Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

TÁMOP 2.2.2 - A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Regionális workshop 2009.11.30 Kiss István.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "TÁMOP 2.2.2 - A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Regionális workshop 2009.11.30 Kiss István."— Előadás másolata:

1 TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Regionális workshop Kiss István

2

3 Pályaorientációs eszközfejlesztés
Szolgáltatási modell Időzítés Hozzáférhetőség Minőség Hatékonyság Kiss István

4 Az életpályára vonatkozó döntések modellje
Személyes inputok: Prediszpozíciók Nem Etnikai jellemzők Fogyatékosságok Egészségi állapot Környezeti hatások: támogatás és akadályok a választási folyamatban Én-hatékonyság elvárások Tanulás Tapaszta-latok Érdeklő- dés Választási célok Választási akciók Teljesítmény területek és tudás Háttér Környezeti tényezők Eredmény elvárások Lent, Brown és Hackett modellje (1994) Kiss István

5 (észlelt) Életpálya-építési kompetencia
Észlelt én-hatékonyság profil Terület-specifikus észlelt én-hatékonyság Terület-specifikus észlelt én-hatékonyság Terület-specifikus életvezetési készségek Terület-specifikus életvezetési készségek …… Életkor/élethelyzet - specifikus feladatok Életkor/élethelyzet - specifikus feladatok

6 Szociális tanulás-elmélet
(Bandura, 1993) Kogníció: siker-kudarc attribúció, társas-összehasonlítás folyamata, kontrollhely és kontroll erősség élmény Közvetlen probléma-megoldási tapasztalatok Motiváció folyamata: célok és értékek kijelölése kitartás, erőfeszítések nagysága, proaktív motiváció kontroll Modellkövetés Én-hatékonyság Érzelmek: helyzethez kapcsolódó arousal, pl: szorongás, depresszió (rumináció). érzelemközpontú copingformák Környezettől kapott megerősítések Viselkedés: területspecifikus akciók, pl. érdeklődési kör formálódását segítő környezet és tevékenység választása, kudarckerülés, sikerorientáció Emocionális és vegetatív jelzések

7 Célkitűzés A felmérő eljárások jellegzetes döntési pontokhoz (életszituációkhoz) kapcsolása. Kiss István

8

9 Pályaorientációs eszközfejlesztés - Kérdőívfejlesztés
elkészülő új felmérő eljárások : 40 rövid (villám-)kérdéssor 8 hosszú (mély-)kérdőív megvalósítás: online megvalósítás a Nemzeti Pályaorientációs Portál keretében offline (nyomtatott formában) használható verziók kivitelezés: általános iskolásoknak szóló verzió(k) középiskolásoknak / pályakezdőknek szóló verzió(k) általános / felnőtt verzió(k) kérdőívek kimenete: szöveges/grafikus értékelés a kérdőívek eredményének megfelelő referencia-foglalkozások (FEOR 08 szerint) Kiss István

10 Feldolgozott döntési pontok
A 2010 szeptemberéig tartó szakaszban a következő döntési pontok kerülnek kialakításra: Képzés világa: Középiskolai továbbtanulásra történő jelentkezés Első szakképesítés megszerzése Felsőfokú továbbtanulásra történő jelentkezés Felnőttkori tanulás Középiskolai tanulmányok során hozott döntések Felsőfokú tanulmányok során hozott döntések Munka világa: Első munkavállalás Pályaelhagyás (pályaváltás) Vállalkozóvá válás Munkahely elvesztése Munkába való visszatérés Külföldi munkavállalás Munkaképesség megváltozása Kiss István

11 Kidolgozandó eljárások - 1
A 2010 szeptemberéig tartó szakaszban a következő döntési pontok kerülnek kialakításra: Álláskeresési és -megtartási viselkedési Skála Átvihető Készségek Kérdőív Beilleszkedési és Mobilitási Kérdőív Értékorientációs és Motivációs Kérdőív Foglalkoztathatósági Skála Képességek, készségek Kérdőív Kompetencia-leltár Mobilitás Kérdőív Munkamód Kérdőív Munkamotivációs és Értékpreferencia Kérdőív Munkanélküli Krízis Kérdőív Kiss István

12 Kidolgozandó eljárások - 2
A 2010 szeptemberéig tartó szakaszban a következő döntési pontok kerülnek kialakításra: Munkatapasztalat és Munkamód Kérdőív Munkavállalást Akadályozó Tényezők Ellenőrző Lista Pályaérdeklődési Kérdőív Pályaérettségi Kérdőív Szabadidős Érdeklődési Kérdőív Szakmaorientációs Kérdőív Személyes és Környezeti Erőforrások Kérdőív Tantárgyi Érdeklődés Kérdőív Tanulási Erőforrások Kérdőív Vállalkozói Erőforrások Kérdőív Kiss István

13 Útiterv 0. Előkészítés (2009. július 31-ig) A kérdőívfejlesztésben részt vevő szakmai stáb felállt, az informatikai megvalósítóval együtt megkezdte a fejlesztés tervezését, ütemezését. Tervezés (2009. októbertől) Felmérő eljárások céljának meghatározása, szakmai koncepciók kialakítása, kérdőívek felépítésének (feladattípus, változók, skálázási módszer) megtervezése. Felmérő eljárások kialakítása (2009. február-március hóig) Tételek (itemek) összegyűjtése, megfogalmazása, instrukció kidolgozása, értékelési / pontozási eljárások kimunkálása, visszajelzés módja, kimenet leírása, előzetes verzió elkészítése. Ellenőrzés (2009. március április hó) Tételek tartalmi és formai ellenőrzése, előzetes kipróbálás. Jóváhagyás, dokumentálás, bevezetés Felmérő eljárások informatikai előkészítése, programozása, tesztelése. Kiss István


Letölteni ppt "TÁMOP 2.2.2 - A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Regionális workshop 2009.11.30 Kiss István."

Hasonló előadás


Google Hirdetések