Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A RÁBA-Botond katonai terepjáró jármű gyártásának történetéhez …

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A RÁBA-Botond katonai terepjáró jármű gyártásának történetéhez …"— Előadás másolata:

1 A RÁBA-Botond katonai terepjáró jármű gyártásának történetéhez …
A RÁBA-Botond katonai terepjáró jármű gyártásának történetéhez … Katonai követelmények, minőségbiztosítás, minőségellenőrzés ( ) Készítette: © Bozzai Zoltán

2 Konstruktőr: Winkler Dezső gépészmérnök
Winkler Dezső (Tét, júl. 11. – Bp., okt. 7.): gépészmérnök, Kossuth-díjas (1951). A brünni német nyelvű műszaki egyetemen 1925-ben szerzett gépészmérnöki oklevelet között a győri Magyar Vagon- és Gépgyárban konstruktőr, között az autóosztály vezető főmérnöke (közben ben Németországba deportálták) ben a Nehézipari Központ (NIK) autótervező irodájának vezetője, ben a saját szervezésű Járműfejlesztő Intézet (JAFI) főosztályvezetője, között első igazgatója ban vonult nyugállományba. Új traktorok, autóbuszalvázak, terepjáró gépkocsik tervezésével, a Diesel-motorok továbbfejlesztésével tűnt ki. A Gépipari Tudományos Egyesület Gépjármű- és Motortechnikai Szakosztályának elnöke volt. – Fő művei: Korszerű járműmotorok szerkezeti felépítése (Bp., 1952); Fékrendszerek (Bp., 1952); Gázmotorok feltöltése (Bp., 1954); – Irod. W. D. (Járművek, Mezőgazdasági gépek, sz.). Készítette: © Bozzai Zoltán

3 Katonai követelmények …
Botond A jelű, 6 x 4-es meghajtású 1,5 tonnás terepjáró tehergépkocsi: A jármű 20 fokos lejtő leküzdésére is alkalmasnak bizonyult, 300 mm-es szabadmagasságának köszönhetően 700 mm-es gázlóképességgel rendelkezett. A 4 ütemű, 4 hengeres soros, 3771 cm³-es, 65 LE-s benzinmotor 60 km/h sebességre tudta gyorsítani a járművet. A fogyasztása a kor követelményeinek megfelelt, hiszen 100 kilométeren „csak” 30 liter üzemanyagot fogyasztott.  A vezetőn kívül további 13 főt szállíthatott. Terepen 1000 kg, míg közúton 2000 kg vontatására volt képes. A tesztek során oly mértékben elnyerte a hadvezetés tetszését, hogy rögtön 1402 darabot rendeltek a teherautóból, és 38 M Botond A néven hadrendbe is állították. A megrendelt szériát év végére le is szállították. A típus érdekessége, hogy mind jobb kormányosak voltak. Készítette: © Bozzai Zoltán

4 Készítette: © Bozzai Zoltán

5 Minőségellenőrzés az autógyárban 1.
A gyártmányok jó és egyenletes minőségét következetes minőségellenőrzéssel biztosították A gyártást ellenőrző osztályon (MEO) az egyes munkadarabok méreteinek ellenőrzésére használt villás, illetve hengeres kaliberek kopását mérőhasábokkal állapították meg. A mérőhasábok méretpontosságát időközönként egy újonnan beszerzett Zeiss mérőgép segítségével vizsgálták. A munkadarabok furatait, illetve átmérőit nemcsak a gyártás befejezése után, hanem az egyes munkafázisok között is ellenőrizték. Az ellenőrzéshez precíziós mikrométereket és egyéb készülékeket használtak. Így az alkatrészek méretpontosak és cserélhetők voltak. Készítette: © Bozzai Zoltán

6 Minőségellenőrzés az autógyárban 2.
A fogaskerékgyártás ellenőrzésére szintén korszerű vizsgálóberendezések szolgáltak: fogaskerékütés- és gördülésvizsgáló gép, evolvensgörbét ellenőrző műszergép, tárcsás mikrométerek, Zeiss optikai fogvastagságmérők, Maag rendszerű mérőműszerek fogaskerék-alaposztásra, Keménységvizsgáló (Brinell és Rockwell) készülékek Készítette: © Bozzai Zoltán

7 Minőségellenőrzés az autógyárban 3.
A mellső tengelyeket, a kormányrudazatot, a főtengelyeket és egyéb nagy igénybevételnek kitett alkatrészeket készre munkálás után elektromágneses repedésvizsgáló készülékkel ellenőrizték. Készítette: © Bozzai Zoltán

8 Készítette: © Bozzai Zoltán

9 Készítette: © Bozzai Zoltán
Funkcionális próbák … A mintakocsit a Haditechnikai Intézet szakemberei a legnehezebb viszonyok közt, több ezer kilométeres próbaúton próbálták ki, és a Botond minden tekintetben megfelelt, sőt a külföldi cégek hasonló gyártmányaival való összehasonlításból is győztesen került ki. A Vagongyár ugyanis több neves külföldi (német, olasz) céggel együtt részt vett egy, Hajmáskéren, a HM rendezésében megtartott terepjáró bemutatón. A gyakorlótéri nehéz tereppel a sokkal nehézkesebb külföldi járművek nem tudtak megbirkozni, míg a vagongyári Botond a legnehezebb árkokat is könnyedén vette… Készítette: © Bozzai Zoltán

10 Készítette: © Bozzai Zoltán

11 Készítette: © Bozzai Zoltán
Botond típustábla Készítette: © Bozzai Zoltán

12 Készítette: © Bozzai Zoltán
Köszönöm a figyelmet ! Készítette: © Bozzai Zoltán


Letölteni ppt "A RÁBA-Botond katonai terepjáró jármű gyártásának történetéhez …"

Hasonló előadás


Google Hirdetések