Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Szervezet-fejlesztés
A változások kezelése
2
Szervezetfejlesztés Szervezettervezés Szervezetfejlesztés
A szervezet strukturális-formálisjellemzőinek megváltoztatása (RBS) Szervezetfejlesztés A szervezet tagjainak magatartásformáit kívánja változtatni (OD) A hazai szervezetfejlesztési gyakorlat sajnos a szervezetet többnyire mint struktúrát értelmezi, pedig ennél a szervezetfejlesztés bonyolultabb, ugyanis a szervezet az emberi magatartás révén válik élővé, tehát az ún. humánszféra meghatározó jellegű. Nem mindegy, hogy „struktúráról”, vagy az „emberi tényezőre épített struktúráról” beszélünk, amikor a szervezet értelmezzük. Igen szemléletes példa a különbség érzékeltetésére a következő: „ A vállalati szervezet két játékhoz hasonlítható: a sakkhoz és a labdarúgáshoz. A sakk struktúrája szabályos és áttekinthető. Valamennyi figurának sajátos szerepe van a játszmában, de mozgásterük korlátozott. MINDEN TILOS, AMI NINCS ELŐÍRVA. A sakk az ésszerűség, a számítás, és a tervezés játéka; érdekes, intelligensjáték, de csak a két játékos és nem a sakkfigurák számára. Egészen más a helyzet a labdarúgásban, amelyben nem két, hanem 22 játékos vesz részt. Amellett, hogy a játékban minden játékosnak meghatározott szerepe van, mindenkinek át kell tekintenie az egész játékot, mivel a játékosok nemcsak önmagukért, hanem a csapat érdekében játszanak. A FUTTBALLNBAN MINDEN MEGENGEDETT, AMI NEM TILOS. A játékban a kezdeti struktúra állandóan változik, de a jó csapat a mindenkori helyzetnek megfelelő struktúrával alkalmazkodik. A rendszer, amely változás közben is működik, önmagát szervezi. Egyébként a csapatot vezetik is, de nem parancsolgatással, hanem az edző és a játékosok közötti tökéletes munkamegosztással.” Változások kezelése
3
Szervezettervezés Célja:
A szervezet stabilitásának és rugalmasságának egyensúlyát megteremteni Képes legyen a szervezet a külső és belső változásokhoz alkalmazkodni Változások kezelése
4
Szervezettervezés Mutatók
Egyértelmű célmeghatározó és megvalósító képesség Összhang a feladatok, hatáskörök felelősségek között Döntési folyamatok gyorsasága és minősége Egyértelmű koordinációs mechanizmusok Megfelelő válaszadási képesség a változásokra Centralizáció/decentralizáció helyes aránya Általános teljesítmény javulás Változások kezelése
5
Szervezetfejlesztés Célja: A munka humanizálása
Lehetőség az önmegvalósításra Innovációs készségek és képességek fejlesztése A szervezeti és vállalti identitástudat megteremtése Változások kezelése
6
Szervezetfejlesztés Mutatók Tudás és ismeretek szintje
Hozzáállás (feladat, probléma, stb.) Magatartás változás Célokkal való azonosulás Biztonságérzet, elégedettségi szint Változások kezelése
7
Változások fajtái Új eljárások integrálása a régi kultúrába
Eredeti szervezeti kultúra nem összeférhetetlen a jövőképpel Újeljárások felváltják a régi kultúrát Az eredeti szervezeti kultúra nem alkalmas az új eljárások befogadására A kultúra váltás csak mindezek után következik!!! Változások kezelése
8
Változások folyamata 1. Az egészséges veszélyérzet felkeltése, figyelemfelhívás a baljós jelekre fellazítás Az erős irányítás megteremtése A jövőkép és stratégia kialakítása Tervezés A jövőkép hatékony interpretálása Változások kezelése
9
Változások folyamata 2. Az alkalmazottak bevonása az átfogó cselekvésbe Rövidtávú sikerek megtervezése és véghezvitele A fejlődés konszolidációja, a változás céljainak megvalósítása Megszilárdítás Az új szemléletmód intézményesítése Változások kezelése
10
A kudarc okai Túl gyors a változás, túl alacsony bevonás
Az emberekre ráerőltetik a változást Kompromisszumos stratégia Valami váratlan mindig felbukkanhat Proaktív szemlélet hiánya Változások kezelése
11
Változási folyamat tervezése saját intézményre
Harmadik gyakorlat Változási folyamat tervezése saját intézményre Változások kezelése
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.