Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A Magyar Tudományos Művek Tára az egyetemek életében

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A Magyar Tudományos Művek Tára az egyetemek életében"— Előadás másolata:

1 A Magyar Tudományos Művek Tára az egyetemek életében
Informatio Scientifica Budapest, szeptember

2 Egyetem Az egyetem felsőoktatási intézmény, amelynek „alaptevékenysége az oktatás, a tudományos kutatás, a művészeti alkotótevékenység.” Oktatási – kutatási – művészeti alkotótevékenysége keretében alapképzési, mesterképzési vagy doktori fokozat (oklevél) megszerzését teszi lehetővé. Kell-e / lehet-e a működést vizsgálni, ellenőrizni, értékelni, általánosságban: megítélni? Mérték a minőségben (eredmények), mennyiségben (tagok), körülményekben (infrastruktúra), teljesítményben (idő), … Az „összehasonlítás” szükséges és veszélyes (?) …

3 Lehet-e / kell-e az egyetem „teljesítményét” mérni?
Nem! a jó oktatás jó hallgatók képzését eredményezi a kutatási eredményt nem lehet „erővel” megalkotni a műalkotás nem mérhető Igen! jó-e az oktatás? a fejlődéshez szükséges az ösztönzés és támogatás az (ön)értékelés szükséges

4 Az MTMT megszületése A megalapítás céljai
egyéni teljesítmények értékelése szakmai előrelépés esetén intézmények teljesítményének értékelése és bemutatása egyetemek akkreditációja pályázatok értékelése Magyar Tudományos Akadémia, a MAB, a Magyar Rektori Konferencia, OTKA, Országos Doktori Tanács, Minisztériumok / 2008 Az egyéni teljesítmény adatain keresztül értékelés feltételei egységes szempontokkal tárolt adatok (meghatározások egységesítése) a teljesítmény (mű) és a hatás (idézők) nyilvántartása nyilvánosság és statisztikai összehasonlítás lehetősége

5 Egységes szempontokkal tárolt adatok
típusok egységes szempontok szerinti meghatározása Szakcikktől a konferenciákon bemutatott absztraktig, szakkönyvtől a tankönyvben írt fejezetig, a recenziótól a szabadalmakig, stb., számos „besorolt” mű rögzítése MTA, egyetemek korábbi adatbázisai nem voltak egységesek

6 Művek és idézők nyilvántartása
adatforrás személyes (kézi) bevitel más adatbázisokból származó adatok művek és idézők hitelességének biztosítása hitelesek-e a forrás-adatbázisok? teljesek-e a forrás-adatbázisok? az adatok statisztikai feldolgozása (táblázatok) más adatbázisokkal kapcsolat (jelen és jövő) adatforrás adatbázisok  frissítés repozitórium adatbázisok egyéb, nem szakmai adatbázisok (személyes adatok, pályázati eredményesség, beosztás, stb. alapján készíthető statisztikák)

7 Nyilvánosság és statisztika
kötelező / ajánlott nyilvánosság a művek előállításában való szereptől függ az egyetemeken folytatott munka jogi kérdései (szerzői jog, stb.) elnyert támogatások kötelező beszámoltatása Nyilvános adatokból összehasonlítás végezhető felelősség és hitelesség I. Az egyetem/kutatószervezet múltbeli tudományos eredménye (teljesítménye) II. A kutatószervezet jelenlegi tudományos potenciálja

8 Az MTMT és a világ Egyedi, de nem egyedülálló
Komplexitásában, feladatkörében egyedi Hasonló szolgáltatások Szlovénia – SICRIS – Hollandia – NARCIS – Írország – RIAN – Szerbia – SCIndeks – MyCite/Malaysian Citation Index –

9 Az MTMT felhasználása az egyetemeken
oktatók – kutatók egyéni teljesítményeinek bemutatása egyetemi egységek teljesítményeinek értékelése karok, az egyetem teljesítményének értékelése és bemutatása értekezések kezelése (PhD képzés, stb.) habilitáció kinevezések (egyetemi tanár, stb.) egyetemi pályázatok az egyetem pályázataiban való részvétel-részesedés ellenőrzése

10 Feladatok az MTMT adatbevitelében
egyetemi egységek – dinamikus mozgásban (!) oktatók – kutatók életútja (időszak, belépés, egységváltás) oktatók karrierjének értékelése (habilitáció, kinevezések) pályázati támogatások kezelése (beszámolók, önértékelés) ösztönző támogatások megítéléséhez adatszolgáltatás PhD képzés – Doktori Iskolák értékelése (hallgatók / tagok)

11 Működés Adatfelvitel Szerzők feladatai Adminisztrátori hálózat Adatfelvivők feladatai Szakterületenként (tudományos / művészeti / műszaki) más-más felviteli gyakorlat Szakterületenként más-más kiértékelési szempontok

