Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Gazdaságinformatikus szak, MSc képzés Kötelezően választható tantárgy

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Gazdaságinformatikus szak, MSc képzés Kötelezően választható tantárgy"— Előadás másolata:

1 Gazdaságinformatikus szak, MSc képzés Kötelezően választható tantárgy
Kérdőíves felmérések módszertana előadó: Ketskeméty László Gazdaságinformatikus szak, MSc képzés Kötelezően választható tantárgy

2 Primér adatgyűjtési technikák
kérdőíves adatgyűjtés interjú módszer

3 Az interjú módszer Korlátozzák a kutató előítéleteiből fakadó korlátokat Interaktív Rugalmas lehetőség a változtatásra Jegyzetelés/hangrögzítés Személyes/telefonos

4 Az interjúk fajtái Stukturálatlan: szabad beszélgetés (nehéz a kódolása) Dinamikus, non-direktív: irányító kérdések (nem szabad közbekérdezni) Strukturált: irányított beszélgetés (kódolható, statisztikai feldolgozásra alkalmas)

5 A személyes interjú előnyei és hátrányai
A kérdezővel való személyes kapcsolat őszintébb, nyíltabb (ha nem ismerik egymást) Személyes hatás Bonyolultabb kérdezési technika lehetséges Hosszú interjúra is lehetőség van Idő és pénz igényes Ha a kérdező és a kérdezett ismerik egymást az őszinte válaszadás kérdéses A kérdezett egyértelműen azonosítható – ez a válaszokat befolyásolhatja

6 Az interjúkészítés alapelvei
A válaszok bizalmas kezelése Figyelmes, elfogadó hallgatás Jóindulatú, semleges érdeklődés Ne kommentálj! Kérdezz újra rá a szokatlan, furcsa válaszokra Konkrét, pontos válaszokat kérj Tisztázd az ellentmondásokat

7 Próbakérdezés Soha ne menjünk terepre, mielőtt alapos előzetes tesztelést nem végeztünk volna! Egy próbakérdezés interjúból áll, a tesztelést valódi válaszadókkal, ugyanazon módszerekkel és helyszíneken próbáljuk végezni mint amelyeket a tényleges felméréshez terveztünk. Teszteljük a kérdőív/interjú hosszát! A válaszadóktól, a témától és a helyzettől függően véges időkorlátok között kell mozognunk. Győződjünk meg róla, hogy a válaszadók és kérdezőbiztosok egyaránt értik a szavakat, kifejezéseket, skálákat és szakkifejezéseket Gondoljuk végig, vajon a kérdőív/interjú természetes és torzítás nélküli módon folyik-e? Néha jók a kérdéseink, de rossz a sorrendjük. Esetenként az előzetes tesztelést több menetben kell megoldani. Kezdjük interjúval, majd végezzük el a szükséges változtatásokat! Újabb előzetes tesztelés következzék, és újra változtassunk, ha szükséges!

8 A kérdezés szabályai Barátságos légkört kell teremteni
A kérdezőbiztos ismerje a kérdőívet A választ sohasem szabad meglepetéssel vagy helytelenítőleg fogadni Érdeklődést kell mutatni Minden kérdést pontosan úgy kell feltenni, ahogyan megfogalmazták abban a sorrendben lehet feltenni útmutatóban megfogalmazottak szerint A kérdező ne sugalljon soha választ „nem tudom” válasz esetén

9 Javaslatok, jótanácsok
A vizsgálat céljait illetően a kérdés ne legyen fölöslegesen részletező, specifikus. Jövedelemre, fizetésre direkt módon nem szabad kérdezni. A kérdések ne haladják meg a válaszolók tudását, tapasztalatait. Kompetenseket kérdezzünk meg, releváns kérdésekkel. A kérdés ne legyen sugalmazó, túl általános, elfogult bonyolult vagy vizsgáztató jellegű. A kérdés ne legyen a vizsgált személyt illetően intim. A kérdés ne tartalmazzon homályos, idegen kifejezéseket. A kérdés ne tartalmazzon sztereotípiákat. Egy kérdéssel mindig csak egy dologra kérdezünk. Fedje le a valóságot, reális legyen.

