Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaErnő Barna Megváltozta több, mint 6 éve
1
A magyar gazdaság helyzete, kilátásai – kitörési pontok
Dr. Parragh László Elnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
2
Duális politika – duális gazdaság...
Régen tapasztalt erősségű politikai szembenállás „Kettős hatalom” Reformkényszer és reformbarkácsolás (a jóléti kiadások a GDP 31 %-át teszik ki, míg az OECD átlag 26 %) Közmegegyezés hiánya A jó kezdeményezések is elvéreznek a politikai küzdelemben, a rosszak szakmai kritikája – úgymond „politikai támadássá” minősül Erősödő régiós és kistérségi különbségek Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
3
Figyelmeztetéseink a gazdaságpolitika számára
Csökken a működő-tőke beáramlás (2003. május 13.) Aggályaink vannak a választási ígéretek betarthatóságát illetően, a fedezet nélküli béremelések felborítják a költségvetést (2004. november 9.) Hiányzik az átgondolt gazdaságpolitika és a prioritások (2005. január 13.) A jelen pályán nem lesz EURO 2010-ben (2006. március 8.) 2006-ban közel 10 % volt az államháztartás hiánya (2006. március 8.) A térség leglassabban fejlődő gazdasága leszünk (2006. március 8.) „Kiáltvány” a választások másnapján: strukturális reformokra van szükség, támogatjuk azokat! (2006. március 24.) A reformok szakmai előkészítettsége gyenge, társadalmi elfogadottsága alacsony (2006. június 20.) A kiigazítás nagyrészt bevétel(adó)-növelésre épül, nem elegendő a kiadáscsökkentés, strukturális átalakítások kellenek (2006. július 11.) A Konvergencia Program lehűti a gazdaságot, a felzárkózási folyamat megtorpan, növekedésre és az egyensúlyra egyszerre kellene figyelni (2006. augusztus 31.) Az UMFT és a Konvergencia Program hatásai kiolthatják egymást („Újra elszúrjuk, csak most jobban!” Az adóemelések különösen a KKV szektor fejlődését hátráltatják Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
4
Főbb folyamatok a gazdaságban
A működő-tőke beáramlás érezhető lassulása GDP – GNI nyíló ollója Újabb cserearány romlás veszélye (pl. energia) Javuló költségvetési egyensúly Szűkülő belső piac Inflációs kockázatok Stagnáló beruházási kedv A dualitás erősödése, kiszolgáltatottság a nemzetközi tőkének (termelőeszközök 2/3-a nincs magyar kézben) Magas monopolizáltság Magas élőmunka terhek és általában magas adószint A gazdaság teljesítő és versenyképességének folyamatos romlása A gazdaságpolitika intézkedéseivel szembeni bizalmatlanság Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
5
Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
A magyar gazdaság „Duális gazdaság”: dübörgő multik, túlélésért küzdő kkv Növekvő magyar tőkeexport a térségben Export teljesítmény Az exportáló TOP 15 adja az export 40 %-át (TOP 25: 50%) 80 % - multinacionális cégek KKV szektor a közvetlen térségben kereskedik Alacsony hazai hozzáadott érték Alacsony K+F és innovációs hajlandóság Gyenge szervezettség Rossz hatásfokú gazdaságfejlesztési intézményrendszer Növekvő elvonások (Adóparadicsom vagy...?) Ellentmondásos gazdaságpolitika, változó prioritások… Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
6
Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
TOP 100 A külföldi tőke aránya 53,7 % - a Budapesti Értéktőzsde nélkül A nyereség adóterhelése 44 % az átlagos 67 %-kal szemben A munkavállalók 24,8 %-át foglalkoztatják Az összes járulék 44,9 %-át fizetik Az összes hozzáadott érték felét termelik Átlagjövedelem ,- forint (országos átlag ,-) Dominancia: 90 % fölött: kőolaj-finomítás, járműgyártás, posta és távközlés 80 % fölött: villamos-energiaipar, vegyianyag-gyártás, villamos-gépek gyártása) 60 % fölött: élelmiszeripar, szállítás Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
7
Főbb kihívások a gazdaság előtt
Globalizáció kezelése Dél-kelet ázsiai országok export dömpingje A nyersanyag és élelmiszerárak robbanása Európai Uniós reál-konvergencia Devizahitel-állomány folyamatos növekedése (negatív hatás a fizetési mérlegre) Inflációs veszélyek kezelése Körbetartozás, és a krónikusan magas szintű késedelmes fizetés feloldása Tőkeellátottság javítása Gazdaság szerkezeti veszélyek, beleértve a növekedési pályát is Kettős gazdaság oldása Gyenge hatékonyság és termelékenység Alacsony aktivitási ráta, a munkaerő-kínálat szerkezeti problémái Az oktatási-, képzési rendszernek a gazdaság valós igényeihez való igazítása Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
8
Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
Egy főre jutó GDP vásárlóerő-paritáson (EU 27 átlaga = 100) (Forrás: KSH) Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
9
Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
Stratégiai kihívások Energiaárak robbanása – tartós folyamat Kiszolgáltatott helyzet Nemzeti jövedelem kiáramlása Energiastratégia újragondolásának kényszere Tabuk ledöntése Bős – Nagymaros Paks üzemidő hosszabbítása és bővítése Karbon-bányák újranyitása Élelmiszerárak növekedése – tartós folyamat > de kitörési pont! Lakáspiaci hitelválság Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
10
A legnagyobb veszélyek
Elmulasztjuk az uniós csatlakozás és források kínálta felzárkózási lehetőséget Stagnálás-közeli pályára kerül a gazdaság, nem indul meg a növekedés 2009-től, ami elindul az nem lesz tartós, vagy rossz szerkezetű lesz A régiós és térségi különbségek tovább nőnek Egyensúlyhoz közelítő költségvetés, de a strukturális reformok elmaradnak > visszatérés a startmezőre, hiábavaló áldozat Tovább csúszik az EURO bevezetése Eladósodás minden szinten Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
11
Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
Rövid távú veszélyek „Beragad” az újraelosztás magas szintje Elmarad az adó és járulékrendszer érdemi átalakítása Nőnek az inflációs várakozások Nő az alapkamat Alacsony marad a beruházási aktivitás Hullámzó működő tőke beáramlás A nemzeti vagyon maradványait is eladni kényszerülünk Az uniós pénzek egy része „visszaáramlik” a befizetőkhöz Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
12
A 2007-es költségvetési folyamatok anomáliái
A hiány 6,8 % helyett 5,7 % 290 milliárd forinttal kisebb deficit a tervhez képest Adóbevétel többlet 362 milliárd Kiadás „túlteljesülés” 178 milliárd Veszteséges állami vállalatok támogatása 64 milliárd + Nyugdíjkiadások 62 milliárd + Egyéb intézmények kiadási többlete 70 milliárd + Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
13
Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
2006 2007 2008 2009 2010 2011 2006 december 4,0 2,2 2,6 4,2 4,3 2007 november 3,9 1,7 2,8 4,1 Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
14
Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
2006 2007 2008 2009 2010 2011 2006 december 36,5 38,1 37,8 37,3 37,0 2007 november 39,1 39,0 38,3 37,6 37,9 Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
15
Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
2006 2007 2008 2009 2010 2011 2006 december 3,9 6,2 3,3 3,0 2,8 2007 november 4,0 7,9 4,8 2,9 Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
16
Mik a jellemző válaszok a mai helyzetre:
„Nincs más alternatíva, ezen a pályán kell végig menni!” Az adott – szűk – mozgástérben mozogva makro-pálya módosítás szükséges mintegy 1000 milliárdos nagyságrendben A rendszerek totális átalakítása szükséges, egyébként nem áll helyre a versenyképesség Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
17
Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
1996 és 2007 összevetése Konvergencia kritériumok előtérbe kerülése Növekvő szakképzett munkaerő hiány Már nem vagyunk „egyedüli befektetési célpont a térségben” Belső tartalékok kimerültek Alacsony „privatizációs tartalék” Jelentős EU transzferek (UMFT, agrártámogatás) KKV szektor erősítése Általános eszközökkel operáló gazdaságpolitika Elegendő és megfelelő struktúrájú munkaerő Multinacionális cégek exportorientált beruházásai KKV hitelezés fokozatos bővülése (1997-től) Jelentős összegű privatizációs bevételek Kisösszegű EU transzferek Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
18
Európai Uniós csatlakozási tapasztalatok
Spanyolország, Írország, Ausztria, Finnország példája Beruházásösztönző, konszenzus mellett működő gazdaságpolitika A prioritások ciklusokon átívelő, következetes fejlesztése A belépés pillanatától dinamikus gazdasági növekedés A hazai erőforrások tudatos megerősítése (pl. humánerőforrás fejlesztés, versenyképesség javítás a közbeszerzési piacon) Görögország, Portugália példája Görögöknél a belépés előtt 5 éven át átlagban 4,2 %-os növekedés Csatlakozás után 0,2 %, 15 éven át évi 1 % alatt Az EU pénzek a GDP 7 %-át tették ki! Egy főre jutó GDP az EU 15-ök átlagában a csatlakozáskor 69 %, 2004-ben 66 % A gazdaságot nem multiplikáló infrastruktúra beruházás Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
19
Az NFT programokban a gazdaságfejlesztés súlya
NFT I – a GVOP aránya a megkötött szerződésállomány szerint > 24 % NFT II (ÚMFT) – a GOP aránya > 10 % Ezt mintegy 2 % ponttal emeli, ha a regionális operatív programok forrásainak 15 – 20 %-a a vállalkozások fejlesztését segíti Az NFT II turizmussal együtt gazdaságfejlesztésre mintegy 14 – 15 %-ot szán Egyéb szervezetek (innovációs parkok, gyógyfürdőre pályázó önkormányzatok stb.) figyelembevételével: ~ 17 – 18 % Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
