Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaÁron Szilágyi Megváltozta több, mint 6 éve
1
Digitális társadalom hatása a gyermekekre, családokra
2
Kék Vonal Gyermekkrízis Alapítvány 1993 óta a gyerekekért
Misszió: „A gyerekeket meg kell hallgatni” ENSZ által deklarált gyermeki jogok megvalósítása Alapértékeink a gyerekközpontúság, a bizalom, az együttműködés, és felelősség
3
Programjaink Lelki-egészség program – 116 111
Gyermekvédelmi program – Segélyvonal a bántalmazott és eltűnt gyerekekért Iskolai prevenciós program Biztonságosabb internet program - Biztonságos Internet Hotline (Európa Bizottság Safer Internet programja)
5
„Az internet, a ördög műve” (?)
a megbízhatóság: nem tudhatod, ki van a másik oldalon, kivel kommunikálsz a hitelesség: lehet-e hinni a világhálóról szerzett információknak a valóságérzék elvesztése: akik túl sok időt töltenek a hálózaton, elvesztik a valósággal való kapcsolatukat az elidegenedés : a számítógép rabjai a valós kapcsolataikat fokozatosan leépítik az identitás elvesztése: az interneten bárki vagy bármi lehetsz, csak egy idő után azt nem tudod, ki is vagy valójában az agresszió: a számítógépes játékok életidegenek és erőszakossá tesznek a pornográfia és pedofília, a szélsőségek megjelenése: az internet a ferde hajlamú és a szélsőséges nézeteket valló emberek kedvelt találkahelye a kommunikáció elszürkülése: az új eszközök miatt elvész a személyes kommunikáció sokszínűsége, a nyelvünk elsatnyul dataszmog: belefulladunk az információs óceánba, nem tudunk eligazodni az interneten fellelhető sok-sok információ között
6
Az internet , éppen olyan, mint maga a világ
Az internet , éppen olyan, mint maga a világ. Az interneten csak az található meg, ami már létezik és amit oda valaki feltesz – sem több, sem kevesebb. /Pintér Róbert/
7
Internethez való hozzáférés- Alapjog? Gyerekjog?
2012 EU Szegénység kutatása – a gyermeket nevelő családoknál az internet hozzáférés hiánya NÉLKÜLÖZÉS Joguk van ahhoz, hogy az életkoruknak megfelelőn élvezzék az internet előnyeit Joguk az internet/média/közösségi média használat szabályainak elsajátítása Joguk van védelemre az erőszakkal, kizsákmányolással szemben az online térben is Ezek a jogok a felnőtt társadalom irányába kötelességeket generálnak
8
Mit csinál egy 14 éves a neten?!? Mit csinálnak a 34 évesek???
Kinek van facebook / instagram/ twitter fiókja? Ezeken mi a jelszavatok? Naponta hányszor ellenőrzöd a facebook-odat? Hány üzenetet küldesz? Emlékeztek az utolsó 5 közösségi média megosztásotokra? -> digitális lábnyom
9
Tinédzserek és felnőttek és a neten – ősi vágyak és motivációk
„Mert tavaly még egész normális srác voltam, az tuti, arra még emlékszem. Nem is néztem én akkor sose tükörbe, csak ha véletlenül nekimentem. De most muszáj, most folyton bámulnom kell magam, merthogy ilyen fantasztikusan pocsék lettem. Kész látványosság.” /Janikovszky Éva/ A tizenéves korban fejlődés lélektani feladat az identitás alakítása Az identitásunk alakulása soha véget nem érő folyamat Szükségünk van visszajelzésekre
10
A tükör nem elég! „Hiába fürösztöd önmagadban, Csak másban moshatod meg arcodat.” /József Attila/ „De, jaj, nem tudok így maradni, Szeretném magam megmutatni, Hogy látva lássanak, Hogy látva lássanak.” /Ady Endre/
11
Virtuális identitás „Azok vagyunk, aminek látszani akarunk, úgyhogy vigyázzunk, hogy minek akarunk látszani.” /Kurt Vonnegut/
12
Szülő szerepben a neten
Megmutatom, mert az én diplomaosztóm, én szülinapom, én sütöttem torta, én írtam cikk, én fotóztam templomtorony, kedvenc színészem, én kutyám… Én gyerekem? Hol itt a gond?? Online imázsunk kelléke vagy önálló személyiség?
13
Cyberbullying Szándékos, folyamatos – hosszan tartó, az internet az eszköze a bántalmazásnak A kontroll a bántalmazó kezében van Az áldozat folyamatos fenyegetettséget élhet meg, mivel a zaklatás bármikor, bárhonnan érkezhet Az iskolai bántalmazások áldozatai gyakran online zaklatás áldozataivá is válnak.
