hogy azok idővel hogyan változnak (a koreai háborúban résztvevő veterán katonák) PANELVIZSGÁLAT: minden alkalommal ugyanezeket az embereket vizsgáljuk
8
A kutatási terv Alapprobléma „Nézőpont”, megközelítés Cél
Szakirodalmi elemzés Kutatási kérdés Hipotézis Vizsgálati módszer, mintavétel Korlátok és feltevések Ütemezés Költségvetés Várható eredmények
9
Konceptualizálás
10
Megfigyelhetőség KÖZVETLENÜL MEGFIGYELHETŐK: egyszerűen és direkt módon megfigyelhetők KÖZVETETTEN MEGFIGYELHETŐK: kifinomultabb, összetettebb és indirekt megfigyelések szükségesek KONSTRUKCIÓK: megfigyeléseken alapuló elméleti származékok, melyek azonban sem közvetlenül, sem közvetve nem figyelhetők meg (pl. IQ)
11
KONCEPTUALIZÁLÁS A kutatás során használt kifejezések (fogalmak, koncepciók), és azok pontos jelentéstartalmának meghatározása dimenziók indikátorok
12
A FOGALMAINKHOZ VEZETŐ ÚT
NÉVLEGES MEGHATÁROZÁS: olyan (munka)definíció, amelyet az adott kifejezéshez hozzárendelünk. MŰVELETI DEFINÍCIÓ: azon műveletek leírása, amelyeket a fogalom méréséhez végrehajtunk.
13
Fogalmaktól a mérésig KONCEPTUALIZÁLÁS NÉVLEGES DEFINÍCIÓ
MŰVELETI DEFINÍCIÓ MÉRÉSEK A VALÓSÁGBAN
14
MÉRÉSEINK MINŐSÉGE STANDARDIZÁLTSÁG MEGBÍZHATÓSÁG / RELIABILITÁS
ÉRVÉNYESSÉG / VALIDITÁS
15
Operacionalizálás
16
Adatgyűjtési technikák
KVANTITATÍV KVALITATÍV Meg- figyelés Résztvevő megfigyelés Strukturá- latlan interjú Strukturált intejú Kérdőív, nyílt kérdés Kérdőív, zárt kérdés Másodlagos adatlemzés
17
Adatgyűjtési technikák
Strukturált vagy strukturálatlan adatgyűjtés? Hány alanyt kérdezünk meg? Terepspecifikusság vs.összehasonlíthatóság? Terepközeli vagy tereptávoli a kutató? Kvalitatív módszertan
18
Lineáris operacionalizálás
Kutatási probléma meghatározása Hipotézisek megfogalmazása Operacionalizálás Kutatási eszköz megtervezése Adatgyűjtés Adatelemzés Következtetések megrajzolása Eredmények közreadása McCord&McCord, 1958
19
Ciklikus operacionalizálás
Adatgyűjtés Kérdések feltevése Adatrögzítés Kutatási téma meghatározása Tanulmány- írás Adatelemzés Spradley, 1980
20
Kvalitatív - kvantitatív
„puha” Rugalmas Szubjektív Ideologizált Esettanulmány Hipotézis-alkotás Magyarázat Konkrét adatok „kemény” Rugalmatlan, merev Objektív Értéksemleges Survey Hipotézis-tesztelés Leírás Elvont adatok Statisztikailag kezelhető Halfpenny, 1979 Hammersley, 1992
21
Írásos tananyag Házi feladat Sajtos – Mitev 1. fejezete
Statisztikai ismeretek átismétlése, különösen: viszonyszámok, asszociációs mutatók, korrelációs mutatók, t-próba, ANOVA, faktoranalízis, lineáris regresszió Sajtos – Mitev 2. fejezete (SPSS átismétlése)
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.