10 Elsődleges kutatási módszerek
Kvantitatív (leíró) Megfigyelő jellegű „Álruhás” vásárlás Felméréses, megkérdezéses Önkitöltő kérdőívek Postai kérdőívek Szóbeli lekérdezéses Bevásárló helyi megkérdezés Telefonos lekérdezés On-line lekérdezés Kísérleti Kvalitatív (feltáró) Egyedi mélyinterjúk Fókuszcsoportos

11 Kérdőíves adatgyűjtés
Sikere a kérdések megfogalmazásán áll vagy bukik A kutatási kérdések megválaszolását szolgálja A válaszok alapján a hipotézist igazolni kell tudni (vagy elvetni) Meg kell határozni a megkérdezettek körét (vizsgált univerzum, mintavétel módja) Hogyan mérjük, összegezzük a válaszokat? Milyen módszereket használunk a válaszok elemzésére? Milyen következtetések adódhatnak

12 A kérdőíves vizsgálat lépései
Kérdőív-szerkesztés Kérdőív tesztelése Mintavétel Adatgyűjtés Kiértékelés

13 Hogyan nézzen ki a kérdőív? (1)
A kérdőív ne legyen túl tömör  Hagyjunk a kérdőíven üres helyet!  Ha van üres hely, az a válaszadóknak és a kérdezőknek egyaránt könnyebbé teszi az áttekintést. Elfogadható a függőleges (álló) vagy a vízszintes (fekvő) elrendezés használata is  Ez az kérdőív jellegétől és tartalmától függ. Célszerű a kérdőívre dátumot vagy verziószámot gépelni   Így nem fogjuk összekeverni egy kérdőív különböző változatait. A kérdőívet mindig a papír egyik oldalára nyomtassuk Könnyebb az olyan kérdőívek használata, amelyek a papírnak csak egyik oldalára vannak nyomtatva. Ily módon elkerülhető az a hiba, hogy valaki nem fordítja meg.

14 Hogyan nézzen ki a kérdőív? (2)
A kérdést magát célszerű normál betűkkel írni A KÉRDEZŐNEK SZÓLÓ BELSŐ UTASÍTÁSOKAT CSUPA NAGYBETŰVEL célszerű írni (elkülönüljön) Az önkitöltő kérdőívekben is ez alkalmazható: a kérdéseket és a válaszadási kategóriákat kis kezdőbetűvel és kisbetűkkel írjuk, A VÁLASZADÓKNAK SZÓLÓ KÜLÖNLEGES ÚTMUTATÁSOKAT CSUPA NAGYBETŰVEL Az öt vagy kevesebb válaszadási kategóriával ellátott zárt kérdéseknél a kategóriákat a kérdés alatt függőlegesen kell elrendezni.  Ha a kérdés ötnél több válaszadási kategóriával rendelkezik, azokat két függőleges oszlopba kívánatos rendezni, a sorszámokat a bal oldali oszlopban fentről lefelé növelve, mielőtt áttérnénk a másik oszlopra. Minden kérdés és válaszlehetőség legyen számozva (!!!) Máskülönben nehéz feldolgozni, gépre vinni

15 Az adatgyűjtés módja A kérdőívfelvétel: segítségével történhet
Személyes megkérdezés (kérdezőbiztos) Telefonos felvétel (kérdezőbiztossal vagy anélkül) Önkitöltős kérdőív (papíralapú, internet) segítségével történhet Másodelemzések lehetősége

16 Az adatgyűjtési módszerek
Önkitöltő kérdőív postai úton való kiküldése és visszaküldése Önkitöltő kérdőív fókuszcsoportban Kérdezőbiztosi vagy önkitöltő kérdőív a vásárlás helyén Telefonhívások alapján kitöltött önkitöltő, vagy interjú- készítő által kitöltött Kombinált telefon-posta módszer Fogyasztónál kitöltött kérdezőbiztosi Vezetőknél kitöltött kérdezőbiztosi

17 Adatforrások - Az adatok típusai
Primer adatok - primer kutatás A primer adatgyűjtés – mintavétel Szekunder adatok - szekunder kutatás A szekunder adatok forrásai – meglévő adatbázisok, releváns források, szakirodalom

18 A szekunder adatok forrásai
Internetes keresőkön keresztül és/vagy CD-ROM-on összesített ingyenes vagy térítéses (előfizetéses) kereshető adathalmazok. Szindikált adatbázisok jelentősége! Kormányzati, önkormányzati szervezetek többnyire ingyenes közérdekű adatszolgáltatásai a legkülönbözőbb gazdasági és piaci összefüggésekről. Kiemelt fontosságú a KSH. A legkülönfélébb időszaki kiadványok - ma már többnyire az Interneten is elérhető - megjelenései, ill. archívumai. Adatbázisok,online és offline, könyvtár!!!!! Kormányzat Sajtó

19 A szekunder adatok forrásai
Szakmai folyóiratok Szakmai szervezetek Webhelyek A különböző ágazati szakmai kiadványok. Az egyes ágazatok szakmai szervezetei, kamarái. Az egyes vállalatok saját kommunikációja, webhelyei.

