Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
A pedagógiai fejlesztések háttere és gyakorlata
Dr. Vass Vilmos Pannon Egyetem
3
Miről lesz szó? 29 45 11 8 1
4
MIRŐL LESZ SZÓ? Bevezetés
A fejlesztés háttere (miért? hogyan? mit/kit?) Konkrét példák Összegzés
6
Egy tantervelméleti „tanmese”
A bogyógyűjtögető nemzetség Halfogás, csapdaállítás, kardfogú tigrisek elijesztése Fővarázsló, Vének Tanácsa A hívek száma növekedett A tigrisek elijesztésének 50 módszere Lángnyelvek csiholása, messzehordó íjak készítése (Ballér Endre, 1978)
7
A bemelegítés összegzése
Nem az új tanításával kezdünk Bemelegítés, ráhangolódás Előzetes tudás Közös munka Együttgondolkodás, motiváció Egyeztetett célok, elvárások
8
Miért? 1979: napi 1 millió tudományos publikáció
: több természettudományos és műszaki publikáció, mint az írásbeliség kezdetétől a II. világháborúig tudományok fejlődése tanulási képesség
9
Miért? 1230 gramm, fali lebeny alsó része 15%-kal szélesebb
Thomas Harvey, Princeton, patológus Steven Levy, New Jersey Month, újságíró Marian Diamond, Berkeley Egyetem, Kalifornia, neuroanatómus Sandra Witelson, agykutató, 1996
10
Miért? Félbillió idegsejt, 100 billió szinapszis TKA-AKT
tanulás-új kapcsolatok kapcsolatok-környezet
11
Miért? homloklebeny felső, halántéklebeny hátsó tekervénye (asszociációs mező) gondolkodás, tervezés, emlékezet, figyelem, Heschl-kör (tanulás) neuronok, gliasejtek
12
Hogyan? Motiváló módszerek Tanulásszervezés Az alma titka
A négy sarok titka Tantervi hálók, térképek A fejlesztés értékelése
13
Multidiszciplináris megközelítés
Irodalom Zene Családi ismeretek Történelem Természet- ismeret Témák Tervezés és gyártás Dráma Matematika Földrajz Üzlet Képzőművészet
14
Interdiszciplináris megközelítés
Irodalom Természet- ismeret Olvasási képesség, Szövegértés Kooperatív tanulás Gondolkodási képesség Matematikai kompetencia Kutatási képességek Földrajz Történelem
15
Fejlesztendő képességek
A térkép Kulcskérdések Főbb témák, kulcsfogalmak Fejlesztendő képességek Értékelés
16
„Mondd el és meghallgatom. Írd le és elolvasom. Vonj be és megtanulom
(ősi kínai mondás)
17
Értékelési szempontok
1 = egyáltalán nem 2 = egy kicsit 3 = igen 4 = nagyon A téma Most már többet tudok a témáról A munkaformák Jó volt csoportban dolgozni Komolyan vettem a feladatokat Ismerem az alábbi szavak jelentését Fogyasztói társadalom Értékrend Fenntartható fejlődés
18
Fejlesztendő területek Saját vélemény Mások véleménye Tanári vélemény
Tervek Visszajelzések
19
KILÉPŐKÁRTYÁK BIZONYTALAN VAGYOK. NEM TUDTAM FIGYELNI. MÁR KÖNNYEBB.
ELVESZTETTEM A FONALAT. MAGABIZTOS VAGYOK. JÓL MENT. TÚL SOK VOLT EZ NEKEM. MINDENT ÉRTETTEM. JOBBAN IS MEHETETT VOLNA. UNATKOZTAM. SEGÍTSÉGRE VAN SZÜKSÉGEM. TETSZETT AZ ÓRA.
21
Mit? Alkalmasság, ügyesség
„Alapvetően értelmi (kognitív) alapú tulajdonság, de fontos szerepet játszanak benne motivációs elemek, képességek, egyéb emocionális tényezők.” (Pedagógiai Lexikon, 1997)
22
Mit? anyanyelvi kommunikáció idegen nyelvi kommunikáció
matematikai kompetencia természettudományos kompetencia digitális kompetencia a hatékony, önálló tanulás szociális és állampolgári kompetencia kezdeményezőképesség és vállalkozói kompetencia esztétikai-művészeti tudatosság és kifejezőképesség (Nat-2007)
23
Mit? terület meghatározás
a kompetenciához kapcsolódó elengedhetetlen ismeretek, képességek, attitűdök
25
TANULÁS ÉS TANÓRAI TERVEZÉS KAPCSOLATA
KÖVETKEZTETÉS FEJLESZTÉS A TANULÁSÉRT HELYZET HOVÁ ? HOGYAN ? TANULÁS ÉS TANÓRAI TERVEZÉS KAPCSOLATA
26
A „tengeri csikó” (hippokampusz)
Következtetés A „tengeri csikó” (hippokampusz) csodája
27
Következtetés Development
28
„Mellesleg persze tanulhatna is valamit, de ha egy tizenéves igazán meg akar valamit tanulni, azt rendszerint sokkal gyorsabban teszi, mint az iskola képzeli.” (Csányi Vilmos: Az emberi természet)
29
KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.