20
Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
21
Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
És a ravatalozók... Önkormányzati tulajdonú ravatalozó felújítása, illetve új – önkormányzati tulajdonú – ravatalozó építése, kialakítása 50 darab Ft S mindez héttel szorozható... Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
22
Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
Az uniós források átcsoportosításának előnyei (1000 milliárd átcsoportosítása esetén) Többlet növekedés 3 – 3,5 % (az időszak végére), folyamatosan gyorsuló növekedés Foglalkoztatás bővülés – 40 – 50 ezer munkahely Közeledés a lisszaboni stratégia célkitűzéseink teljesítéséhez Az EU források helyettesítési hatása a fejlesztésekre A társfinanszírozásra szánt (15 % kötelező) költségvetési saját erő „felszabadulása” Több magánerő bevonása (30 – 50 %!) Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
23
EU források helyettesítési hatása a fejlesztéseknél (a GDP %-ában)
Forrás: ÁSZ 2008 márciusi jelentése 2004 2005 2006 2007 terv 2008 Állami fejlesztési jellegű kiadások- EU forrásból finanszírozva 0,2 0,8 2,1 2,2 2,9 Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
24
Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
A konvergencia-program kedvezőtlen mellékhatásainak semlegesítése (1000 milliárd átcsoportosítása esetén) Gyors felhasználás – gyors növekedési hatás (a nagyberuházások hatása 3 – 4 év múlva érzékelhető csak, gazdaságfejlesztési programok hatásai 1 – 1,5 év után) A gazdaságfejlesztési működő, bizonyított pályázati programok hasznosítása Meglévő intézményrendszer - infrastruktúra hasznosítása A rendszer belső ellentmondásainak csökkenése (pl óta 58, a HEFOP 3.1 és 3.2 intézkedésben támogatott iskolát zártak be.) Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
25
Kihívások a kormányzat előtt - 2006
A költségvetési egyensúly megteremtése, a maastrichti kritériumok teljesítése A strukturális reformok koncepciójának a kidolgozása, a reformok végig vitele Az Európai Uniós többletforrások leghatékonyabb felhasználása Reál-konvergencia Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
26
Mik a kitörés erőforrásai?
Uniós források A feketegazdaság kifehérítéséből keletkező többletjövedelmek Érdemi kiadáscsökkentés A korrupció visszaszorítása A szociális juttatások igénybevételének feltételekhez kötése A gazdaságpolitika hitelességének helyreállítása Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
27
A hitelesség, mint gazdaságpolitikai elem:
Veres János: „Helyre kell állítani a renomét!” Kamatszint: 1,5 %-os csökkenése = 200 Mrd Ft Hitelesség > bizalom > növekedés A feketegazdaság és a korrupció elleni hatékony küzdelemhez meg kell nyerni a vállalkozói társadalmat, az így keletkező bevételeket (kiadáscsökkenést) az élőmunka terhelés mérséklésére kell fordítani Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
28
Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
Út a sikerhez Valódi párbeszéd és partnerség A társadalomban A politikában A gazdaságban Érdemi, szakértelemmel rendelkező és a folyamatokat menedzselni képes kormányzás „Második Kiegyezés” – közmegegyezésre épülve Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
29
A közmegegyezés felületei
Valódi fékek és ellensúlyok kialakítása a politika szavazatvásárló lépéseinek a megfékezésére A közteherviselés átalakítása Az európai uniós források felhasználásának átrendezése Prioritások mentén történő gazdaságfejlesztésre Élelmiszertermelés és feldolgozás Rekreáció Logisztika Termelékenység javításra Tartós munkahely teremtésre Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
30
A közmegegyezés felületei
Munkára ösztönzés és képessé tétel A gazdaság körüli struktúrák átalakítása Kormányzat és háttérintézményei Önkormányzatok és háttérintézményeik Nyugdíjrendszer Egészségügy K+F és innováció Oktatás, képzés Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
31
A kamarai rendszer átalakítása
Európai modell átvétele Teljes körű regisztráció Duális képzés Szakmai és etikai szabályok felügyelete Részvétel a gazdaságfejlesztésben Részvétel a kereskedelem-fejlesztésben Közreműködés a gazdaságpolitika végrehajtásában (köztestületi jelleg érvényesítése) Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
32
Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
„Semmilyen szél nem kedvez annak a hajósnak, aki nem tudja, melyik kikötőbe tart” Seneca Dr. Parragh László, elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.