Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Összeállította: dr. Szakács Gábor és Héder Klára

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Összeállította: dr. Szakács Gábor és Héder Klára"— Előadás másolata:

1 Összeállította: dr. Szakács Gábor és Héder Klára
A távoktatás lehetőségei a magyar köztisztviselők fejlesztésében Összeállította: dr. Szakács Gábor és Héder Klára Multimédia az oktatásban konferencia Budapest, szeptember Zsigmond Király Főiskola

2 Röviden a közigazgatási felnőttképzési rendszerről 1.
A célcsoport: közel köztisztviselő; Az érintett szervezetek: központi közigazgatás (minisztériumok, MEH); kormányhivatalok, központi hivatalok (központi, területi, helyi szervei); közigazgatási hivatalok; autonóm közigazgatási szervek; önkormányzatok; Tevékenységek: a.) vezetőképzés és vezetői továbbképzés; b.) továbbképzések (500 minősített program) - ismeretbővítő továbbképzések (idegen-nyelv, pénzügyi, jogi, jogalkotási, számítástechnikai, EU, speciális szakterületi szakmai, minőségfejlesztési, projektmenedzsment, egyéb);

3 Röviden a közigazgatási felnőttképzési rendszerről 2.
készségfejlesztő tréningek (pl. kommunikáció, stressz-és konfliktuskezelés, csoportépítés, együttműködés, ügyfélszolgálat, személyes hatékonyság, problémamegoldás); c.) vizsgáztatás (közigazgatási ügykezelői és alapvizsga, közigazgatási szakvizsga, 2009-től versenyvizsga) Módszertani központ: KSZK (tervezés, hagyományos és e- tananyagfejlesztés, módszertani támogatás, monitoring, programminősítés, szervezés, vizsgáztatás, e-szolgáltatások, pályáztatás-projektmenedzselés); Finanszírozás: kormányzati céltámogatás; közigazgatási szervek költségvetése; pályázati források

4 A közigazgatási vezetőképzési, továbbképzési és vizsgarendszer komplex fejlesztésének legfontosabb területi (2008 – 2010) 1. A tervezés és a működtetés középpontjába az egyén fejlesztését kell állítani, mégpedig úgy, hogy az összhangban álljon a szervezeti érdekekkel 2. A felkészítések költség-hatékonyságát javítani kell (tanulmányi pontrendszer, és komplex oktatásmenedzsment rendszer bevezetése, e-learning kiterjesztése) 3. Az egész életen át tartó tanulás, valamint a tanuló szervezet erősítésének feltételeit meg kell teremteni, a módszertani fejlesztéseket és a monitoring tevékenységet folyamatossá kell tenni 4. A továbbképzések többségét kompetencia alapúvá, modulárisan építkezővé, gyakorlatra orientálttá és fejlesztésközpontúvá kell tenni.

5 Miért van szükség e-learning alapú távoktatásra a közigazgatásban?
Mert: segítheti a változások viszonylag gyors megértését, elfogadtatását, a szándékolt kultúraváltás felgyorsítását; fontos terepe lehet a köztisztviselők zömét érintően az egész életen át tartó tanulás és a tanuló szervezet fokozatos megteremtésének; a legtávolabbi helyekre is eljuttatható a szükséges tudás; költség-hatékony és kíméli a munkaidőalapot; segíti a moduláris oktatási rendszer kiépítését;

6 Milyen lehetőségeket kínál az e-learning alapú távoktatás?
jobban igazítható az egyéni elvárások, tanulási szokások kielégítéséhez (bármikor, bárhol, és saját ütemében tanulhat); a tananyagok egyszerűen frissíthetők, módosíthatók; a felnőttképzéshez jobban igazítható tanár – tanuló kapcsolat kereteit teremti meg; interaktív, irányított problémamegoldást biztosít; a tudásszint aktuális állapota jól mérhető, folyamatosan nyomon követhető, a fejlesztendő területek könnyen beazonosíthatók; több kurzuson történő egyidejű részvételre is lehetőség nyílik

7 Milyen kockázatokkal kell számolni a távoktatás rendszerszerű alkalmazása során?
nehézkes lehet az elfogadás, az egyes korosztályok másként viszonyulhatnak ehhez a lehetőséghez; a fenntarthatóság, az aktualizálás pénzbe kerül, amely nem biztos, hogy folyamatosan, a szükséges mértékben rendelkezésre áll; a tudáshordozókat, az oktatókat és a vizsgáztatókat nehéz „átállítani” az e-learning alapú távoktatás elfogadására; a szükséges technikai feltételek egyenetlenül állnak rendelkezésre; számos közigazgatási intézményben, illetve otthon, nem biztosított minden dolgozó számára az internet hozzáférés

8 A kezdetek és az eddig megtett út
2004 MKI Távoktatási Központ felállítása 2005–2006 E-learning képzések módszertani előkészítése, képzési segédanyagok összeállítása, kifejlesztése, munkatársak kiválasztása és képzése 2006–2007 TEKTOR (a köztisztviselői továbbképzés rendszerében működő elektronikus képzésmenedzsment rendszer kifejlesztése) 2006 – 2008 9 db e-learning tananyag kifejlesztése a ROP program keretében 12 hónapos e-learning alapú nyelvi képzés lebonyolítása 1915 fővel, önálló on-line tanulással, csoport-tutorálással, angol és német nyelven, országos részvétellel