12 Szakterületek kérdéskörei
természettudományok és élettudományok publikáció, könyv, konferencia-absztrakt, stb. import külső adatbázisokból nagyrészt lehetséges idézők adatbázisokból történő frissítése automatikusan nem megoldott (jogi kérdések megoldandók) társadalom és bölcsészettudományok publikáció, könyv, absztrakt , stb. az adatok kézi bevitele elsősorban import külső adatbázisokból részben lehetséges művészeti alkotások meghatározások / adatmezők előadómű, képzőművészeti alkotások bevitele kézi adatbevitellel lehetséges idézők kézi adatbevitellel műszaki alkotások az alkotások bevitele kézi adatbevitellel lehetséges

13 Induló feladatok egy egyetemen
adatfelvivői és adminisztrátori rendszer kiépítése, regisztrálása, oktatása, segítése, ellenőrzése adatkezelői etika kötelezővé tétele korábbi Adatbázisokból exporttal bevitt adatok kezelése (duplikátumok törlése, hiányzó adatok kezelése, helytelen adatok javítása, rekordok szerzőkhöz rendelése) a szerzők által duplumként felvitt adatok kezelése, kiszűrése, törlése belső előmeneteli (pl. habilitáció, kinevezések) és egyéb értékelési (pl. egység, kar) folyamatok esetében a szabályzatok kiegészítése egyéb tudományos, oktatási adatbázisok és az MTMT egységes honlap-felületre hozása (szoftverfejlesztés adatbázis-kialakítás, MTMT import-funkciók beépítése) a doktori iskolák tagjai adatainak kezelése a nem főállású oktatók-kutatók (emeritus professzorok, korábban eltávozottak, részfoglalkozásúak, szerződéssel tudományos, művészeti munkát végzők) regisztrálása (és értesítése), adataik felvitele a művek elkészítési helyének rögzítése az adott publikációkhoz

14 A folyamatos adatkezelés feladatai
az intézmény hierarchiájában következő szervezeti változások nyomon követése személyi változások rögzítése az adatbázisban új szerzők kiértesítése, segítése és utasításokkal ellátása adminisztrátorok és adatfelvivők adatainak karbantartása repozitórium elkészítése és az adatok kapcsolása az egységekhez (alegységekhez) tartozó szerzők adatainak kezelése a nagy egyetemi pályázatok keretében (TIOP, TÁMOP) alkalmazottak regisztrációja, adataik kezelése. az MTMT adatbázis szerkezetében történt fejlesztések figyelemmel kísérése, a kari adminisztrátorok és adatkezelők tájékoztatása, oktatása a pályázatokhoz szükséges, illetve akkreditációs eljárásokban felmerülő szerzői, egységszintű, intézményi szintű statisztikai adatlisták elkészítése. az intézményen belüli, vagy intézmények összevetése szempontjából szükséges adatlisták elkészítése.

15 Egyetemek az MTMT-ben MTA-val együtt 27 intézmény
850 ezer mű; 2225 ezer idézet, 30 ezer felhasználó A lefedettség 85-90%-os a felsőoktatás oktatói, kutatói létszámát alapul véve. Pénzügyi kérdés A közelmúlt gyakorlata szerint a TÁMOP projekt után a tagszervezetek befizetései fedezik az MTMT költségeinek jelentős részét

16 MTMT a magyar tudományos életben
Az egyetemi és akadémiai repozitóriumokban megtalálható művek közvetlenül elérhetővé válnak az MTMT segítségével. Kiépül a kapcsolat a felsőoktatási adattár alapú vezetői információs rendszerrel (AVIR: Adattár alapú Vezetői Információs Rendszer a felsőoktatásban). A tudományos teljesítményre vonatkozó adatokat az AVIR az MTMT-ből veszi majd át. A projekt végére létrejön a magyar tudományos teljesítmény nemzetközi bemutatására is alkalmas internetes portál.

17 Tudományos adatbázisok
WOS, Elsevier, stb. adatbázisok Idézők összegyűjtése WOS, Scopus, Google Scholar, magyar adatbázisok Adatbázisba kerülnek a magyar szakfolyóiratok cikkeinek hivatkozásai is?

18 TÁMOP-4.2.5.A-11/1 Projekt-gazda: MTMT - MTA Könyvtár
A projekt két fő eleme: 2007-től 2014-ig terjedő teljes körű adatfeltöltés, a felsőoktatási intézmények közreműködésével; Szoftverfejlesztés és elemzési eszköztár kialakítása az értékelés és a nemzetközi összehasonlítás segítésére.


Letölteni ppt "A Magyar Tudományos Művek Tára az egyetemek életében"

Hasonló előadás


Google Hirdetések