Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaAlajos Halász Megváltozta több, mint 5 éve
1
MULTIKULTURALITÁS A XXI. SZÁZADBAN TUDOMÁNYOS KONFERENCIA
2015. MÁJUS 08. EURÓPAI UNIÓS ORSZÁGOK NEMZETI KÖZGYŰJTEMÉNYI INTÉZMÉNYEK HONLAPJAINAK NYELVI TÁMOGATÁSÁNAK ELEMZÉSE MULTIKULTURÁLIS ASPEKTUSBÓL Losonczi György
2
Tartalom Bevezetés Anyag és módszertan Eredmények Összefoglalás
Irodalomjegyzék
3
A nemzeti kultúra kiemelkedő őrzőhelyei a közgyűjtemények:
Bevezetés A nemzeti kultúra kiemelkedő őrzőhelyei a közgyűjtemények: Múzeumok Levéltárak Könyvtárak Tudás Identitástudat Modern ismeretek
4
Multikultúralizmus = Multilingualizmus (?)
2005: Európai Unió Bizottság kommunikációjában megjelent a „Multilingualism” 2008: stratégiában a “A New Framework Strategy for Multilingualism” három célja közül az egyik: EU polgárok saját nyelvűkön érjék el az Európai Uniót érintő információkat, törvényhozással és eljárásokkal kapcsolatos dokumentumokat (European Commission, 2006)
5
Anyag 74 db Honlap (3* 28 db) Etnikai és nyelvi fragmentáció
260 rekordból Etnikai és nyelvi fragmentáció Turisztikai adatok
6
Módszertan Átlag elemzés/rangsor Hasonlóságelemzés COCO Y0 COCO std
7
Honlapok szerkezeti megoldásai eltérő nyelve
Forrás: Saját adatok és szerkesztés Honlapok szerkezeti megoldásai eltérő nyelve Forrás: Saját adatok és szerkesztés
8
Eredmények
9
A leggyakrabban használt nyelvek a honlapokon
Forrás: Saját adatok és szerkesztés
10
Hivatalos nyelvek hiánya a honlapokon
Forrás: Saját adatok és szerkesztés
11
Forrás: Saját adatok és szerkesztés
12
Forrás: Saját adatok és szerkesztés
13
Forrás: Saját adatok és szerkesztés
14
Forrás: Saját adatok és szerkesztés
15
Forrás: Saját adatok és szerkesztés
16
Forrás: Saját adatok és szerkesztés
17
Az EU28 közgyűjteményi intézmények honlapjain:
Összefoglalás (1) Az EU28 közgyűjteményi intézmények honlapjain: az angol nyelv (78%) dominált a hivatalos nyelv mellett. több hivatalos nyelvvel rendelkező ország összes hivatalos nyelv kihasználtsága. Legtöbb nyelvet használó országok (sorrendben): Egyesült Királyság, Spanyolország, Franciaország, Svédország Hollandia. Magyarország az első egyharmadban található.
18
A honlapokon használt idegennyelvi számai alapján:
Összefoglalás (2) A honlapokon használt idegennyelvi számai alapján: Turisztikai cél országok (pl. Málta, Ciprus, Horvátország) közgyűjteményi intézmények honlapjai nem használják az idegen nyelv használatát oly arányban, amely alapján a turisztikailag indokolná. Felülteljesít: Spanyolország, Franciaország, Egyesült Királyság. A COCO std elemzés alapján: említett turisztikai „kis” országok előrébb vannak. Magyarország minkét elemzésben az első harmadban foglalt helyet, köszönhetően a magas turizmus arányának is.
19
Etnikai fragmentáció terén :
Összefoglalás (3) Etnikai fragmentáció terén : Lettország, Belgium, Luxemburg, Észtország és Spanyolország dominál, legtöbb nyelvet használó „nagy” országok: Egyesült Királyság, Spanyolország, Franciaország, Svédország, az etnikai „változatosság” nem hat teljes mértékben a közgyűjteményi intézmények honlapjainak nyelvezetére. Magyarország a két elemzésben eltérő harmadban szerepel, a „naiv” átlag elemzésnél jobban érvényesült a honlapok nyelveinek megfelelő szereplése (első harmad), a COCO std elemzésnél az etnikai rangsorban középmezőnyben található.
20
Az OAM1 (multikulturalitás) mátrix
Összefoglalás (4) Az OAM1 (multikulturalitás) mátrix „Naiv” átlag alapján minden „ország” más, COCO Y0 modell: lehetnek egyformák, de másképp, „naiv” átlag elemzés alapján Magyarország az utolsó harmad tetején szerepel, A COCO elemzés szerint a „kisországok” (pl. Belgium, Észtország) teljesítenek jobban, míg Görögorazág, Portugália mindkét elemzés alapján a rangsor végén található, mivel a nyelvi (honlapok eredményei, hivatalos nyelvek száma), etnikai vagy turisztikai szempontból minimum kettő esetben a rangsor utolsó harmadában találhatóak.
21
MULTIKULTURALITÁS A XXI. SZÁZADBAN TUDOMÁNYOS KONFERENCIA
2015. MÁJUS 08. Köszönöm a figyelmet! EURÓPAI UNIÓS ORSZÁGOK NEMZETI KÖZGYŰJTEMÉNYI INTÉZMÉNYEK HONLAPJAINAK NYELVI TÁMOGATÁSÁNAK ELEMZÉSE MULTIKULTURÁLIS ASPEKTUSBÓL Losonczi György
22
IRODALOMJEGYZÉK Bánkuti, G. - Pitlik, L. (2010): About the Method of Component-based Object Comparison for Objectivity. In R. Bhatia, A. Pal, G. Rangarajan, V. Srinivas & M. Vanninathan (Szerk.), Proceedings of the International Congress of Mathematitians. 19– 27 August 2010, Hyderabad, India CIA (2013): The World Factbook Washington, DC: Central Intelligence Agency, (Online). (Letöltve: ) OECD (2012): OECD.StatExtracts. (Online). OECD (2014): OECD Tourism Trends and Policies 2014, OECD Publishing. (Online). ( policies-2014_tour-2014-en) European Commission (2006): Special Eurobarometer 286 – Europeans and their Languages. (Online). ec.europa.eu/public_opinion/archives/ebs/ebs_243_en.pdf (Letöltve: ) European Commission (2012): Special Eurobarometer 386 – Europeans and their Languages. (Online). European Commission (2015): Official languages of the EU. (Online).
23
IRODALOMJEGYZÉK TourMIS (2015): (Online). (Letöltve: ) eduline.hu (2005): A kultúraközvetítés intézményrendszere. (Online). (Letöltve: ) Pitlik L. (1993): Automated Generating of problem-specific Function for Forecasting and Decision Making orig.: Automatisierte Generierung problemspezifischer Prognosefunktionen zur Entscheidungsuntersttzung, Wissenschaftlicher Fachverlag, Giessen, Germany ISBN , 1993. Wikipedia (2015/a): List of countries ranked by ethnic and cultural diversity. (Online). level. (Letöltve: ) Wikipedia (2015/b): Európai Unió. (Online). Wikipedia (2015/c): List of national and state libraries. (Online). Wikipedia (2015/d): List of official languages. (Online). Wikipedia (2015/e): List of national museums. (Online).
24
IRODALOMJEGYZÉK The European Library (2015): National Libraries Websites. (Online). European Board of National Archivists (EBNA) (2015): National Libraries Websites. (Online). Historical Archives of the European Union (2015): National Archives. (Online). integration/Archives.html One World Nations Online (2015): Languages of the World. (Online).
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.