14
Megjelenési formái Zaklatás Pletykák terjesztése Lejáratás
Flaming- nevetségessé tétel Identitáslopás Kiközösítés Fenyegetés, félelem-keltés
15
Előfordulás- adatok Hány éves korban találkoznak a gyerekek a cyberbullying jelenségével? 9-10 éves koruk körül A gyerekek közül hányan válnak a cyberbullying áldozatává? Kb 43%-uk, minden negyedik gyerek érintett Kérnek e a gyerekek segítséget? Az áldozatok közel 60%-a nem mondta el senkinek, nem kért segítséget Tanárok / Szülők percepciója? A szülők csak 10%-a tudja, hogy a gyereke cyberbullying áldozat A tanárok 55%-a szerint a bántalmazás oka a bántalmazott diák mássága
16
A következményei komolyak
Szorongás, félelemérzés Szégyenérzet Szociális kapcsolatok megromlása Iskola hiányzás, iskolakerülés Önértékelési problémák Magányosság Depresszió kialakulása
17
Mire van szüksége az érintetteknek?
Érzelmi támogatás Technikai segítségnyújtás Erőforrások feltárása Probléma-megoldási készségek, stressz-csökkentő módszerek közös átgondolása Megoldási alternatívák közötti döntés elősegítése Hosszú távú megoldások: további áldozattá válás megelőzése
18
Van közös az iskolai és online bántalmazásban?
Nem digitális probléma, az internet csak egy csatorna Pedagógusképzés: az erőszak okainak, kezelésének, megelőzésének, a szakemberek közti együttműködésnek az oktatása Nem egyéni probléma, hanem közösségi Nem az áldozat határozza meg, hanem az elkövető, az elkövetőt pedig a közösség legitimálja Nem az áldozat hibája
19
Mit tehetünk? A normát a közösség tagjai együtt közvetítik
Felnőttek mintaadása Protokoll a bántalmazás kezeléséről Közösségi identitás A hatékony prevenciós programok a közösséget célozzák meg, azon belül elsősorban a szemlélőket
20
Online ismerkedés Neten olvasunk híreket, neten vásárolunk, rokoni, baráti kapcsolatokat a neten tartunk fent. Neten ismerkedünk? A tizenévesek olyan helyzetekbe, konfliktusokba kerülhetnek online, amit offline még nem éltek át. A világháló összehozhat olyan embereket is, akik az offline világban sosem találkoznának. A világhálón a kapcsolatok alakulását meghatározza az anonimitás lehetősége, a nagyobb projekciós felület. Grooming veszély! Mitől válik csábíthatóvá? Mik a figyelmeztető jelek?
21
Szex a neten A felnőttek felelőssége, hogy a gyerekek mit gondolnak
a testükről és mások testéről, az intimitásról, a kapcsolatokról, a szexualitásról! Kiskorúakról szexuális vágy felkeltésére alkalmas képet készíteni bűncselekmény Személyes adatokkal való visszaélés Gyermekpornográfia
22
Szexting = SZEX +TEXTING
Szexuális tartalmú üzenetek és képek küldése, főleg mobiltelefonok között Népszerű a tizenévesek között – de nem csak közöttük! Miért csinálják? Amiért a felnőttek! WMN a Nagy Test – Teszt (2015) 4132, döntően 26 és 45 év közötti nő töltötte ki. A 26 év alatti kitöltőké 18 százalék, a 45 év felettieké 28 százalék volt.
24
Felnőtt tartalmak, kiskorú fogyasztók
Egy gyerek 12 éves kortól létesíthet beleegyezéses szexuális kapcsolatot, 16 évesen gyámhatósági engedéllyel házasságot köthet, de 18 éves koráig el van tiltva a “felnőtteknek szóló” tartalmaktól. Nem elég ezeknek az oldalaknak a szűrése, új platformokat kell kialakítanunk helyettük, ahonnan valós információkat tudhatnának meg a szexualitásról és a párkapcsolatok működéséről. A pornó általi elvárások hozzájárulnak a test működéséről kialakított képükhöz , és az olyan dolgokat is, mint az intimitás, a bizalom is innen akarják elsajátítani.
25
Segítő helyek- hasznos anyagok
Gyerekek figyelmébe ajánlható: a Internet Helpline, a Kék Vonal EMIL és CHAT Szülők , felnőttek a Segélyvonal a Bántalmazott és Eltűnt gyerekekért számon konzultálhatnak, kérhetnek segítséget Gyerekek és szexedukáció – A weboldal lehetőséget nyújt az interneten fellelhető jogsértő, káros és veszélyes tartalmak, zaklatás bejelentésére Médiatudatosság gyerekekkel: Kutatás: Kék Vonal „Hogyan Beszélgess” sorozat internet témában Pintér Róbert (szerk.) Az információs társadalom Az elmélettől a politikai gyakorlatig cyberbullyingrol videojatekokrol online-ismerkedesrol
26
Köszönöm a figyelmet! Reményiné Csekeő Borbála
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.