9 Elkészült E-learning anyagok (2005-2007)
A közbeszerzés általános ismeretei; Az Európai Unió története, intézményrendszere és működése; Az ügyintézés modellezése; CAF (Általános Értékelési Keretrendszer) alkalmazásának módszertana a közigazgatásban; E-learning a gyakorlatban; Korszerű ügyfélszolgálati rendszerek szervezése és működése; PCM (Projekt Ciklus Menedzsment) Projekt tervezés és projekt ciklus menedzsment ismeretek; Terület- és településfejlesztési ismeretek; Terület- és településrendezési ismeretek; A tananyagok CD-n, és a KSZK keretrendszerében érhetőek el

10 A bevezetett on-line nyelvoktatás jellemzői 1.
- Multimédiás, interaktív angol és német nyelvű, öt belső szintet tartalmazó (kezdőtől a középfokot megközelítő) on-line Tell Me More egy éves nyelvoktató program kiválasztása (2005). - Képzési és tudás-támogató anyagok kidolgozása (programleírás, tutori kézikönyv, tanulási kalauz, monitoring eljárás, helpdesk feladatok, stb. 2006). - Képzési módszertani anyagok, a TMM szintekhez és képzési követelményekhez igazodó vizsgatesztek, valamint a 30 órás jelenléti kiegészítő kurzus programjának kimunkálása ( ).

11 A bevezetett on-line nyelvoktatás jellemzői 2.
- Biztosított volt az on-line csoport-tutorálás a közös fórum felület a Tell Me More keretrendszerén keresztül, előírt volt a három jelenléti nap (felkészítő, féléves és záróvizsga). - Követelmény: két szint feladatainak 90 %-át legalább 60 %-ban teljesítette és sikeres záróvizsgát tett. Finanszírozás: - ingyenes ROP keretében; - költségtérítéses (továbbképzési céltámogatásból, egyénileg finanszírozva)

12 Tények az elért eredményekről
I. ütem II. ütem választott felkészítési forma: tutorált 1208 fő / 63 % 544 fő / 100 % nem tutorált 651 fő / 34 % nem lesz jelenlétivel kiegészített 56 fő / 3 % - Összesen: 1915 fő / 100 % választott nyelv: német 518 fő / 27% 98 fő / 18% angol 1397 fő / 73% 446 fő / 82% a felkészítést újból igénybe vevő: magasabb szinten folytatja 215 fő / 39,5 % 45 fő / 8% eredmények: A képzést sikeresen zárta 1570 fő / 82% még nincs adat A képzést sikertelenül zárta 211 fő / 11% Kilépett /jogviszonya megszűnt/ 134 fő / 7% Forrás: Dr. Bodnár Éva – Jablonkai Réka – Dr. Sass Judit: Beválási vizsgálat a ROP programigazgatósága által fejlesztett „E-learning alapú nyelvi képzés”-hez, valamint Héder Klára: „Egy kiemelkedő siker: E-learning alapú nyelvi képzés a közigazgatásban”

13 Eredmény: nyitás az új e-learning alapú képzési lehetőségek felé
A kimutatható fejlődés összetevői Az e-learning alapú nyelvi képzés tapasztalatai Nyelvi fejlődés elsősorban beszédértés szövegértés szókincs nyelvi szint Képzési tapasztalatok a tutorált képzés javítja a képzési eredményességet és elégedettséget; az alacsony IKT kompetenciájú és/vagy kezdő tanulók számára a blended learning (vegyes oktatás) kiemelkedően segíti a képzésbe történő bekapcsolódást. Pozitív mellékhatások Eredmény: nyitás az új e-learning alapú képzési lehetőségek felé az újfajta képzés iránti ellenállás csökkenése: „Így is lehet”; a technikai akadályok legyőzése: a továbbiakban már elérhető beállítások, internet; az előnyök megtapasztalása: rugalmasság, interaktivitás, egyénre szabhatóság, stb. ; IKT kompetenciák növekedése.

14 Felméréseredmény a közigazgatási szakvizsga megújításáról 1.

15 Felméréseredmény a közigazgatási szakvizsga megújításáról 2.

16 Felméréseredmény a közigazgatási szakvizsga megújításáról 3.

17 Felméréseredmény a köztisztviselők tanulási szokásairól

18 E-learning alapú távoktatási fejlesztések
ILIAS ingyenes keretrendszer bevezetése, telepítése, oktatása, on-line jelentkezési metódus alkalmazása (2008); Az ILIAS alatt futó komplex oktatásmenedzsment rendszer kialakítása, telepítése, a szükséges oktatások végrehajtása ( ); A versenyvizsga és a közigazgatási vizsga lebonyolításához szükséges on-line portál kialakítása és beüzemelése ( ); Tíz e-tananyag kimunkálása a versenyvizsga működtetéséhez, tizenkettő a szakvizsga megújításához, egy a TÉR oktatásához, valamint egy-egy az állami vezetők, a polgármesterek és a választott képviselőtestületi tagok közigazgatási alapismereti felkészítéséhez ( ); 100 tutor felkészítése, monitoring rendszer kialakítása, működtetése ( ) Folyamatos módszertani fejlesztés, új pályázati lehetőségek igénybevétele

19 Köszönöm megtisztelő figyelmüket!
telefon: mobil:


Letölteni ppt "Összeállította: dr. Szakács Gábor és Héder Klára"

Hasonló előadás


Google Hirdetések