20 A kérdőíves vizsgálat jellemzői
Előnyök Hátrányok Mesterségesség Egyszerű, rövid, standardizált kérdések miatti felszínesség A társ.folyamatok komplexitást nem tudja megmutatni „Önbeszámoló”ra alapul Rugalmatlan vizsgálati terv Magas válasz-megtagadás lehet Az töltötte ki, akit megkérdeztünk? Érvényessége gyenge Olcsó, gazdaságos Nagy adatmennyiség érhető el Nagy populációból való mintavétel (nagy minta elemszám) lehetséges Standardizált adatok, egységes válaszok Anonimitás könnyen biztosítható Magas megbízhatóság jellemzi

21 Kísérő levél a kutatás célja (motiváció lehet) határidő
visszajuttatás módja, kontakt személy anonimitás biztosítás

22 egy válasz – több válasz spontán – segített
Kérdéstípusok nyitott/zárt egy válasz – több válasz spontán – segített (Milyen … ismer? / Ismeri-e….?)

23 Nyitott és zárt kérdések
Nyitott kérdések: Nehezen feldolgozható Kódolásuk szükséges: félreértéseket, torzításokat eredményezhet Irreleváns válaszok lehetnek Zárt kérdések: Előre megadott válaszlehetőségek A válaszok egységesek, így könnyen feldolgozhatók Hátránya, hogy fontos szempontok kimaradhatnak Teljes, egymást kölcsönösen kizáró válasz lehetőségek

24 A kérdőív szerkesztés irányelvei I.
A megkérdezett hajlandó legyen válaszolni A kérdezett számára releváns kérdéseket tegyünk fel A kérdezett legyen kompetens a kérdésben Rövid, világos, pontos, egyszerű kérdésfeltevés Duplacsövű kérdések kerülése Kerüljük a tagadó kérdéseket, negatív megfogalmazást

25 A kérdőív szerkesztés irányelvei II.
Kerüljük a sugalmazó kérdéseket A társ. elvárásoknak való megfelelés („mi illik”) torzító hatása jelentkezhet a válaszokban A kérdések sorrendje befolyásolhatja a válaszokat Áttekinthető formai elrendezés Pontos instrukciók legyenek!

26 A kérdések sorrendje A kérdések sorrendje befolyásolhatja a válaszokat : Az általánostól induljunk a konkrét felé Témakörönként érdemes csoportosítani A kérdések ne befolyásolják a soron következő kérdésekre adott válaszokat

27 A jó kérdés Könnyen megválaszolható Tartalma egyértelmű
Tudjuk róla, hogyan fogjuk értelmezni a válaszok megoszlását Nem befolyásol valamilyen irányba

28 A kérdőívszerkesztés speciális eszközei
egyszerű állítások: egyetért vagy sem skálázott válaszok (Likert) rangsorolás páros összevetés attitűdállítások

29 Verbális / nem verbális Egyirányú Középre rendezett
Skálák típusai Verbális / nem verbális Egyirányú Középre rendezett Szemantikus differenciál

30 Egyirányú skála 5 teljes mértékben segített 4 nagy mértékben segített
3 közepesen segített 2 kis mértékben segített 1 egyáltalán nem segített

31 Középre rendezett skála
5 Teljesen elégedett 4 Inkább elégedett 3 Se nem elégedett, se nem elégedetlen 2 Inkább elégedetlen 1 Teljesen elégedetlen

32 Szemanatikus differenciál
Az intenzitást és a tartalmat egyszerre vizsgálja a megkérdezettek gondolkodásmódjában (adott fogalmakkal kapcsolatban) egy hétfokozatú skálán: Hatalmas Gyenge Megbízható Megbízhatatlan Korszerű Régimódi Barátságos Rideg Megfontolt Gondatlan Aktív Passzív Egyéni és csoportátlagok, szóródások számíthatók.

33 A skálák képzésének alapelvei
Egyenletes távolságok a skálaértékek között Megfelelő szórás biztosítása Tartalma értelmezhető legyen A szemantikus differenciál esetében a verbális végpontok tartalmilag valamilyen szempontból szembenállóak legyenek

34 Attitűdállítások Ne álljon több tartalomból (Azért szeretek itt dolgozni, mert magasak a fizetések és sok az egyéb juttatás) Differenciálja a sokaságot Ne legyenek redundáns állítások

35 A megkérdezettek iskolai végzettsége (%)
Egy példa Kérdés: A fehér embereknek joguk van hozzá, hogy ha akarják, kitiltsák a feketéket a szomszédságukból, és ezt a jogot a feketéknek tiszteletben kell tartaniuk. A megkérdezettek iskolai végzettsége (%) Középisk. alatt Középis-kola Befej.len felsőfokú Felsőfo-kú Teljesen egyetért 11 6 5 2 Inkább egyetért 8 9 4 3 Inkább nem ért egyet 19 23 20 10 Egyáltalán nem ért egyet 62 71 85

36 Adatfeldolgozás Kvantitatív (adatsorok, grafikonok, táblázatok)
Kvalitatív (leírás, elemzés, összehasonlítás)

37 A kérdőív korlátai A kérdéseknek egyszerűeknek kell lennie
Szakkifejezést, homályosságot messzemenően el kell kerülni. Az adott válaszokat véglegesnek kell tekinteni. Nem felel meg a kérdőív olyankor, ha spontán válaszokra van szükségünk, Nincs lehetőségünk arra, hogy a válaszoló feleleteit megfigyelési adatokkal kiegészítsük.

38 A válaszolási arány növelése
Minden kérdőív mellé bélyeggel ellátott válaszborítékot kell mellékelni Körlevélben felhívni a kitöltés fontosságára a figyelmet A kérdőív hossza ne legyen a szükségesnél nagyobb

39 A kutatási jelentés A kutatás célja
Az alkalmazott módszerek és korlátaik A legfontosabb eredmények (tézisek) A menedzsmentnek röviden, tisztán, egyszerűen Az átfogó jelentés részletezőbb lehet (szöveggel) Marketing javaslatok

40 Mit tud az SPSS Data Collection?
Az SPSS Data Collection egy olyan platform, amely révén a piackutatást, közvélemény kutatást és kérdőíves felmérést végző, megrendelő cégek, szervezetek a kutatás teljes folyamatát (tervezés, adatgyűjtés, értékelés) egységes keretben végezhetik.

41 Dimensions - termékcsalád
mrInterview™, mrInterview CATI™ — Webes kérdőívek szerkesztése mrPaper™ and mrScan™ — Papír alapú kérdőívek szerkesztése mrTranslate™ — Nyelvek és nyelvezetek fordítás menedzsment mrStudio™ — Adattisztitás, adattranszformáció stb. Scripting mrTables™ — Táblázatok és grafikonok készítése DimensionNet™ — Piackutatási projekt menedzser Dimensions Data Model™ — Adat import/export Dimensions Development Library™ — Általános segítség könyvtár Desktop Reporter — Általános forrás független riportolás Desktop Author — Hálózat független szerzői rendszer

42 Tervezés & szerkesztés
A felmérés folyamata Tervezés & szerkesztés Adatgyűjtés Elemzés&Riport Web Web Tables SPSS Clementine Saját eszköz EGYETLEN kérdőív EGY adatbázis telefon Papír SMS IM egyéb

43 Tervezés & szerkesztés
A felmérés folyamata Tervezés & szerkesztés Adatgyűjtés Elemzés&Riport Web Web Tables SPSS Clementine Saját termék EGYETLEN kérdőív Egységes adatbázis telefon papír SMS IM Others

44 SPSS Data Collection termékek Tervezés & szerkesztés
Adatgyűjtés Elemzés&Riport Web Web Tables SPSS Clementine Saját eszköz mrInterview mrStudio mrTranslate mrInterview mrPaper mrScan EGYETLEN kérdőív Egységes adatbázis telefon mrTables Desktop Reporter Papír SMS IM egyéb Copyright 2010, SPSS Hungary. 44

45 Egy pl. kérdőívre A vizsgálat célja az volt, hogy kiderítsük, milyen szempontok fontosak egy fogyasztónál, amikor okos telefont választ.

46

47

48

49

50

51

52

53

54

55

56

57

58

59

60

61 A kódtáblázat I.

62 A kódtáblázat II.

63 A kódtáblázat III.

64 A kódtáblázat IV.

65 A kódtáblázat V.

66 A kódtáblázat VI.

67 A kódtáblázat VII.

68 A kódtáblázat VIII.

69 A kódtáblázat IX.

70 A kódtáblázat X.

71 A kódtáblázat XI.

72 A kódtáblázat XII.

73 A kódtáblázat XIII.

74 A kódtáblázat XIV.

75 A leíró statisztikák vizsgálat eredményei I.

76 A leíró statisztikák vizsgálat eredményei II.

77 A klasztereket összehasonlító táblázatok


Letölteni ppt "Gazdaságinformatikus szak, MSc képzés Kötelezően választható tantárgy"

Hasonló előadás


Google Hirdetések